Når der er leveringsvanskeligheder på de store danske damplokomotiver, var det jo en mulighed at bygge en Tikøb R-maskine.
__________________
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Og væbner man sig med noget tålmodighed, så vil den komme fra Hobbytrade også på et tidspunkt.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Tjae....
Lad os se: Først en S-maskine, muligvis i 2010, så en F i ???? og dernæst en annonceret H'er. Derefter skulle der være plads i produktionskalenderen til en R....
Regne, regne, regne.
Så hvis du har tålmodighed i ca. 6 år, inklusive alle de normale forsinkelser vi er vant til fra producenterne, så skulle der være en chance!
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nu synes jeg ikke vi skal være så pessimistiske og i stedet for være glade over det der er kommet og som kommer uanset tidshorisont.
Jeg husker kun alt for godt "ørkenvandringen" indenfor dansk modeltog, da der var meget meget lidt at få. Ja man skulle være en ferm selvbygger for at få noget dansk ud af det. Intet at sige til at mange valgte at køre tysk. Gennembrudet kom for alvor da Heljan kom med MX´eren og da Hobbytrade blev startet op.
I dag kan vi allerede nu køre med rigtig mange helt korrekte oprangeringer og danske oprangeringer vel at mærke.
Men bortset fra det, så er Tikøbs R-maskine ellers virkelig flot. Men behøver ikke nødvendigvis at være "professor" i selvbyg, for at gå i gang med en, sådan som jeg har forstået det.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Det var ikke for at være pessimistisk og ja, jeg glæder mig næsten hver dag over den overflod af dansk materiel vi har til rådighed i vores hobby.
Det var mere en ironisk kommentar til producenternes udgivelsespolitik der helt klart indebærer at annoncere produkter i grotesk lang tid i forvejen. Om ikke andet, så tager det luften ud af småseriebyggesættene fordi folk hellere vil vente på industriproduktet. Et udemærket eksempel er Tikøb Hobbys E-maskine der blev frigivet til salg kort før Heljan meddelte at de ville producere den. Der er ikke blevet solgt mange kits af den model. At man så kom til at vente 3 år på Heljan er så bare ærgerligt.
Så jeg mener stadig at den meget tidlige annoncering af modeller kun har et formål, nemlig at holde markedet for sig selv.
Men 5-6 år kan der sagtens komme til at gå før vi ser R-maskinen.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Hej,
ja det er rigtigt at producenterne ikke altid får meldt ud med de rigtige udgivelsestidspunkter. Nu står S-maskinen til at udkomme i 1. halvår af 2010 i annoncer i Banen og Lokomotivet. Det er jo et lidt vidt begreb. Men nok vilkårene indenfor dansk modeltogsproduktion, som det har været nævnt herinde.
Og der er nok nogen konkurrencemæssige forhold der gør sig gældende, som du siger.
Det kan godt i øvrigt godt være at Tikøbs E-maskine er noget dyere end Heljans, men til gengæld kan den køre på Märklins skinner i AC-udgaven uden vrøvl.
Og jeg er også meget sikker på at fx Lekbos utrolig flotte selvbyggede modeller, heller ikke har problemer i AC-udgaverne.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Så sandt, så sandt! Man kan i dag godt føle sig en smule forkælet, småærgelser og forsinkelser til trods!
Bjarne
T-41
Pølsemand
Indlæg: 67
Hej Flemming.
Sider lejderen på kedelen ikke på den forkerte side?? Er selv ved at lave en. Får lidt billderpå ASAP.
MVH
Bjarke
Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.
CaBrag
Pensionist
Indlæg: 214
Henrik skrev.
Tjae....
Lad os se: Først en S-maskine, muligvis i 2010, så en F i ???? og dernæst en annonceret H'er. Derefter skulle der være plads i produktionskalenderen til en R....
Regne, regne, regne.
Så hvis du har tålmodighed i ca. 6 år, inklusive alle de normale forsinkelser vi er vant til fra producenterne, så skulle der være en chance!
_________________
Med venlig hilsen
Henk
Med sådanne indlæg, burde du så ikke lege med dukker i stedet.
Mvh.
Carl
Møtrik
Indlæg: 619
Henks udsagn kommer sikkert til at holde vand hele vejen igennem.
apropos, hvilken undervogn er der brugt?
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Jeg var i Tikøb i lørdags og Kim fremviste den færdige model. Den er baseret på en Lilliput, som jeg forstod det var den baseret på en Badishen IVh 64, svarende til en BR 18.3.
Overdelen skulle passe uden yderligere tilpasning og ja, den var ekstremt flot.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Mon ikke det er den schweiziske A 3/5 med træk på forreste kobbelaksel? Undervognen på BR 18 var jo helt anderledes.
Bjarne
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Du har sikkert ret, hukommelsen er jo ikke hvad den har været (eller også var jeg ikke opmærksom da Kim fortalte det).
Under alle omstændigheder en meget flot model.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Jeg nævner det også, fodi der en gang blevet den udgave af den prøjsiske S10, som også havde træk på forreste kobbelaksel. Har man den, burde den vel også kunne bruges. Jeg husker ikke, hvem, der lavede den? Roco eller Trix?
Bjarne
cbt
Indlæg: 1.160
Hjulstillingen ligner ganske vist, men drivhjulene på en BR17 / S10 er på størrelse med P- og E-maskinens drivhjul.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det er korrekt, drivhjulene på S10 var godt 10 cm større i diameter end på R-maskinen, så med mindre modelfabrikanten ikke har snydt med hjulenes størrelse for at få plads til flangerne, dur den ikke.
Og det var ikke Rocos udgave, jeg tænkte på, jeg mener det er Trix, der har lavet den med træk på forreste kobbelakse?
Bjarne
tikajob
Lokomotivfører/kørelærer DSB
Indlæg: 13
Hej
Ved godt at det er et gammelt opslag, men undervognen til Tikøb R maskinen er den hollandske Br 3500 - Liliput L 131999 !
Billede er vedhæftet !
Den findes vistnok i flere udgaver.
Modellen er udgået i 2012 eller 2014, men fås med lidt held som brugt
Dags dato har Kim stadig et par nye DC maskiner liggende til 2250 kr.
Har netop købt en i Holland for 1300 kr med fragt.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det havde måske været bedre at opdatere med en ny tråd, da udviklingen har overhalet en hel del af indlæggene indenom.
I forbindelse med R-maskinen forsøgte jeg at gå ind på Tikøbs hjemmeside for nylig. Men det var desværre ikke muligt.
Men kan forstå via Facebookgrupperne, at der åbenbart stadig sker lidt her?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.