Hej med jer.
Jeg har rodet lidt med at ændre CV værdier i min E maskine, så nu køre den der ud af. Jeg har sakset lidt fra Stokholms modeljernebane klubs hjemmeside, og ændret lidt i dem, så de passer til mig. Dette er kun et forslag, der er sikkert nogle der kan gøre det bedre.
CV2 ændres fra 1 til 3 Så "rykker" den mindre ved start
CV2 ændres fra 2 til 60 Så får den en fin lang acc kurve
CV4 ændres fra 2 til 25 Så får den en fin lang bremse kure(Det er ikke alle der kan lide det. så sæt den til 10)
CV5 ændres fra 48 til 30 Det giver en maks fart på ca. 90-100 Km/t
CV6 ændres fra 24 til 14 Det gør at CV 3 og 4 får liniere kurver.
CV50 ændres fra 32 til 1 Det sænker lysstyrken OBS! Røggeneratoren virker ikke hvis denne værdig kommer under 30!!
CV921 ændres fra 3 til 5 Dette giver støre Max. strøm til motoren.
CV922 ændres fra 3 til 5 Dette giver støre Min. strøm til motoren.
CV924 ændres fra 27 til 44 Bremselyd
CV939 ændres fra 236 til 255 Tid mellem dampslagene.
Der brugt Lenz 3.5 til dette lille forsøg. For at komme op i CV registerene 255 og der over skal bruges Lnez 3.5 Jeg ved ikke hvad andre styrebokse kan, med hensyn til CV registere.
Med venlig hilsen
Bjarke T
Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.
Litra-H
Indlæg: 120
Det ser godt ud og skal da prøves ... jeg er dog lidt betænkelig ved at ændre på maks strøm til motoren. Lad os se om der er andre der kan kommenterer på dette.
Du er tilfældigvis ikke faldet over et CV der kan slå røggeneratoren helt fra, således at denne ikke brænder af i tilfælde af at man kommer til at aktivere denne uden olie i beholderen ?
BTW, jeg er også til lange acc. og de-acc. kurver. Jeg melder tilbage om det giver samme effekt på mn E maskine som du beskriver.
Venligst,
Litra-H
Benny Herold
H0, dansk, epoke III, IV, V og VI, DC/DCC
Medlem hos Hedegaardens Privatbane
T-41
Pølsemand
Indlæg: 67
Hej H.
Hvis du ser under CV 50, så virker røggeneratoren ikke når værdien kommer ned på 1.
MVH
Bjarke T
Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.
Litra-H
Indlæg: 120
Hej igen ...
Det er korrekt, men en værdi der ændres fra 32 til 1 må efter min mening kun efterlade måneskinslys i lysstyrke ... jeg håbede bare på at der var en umiddelbar direkte vej til at slå røggeneratoren fra.
Jeg forsøger mig vej frem og ser om ikke lysstyrken passer mine behov ved en værdi der ligger under 30 og således afbryder røggeneratoren samtidig... så er mit problem i hvert fald løst.
Venligst,
Litra-H
Benny Herold
H0, dansk, epoke III, IV, V og VI, DC/DCC
Medlem hos Hedegaardens Privatbane
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
På en vis modelbane jeg frekventerer har vi et par lokomotiver eller 5 med røgindsats.
Selvom de er tørre for røgolie brænder de altså ikke af. Der står også en skorsten der ryger for hver 15 minutter. Røggeneratoren i den skorsten er nu over 12 år gammel og har været tændt "tom" mang gange i løbet af de 12 år.
For øvrigt forstår jeg ikke, hvorfor dæmpning af lyset påvirker røggeneratoren.
Er jeg bare for godt vant med ESU dekodere?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.044
Tja - du er nok forvænt med ESU....
Men det kunne være den ældre, analoge "Märklin-konstruktion", hvor lys og røggenerator strømf'ødes af samme ledning. Hvis man ikke får splittet lys og røggenerator op med hver sin tilledning ved indbygning af dekoder, får man netop det problem når man dæmper lyset..... og får i øvrigt svært ved overhovedet at få røggeneratoren til at virke.
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det vil sige at røggeneratoren tænder med lyset?
Underligt........
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
T-41
Pølsemand
Indlæg: 67
Hej med jer.
Nu er denne tråd vist ved at køre ud i noget tomgang med røg og lys på et tysk lokomotiv der ikke har noget med CV værdier i en E maskine at gøre.... Men jeg kan sige at det er en Ulenbrock decoder og ikke en ESU der er i. Og med CV 50 sænker du spæningen på funtionsudgangene.
MVH
Bjarke T
Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.
Kresten
Indlæg: 1.044
Ja - i de ældre analoge modeller var alting jo altid tændt - også lys og røgmoduler...
Kresten
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
OG ud fra det fik jeg mig en overraskelse: Man kan ikke dæmpe udgangene individuelt på en Uhlenbrock dekoder.
Det var i 2008 den maskine kom og den "moderne" Uhlenbrock dekoder blev sat i???
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Okay, analoge modeller......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
kedde
Maskinmester
Indlæg: 165
Det ser ud til at du har tastet forkert en enkelt gang her
Den nederste CV2 må nødvendigvis være CV3. Blot så andre også er opmærksomme på denne tastefejl
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
Litra-H
Indlæg: 120
Så fik jeg endelig testet færdig med de CV værdier vi fik fra T-41...
Her er de værdier jeg endte med på konens E 994:
CV 002 = 3
CV 003 = 60
CV 004 = 20
CV 005 = 48
CV 006 = 24
CV 050 = 2
CV 921 = 5
CV 922 = 5
CV 924 = 27
CV 939 = 255
Maskinen kører flot efter disse ændringer, men viser igen at det ikke er for alle at ændringer er gældende. Ikke en gang her er msakinerne ens.
Jeg vill eønske at CV 939 havde muligheder for større værdier, idet dampslagene nu lyder rigtig godt så længe man bliver under køretrin 10 ... på trin 11-12 og derover tøffer den lystigt afsted som en rangermaskine der fedter på skinnen.
Mit forslag til andre er at tage disse CV værdier som retningsgivende og ikke som de værdier der får netop din E maskine til at køre godt.
Brug disse værdier som et udgangspunkt for at teste imod din maskine og test igennem med forskellige værdier indtil du opnår et resultat du er tilfreds med.
Venligst,
Litra-H
Benny Herold
H0, dansk, epoke III, IV, V og VI, DC/DCC
Medlem hos Hedegaardens Privatbane