Hej Henk Jeg kan se du også har lavet Dan og HvalpsundHvad med Morsø ?Og i hvilket prisleje ligger de i , er det færdigeeller byggesæt ?MVHPoul
Hej
Materialeprisen er ikke værd at snakke om. Alle mine modeller er bygget fra scratch af plasiccard, så en færge som Hvalpsund står måske i 200.- alt inkl.
Det som gør sådan en sag dyr er timeforbruget der nok ligger på 25 timer for en lille færge og op til 100 (det er et gæt) for f.eks. Dan.
Pt bygger jeg på D/F Danmark og den kommer til at tage tid. Jeg har også tegninger liggende til Dronning Ingrid til en meget lang vinter.
Nå, prisen. Ja, hvis du maler den selv så vil den vel ligge på en tudse, inkl. et dæksspor efter eget valg, elektrisk forbundet. Hvis den skal males og dekoreres bliver det 500.- mere.
Godt nok ikke en høj timepris men det er hvad jeg vil lave den for.
Hej HenkDen pris vil jeg gerne betale, men hvilkemodeller bygger du Dan eller Hvalpsundog kan du fortælle mig målene bredde og længdehøjden er ligemegetMVHPoul
Hej
Dan måler 78 x 15 cm. Helt ærligt gider jeg næsten ikke bygge den færge igen for jeg synes den er uinteressant. Og den tager langt flere timer så den den bliver væsentligt dyrere.
Hvalpsund er 46 cm lang. (taget på lommeregneren). Jeg kan tage de nøjagtige mål i morgen. Den er meget sjov at bygge så det er ok.
Morsø har jeg ikke byggetegningerne til så den kan jeg ikke lave. Men ud fra billeder jeg har kigget på her til aften så ligner den meget Hvalpsund og er ca. lige så stor. Så hvis det er en øfærge du er ude efter så er det vel hip som hap.
Morsø har jeg ikke byggetegningerne til så den kan jeg ikke lave. Men ud fra billeder jeg har kigget på her til aften så ligner den meget Hvalpsund og er ca. lige så stor. Så hvis det er en øfærge du er ude efter så er det vel hip som hap.
Hej Henk,
Det der med færger er du vist ret skrap til .
EVP har nogle nedfotograferede tegninger af Morsø på sin hjemmeside
så mon ikke de findes i stor størrelse (eller højere opløselighed) sammesteds? Jeg synes den færge har et meget harmonisk design, og den passer supergodt til modeljernbanen, fordi den ikke er 100 kilometer lang.
Jeg ville i hvert fald gerne eje et eksemplar af denne....
EVP har nogle nedfotograferede tegninger af Morsø på sin hjemmesidehttp://evp.dk/index.php?page=sallingsundoverfarten
Hvorfor ikke bare gå på biblioteket og hente det relevante nummer af Signalposten? Hvis man da ikke lige er så heldig som mig at kunne trække det ud af bogreolen...
Rent faktisk holdt jeg op med at abonnere på Signalposten i sin tid, fordi jeg var træt af Ib V. Andersens endeløse færgeartikler, der fyldte rigtig meget i bladet gennem næsten 10 år. Jeg ville have tog!
I dag er artiklerne klassiske, de burde udgives som bog, og jeg har for længst brugt en masse energi på at samle alle de numre af Signalposten, jeg ikke fik, fordi jeg var for træt af færgerne.
EVP har nogle nedfotograferede tegninger af Morsø på sin hjemmesidehttp://evp.dk/index.php?page=sallingsundoverfarten
Hvorfor ikke bare gå på biblioteket og hente det relevante nummer af Signalposten? Hvis man da ikke lige er så heldig som mig at kunne trække det ud af bogreolen... Rent faktisk holdt jeg op med at abonnere på Signalposten i sin tid, fordi jeg var træt af Ib V. Andersens endeløse færgeartikler, der fyldte rigtig meget i bladet gennem næsten 10 år. Jeg ville have tog!I dag er artiklerne klassiske, de burde udgives som bog, og jeg har for længst brugt en masse energi på at samle alle de numre af Signalposten, jeg ikke fik, fordi jeg var for træt af færgerne.
Tja - ris til egen røv . Desværre kan man jo ikke bare lige gå på biblioteket og hente det relevante nummer - det skal først bestilles - hentes hjem - og så er den side man skal bruge revet ud osv.
Og alt efter hvilken timeløn man ansætter til sig selv - så er den første færge - hvis ikke to - afgået uden at du/jeg fangede den.....
