Picture

FK

Indlæg: 80

PB  Blog

CP 2920

Jeg er ved at bygge ovennævnte vogn, og skulle gerne ende med at have en model der er som vognen så ud i starten af tresserne, læs sommeren 63.

Tanken var at bruge Heljan CP vognsgavle, og så lave nye sider mm.

Der er dog dukket et spørgsmål op i min granskning af de få billeder jeg har kunnet finde af vognen.

På det tydeligste billede jeg har kunnet finde, men som jeg desværre ikke har dato på, er ruderne i dørene monteret i gummi lister

Dette kan jeg ikke forestille mig de har været fra starten af, da vognen blev bygget om.

Er der nogen der ved hvornår denne ændring er foretaget.

Hilsen Frank

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Jeg har tegningen til de tre foranliggende numre i denne Cp-familie, 2912-2914, og der er ikke antydning af gummilister, men tegningen behøver selvfølgelig heller ikke være korrekt. På jernbanen.dk er der et billede af 2912 fra 1957, hvor der heller ikke er gummilister. Udrangeringsdatoen taget i betragtning er det nok ikke sandsynligt, at man har lavet vinduerne om.

Er der en speciel grund til, at det skal være 2920?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

På jernbanen.dk er der også et mørkere billede af 2920. Ved at studere det nærmere kan man se, at vinduerne er blevet skiftet ud med spejlglasruder, så måske?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

FK

Indlæg: 80

PB  Blog

Det billede fra jernbanen har jeg set.

Der kan man bare ikke se detaljene omkring dørene da det som du selv skriver er ret mørkt.

Grunden til at det skulle være 2920 er netop at den har spejlglasvinduer.

At den har spejlglasruder hænger ikke sammen med om den har gummilister om ruderne i dørene, og dermed afrundede vindues hjørner.

Iflg UTJ blev der monteret monteret ruder med gummilster engang i midten af tresserne.

Spørgsmålet er så bare hvornår i midten tresserne.

Hilsen Frank

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Det bliver spændende at se resultatet!

Bjarne

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Hvor finder I billedet ?

Jeg kan kun finde tegningen. (Og så selvf. facts)

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Billedet er her:

http://www.jernbanen.dk/Fotos/Person1941/DSB_CP2920_1967.jpg

Billede

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Mange tak Smile Smile

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"henho" skrev:
Hej Hvor finder I billedet ?Jeg kan kun finde tegningen. (Og så selvf. facts)

Oppe til højre under tegningen er et link: [u]Billeder[/u]

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Aha ! - tak igen Smile

Jeg ved godt, at plejer kan være død; men plejede der ikke, at være et symbol udfor de enkelte vogne når/hvis der var billeder af dem ?

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"FK" skrev:
Det billede fra jernbanen har jeg set.Der kan man bare ikke se detaljene omkring dørene da det som du selv skriver er ret mørkt.Grunden til at det skulle være 2920 er netop at den har spejlglasvinduer.At den har spejlglasruder hænger ikke sammen med om den har gummilister om ruderne i dørene, og dermed afrundede vindues hjørner.Iflg UTJ blev der monteret monteret ruder med gummilster engang i midten af tresserne.Spørgsmålet er så bare hvornår i midten tresserne.Hilsen Frank

Da den blev istandsat i 1960erne blev radius i de øvre vindueshjørner i øvrigt mindre - noget man gjorde med vogne som "fik den store tur". 2920 eksisterede i øvrigt længe og er derfor et objekt fotomanerne gik efter i slutningen af 1960'erne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Når man ser på det billede hvor vognen har spejlglasruder, så ser den ikke ud som Cp 2920. Prøv at se de to øverste billeder. Læg mærke til de forskellige vinduesafstande. Det ligner mere en nedklasseret Af eller At vogn, de havde nemlig spejlglasruder.

Mvh.

