Picture

Ishøjer

Producer

Indlæg: 8

PB

Central Station vs. ECoS 50200 vs. Andre -Hvilken er bedst ?

Hej.

Jeg skal ud og købe ny controller/digital styring, og er lidt i tvivl om hvad/hvilken jeg skal købe.

Som jeg kan se det kan Central Station og ECoS 50200 næsten det samme, ECos har ikke billeder af loks (disse kan dog selv indsættes), men har til gengæld variabel output 16-21 Volt 90 Watt.

Er der nogen som har nogle forslag/erfaringer???

__________________

3 Skinne C, drift digital, Epoke lidt af det hele.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Ishøjer" skrev:
Er der nogen som har nogle forslag/erfaringer???

Viessmann commander.

Spørg dig selv, hvad du har brug for, er det den store forchromede løsning med farvedisplays, automatisk toggenkending der kan stille sporveje for dig, med PC inerface, eller blot en lidt mere anvanceret køreregulator end den du har i forvejen.

Fortæl om, hvad du har brug for og hvad du har af ønsker til din kommende styreeenhed.

Er du "lokomotivfører", eller "stationsforstander"?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ishøjer

Producer

Indlæg: 8

PB

Hej Klaus.

Jeg har prøvet Centralstation som min kollega har, men er af flere blevet anbefalet at købe Ecos'en, da den er billigere og "stort set" kan det samme. Jeg skal lige sige, at jeg først ville finde en pc styring, men fandt Central Stationen ”smartere” end at skul-le have en pc stående med x-antal indstikskort mv.

Mine krav... altså at de kan det hele er da en dejlig ting, programmer spor mm. Jeg er så småt ved at skulle bygge mig en bane, så det med at man kan lave en sporplan i controlleren er for mig en fed ting. Jeg regner med at på min bane at skulle have 2 stk. pendul strækninger, som de også kan lave så vidt jeg ved.

Mvh

Claus

__________________

3 Skinne C, drift digital, Epoke lidt af det hele.

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej.

Jeg har selv en ecos 1 og er meget godt tilfreds. Jeg syntes ikke viessmann comand station er pæn(se billig ud ) men har ikke prøvet den så det kan jo være lige meget hvordan den ser ud. Men når de nu skriver Motorola ny og gammel format er det så MFX ??? for hvis den ikke kan det kan det jo være et problem. Nu ved jeg ikke hvad du køre med 2 eller 3 skinne. Jeg synes Märklin´s cs 2 også er meget fint skulle jeg vælge en ny comand station i dag ville mit valg stå mellem cs 2 og ecos 2. Men alt efter hvad du skal bruge den til så er der jo også den nye Intellibox II .

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Om commanderen kan klare MFX er jeg ikke klar over, da jeg ikke har Märklinlokomotiver med denne decoder. Men jeg tror det ikke.

Men den kan en masse andre ting. Kørekontrollerne er ikke i højsædet, men der er 3 sporplansbilleder på den. Det er let at tegne spor og kode sporskifter ind. Og der kan faktisk være en rimelig sporplan på hvert billede.

Det er muligt at lave specielle køreveje, blokkørsel mm. Og så er Viessmanns tilbehør integreret i den i forvejen.

Den sparer mig for en computer, eller for sporplanstavler med en masse udstyr man skal til at lave selv. Så her er der meget at hente økonomisk.

Den er god til at få overblikket over en opstilling der fx. er skjult og have overblikket over hvilke spor der er besat/ikke besat. Det bliver ret væsenligt på min bane.

Men det kommer an på hvad det er man vil og hvad man prioriterer. På Märklins CS2´er og Ecos´en er kørercontrollerne i højsædet. På Commanderen er det overblikket over banen.

Commanderen kræver at man sætter sig grundigt ind i nogen ting, men når man først har gjort det hen ad vejen, så er den et rigtig godt stykke værktøj. Man skal vide hvordan en sporskiftedecoder og en tilbagemelder fungerer. Det er så småt ved at lykkedes for mig, på trods af at jeg ikke har de store digitale erfaringer i forvejen.

Jeg lagde ud med en brugt Märklin 6021´er i det små. Og fik så fat på en Commander, nærmest ved en tilfældighed. Til sammenligning svarer det til at gå fra en Wartburg til en hurtig BMW.

Men Märklins CS2´er indgik bestemt også i overvejelserne, efter at have set en kort demonstration af den ude hos Kystbanen. Men det der gjorde udslaget, er at jeg indtil nu kun har ét Märklinlokomotiv i samlingen, nemlig den første digitale N-maskine.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Ishøjer" skrev:
Jeg har prøvet Centralstation som min kollega har, men er af flere blevet anbefalet at købe Ecos'en, da den er billigere og "stort set" kan det samme.