Desværre kan man jo ikke bare lige gå på biblioteket og hente det relevante nummer - det skal først bestilles - hentes hjem - og så er den side man skal bruge revet ud osv.
Njah - bibliotekerne er skam også kommet med i den moderne verden: Du bestiller det relevante nummer via "bibliotek.dk", og under kommentarer skriver du, hvad du har brug for - f.eks. tegningen - og så venter du blot på en email, der fortæller, hvornår du kan hente det.
(Har lige checket: bibliotek.dk er blevet opdateret - nu kan du også bestille et print af artiklen mod betaling).
Det er desverre rigtigt at de sider man skal bruge er, dog ikke revet, men omhyggeligt skåret ud af mange numre af Signalposten, hvis det er i København man bestiller den.
Jeg beder ved bestillingen om ikke at få eksemplaret fra Gentofte Bibliotek, men fra et andet sted i landet. Det krævet til gengæld at man bestiller personligt hos en af bibliotekarerne og at denne forstår problemet og bestiller Signalposten fra et udenbys bibliotek.
Jeg synes det er en dårlig service, at man skal vente flere dage på at få de børeg man måske kan bruge. Er det ønskede ikke i bogen, kan man vente et par dage til før den næste bog dukker op.
Hej HenkSå vælger jeg hvalpsund som på billedetHvor længe tager det at bygge denTakkerMVHPoul
Hej Poul
Så fik jeg de rigtige mål på Hvalpsund. Længden er 46,5 cm og bredden er 10,0 cm.
Hvordan vil du have færgen? Malet eller umalet? Hvilken type spor i dækket (2- eller 3-leder)?
Tiden, tjae. Jeg skal lige have fundet mine arbejdstegninger frem og have undersøgt om jeg har tilstrækkelig plasticcard i den tykkelse jeg skal bruge, men.... Et sted mellem 4 og 6 uger.
HejSå er der nyt.Man skal jo starte fra bunden og så ender man som.... , nåeh nej.Men under alle omstændigheder så er kølen blevet lagt du får et par billeder som lovet.
Og hvad er det så for en anden spændende model, vi kan se bag færgen?
HejSå er der nyt.Man skal jo starte fra bunden og så ender man som.... , nåeh nej.Men under alle omstændigheder så er kølen blevet lagt du får et par billeder som lovet.
Og hvad er det så for en anden spændende model, vi kan se bag færgen? Venlig hilsenLars
Det er en jeg bygger på når færgen skal tørre!
Nej, det er den "berømte" Az 375, den eneste danske jernbanevogn med militærhistorie, omend det set fra dansk side var lidet flatterende.
Vognen blev i 1943 indforskrevet af den tyske besættelsesmagt og ombygget til kommandovogn for general von Hanneken, der brugte den til at lade sig transportere rundt i Danmark og inspicere befæstninger.
Jeg bygger den i krigsudgaven, dvs. med generalens privatkupé og konferencelokale. Lige nu står den og venter på nogle berlinerboogier som jeg selvfølgelig [u]ikke[/u] havde på lager.
Det er en jeg bygger på når færgen skal tørre! Nej, det er den "berømte" Az 375, den eneste danske jernbanevogn med militærhistorie, omend det set fra dansk side var lidet flatterende.Vognen blev i 1943 indforskrevet af den tyske besættelsesmagt og ombygget til kommandovogn for general von Hanneken, der brugte den til at lade sig transportere rundt i Danmark og inspicere befæstninger.Jeg bygger den i krigsudgaven, dvs. med generalens privatkupé og konferencelokale. Lige nu står den og venter på nogle berlinerboogier som jeg selvfølgelig [u]ikke[/u] havde på lager.
Højst interessant - den kan man læse mere om her, men du kender sikkert dette link....
Hej HenkDet går jo hurtigt !!!!!Husk hastværk er lastvæk.MVHPoul
Hej Poul
Næh, det var den nemme del af det.
Nu kommer det allermest besværlige, nemlig at tilpasse siderne og fastgøre dem på spanterne. Sagen er nemlig den at vandlinien ikke er vandret, nemlig sådan at forstå at siderne skal følge bunden (vandlinien) samtidig med at skibssiden går fra lodret til ca. 45 grader ved stævn og hæk.
Udfordringen her er at man skal arbejde med et 2-dimensionalt materiale (plasticcard) og få det til at passe i 3 dimensioner.
Så når jeg poster de næste billeder, SÅ er det værste overstået.
Søsyge blev vi ikke men det var alligevel nær gået galt, mere om det senere.
