Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.664

PB  Blog  Hjemmeside

Byg en Tikøb R-maskine.

Billede

Når der er leveringsvanskeligheder på de store danske damplokomotiver, var det jo en mulighed at bygge en Tikøb R-maskine.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Og væbner man sig med noget tålmodighed, så vil den komme fra Hobbytrade også på et tidspunkt.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 1 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Og væbner man sig med noget tålmodighed, så vil den komme fra Hobbytrade også på et tidspunkt.MvhClaus

Tjae....

Lad os se: Først en S-maskine, muligvis i 2010, så en F i ???? og dernæst en annonceret H'er. Derefter skulle der være plads i produktionskalenderen til en R....

Regne, regne, regne.

Så hvis du har tålmodighed i ca. 6 år, inklusive alle de normale forsinkelser vi er vant til fra producenterne, så skulle der være en chance!

Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Nu synes jeg ikke vi skal være så pessimistiske og i stedet for være glade over det der er kommet og som kommer uanset tidshorisont.

Jeg husker kun alt for godt "ørkenvandringen" indenfor dansk modeltog, da der var meget meget lidt at få. Ja man skulle være en ferm selvbygger for at få noget dansk ud af det. Intet at sige til at mange valgte at køre tysk. Gennembrudet kom for alvor da Heljan kom med MX´eren og da Hobbytrade blev startet op.

I dag kan vi allerede nu køre med rigtig mange helt korrekte oprangeringer og danske oprangeringer vel at mærke.

Men bortset fra det, så er Tikøbs R-maskine ellers virkelig flot. Men behøver ikke nødvendigvis at være "professor" i selvbyg, for at gå i gang med en, sådan som jeg har forstået det.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej

Det var ikke for at være pessimistisk og ja, jeg glæder mig næsten hver dag over den overflod af dansk materiel vi har til rådighed i vores hobby.

Det var mere en ironisk kommentar til producenternes udgivelsespolitik der helt klart indebærer at annoncere produkter i grotesk lang tid i forvejen. Om ikke andet, så tager det luften ud af småseriebyggesættene fordi folk hellere vil vente på industriproduktet. Et udemærket eksempel er Tikøb Hobbys E-maskine der blev frigivet til salg kort før Heljan meddelte at de ville producere den. Der er ikke blevet solgt mange kits af den model. At man så kom til at vente 3 år på Heljan er så bare ærgerligt.

Så jeg mener stadig at den meget tidlige annoncering af modeller kun har et formål, nemlig at holde markedet for sig selv.

Men 5-6 år kan der sagtens komme til at gå før vi ser R-maskinen.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hej,

ja det er rigtigt at producenterne ikke altid får meldt ud med de rigtige udgivelsestidspunkter. Nu står S-maskinen til at udkomme i 1. halvår af 2010 i annoncer i Banen og Lokomotivet. Det er jo et lidt vidt begreb. Men nok vilkårene indenfor dansk modeltogsproduktion, som det har været nævnt herinde.

Og der er nok nogen konkurrencemæssige forhold der gør sig gældende, som du siger.

Det kan godt i øvrigt godt være at Tikøbs E-maskine er noget dyere end Heljans, men til gengæld kan den køre på Märklins skinner i AC-udgaven uden vrøvl.

Og jeg er også meget sikker på at fx Lekbos utrolig flotte selvbyggede modeller, heller ikke har problemer i AC-udgaverne.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Nu synes jeg ikke vi skal være så pessimistiske og i stedet for være glade over det der er kommet og som kommer uanset tidshorisont.Jeg husker kun alt for godt "ørkenvandringen" indenfor dansk modeltog, da der var meget meget lidt at få. Ja man skulle være en ferm selvbygger for at få noget dansk ud af det. Intet at sige til at mange valgte at køre tysk. Gennembrudet kom for alvor da Heljan kom med MX´eren og da Hobbytrade blev startet op.I dag kan vi allerede nu køre med rigtig mange helt korrekte oprangeringer og danske oprangeringer vel at mærke. Men bortset fra det, så er Tikøbs R-maskine ellers virkelig flot. Men behøver ikke nødvendigvis at være "professor" i selvbyg, for at gå i gang med en, sådan som jeg har forstået det. MvhClaus

Så sandt, så sandt! Man kan i dag godt føle sig en smule forkælet, småærgelser og forsinkelser til trods!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

T-41

Pølsemand

Indlæg: 67

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
BilledeNår der er leveringsvanskeligheder på de store danske damplokomotiver, var det jo en mulighed at bygge en Tikøb R-maskine.

Hej Flemming.

Sider lejderen på kedelen ikke på den forkerte side?? Er selv ved at lave en. Får lidt billderpå ASAP.

MVH

Bjarke

__________________

Det er fedt at være nittetæller, og være stolt af det.

Like 0 kan lide
Top

Picture

CaBrag

Pensionist

Indlæg: 214

PB  Hjemmeside

Henrik skrev.

Tjae....

Lad os se: Først en S-maskine, muligvis i 2010, så en F i ???? og dernæst en annonceret H'er. Derefter skulle der være plads i produktionskalenderen til en R....

Regne, regne, regne.

Så hvis du har tålmodighed i ca. 6 år, inklusive alle de normale forsinkelser vi er vant til fra producenterne, så skulle der være en chance!

_________________

Med venlig hilsen

Henk

Med sådanne indlæg, burde du så ikke lege med dukker i stedet.

Mvh.

