http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/10/25/213408.htm?rss=true
Hmmm ... men det kan jo ikke være de på Sporskiftet skrivende lokoførere for de interesserer sig jo for tog?
MVH:Per
__________________
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Præcis Iøvrigt er vi nok nogle stykker som glæder os over at være uddannet før uddannelsen overgik i offentligt regi, som nu kritiseres....
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Jamen det går jo på samme måde som i andre grene af undervisningssystemet - alt spares ihjel og resourcerene bruges til administration i stedet for undervisning.
Danmark har altid brystet sig af at have en veluddannet befolkning - men med den fart man har på uddannelsen ikke mindst i Indien og lignende steder, så bliver vi hurtigt overhalet indenom.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
SonicC98
Leder efter job ;)
Indlæg: 144
Hejsa
Dennis, så må du give mig et kursus, i det de har skåret væk, når jeg begynder på uddandelse her om 2 - 3 års tid
MVH Danni
Märklin, M- og C-skinner, Mobilstation
Bibihest
Indlæg: 1.300
Det var også mit drømmejob dengang jeg var yngre, nåede desværre bare aldrig så langt.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Uddannelsen er faktisk ikke blevet skåret ned, men derimod udvidet. Dengang jeg blev uddannet stod DSB selv for uddannelsen, men siden er uddannelsen blevet lagt ud i det offentlige uddannelsessystem. Udvidelsen består bla. i at man kommer rundt i flere grene af lokomotivførerjobbet igennem de ca. 10 mdr. uddannelsen varer, bla. lokalbanerne, godsselskaberne, S-banen, DSB osv. Idag uddannes en lokomotivfører til at kunne kører på alle slags baner i Danmark, det blev man ikke da DSB stod for uddannelsen.
Det som kritikken går på ang. den offentlige udd., sådan som jeg har forstået det, er at der mangler faglige tilsyn med uddannelsen og at undervisningsmaterialerne er uddateret....
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Hej Bibihest
Nu kender jeg ikke din alder. Men selv er jeg startet som 43 årig og jeg er ikke den ældste på mit hold.
Det er den bedste beslutning jeg har taget i mit arbejdsliv
Helbredet, viljen og lysten er det vigtigste.
Venlig hilsen
Carsten
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
Hvor stor er risikoen for at ryge i fængsel i forbindelse med en ulykke? Hvad kan evt. skyldes den straf? Er der større risiko for lokomotivførere end for lastbilchauffører og buschauffører?
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
JGJ67
værktøjsmager
Indlæg: 625
Hejsa, nu skal vi lige huske på, at artiklen er skrevet af en journalist, og måske hans kendskab til jernbaneforhold ligger på samme sted som dem der kalder en lokofører for togfører !
Jeg har svært ved at forestille mig en lokofører smidt i fængsel for en ulykke, med mindre han har handlet direkte bevidst mod en ulykke med menneskliv som tab. Så snakker vi jo om drab...
Mht sikkerheden, så er sikkerheden efterhånden på et stadie på danske hovedbaner sådan, at det er næsten umuligt at lave frontale sammenstød, idet ATC'en kaster anker når det bliver kritisk. Det lærte vi ihvertefald på banelære for 10 år siden, men det kan jo også have ændret sig siden da !?
Naturligvis kan der opstå situationer som Kølkær, men da mener jeg krydsnings stationerne er indrettet imod sikkerheden. Havde hver stræknings stykke været endt som et udløbsspor med to trensversaler i begge ender er der heller ikke mere mulighed for et sammenstød, kun at toget render ud over enden af udløbssporet, men det koster jo kroner altsammen, så det kan ifølge statskassen ikke svarre sig at bruge penge på flere skifter end der et teknisk behov for...
Det handler altsammen om kolde kontanter. Menneskeliv kommer i anden række.....
Mvh Jesper
-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...
Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...