Men så er det værste overstået. Ikke rent tidsmæssigt men så udfordringsmæssigt. Siderne er udskåret og (med besvær) fastgjort på spanterne. Da bov og hæk ikke kan laves ved indbukning af siderne så er de i øjeblikket ved at blive bygget op som en massiv klods af plasticcard - det tager lidt tid men giver en bedre model senere.
Slutudformningen af bov og hæk sker med plasticspartelmasse ligesom reperation af mindre skærespalter.
Den største overraskelse på nuværende tidspunkt er at færgen er blevet til 2 :!:
Der skete det at jeg lavede en grov fejl ved fastgørelsen af siderne på spanterne idet jeg glemte at udskære en række lodrette snit der skulle optage vinkeldrejningen hen mod enderne. Jeg opdagede det først da jeg skulle fiksere mod de yderste 2 spanter og fik umådeligt svært ved det. Når man så gør det alligevel så har modellen en kedelig tendens til at vride sig så enderne løftes så jeg tog en hurtig beslutning og lagde kølen til "Hvalpsund III"
Den er så lavet korrekt og opfører sig som foventet men mens den tørrede samlede jeg videre på den første. Det viser sig at jeg, med lidt hokuspokus, alligevel kan få et brugbart resultat ud af det så jeg har besluttet at fortsætte byggeriet med begge færger sideløbende - i hvert fald indtil lakeringen, så må vi se videre derfra.
Så status er at alt skrider planmæssigt frem. Det næste der sker efter færdigspartlingen er at sporet anbringes og rådækket monteres.
Selvom jeg skal medgive, at kvaliteten mildest talt ikke er helt i top, er her de to eneste billeder, jeg har kunnet finde af en Az (her Br, som den jo oprindeligt hed). På det nederste billede er det nr. to efter maskinen! Men ellers bør udseendet vel læne sig op af den måde, tilsvarende vogne var bygget på.
Billederne er fra en artikel af Jens Bruun-Petersen i Signalposten nr. 1, 23. årgang. I artiklen nævnes, ud over andre ting, at den ombyggede tyskervogn også indeholdt et lille køkken, hvad der ikke fremgår tydeligt af tegningerne. I artiklen næver Jens Bruun også, at han ikke kender til andre billeder af vognen end disse to.
Undskyld, at jeg ikke fik drejet billederne, men kvaliteten taget i betragtning går det vel? :oops: :oops:
Hej
Tak for billederne, med lidt kreativ billedbehandling fik jeg alligevel noget ud af dem. Jeg er imponeret over at du har fundet frem til dem, jeg havde godt en fornemmelse af at litra Br og Az næppe var de mest fotograferede vogne i denne verden men at det var så sjældent anede jeg ikke. Jeg tror jeg havde en forventning om at netop den tyske kommandovogn ville have været interessant i samtiden men det var åbenbart ikke tilfældet.
Køkkenet har jeg styr på, det er med på tegningen jeg har, så generalen får også mad hos mig
Jeg tror jeg mailer til bunkermuseet for at høre om de har nogle billeder.
Sporet er blevet lagt i et leje i spanterne, tilpasset i højden så dækket kommer til at passe. Derefter er der trukket ledninger igennem skroget så det også er muligt at køre ombord - praktisk! Iøvrigt ender ledningerne i en kasse til tovværk som kommer til at stå på dækket, så kan du selv bestemme om den skal være fortøjet eller til søs.
Inden påsætning af dækket er første spartling foretaget og der er lavet en grov afretning. Når siderne er fikseret så spartles og slibes der færdigt.
Endelig er den første dæksmontage påbegyndt, her på Hvalpsund II. For at få limen til af nappe overalt har jeg til lejligheden opfundet dette "Storm P" apparat - men det virker.
Som nævnt var jeg bortrejst i weekenden så arbejdet stod stille. Men efter hjemkomsten og på trods af den trykkende varme er det dog lykkedes at lave lidt.
Først og fremmest er dæksplanet gjort færdigt, dvs. at der er lagt et midterstykke ind i sporet der nu er forsænket. For at det ikke skal se fuldstændig tåbeligt ud er det nødvendigt at male bunden mellem svellerne sort da det helst skal fremstå som en nedlagt skinne. Man kunne have brugt en sporvognsskinne i stedet men da de ikke lige hænger på træerne så fungerer dette fint. (billede 6)
Men en glat plastikoverflade duer ikke som dæk så turen gik ned i gemmerne efter et par pakker Evergreen V-groove 2125 der skal limes ovenpå og senere illudere et plankedæk (billede 7). Her ses det også at dækshusene er monteret.