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"CaBrag" skrev:
Når man ser på det billede hvor vognen har spejlglasruder, så ser den ikke ud som Cp 2920. Prøv at se de to øverste billeder. Læg mærke til de forskellige vinduesafstande. Det ligner mere en nedklasseret Af eller At vogn, de havde nemlig spejlglasruder.Mvh.Carl

Nixenbixen. AT-vognene havde mestendels (model 1940, numre 209-221) delte vinduer. Og jo en eller to ATM-vogne var med spajlglas, ligesom nogle det tilmed havde havde tagrytter, men det er vist en anden historie. Billedet viser tydeligt 2920 som jo havde midtgang og det er let at se på billedet.

Like 0 kan lide
Top

Picture

FK

Indlæg: 80

PB  Blog

Jeg mener at det der giver forvirring er at Tommy på Jernbanen, har lagt 2920 ind i en gruppe med div andre CP vogne i anden udførelse.

Han skriver jo også at denne gruppe har 2 kupeer, og det gælder jo i alle tilfælde ikke for 2920.

Hvis man sammenligner vinduer på de 3 billeder der er vist er både vinduesantal og størrelse varierende.

Frank

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Fra pålidelig kilde, Jens Bruun.Petersen, er det nu bekræftet, at det er Cp 2920 der indtil sommeren 1966, kørte på Sjælland hvorefter den overflyttedes til 2. disrikt. Den er også god nok med de gummiindfattede ruder i dørene.

Mvh.

Carl

CP 2920 Nyborg 1967 AK Arkiv OMJK

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"FK" skrev:
Jeg mener at det der giver forvirring er at Tommy på Jernbanen, har lagt 2920 ind i en gruppe med div andre CP vogne i anden udførelse.Han skriver jo også at denne gruppe har 2 kupeer, og det gælder jo i alle tilfælde ikke for 2920.Hvis man sammenligner vinduer på de 3 billeder der er vist er både vinduesantal og størrelse varierende.Frank

Og usikkerheden skyldes vel også, at den i udseende afviger fra andre ombyggede Cp'er.

Men to kupeer har den nu godt nok, en til rygere og en til ikke-rygere.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

FK

Indlæg: 80

PB  Blog

Tak til Carl Brager/Arne Kirkeby for et super billede der jo tydeligt viser alle ombygnings finurlighederne.

Det ser ud som om at rev datoen er i 67, hvilket harmonerer godt med at vognen på billedet ser nyrenoveret ud.

Så er spørgsmålet bare om ændringene er lavet der, eller ved revsionen før.

Er der nogle af deltagerne i dialogen der ved hvad der var det normale revisions interval for DSBs personvogne.

Og til Bjarne ...... ja selvføgelig er det korrekt med 2 kupeer.

Frank

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"FK" skrev:
Er der nogle af deltagerne i dialogen der ved hvad der var det normale revisions interval for DSBs personvogne.Frank

Det mener jeg bestemt Ulrik har beskrevet i sin bog om rystevognene.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Med hensyn til spejlglasruderne i Cp 2920, så er den faktisk født med dem.

Mvh.

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"CaBrag" skrev:
Med hensyn til spejlglasruderne i Cp 2920, så er den faktisk født med dem.Mvh.Carl

Vi er nu mere sofistikerede - vognen kan jo godt være moderniseret/istandsat uden at spejlglasruderne er skiftet ud. Og forresten er vognen født med trærammevinduer, men det var før taget blev ombygget og det er en helt anden historie. Det er nok derfor FK spørger som han (hun?) gør.......

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"UTJ" skrev:
"CaBrag" skrev:
Med hensyn til spejlglasruderne i Cp 2920, så er den faktisk født med dem.Mvh.Carl
Vi er nu mere sofistikerede - vognen kan jo godt være moderniseret/istandsat uden at spejlglasruderne er skiftet ud. Og forresten er vognen født med trærammevinduer, men det var før taget blev ombygget og det er en helt anden historie. Det er nok derfor FK spørger som han (hun?) gør.......