Jeg ville gå efter enten ECOS eller noget meget mere simpelt og så en PC.

Førstnævnte kan delvist klare sig selv, men ikke lave automatik på en større bane. Dernæst drejer det sig om, hvilket digitalformat dine lokomotiver kan forstå, for at anbefale andet.

Er det eksempelvis ren 2-skinne drift, kan en Roco Lokmaus og et PC interface klare en sto del af opgaven.

Er det 3 skinne drift (det må det næsten være siden du overhovedet overvejer en CS), ja så kunne en Intelliboks og en PC måske være et fornuftigt alternativ.

Ved PC styring kræves der ikke "mange indstikkskort", men noget der kan gå i enten en seriel, eller en USB port. Resten er det samme om du vælger en IB, en CS, eller en ECOS.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ishøjer

Producer

Indlæg: 8

PB

Hej Klaus & jer andre.

Mange tak for de svar I alle har givet mig.

Og ja det er rigtigt at jeg har glemt at skrive hvilken drift jeg kører, ups..

Det er 3 skinne, og mest märklin jeg har. Dog er jeg ved at få en "pæn" samling Hobbytrade og Piko.

... Tror sgu det bliver en Ecos 50200, har lige set den hos Nettog.dk til 4400.-

Mvh

Claus

__________________

3 Skinne C, drift digital, Epoke lidt af det hele.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Ishøjer" skrev:
Tror sgu det bliver en Ecos 50200, har lige set den hos Nettog.dk til 4400.-

Jeg tror at du bliver glad for den. Den er virkeligt lækker.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Ecos 2 er fin. Jeg har den selv. Jeg vil dog lige sige at man IKKE kan indlæse sine egne tog-billeder. Det er en af de ting som bliver oftest efterspurgt på ESU's forum.

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Jørnet" skrev:
Det er en af de ting som bliver oftest efterspurgt på ESU's forum.

Det skulle komme i en af de næste opdateringer. Hvor lang tid der så går inden den opdatering kommer, er svært at sige :roll:

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

hej ishøjer der er en god test her af de 2 centraler. http://www.stummi.de ,du går ned i test berichte,og der er der en test af de 2 centraler som hedder: der ultimative vergleichtest.testen er ikke helt færdig endnu,på tysk naturligvis,mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

jeg ville købe en eller anden central der bare har et usb/ seriel stik så det kan tale sammen med en pc og så skubbe centralen langt væk under bordet (f.eks en billig intelliboks eller lign.) og kun bruge pc'en det er bare mange flere muligheder, for at lave realstiske kørsler og forløb. jeg selv bruger Railroad & Co silver som jeg er glad for.

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ishøjer

Producer

Indlæg: 8

PB

Hej Alle.

1000 tak for alle de gode indlæg der er kommet, det er fedt.

Men nu har jeg besluttet mig, og samtidig givet mig selv en før fødselsdagsgave (Hvad betyder en enkelt måned Wink ) og i dag købt Ecos 50200.

Og nu havde jeg glædet mig til at skulle lege i aften, også bliver man kaldt på arbejde øv... Så nu må jeg vente til i morgen.

Endnu engang mange tak for alle indlæggende...

__________________

3 Skinne C, drift digital, Epoke lidt af det hele.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frankks

4100 Ringsted

Indlæg: 149

PB

"DennisTR" skrev:
"Jørnet" skrev:
Det er en af de ting som bliver oftest efterspurgt på ESU's forum.
Det skulle komme i en af de næste opdateringer. Hvor lang tid der så går inden den opdatering kommer, er svært at sige :roll:

Hej. Opdatering 3.3.0 er kommet og med den kan man indlæse sine egne foto. Dette gælder ECoS 1 , 2 og CS Reloaded.Se vejledning på esu.eu .Der er også en forbedrede web-side incl. i opdateringen, med mulighed for at gemme sine lokomotiv-,tilbehør- og rute-lister som csv-filer (Excel).

__________________

Med Venlig Hilsen Frank.
Kører med Märklin.H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lau82

Indlæg: 255

PB

"moppe" skrev:
"Ishøjer" skrev:
Jeg har prøvet Centralstation som min kollega har, men er af flere blevet anbefalet at købe Ecos'en, da den er billigere og "stort set" kan det samme.
Jeg ville gå efter enten ECOS eller noget meget mere simpelt og så en PC.Førstnævnte kan delvist klare sig selv, men ikke lave automatik på en større bane. Dernæst drejer det sig om, hvilket digitalformat dine lokomotiver kan forstå, for at anbefale andet.Er det eksempelvis ren 2-skinne drift, kan en Roco Lokmaus og et PC interface klare en sto del af opgaven.Er det 3 skinne drift (det må det næsten være siden du overhovedet overvejer en CS), ja så kunne en Intelliboks og en PC måske være et fornuftigt alternativ. Ved PC styring kræves der ikke "mange indstikkskort", men noget der kan gå i enten en seriel, eller en USB port. Resten er det samme om du vælger en IB, en CS, eller en ECOS.Klaus