Og med de første planker lagt er det tid til en lille testtur. Fordi jeg i flere lag arbejder mig op mod skinneoverkanten (der helst skal være i niveau med dækket) så er det altid spændende om jeg har ramt den rigtige højde. Hvis skinnen ligger for lavt så giver det problemer med strømoptag, idet hjulene bliver løftet væk fra skinnen og hvis den ligger for højt ser det simpelthen bare dumt ud.....
Her agerer min hjemmeloddede Breuer-traktor model (kendt fra en anden tråd her på sporskiftet) og turen forløb perfekt med kryds og slange (billede 9)
Det var alt for i dag, der er stadig meget dæk at lægge før jeg kan fortsætte med indretningen af dæksplanet.
Hvis nogen skulle have spørgsmål til fremgangsmåder mv. så skriv bare.
Jeg takker... - og kvitterer med at sige at I godt nok også har nogle skrappe modelbyggere i jeres klub. Det er en fornøjelse at se billeder fra jeres anlæg.
Så er det lige før at flåden afsejler til første omgang maling - det kommer til at ske her i weekenden.
Siden sidst er dæksplankerne lagt færdig, der er monteret et antal fittings og opspartlingen er færdiggjort. Det der mangler er et par enkelt fittings samt en grundig afslibning samt afmaskning så færgerne kan få den første af ialt 4 planlagte gang spraymaling, grå grunder først, dernæst hvid, så en afdækning før den røde og tilsidst sort til skibssiden. inden da skal hele dækket tapes til for det er nødvendigt at penselmale det.
Det er åbenlyst at færgens overbygning ikke er der endnu, ja den er slet ikke påbegyndt. Grunden til det er at det bliver en selvstændig, aftagelig del som skal tilpasses individuelt på hver færge (lidt forskelle mellem dem er der grundet små unøjagtigheder). Men når først lakeringen er påbegyndt så er det samtidig slut med at bygge (stort set) videre, derfor skal modellerne være så "klar" som overhovedet muligt.
Men et enkelt billede med status skal I have. Det begynder at ligne en færge.
Næste gang jeg tager billeder er modellen lakeret.
Hej HenkEr det muligt at se KrigsskibetMVHPoul :oops:
Hej
Jamen selvfølgelig kan du da det.
Jeg havde egentlig ikke planlagt at tage billeder midt i lakeringsforløbet for jeg synes ikke at der er ret meget at se på. Men selvfølgelig kan man da have en anden opfattelse og om ikke andet får du samlet en glimrende billededokumentation for din færge.
Som tidligere skrevet har færgerne fået grå grundmaling overalt, undtagen på vogndækket som er afmasket med tape. Det skal males i hånden senere. Grunden til at jeg gør det på den måde er at jeg for det første sikrer bedre vedhæftning af de næste lakeringer og dels at jeg har et ensartet udgangspunkt for farverne. Der er meget stor forskel på f.eks. en gul der er lakeret på hvid plasticcard eller på en mørkegrå vognkasse fra Piko.
Der har været stille længe men det er ikke fordi der ikke er sket noget.
Som nævnt i forrige indlæg gik modellerne til maleren og fik en grå grunder.
Dernæst blev der spryet hvidt, så afdækning, så rødt, mere afdækning og til sidst sort.
På billedet ses den færdiglakerede færge før afmaskningen blev taget af - jo den er god nok, det er en færge. :!:
Næste punkt bliver håndmaling af vogndæk med alle fittings og der er man nødt til at sørge for at alt der skal limes er færdiggjort før maling. Derfor (som det ses på billedet) har jeg været nødt til at lave taget på dækshusene. Skorsten og udluftning går nemlig ned gennem gulvet og rammer nogle (styre) rør som limes fast på dækket. Så nu står det og tørrer før jeg kaster mig over ankre, pullerter, davider, redningsbåde og alt det andet som skal stå på dækket.
Men alt forløber planmæssigt og det er snart en hel lille flåde.....
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Der er set Morsø-lignende færger til salg på QXL indimellem.
Ellers har Togdillen en model "Valdemar", en mindre enkeltsporet færge. Den kan ses under færdige modeller på http://www.togdillen.dk/
Men det er mange penge der skal lægges.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Hvad har du brug for og hvad vil du betale?
Jeg har bygget flere færger og bygger da gerne en til, specielt hvis det er i Hvalpsund-størrelsen.
Se her:
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Poul
Indlæg: 129
Hej Henk
Jeg kan se du også har lavet Dan og Hvalpsund
Hvad med Morsø ?
Og i hvilket prisleje ligger de i , er det færdige
eller byggesæt ?
