Picture

D 826

Ikke angivet

Indlæg: 186

PB  Hjemmeside

D maskine med 25 godsvogne

Se h087's D maskine trække afsted med 25 godsvogne op ad bakke.

http://www.youtube.com/watch?v=SNDG-20P2ko

__________________

D 826

http://www.ricemann.dk/kmk

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

fedt nok martin. vi må se at få lavet nogle flere men jeg tro at vi skal rykke længere ud så man kan se hvor stej den er og så kan man jo heller ikke se at stigningen faktisk starter med det samme fra aarhus/obelhavn. endvidere kunne man jo lave korrekte oprangeringer aalborg - frederikshavn 1953???

ps har du lagt dére på kmk hjemmeside

hilsen

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 826

Ikke angivet

Indlæg: 186

PB  Hjemmeside

Jeps den er også lagt ud på vores hjemmeside.. læg forresten mærke til at maskinen kører en smule skævt, den må være blevet afsporet med forløberen, et sted under udkørslen!.

__________________

D 826

http://www.ricemann.dk/kmk

Like 0 kan lide
Top

Picture

R 950

Indlæg: 72

PB  Blog

Hvad er stigningen i promille elelr procent ?

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 826

Ikke angivet

Indlæg: 186

PB  Hjemmeside

Kan ikke helt huske det, spørg h087. han ved det..

Martin

__________________

D 826

http://www.ricemann.dk/kmk

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej alle derude i virkeligheden

har lige været inde og måle stigningen. den stiger 15cm på 4m, så det må jo være en 3,75% stigning ( hvis jeg stadigvæk kan regne - ret mig hvis jeg ta´r fejl ) men det må siges at været klaret ganske flot, endvidere hvis den som martin skriver var afsporet på forløberen, den har trukket 35 vogne før filmoptagelsen, men der må været gået noget murphy i det. Jeg må jo nok indrømme at jeg kan lide at se store tog. på et tidspunkt da jernbanemuseet i odense genåbnene var jeg medlen i OMJK som havde stået for opbygningen at det store anlæg der nu er taget ned i besidelse af em lima mz der gik med et 11meter godstog på genåbningsdagen. desværre fik jeg ikke taget foto af det men hvis nogen af sporskiftets brugere har været der og taget foto af det vil jeg blive meget glad hvis man kan købe kopi af det eller at man lægger det ud på sporskiftet. ps der var limamotor i det dog to stk og en ordentlig vægtklods.

mvh h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

R 950

Indlæg: 72

PB  Blog

Det er flot klaret. Det havde forbilledet aldig kunnet præstere. Er det en standard hobbytrade D IV? eller har den fået ekstra vægt eller harpiks på hæfteringene?

Like 0 kan lide
Top

Picture

D 826

Ikke angivet

Indlæg: 186

PB  Hjemmeside

Harpiks.. hehe både ja og nej, det er en helt alm. D maskine fra Hobby trade, som har fået førerhuset fyldt ud med bly. Og jo jeg tror nu nok de kunne klare den mængde vogne i virkeligheden. Men det ved h087 noget mere om.. Det er også hans maskine der er brugt på optagelserne - vi startede med 35 vogne, det kunne den ikke klare, så gik vi ned til 30 vogne, det kunne den heller ikke klare, og efter vi havde taget yderligere 5 vogne mere af, så listede den afsted. Bemærk også at den bliver sendt afsted med skala tro hastighed - og ikke for fuld skrue.

Men ja det er ret godt klaret.

Martin

__________________

D 826

http://www.ricemann.dk/kmk

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

en D maskine måtte ifølge TIB 1953, ,,tjenestekøreplanens indledene bemærkninger,,

( megetlangtord ) som togart G og LG trække 600 tons på på stigningbogstav C D E F

530 tons på B, 460 på A og 350 på A2

strk Brande - Herning gennemkørende togart G + LG 650 ton,

strk Herning - Brande gennemkørende togart G + LG 700 ton,

strk Thisted - Hurup Thy tog med 400 ton

strk Korsør - Slagelse må D belastes med 800 ton såfremt toget er ikke personførende og er trykluftbremset.

Spør mig ikke hvad stigningsbogstaver betyder i promille, ved det ikke, men det kunne være rart hvis nogen med mere indsigt i disse sager havde lyst til at lære os ( mig ) udvidende noget om det, man kunne jo kalde tråden / rubrik for elementær jernbanelære. nå men lad os nu se om nogen har lyst til det!!

med hensyn til min D ´er, harpiks næppe den ville jo nok stå for fast på sporet og på filmen kan man jo se den køre. Nej jeg har lagt bly i førerhuset bøjet som et omvendt U, malet det sort. Jeg kan så ganske vidst ikke se armaturet i førerrummet, men for mig er det vigtigere at maskiner har mest muligt strømoptag og trækkraft, det kan jo udvikle sig til en større øføvmm, men jeg har lettere ved at flytte en trykluftpumpe en millimeter end netop at forbedre en maskines stømoptag og trækkeevne. dermed ikke sagt at maskinerne ikke skal være flotte og så korrekt udført som muligt, men strømoptag og trækkraft skal dælme være i orden. foreksempel kan min gamle fleischmann T 299 med røgplader ( 1947 - 1956 ) trække mere end diverse P, PR, N, D, S fra diverse producenter selvom den har den gamle rundmotor og de andre har træk på tendere kardan og hvad ved jeg ikke !! ????. dette er IKKE et surt opstød, men en lidt undren, Jeg vil meget meget meget gerne have så korrekte modeller som muligt hvad der også gælder vogne, tag feks hobbytrades stjernen vogn. den er flot men vognen er ikke korrekt. det medfører at der nok vil gå lang tid før der bliver lavet en rigtig ZM vogn, der gik vi så glip at nogle flere varianter som otto mønsted fdb mfl privatvogne. prøv at male Märklin på vognsiden, jeg tror ikke at en eneste märklinkører vil sige at det så er en märklinvogn ( det skal nemlig stå i bunden har jeg hørt en sige i jylland ) til alt er der så kun at tilføje at jeg selv er startet med märklin og jeg selv har stjernevognen også korsør margarine så frelst er jeg nu ikke. men der vil jo nok altid være nogle ting man vil lidt anderledes.