Carl

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"CaBrag" skrev:
Henrik skrev.Tjae.... Lad os se: Først en S-maskine, muligvis i 2010, så en F i ???? og dernæst en annonceret H'er. Derefter skulle der være plads i produktionskalenderen til en R.... Regne, regne, regne. Så hvis du har tålmodighed i ca. 6 år, inklusive alle de normale forsinkelser vi er vant til fra producenterne, så skulle der være en chance! _________________Med venlig hilsen Henk Med sådanne indlæg, burde du så ikke lege med dukker i stedet.Mvh.Carl

Henks udsagn kommer sikkert til at holde vand hele vejen igennem.

apropos, hvilken undervogn er der brugt?

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Møtrik" skrev:
Henks udsagn kommer sikkert til at holde vand hele vejen igennem. apropos, hvilken undervogn er der brugt?

Hej

Jeg var i Tikøb i lørdags og Kim fremviste den færdige model. Den er baseret på en Lilliput, som jeg forstod det var den baseret på en Badishen IVh 64, svarende til en BR 18.3.

Overdelen skulle passe uden yderligere tilpasning og ja, den var ekstremt flot.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"tybalt" skrev:
"Møtrik" skrev:
Henks udsagn kommer sikkert til at holde vand hele vejen igennem. apropos, hvilken undervogn er der brugt?
HejJeg var i Tikøb i lørdags og Kim fremviste den færdige model. Den er baseret på en Lilliput, som jeg forstod det var den baseret på en Badishen IVh 64, svarende til en BR 18.3.Overdelen skulle passe uden yderligere tilpasning og ja, den var ekstremt flot.

Mon ikke det er den schweiziske A 3/5 med træk på forreste kobbelaksel? Undervognen på BR 18 var jo helt anderledes.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
"tybalt" skrev:
"Møtrik" skrev:
Henks udsagn kommer sikkert til at holde vand hele vejen igennem. apropos, hvilken undervogn er der brugt?
HejJeg var i Tikøb i lørdags og Kim fremviste den færdige model. Den er baseret på en Lilliput, som jeg forstod det var den baseret på en Badishen IVh 64, svarende til en BR 18.3.Overdelen skulle passe uden yderligere tilpasning og ja, den var ekstremt flot.
Mon ikke det er den schweiziske A 3/5 med træk på forreste kobbelaksel? Undervognen på BR 18 var jo helt anderledes.

Du har sikkert ret, hukommelsen er jo ikke hvad den har været Sad (eller også var jeg ikke opmærksom da Kim fortalte det).

Under alle omstændigheder en meget flot model.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"tybalt" skrev:
"bl" skrev:
"tybalt" skrev:
"Møtrik" skrev:
Henks udsagn kommer sikkert til at holde vand hele vejen igennem. apropos, hvilken undervogn er der brugt?
HejJeg var i Tikøb i lørdags og Kim fremviste den færdige model. Den er baseret på en Lilliput, som jeg forstod det var den baseret på en Badishen IVh 64, svarende til en BR 18.3.Overdelen skulle passe uden yderligere tilpasning og ja, den var ekstremt flot.
Mon ikke det er den schweiziske A 3/5 med træk på forreste kobbelaksel? Undervognen på BR 18 var jo helt anderledes.
Du har sikkert ret, hukommelsen er jo ikke hvad den har været Sad (eller også var jeg ikke opmærksom da Kim fortalte det).Under alle omstændigheder en meget flot model.

Jeg nævner det også, fodi der en gang blevet den udgave af den prøjsiske S10, som også havde træk på forreste kobbelaksel. Har man den, burde den vel også kunne bruges. Jeg husker ikke, hvem, der lavede den? Roco eller Trix?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.160

PB

"bl" skrev:
Jeg nævner det også, fodi der en gang blevet den udgave af den prøjsiske S10, som også havde træk på forreste kobbelaksel. Har man den, burde den vel også kunne bruges. Jeg husker ikke, hvem, der lavede den? Roco eller Trix?

Hjulstillingen ligner ganske vist, men drivhjulene på en BR17 / S10 er på størrelse med P- og E-maskinens drivhjul.

Billede

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"cbt" skrev:
Hjulstillingen ligner ganske vist, men drivhjulene på en BR17 / S10 er på størrelse med P- og E-maskinens drivhjul.

Det er korrekt, drivhjulene på S10 var godt 10 cm større i diameter end på R-maskinen, så med mindre modelfabrikanten ikke har snydt med hjulenes størrelse for at få plads til flangerne, dur den ikke.

Og det var ikke Rocos udgave, jeg tænkte på, jeg mener det er Trix, der har lavet den med træk på forreste kobbelakse?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

tikajob

Lokomotivfører/kørelærer DSB

Indlæg: 13

PB  Blog

Hej Smile

Ved godt at det er et gammelt opslag, men undervognen til Tikøb R maskinen er den hollandske Br 3500 - Liliput L 131999 !

Billede er vedhæftet !

Den findes vistnok i flere udgaver.

Modellen er udgået i 2012 eller 2014, men fås med lidt held som brugt Wink

Dags dato har Kim stadig et par nye DC maskiner liggende til 2250 kr.

Har netop købt en i Holland for 1300 kr med fragt.

 

 

AttachmentStørrelse
131999.jpg 14.56 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det havde måske været bedre at opdatere med en ny tråd, da udviklingen har overhalet en hel del af indlæggene indenom.

I forbindelse med R-maskinen forsøgte jeg at gå ind på Tikøbs hjemmeside for nylig. Men det var desværre ikke muligt. 

Men kan forstå via Facebookgrupperne, at der åbenbart stadig sker lidt her? 

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.