MVH
Poul
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Materialeprisen er ikke værd at snakke om. Alle mine modeller er bygget fra scratch af plasiccard, så en færge som Hvalpsund står måske i 200.- alt inkl.
Det som gør sådan en sag dyr er timeforbruget der nok ligger på 25 timer for en lille færge og op til 100 (det er et gæt) for f.eks. Dan.
Pt bygger jeg på D/F Danmark og den kommer til at tage tid. Jeg har også tegninger liggende til Dronning Ingrid til en meget lang vinter.
Nå, prisen. Ja, hvis du maler den selv så vil den vel ligge på en tudse, inkl. et dæksspor efter eget valg, elektrisk forbundet. Hvis den skal males og dekoreres bliver det 500.- mere.
Godt nok ikke en høj timepris men det er hvad jeg vil lave den for.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Poul
Indlæg: 129
Hej Henk
Den pris vil jeg gerne betale, men hvilke
modeller bygger du Dan eller Hvalpsund
og kan du fortælle mig målene bredde og længde
højden er ligemeget
MVH
Poul
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Dan måler 78 x 15 cm. Helt ærligt gider jeg næsten ikke bygge den færge igen for jeg synes den er uinteressant. Og den tager langt flere timer så den den bliver væsentligt dyrere.
Hvalpsund er 46 cm lang. (taget på lommeregneren). Jeg kan tage de nøjagtige mål i morgen. Den er meget sjov at bygge så det er ok.
Morsø har jeg ikke byggetegningerne til så den kan jeg ikke lave. Men ud fra billeder jeg har kigget på her til aften så ligner den meget Hvalpsund og er ca. lige så stor. Så hvis det er en øfærge du er ude efter så er det vel hip som hap.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Poul
Indlæg: 129
Hej Henk
Så vælger jeg hvalpsund som på billedet
Hvor længe tager det at bygge den
Takker
MVH
Poul
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Henk,
Det der med færger er du vist ret skrap til
.
EVP har nogle nedfotograferede tegninger af Morsø på sin hjemmeside
http://evp.dk/index.php?page=sallingsundoverfarten
så mon ikke de findes i stor størrelse (eller højere opløselighed) sammesteds? Jeg synes den færge har et meget harmonisk design, og den passer supergodt til modeljernbanen, fordi den ikke er 100 kilometer lang.
Jeg ville i hvert fald gerne eje et eksemplar af denne....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Hvorfor ikke bare gå på biblioteket og hente det relevante nummer af Signalposten? Hvis man da ikke lige er så heldig som mig at kunne trække det ud af bogreolen...
Rent faktisk holdt jeg op med at abonnere på Signalposten i sin tid, fordi jeg var træt af Ib V. Andersens endeløse færgeartikler, der fyldte rigtig meget i bladet gennem næsten 10 år. Jeg ville have tog!
I dag er artiklerne klassiske, de burde udgives som bog, og jeg har for længst brugt en masse energi på at samle alle de numre af Signalposten, jeg ikke fik, fordi jeg var for træt af færgerne.
MVH
Lars
Litra P
Indlæg: 1.852
Tja - ris til egen røv
. Desværre kan man jo ikke bare lige gå på biblioteket og hente det relevante nummer - det skal først bestilles - hentes hjem - og så er den side man skal bruge revet ud osv.
Og alt efter hvilken timeløn man ansætter til sig selv - så er den første færge - hvis ikke to - afgået uden at du/jeg fangede den.....
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Lars.
Njah - bibliotekerne er skam også kommet med i den moderne verden: Du bestiller det relevante nummer via "bibliotek.dk", og under kommentarer skriver du, hvad du har brug for - f.eks. tegningen - og så venter du blot på en email, der fortæller, hvornår du kan hente det.
(Har lige checket: bibliotek.dk er blevet opdateret - nu kan du også bestille et print af artiklen mod betaling).
MVH
Lars
merete_np
København Ø
Indlæg: 557
Det er desverre rigtigt at de sider man skal bruge er, dog ikke revet, men omhyggeligt skåret ud af mange numre af Signalposten, hvis det er i København man bestiller den.
Jeg beder ved bestillingen om ikke at få eksemplaret fra Gentofte Bibliotek, men fra et andet sted i landet. Det krævet til gengæld at man bestiller personligt hos en af bibliotekarerne og at denne forstår problemet og bestiller Signalposten fra et udenbys bibliotek.
Jeg synes det er en dårlig service, at man skal vente flere dage på at få de børeg man måske kan bruge. Er det ønskede ikke i bogen, kan man vente et par dage til før den næste bog dukker op.