CS reloaded / CS2 snakker da dcc 100% Laughing out loud

__________________

3 Skinne drift med MS2 - Epoke IV & Epoke V - Dansk & Tysk matriale

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.106

PB  Blog  Hjemmeside

"Frankks" skrev:
Hej. Opdatering 3.3.0 er kommet og med den kan man indlæse sine egne foto. Dette gælder ECoS 1 , 2 og CS Reloaded.

Ja - og hvor er det dog en fornøjelse: Nu har jeg brugt en halv aften på at lægge små tegninger af danske lokomotiver ind - det pynter virkeligt. Laughing out loud

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

h-thomsen

Indlæg: 40

PB

Jeg vil anbefale TAMS MC se

http://www.sporskiftet.dk/node/6008

Mvh Henrik

__________________

Midtjysk bane, og lidt tysk. 3-skinne K styret af Tams MC. Er igang med skyggebanegården

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
Frankks skrev:Hej. Opdatering 3.3.0 er kommet og med den kan man indlæse sine egne foto. Dette gælder ECoS 1 , 2 og CS Reloaded.Ja - og hvor er det dog en fornøjelse: Nu har jeg brugt en halv aften på at lægge små tegninger af danske lokomotiver ind - det pynter virkeligt.

Jeg har en CS reloaded, men kan ikke vælge "User defined image" (knappen er "greyed out"). Gælder denne feature kun på ECOS - eller hvordan gør du det ?

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Har du overført de foto´s har esu hjemme side og lagt dem in på cs, der hvor du er inde og firmware update. Når det er gjort så skal cs startes op igen og så burde du kunne sætte flueben i User defined image.

"Kresten" skrev:
Citat:
Frankks skrev:Hej. Opdatering 3.3.0 er kommet og med den kan man indlæse sine egne foto. Dette gælder ECoS 1 , 2 og CS Reloaded.Ja - og hvor er det dog en fornøjelse: Nu har jeg brugt en halv aften på at lægge små tegninger af danske lokomotiver ind - det pynter virkeligt.
Jeg har en CS reloaded, men kan ikke vælge "User defined image" (knappen er "greyed out"). Gælder denne feature kun på ECOS - eller hvordan gør du det ?

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

OK - nu har jeg i det mindste "fundet vejen" (tror jeg) og har downloadet nogle af ESU's standardbilleder. Men når jeg forsøger at overføre dem til min CS, får jeg fejlmeddelelsen "Image dimensions do not fit. Please obey the image dimensions". Sad

Og hvis selv ESU's billeder ikke passer - hvad gør man så ??? :?:

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

"Kresten" skrev:
OK - nu har jeg i det mindste "fundet vejen" (tror jeg) og har downloadet nogle af ESU's standardbilleder. Men når jeg forsøger at overføre dem til min CS, får jeg fejlmeddelelsen "Image dimensions do not fit. Please obey the image dimensions". :(Og hvis selv ESU's billeder ikke passer - hvad gør man så ??? :?:

Lige et dumt spørgsmål, du har husket at vælge foto´s til cs1 og ecos 1 når man går ind på den side står den på ecos 2 som standart.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Citat:
Lige et dumt spørgsmål, du har husket at vælge foto´s til cs1 og ecos 1 når man går ind på den side står den på ecos 2 som standart.

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Øhm... nej!!! Undrede mig godtnok også over de fine billeder, som jeg ikke kunne forstå skulle kunne vises på min CS1-skærm... :oops: :oops: :oops:

Ikke noget dumt spørgsmål - tak for hjælpen... Smile

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

"Kresten" skrev:
Citat:
Lige et dumt spørgsmål, du har husket at vælge foto´s til cs1 og ecos 1 når man går ind på den side står den på ecos 2 som standart.
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Øhm... nej!!! Undrede mig godtnok også over de fine billeder, som jeg ikke kunne forstå skulle kunne vises på min CS1-skærm... :oops: :oops: :oops: Ikke noget dumt spørgsmål - tak for hjælpen... Smile

Bare du fik det til at virke det er hoved sagen. Nu kan jeg kun snakke for mig selv, men nogle gange går det lidt hurtig over stok og sten når man skal prøve noget og så får jeg ikke lige set eller læst alle "detaljerne". Det var så lidt, det kan være du kan hjælpe mig en anden gang.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.