Her er jeg ikke helt med? Skal det ikke forstås, som Carl siger, at vognen ved ombygningen fra tagryttervogn til "moderne" 1.klasses vogn blev udstyret med spejlglasruder og vinduer i yderdørene med gummilister? Det er vel ikke sandsynligt, at DSB i forbindelse med nedklasseringen til tredje klasse også skiftede ruderne.

Eller "sofistikeret" dækker måske over noget helt andet?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"bl" skrev:
"UTJ" skrev:
"CaBrag" skrev:
Med hensyn til spejlglasruderne i Cp 2920, så er den faktisk født med dem.Mvh.Carl
Vi er nu mere sofistikerede - vognen kan jo godt være moderniseret/istandsat uden at spejlglasruderne er skiftet ud. Og forresten er vognen født med trærammevinduer, men det var før taget blev ombygget og det er en helt anden historie. Det er nok derfor FK spørger som han (hun?) gør.......
Her er jeg ikke helt med? Skal det ikke forstås, som Carl siger, at vognen ved ombygningen fra tagryttervogn til "moderne" 1.klasses vogn blev udstyret med spejlglasruder og vinduer i yderdørene med gummilister? Det er vel ikke sandsynligt, at DSB i forbindelse med nedklasseringen til tredje klasse også skiftede ruderne.Eller "sofistikeret" dækker måske over noget helt andet?

Njaaah, CP 2920 har aldrig været en moderne 1. kl vogn. Født som BM (2. kl, seks kupéer) og ombygget med hvælvet tag i 1930'erne. Dernæst er indretningen ryddet og indrettet med to lækre midtgangafdelinger med bøffellædersofaer for fællesklasse. DSB begyndte først med gummiindfattede ruder senere og 2920's gummiruder stammer fra en modernisering i 1960'erne. Trævognene behøvede som alt andet vedligeholdelse og fornyelse en gang i mellem og derfor er der selvfølgelig detaljer som blev ændret hen ad vejen. Som 1. kl vogn med hvælvet tag i 1930'erne havde den formentlig beholdt de gamle plydssofaer og dermed ganske utidssvarende da de nye AC-vogne kom frem i 1936-37.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"UTJ" skrev:
"bl" skrev:
"UTJ" skrev:
"CaBrag" skrev:
Med hensyn til spejlglasruderne i Cp 2920, så er den faktisk født med dem.Mvh.Carl
Vi er nu mere sofistikerede - vognen kan jo godt være moderniseret/istandsat uden at spejlglasruderne er skiftet ud. Og forresten er vognen født med trærammevinduer, men det var før taget blev ombygget og det er en helt anden historie. Det er nok derfor FK spørger som han (hun?) gør.......
Her er jeg ikke helt med? Skal det ikke forstås, som Carl siger, at vognen ved ombygningen fra tagryttervogn til "moderne" 1.klasses vogn blev udstyret med spejlglasruder og vinduer i yderdørene med gummilister? Det er vel ikke sandsynligt, at DSB i forbindelse med nedklasseringen til tredje klasse også skiftede ruderne.Eller "sofistikeret" dækker måske over noget helt andet?
Njaaah, CP 2920 har aldrig været en moderne 1. kl vogn. Født som BM (2. kl, seks kupéer) og ombygget med hvælvet tag i 1930'erne. Dernæst er indretningen ryddet og indrettet med to lækre midtgangafdelinger med bøffellædersofaer for fællesklasse. DSB begyndte først med gummiindfattede ruder senere og 2920's gummiruder stammer fra en modernisering i 1960'erne. Trævognene behøvede som alt andet vedligeholdelse og fornyelse en gang i mellem og derfor er der selvfølgelig detaljer som blev ændret hen ad vejen. Som 1. kl vogn med hvælvet tag i 1930'erne havde den formentlig beholdt de gamle plydssofaer og dermed ganske utidssvarende da de nye AC-vogne kom frem i 1936-37.