M.v.h. Merete N-P
http://husbyggeren.dk
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Poul
Så fik jeg de rigtige mål på Hvalpsund. Længden er 46,5 cm og bredden er 10,0 cm.
Hvordan vil du have færgen? Malet eller umalet? Hvilken type spor i dækket (2- eller 3-leder)?
Tiden, tjae. Jeg skal lige have fundet mine arbejdstegninger frem og have undersøgt om jeg har tilstrækkelig plasticcard i den tykkelse jeg skal bruge, men.... Et sted mellem 4 og 6 uger.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Poul
Indlæg: 129
Hej Henk
Jeg vil gerne have den malet. jeg kører 2 skinne
Og venter tålmodigt.
Mvh
Poul
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Det er Ok.
Jeg lægger lejlighedsvis billeder op her i tråden så du kan se hvordan det går.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Poul
Indlæg: 129
Hej Henk
Lyder godt
MVH
Poul
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Så er der nyt.
Man skal jo starte fra bunden og så ender man som.... , nåeh nej.
Men under alle omstændigheder så er kølen blevet lagt du får et par billeder som lovet.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Poul
Indlæg: 129
Hej Henk
Det går jo hurtigt !!!!!
Husk hastværk er lastvæk.
MVH
Poul
Litra P
Indlæg: 1.852
Og hvad er det så for en anden spændende model, vi kan se bag færgen?
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Det er en jeg bygger på når færgen skal tørre!
Nej, det er den "berømte" Az 375, den eneste danske jernbanevogn med militærhistorie, omend det set fra dansk side var lidet flatterende.
Vognen blev i 1943 indforskrevet af den tyske besættelsesmagt og ombygget til kommandovogn for general von Hanneken, der brugte den til at lade sig transportere rundt i Danmark og inspicere befæstninger.
Jeg bygger den i krigsudgaven, dvs. med generalens privatkupé og konferencelokale. Lige nu står den og venter på nogle berlinerboogier som jeg selvfølgelig [u]ikke[/u] havde på lager.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Litra P
Indlæg: 1.852
Højst interessant - den kan man læse mere om her, men du kender sikkert dette link....
http://www.silkeborgbunkermuseum.dk/von%20Hannekens%20tog.htm
Og så selvfølgelig det obligatoriske link til jernbanen.dk
http://www.jernbanen.dk/pvognsolo.php?Aar=1941&VognID=285
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Ja, jeg har læst det med interesse.
Det der irriterer mig mest er at det åbenbart er fuldstændig umuligt at finde billeddokumentation på modellen (og for den sags skyld hele litraet).
Så hvis der er nogle.....
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Poul
Næh, det var den nemme del af det.
Nu kommer det allermest besværlige, nemlig at tilpasse siderne og fastgøre dem på spanterne. Sagen er nemlig den at vandlinien ikke er vandret, nemlig sådan at forstå at siderne skal følge bunden (vandlinien) samtidig med at skibssiden går fra lodret til ca. 45 grader ved stævn og hæk.
Udfordringen her er at man skal arbejde med et 2-dimensionalt materiale (plasticcard) og få det til at passe i 3 dimensioner.
Så når jeg poster de næste billeder, SÅ er det værste overstået.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Poul
Indlæg: 129
Hej Henk
Bare vi ikke bliver søsyge :oops:
MVH
Poul
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Søsyge blev vi ikke men det var alligevel nær gået galt, mere om det senere.
Men så er det værste overstået. Ikke rent tidsmæssigt men så udfordringsmæssigt. Siderne er udskåret og (med besvær) fastgjort på spanterne. Da bov og hæk ikke kan laves ved indbukning af siderne så er de i øjeblikket ved at blive bygget op som en massiv klods af plasticcard - det tager lidt tid men giver en bedre model senere.
Slutudformningen af bov og hæk sker med plasticspartelmasse ligesom reperation af mindre skærespalter.
Den største overraskelse på nuværende tidspunkt er at færgen er blevet til 2 :!:
Der skete det at jeg lavede en grov fejl ved fastgørelsen af siderne på spanterne idet jeg glemte at udskære en række lodrette snit der skulle optage vinkeldrejningen hen mod enderne. Jeg opdagede det først da jeg skulle fiksere mod de yderste 2 spanter og fik umådeligt svært ved det. Når man så gør det alligevel så har modellen en kedelig tendens til at vride sig så enderne løftes så jeg tog en hurtig beslutning og lagde kølen til "Hvalpsund III"
Den er så lavet korrekt og opfører sig som foventet men mens den tørrede samlede jeg videre på den første. Det viser sig at jeg, med lidt hokuspokus, alligevel kan få et brugbart resultat ud af det så jeg har besluttet at fortsætte byggeriet med begge færger sideløbende - i hvert fald indtil lakeringen, så må vi se videre derfra.