mvh

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"h087" skrev:
hejen D maskine måtte ifølge TIB 1953, ,,tjenestekøreplanens indledene bemærkninger,,( megetlangtord ) som togart G og LG trække 600 tons på på stigningbogstav C D E F530 tons på B, 460 på A og 350 på A2
Trækkraftstabeller - trækketabeller for flertallet af de Damplokomotiver DSB havde tilbage efter Krigen findes i flg. tråd på sporskiftet: http://www.sporskiftet.dk/node/#comment-ud fra den ses følgende:En D - maskine må trække ca. 30 små godsvogne på en flad strækning. På en kraftig stigning (A2 >10 promille) må den tilsvarende trække ca. 15 godsvogne + togførervogn! D.v.s. hvis vi sender et godstog med D - maskine som trækkraft fra Vejle til Herning (Jelling bakken A2), må den belastes med 15 små godsvogne (fx. QH, QR, PJ, PF m.v.) + togfører.Hvis der er tale om de lidt større vogne (G, E/P, PB, I, KS) ca. 20 vogne på flad strækning og under 10 i bakket terræn.Så jeres D - maskine trækker i bedste fald 2 - 3 gange så mange vogne som den måtte i virkeligheden!Fjerner du blyet igen, kan D-maskinen fra HobbyTrade stadigvæk trække flere vogne end den måtte i virkeligheden!Jeg har indtil videre ikke mødt modeller af danske maskiner i DC der ikke kan trække rigeligt med vogne.[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TFG56eKm3no[/youtube]her kunne N-maskinen realistisk set køre med 20 PB vogne mere. - klarer den selvfølgelig også uden problemer i model.[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iaF1oGK-d-8[/youtube]her måtte de 2 D-maskiner nok trække ca. 10 vogne mere. Igen ikke noget problem i model.[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qhf8hHTGgeg[/youtube]S-maskinen må heller ikke trække større tog end dette i virkeligheden, men S-maskinen fra HobbyTrade klarer mindst 148 aksler (så trak den også alle de vogne der stod på anlægget den dag)[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=o358dekRDb8[/youtube]E-maskinen må nok trække ca.15 vogne mere, men det klarer modellen jo også med lethed.
"Kok" skrev:
Hej Flemming. Igen nogle dejlige film. Jeg vil lige høre, om du har lavet en video, af den Frichs firkant, som optræder i nogle "biroller" i dine film?Og evt lidt info om modellen, ville jeg være glad for.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VwvzxL_Z_Ic[/youtube]
"Jørnet" skrev:
Jeg kan tilslutte mig interessen for Frics Firkantede.Jeg går ud fra at den er selvbygget fra et Freja sæt.Har I skrevet noget om den nogle steder?

TKVJ M3 er loddet sammen af et Freja byggesæt. Når man lige ser bort fra at byggevejledningen indimellem er lidt kryptisk, er det ikke særligt svært at samle overdelen. Men strømoptag og detaljer på undervognen er ikke det nemmeste - hvis det skal fungere uden afsporinger.

Da maskinen er bygget i metal skal den affedtes og grundes før bemalingen. Modellen er ikke malet helt færdig.

Vi har ikke beskrevet byggeprocessen - det gør den medfølgende manual på udmærket vis. Man skal dog være opmærksom på at byggesættet kan bruges til flere forskellige Frichs firkanter, så det er ikke alt i sættet der skal bruges på den enkelte maskine.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej flemming knaldgodt og tak

ja du har ret at de fleste maskiner kan trække mere i model end i virkeligheden. men mit brokkeri var nu mere ment som undren, desværre er min d født med en skavank den har et lidt ovalt bagerste drivhjul ( første sendning ) samt vipper lidt over midterste drivaksel, dernæst er vores anlæg desværre i nogle lokaler der ikke er så store samt at vores anlægside fordre at vi skal op og ned så vores anlæg så mange af vores stigninger vil blive 2%, den du ser d maskinen på er kun midlertidig der vil komme en lillebæltslignene bro i stedet. men dertil er at sige at de fleste maskiner kræver hæfteringe, vores her i klubben gør det ( E maskinen ) pga stigninger og kurver ( min 1m 9 vi kører foresten på tillig spor. måske har vi heller ikke justeret vores hjul godt nok. men tak for det,

Ps har du mere om bogstavsstigning kontra promille vil jeg blive glad for at få noget mere at om det

med et stort tak og venlig hilsen

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kok

Pædagog

Hedehusene

Indlæg: 138

PB

Hej Flemming. Igen nogle dejlige film. Jeg vil lige høre, om du har lavet en video, af den Frichs firkant, som optræder i nogle "biroller" i dine film?

Og evt lidt info om modellen, ville jeg være glad for.

MVH Martin

__________________

2 skinne. DSB/Lollandsbanen Epoke IV.

Martin Kok

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Hej Flemming

Jeg kan tilslutte mig interessen for Frics Firkantede.

Jeg går ud fra at den er selvbygget fra et Freja sæt.

Har I skrevet noget om den nogle steder?

Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.