Nu er jeg ikke med... Vognen startede godt nok som B-vogn, men blev senere omdannet til A-vogn. I 34 blev den originale vognkasse fjernet (tagrytter, tvillingevinduer og hvad der ellers hørte med) og vognen blev med forkortet undervogn genopbygget som A-vogn med hvælvet tag og spejlglasruder. På daværende tidspunkt formentlig med sidegang? Ved den senere nedklassering til fællesklassevogn har den vel så fået to kupeer som vanligt var, men at man først har udskiftet spejlglasvinduerne med to-delte for derefter at forringe med spejlglas er vel utænkeligt.

Så vognen blev vel i 34 ombygget til det udseende, Carls billede viser, eneste problem kan så være, hvornår ruderne i enddeprronerne fik gummilister?

Eller hvad er det, du mener?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

"bl" skrev:
"UTJ" skrev:
"bl" skrev:
"UTJ" skrev:
"CaBrag" skrev:
Med hensyn til spejlglasruderne i Cp 2920, så er den faktisk født med dem.Mvh.Carl
Vi er nu mere sofistikerede - vognen kan jo godt være moderniseret/istandsat uden at spejlglasruderne er skiftet ud. Og forresten er vognen født med trærammevinduer, men det var før taget blev ombygget og det er en helt anden historie. Det er nok derfor FK spørger som han (hun?) gør.......
Her er jeg ikke helt med? Skal det ikke forstås, som Carl siger, at vognen ved ombygningen fra tagryttervogn til "moderne" 1.klasses vogn blev udstyret med spejlglasruder og vinduer i yderdørene med gummilister? Det er vel ikke sandsynligt, at DSB i forbindelse med nedklasseringen til tredje klasse også skiftede ruderne.Eller "sofistikeret" dækker måske over noget helt andet?
Njaaah, CP 2920 har aldrig været en moderne 1. kl vogn. Født som BM (2. kl, seks kupéer) og ombygget med hvælvet tag i 1930'erne. Dernæst er indretningen ryddet og indrettet med to lækre midtgangafdelinger med bøffellædersofaer for fællesklasse. DSB begyndte først med gummiindfattede ruder senere og 2920's gummiruder stammer fra en modernisering i 1960'erne. Trævognene behøvede som alt andet vedligeholdelse og fornyelse en gang i mellem og derfor er der selvfølgelig detaljer som blev ændret hen ad vejen. Som 1. kl vogn med hvælvet tag i 1930'erne havde den formentlig beholdt de gamle plydssofaer og dermed ganske utidssvarende da de nye AC-vogne kom frem i 1936-37.
Nu er jeg ikke med... Vognen startede godt nok som B-vogn, men blev senere omdannet til A-vogn. I 34 blev den originale vognkasse fjernet (tagrytter, tvillingevinduer og hvad der ellers hørte med) og vognen blev med forkortet undervogn genopbygget som A-vogn med hvælvet tag og spejlglasruder. På daværende tidspunkt formentlig med sidegang? Ved den senere nedklassering til fællesklassevogn har den vel så fået to kupeer som vanligt var, men at man først har udskiftet spejlglasvinduerne med to-delte for derefter at forringe med spejlglas er vel utænkeligt.Så vognen blev vel i 34 ombygget til det udseende, Carls billede viser, eneste problem kan så være, hvornår ruderne i enddeprronerne fik gummilister?Eller hvad er det, du mener?

CP 2920 er aldrig blevet afkortet. Den havde samme længde da den blev udrangeret som da den blev bygget som BM 806 i 1908.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"UTJ" skrev:
CP 2920 er aldrig blevet afkortet. Den havde samme længde da den blev udrangeret som da den blev bygget som BM 806 i 1908.

Den oplysning lettede! Så kom der endelig styr på ruderne!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.