Så status er at alt skrider planmæssigt frem. Det næste der sker efter færdigspartlingen er at sporet anbringes og rådækket monteres.
De næste billeder kommer først der.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Hej Henk!
Selvom jeg skal medgive, at kvaliteten mildest talt ikke er helt i top, er her de to eneste billeder, jeg har kunnet finde af en Az (her Br, som den jo oprindeligt hed). På det nederste billede er det nr. to efter maskinen! Men ellers bør udseendet vel læne sig op af den måde, tilsvarende vogne var bygget på.
Billederne er fra en artikel af Jens Bruun-Petersen i Signalposten nr. 1, 23. årgang. I artiklen nævnes, ud over andre ting, at den ombyggede tyskervogn også indeholdt et lille køkken, hvad der ikke fremgår tydeligt af tegningerne. I artiklen næver Jens Bruun også, at han ikke kender til andre billeder af vognen end disse to.
Bjarne
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Undskyld, at jeg ikke fik drejet billederne, men kvaliteten taget i betragtning går det vel? :oops: :oops:
Bjarne
Poul
Indlæg: 129
Hej Kent
Ser lovende ud
er det mig der ser dobbelt eller
er det et skibsbyggeri du besidder :roll:
MVH
Poul
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Tak for billederne, med lidt kreativ billedbehandling fik jeg alligevel noget ud af dem. Jeg er imponeret over at du har fundet frem til dem, jeg havde godt en fornemmelse af at litra Br og Az næppe var de mest fotograferede vogne i denne verden men at det var så sjældent anede jeg ikke. Jeg tror jeg havde en forventning om at netop den tyske kommandovogn ville have været interessant i samtiden men det var åbenbart ikke tilfældet.
Køkkenet har jeg styr på, det er med på tegningen jeg har, så generalen får også mad hos mig
Jeg tror jeg mailer til bunkermuseet for at høre om de har nogle billeder.
Tak for indsatsen.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Velbekomme!
Bjarne
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej Poul
Hvilken code skal sporet være på færgen?
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Poul
Indlæg: 129
Hej Henk
Code 75 eller 100 hvis det ikke ser for
voldsomt ud 2 skinne
MVH
Poul
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Så bliver det code 75, det er kønnest.
Vidste ikke om du havde ældre vogne med "pizzaskærer" hjul.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Så er der lidt status fra byggefronten.
Sporet er blevet lagt i et leje i spanterne, tilpasset i højden så dækket kommer til at passe. Derefter er der trukket ledninger igennem skroget så det også er muligt at køre ombord - praktisk! Iøvrigt ender ledningerne i en kasse til tovværk som kommer til at stå på dækket, så kan du selv bestemme om den skal være fortøjet eller til søs.
Inden påsætning af dækket er første spartling foretaget og der er lavet en grov afretning. Når siderne er fikseret så spartles og slibes der færdigt.
Endelig er den første dæksmontage påbegyndt, her på Hvalpsund II. For at få limen til af nappe overalt har jeg til lejligheden opfundet dette "Storm P" apparat - men det virker.
Så alt skrider planmæssigt frem.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Poul
Indlæg: 129
Hej Henk
Det ser stadigvæk flot ud
MVH
Poul
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Her er seneste update fra "værftet"
Som nævnt var jeg bortrejst i weekenden så arbejdet stod stille. Men efter hjemkomsten og på trods af den trykkende varme er det dog lykkedes at lave lidt.
Først og fremmest er dæksplanet gjort færdigt, dvs. at der er lagt et midterstykke ind i sporet der nu er forsænket. For at det ikke skal se fuldstændig tåbeligt ud er det nødvendigt at male bunden mellem svellerne sort da det helst skal fremstå som en nedlagt skinne. Man kunne have brugt en sporvognsskinne i stedet men da de ikke lige hænger på træerne så fungerer dette fint. (billede 6)
Men en glat plastikoverflade duer ikke som dæk så turen gik ned i gemmerne efter et par pakker Evergreen V-groove 2125 der skal limes ovenpå og senere illudere et plankedæk (billede 7). Her ses det også at dækshusene er monteret.
Og med de første planker lagt er det tid til en lille testtur. Fordi jeg i flere lag arbejder mig op mod skinneoverkanten (der helst skal være i niveau med dækket) så er det altid spændende om jeg har ramt den rigtige højde. Hvis skinnen ligger for lavt så giver det problemer med strømoptag, idet hjulene bliver løftet væk fra skinnen og hvis den ligger for højt ser det simpelthen bare dumt ud.....
