Picture

mt2604

Indlæg: 52

PB

D-maskinen og nedkørsler

Hejsa...

I går fik jeg endelig mulighed for at købe en Hobbytrade D-maskine (AC version). Af pladshensyn har jeg nogle rimelige kraftige stigninger på min bane - som D-maskiner behersker til UG. DOG...på nedstigninger har den tendens til at rykke - både i analog og digital drift. Jeg har lagt mærke til at man kan "skubbe" maskinen ca. 2mm forlæns og baglæns når den står stille og regner med at dette "fritspil" er årsagen til den rykker - forstået på den måde, at vægten af lok og vogne presser på, mens den samtidig trækker... Håber I forstår hvad jeg mener.

Mit spørgsmål er så om der er andre der har observeret noget lignende og hvad kan man gøre ved det? Kan man evt. "stramme" noget op, så den ikke længere har dette fritspil?

Måske er årsagen til dens "rykken" noget helt andet - måske en smule olie i gangtøj mv....?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig Laughing out loud

Vh

Michael

__________________

Vh
Michael Thomasberg
Aabenraa

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Michael

Tillykke med din D-maskine. Ang dit spørgsmål om spillerum, så er det ikke så godt og stramme op på det. Sagen er den, at når tænderne på tandhjulene griber ind i hinanden, og derved får kraften overført fra det ene hjul til det andet, fåregår der selvsagt i en roterende bevægelse. For at det kan ske må der være en hvis afdtand mellem tænderne, idet de ellers vil komme til at køre stramt mod hinanden. Meningen er jo at den ene tand skal presse/skubbe den anden tand, og den efterfølgende ligesådan. Presser du dem sammen vil de gå så stramt mod hinanden, at der vil være så meget modstand at det udvikler varme ved friktionen. -prøv at gnide fænderne hårdt mod hinanden, friktion!!!-

Når der så er en hel række tandhjul efter hinanden, vil et slip på evt 0,2mm blive til noget mere!!

Er det snekketræk, vil der stadig være slip, også for at modvirke for stor modstand. Er der stor modstand, får du ikke kun friktions-varme, men der kræves også en kraftigere motor for at kompensere for det energitab der er ved friktionen, som betyder støre strømforbrug

Jeg håber du kan bruge det til noget...

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.