Her agerer min hjemmeloddede Breuer-traktor model (kendt fra en anden tråd her på sporskiftet) og turen forløb perfekt med kryds og slange (billede 9)
Det var alt for i dag, der er stadig meget dæk at lægge før jeg kan fortsætte med indretningen af dæksplanet.
Hvis nogen skulle have spørgsmål til fremgangsmåder mv. så skriv bare.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Poul
Indlæg: 129
Hej Henk
Fremragende
MVH
Poul
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Henk
Du er godt nok skrap - respekt !
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Jeg takker... - og kvitterer med at sige at I godt nok også har nogle skrappe modelbyggere i jeres klub. Det er en fornøjelse at se billeder fra jeres anlæg.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Så er det lige før at flåden afsejler til første omgang maling - det kommer til at ske her i weekenden.
Siden sidst er dæksplankerne lagt færdig, der er monteret et antal fittings og opspartlingen er færdiggjort. Det der mangler er et par enkelt fittings samt en grundig afslibning samt afmaskning så færgerne kan få den første af ialt 4 planlagte gang spraymaling, grå grunder først, dernæst hvid, så en afdækning før den røde og tilsidst sort til skibssiden. inden da skal hele dækket tapes til for det er nødvendigt at penselmale det.
Det er åbenlyst at færgens overbygning ikke er der endnu, ja den er slet ikke påbegyndt. Grunden til det er at det bliver en selvstændig, aftagelig del som skal tilpasses individuelt på hver færge (lidt forskelle mellem dem er der grundet små unøjagtigheder). Men når først lakeringen er påbegyndt så er det samtidig slut med at bygge (stort set) videre, derfor skal modellerne være så "klar" som overhovedet muligt.
Men et enkelt billede med status skal I have. Det begynder at ligne en færge.
Næste gang jeg tager billeder er modellen lakeret.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Poul
Indlæg: 129
Hej Henk
Det ser fortsæt godt ud
MVH
Poul
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Hej Henk,
Det ser flot ud. Jeg er også imponeret over hvor hurtigt det skrider frem.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.710
Det bliver spændende at se hvor læge der ventes inden malingen bliver startet
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Den første fik grundmaling for 1 time siden.....
Nu ligner den sgu et krigsskib :!:
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Poul
Indlæg: 129
Hej Henk
Er det muligt at se Krigsskibet
MVH
Poul :oops:
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Jamen selvfølgelig kan du da det.
Jeg havde egentlig ikke planlagt at tage billeder midt i lakeringsforløbet for jeg synes ikke at der er ret meget at se på. Men selvfølgelig kan man da have en anden opfattelse og om ikke andet får du samlet en glimrende billededokumentation for din færge.
Som tidligere skrevet har færgerne fået grå grundmaling overalt, undtagen på vogndækket som er afmasket med tape. Det skal males i hånden senere. Grunden til at jeg gør det på den måde er at jeg for det første sikrer bedre vedhæftning af de næste lakeringer og dels at jeg har et ensartet udgangspunkt for farverne. Der er meget stor forskel på f.eks. en gul der er lakeret på hvid plasticcard eller på en mørkegrå vognkasse fra Piko.
Nå, snak snak snak, her er dine billeder:
(PS. det er din til venstre)
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Poul
Indlæg: 129
Hej
Klar til at udfordre piraterne i Somalia
MVH Poul
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Der har været stille længe men det er ikke fordi der ikke er sket noget.
Som nævnt i forrige indlæg gik modellerne til maleren og fik en grå grunder.
Dernæst blev der spryet hvidt, så afdækning, så rødt, mere afdækning og til sidst sort.
På billedet ses den færdiglakerede færge før afmaskningen blev taget af - jo den er god nok, det er en færge. :!:
Næste punkt bliver håndmaling af vogndæk med alle fittings og der er man nødt til at sørge for at alt der skal limes er færdiggjort før maling. Derfor (som det ses på billedet) har jeg været nødt til at lave taget på dækshusene. Skorsten og udluftning går nemlig ned gennem gulvet og rammer nogle (styre) rør som limes fast på dækket. Så nu står det og tørrer før jeg kaster mig over ankre, pullerter, davider, redningsbåde og alt det andet som skal stå på dækket.
Men alt forløber planmæssigt og det er snart en hel lille flåde.....
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Poul
Indlæg: 129
Det bliver mere og mere imponerende
Glæder mig
MVH
Poul :oops:
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Virkelig flot arbejde!
Med venlig hilsen
Skott