Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Bruge en CS! som booster til Märklin / HO

Jeg skal nok have en x-stra booster for at få det til at "løbe rundt"

Jeg har en opdated CS1, og så er mit spørgsmål:

Hvis jeg køber en ECOS eller en CS2, kan jeg så bruge CS1 som den manglende booster og så samtidig tilbyde andre, der skal "lege" med at de kan bruge CS! i stedet for f.eks. en mobilstation med de begrænsninger det giver ??

Jeg ved godt at ECU tilbyder / eller snart tilbyde en update + trafo

Steff fra Herning

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Er der slet ikke nogen der har en mening

Dem er der ellers mange af, for når der skrives skiftespor eller det omvendte, så flyder det i en lind strøm

Steff fra Herning

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Hvis du køber en CS2, kan/skal du tilkøbe en adapter af en art for at kunne samkøre med CS1 (spørg mig ikke hvorfor, så meget forstand har jeg ikke på maerklin). At anvende CS2 som en booster mener jeg ikke kan lade sig gøre.

En anden løsning kunne være en decideret booster. ESU (som har udviklet CS sammen med Maerklin) har en booster de kalder ECoSBoost, som er designet til deres ECoS central, men som også kan samarbejde med CS; muligvis skal du have opdateret firmware (software) i boosteren først. Ved brug af denne løsning skal du blot være opmærksom, at boosteren er designet til forsyne et selvstændigt (altså strømmæssigt, sporene kan være forbundet, blot der er en sporisolation med områderne) område af banen.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

"bygger01" skrev:
Jeg skal nok have en x-stra booster for at få det til at "løbe rundt"Jeg har en opdated CS1, og så er mit spørgsmål:Hvis jeg køber en ECOS eller en CS2, kan jeg så bruge CS1 som den manglende booster og så samtidig tilbyde andre, der skal "lege" med at de kan bruge CS! i stedet for f.eks. en mobilstation med de begrænsninger det giver ??Jeg ved godt at ECU tilbyder / eller snart tilbyde en update + trafo Steff fra Herning

Hej Steff

Jeg har selv en CS1 update og er i gang med at opbygge et anlæg. Boosteren til CS1 (60172), som var lovet fra Märklin, har de droppet (mig bekendt aldrig færdigudviklet) samtidig med at de "glemte" CS1 til fordel for CS2. Boosteren til CS2 (60127) mener jeg kun kan anvendes til denne. Skal du have en Märklin-booster til CS1, er det vel stadig den "gamle" 6017 der er gældende, med de begrænsninger det giver (mfx?). Jf. vedhæftede diagram skulle der ikke være problemer med at anvende CS1 som "slave" i tilslutning til en CS2 konfiguration. Jeg står selv i vadestedet med hensyn til, om jeg skal fortsætte med CS1, som den er eller få en ESU-opgradering.

CS 2 systemdiagram

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Bjørn" skrev:
anvende CS1 som "slave" i tilslutning til en CS2 konfiguration. Jeg står selv i vadestedet med hensyn til, om jeg skal fortsætte med CS1, som den er eller få en ESU-opgradering.

Der er ingen problemer i at anvende CS1 som en "slave"-styringsenhed sammen med CS2, sålænge du husker at at købe de to terminaler 60121 og 60125. Præcis hvorfor disse er nødvendige aner jeg ikke, men det virker umiddelbart som en upraktisk og unødigt fordyrende løsning (som bekendt har ECoS og CS jo nærmest et "fætter/kusine-forhold", og det er ikke nødvendigt med nogen adapter mellem den nye og den gamel version af ECoS).

Hvad opgraderingen af CS1 angår, kommer det lidt an på dine behov. Hvis CS1 på nuværende dækker dine behov skulle en opgradering ikke være nødvendig.

Skulle du derimod mangle nogle funktioner (såsom mulighed for at styre dcc- og selectrix-decodere), kan opgraderingen anbefales. ESU fremhæver selv følgende omkring updaten:

* Mulighed for at styre dcc- og selectrix-decodere, udover motorola og mfx-decodere. Alle fire formater kan benyttes samtidig, og individuelt for det enkelte lokomotiv (dvs. at f.eks. en dcc-my kan styres samtidig med et mfx-lok).

* Det bliver nemmere at få et overblik over sine loks, ved hjælp af flere (læs: mange) favorit-lister, og sorteringsmuligheder (f.eks. efter damp, diesel og el).

* Vha. et såkaldt "Multi-Køre-Skærmbillede" har man direkte adgang til opmod 10 lokomotiver. Skift sker lynhurtigt med et enkelt fingertryk.

* Grafisk drejeskivstyring, for let og komfortabel styring af dine drejeskiver.

* Grafisk sporplanspult, her kan man lave en grafisk repræsentation af sin sporplan, og med et enkelt blik skaffe sig overblik over hvordan sporskifter og signaler står.

Herudover den før-nævnte nye trafo, adgang til ESU's brugerforum mm. Updaten skulle blive tilgængelig i slutningen af denne måned, og prisen i Tyskland skulle ligge på ca. 160 €, dvs. knap 1.200 kroner.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjørn

Indlæg: 62

PB

Hej mr

"mr-data" skrev:
Hvad opgraderingen af CS1 angår, kommer det lidt an på dine behov. Hvis CS1 på nuværende dækker dine behov skulle en opgradering ikke være nødvendig. Skulle du derimod mangle nogle funktioner (såsom mulighed for at styre dcc- og selectrix-decodere), kan opgraderingen anbefales. ESU fremhæver selv følgende omkring updaten:* Mulighed for at styre dcc- og selectrix-decodere, udover motorola og mfx-decodere. Alle fire formater kan benyttes samtidig, og individuelt for det enkelte lokomotiv (dvs. at f.eks. en dcc-my kan styres samtidig med et mfx-lok)..

Tak for din opdatering - det er lige netop, der jeg står - hvad er mit behov fremadrettet?

__________________

Bjørn

3-skinne C  (SC1/ECoS), Windigipet – kører mit livs epoker (II/III - ?) international – digitalt anlæg godt på vej (ting ta'r tid).

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

"Bjørn" skrev:
Tak for din opdatering - det er lige netop, der jeg står - hvad er mit behov fremadrettet?

Ja det er jo altid problemetnår man skal ræffe en sådan beslutning. Men overordnet set vil jeg sige, at alene pga. funktionerne med sportavler og grafisk styring af drejeskiver, vil denne opdatering være et godt køb. Og når man så husker på, at udvalget af dcc-dekodere er markant bredere end maerklin- og mfx-dekodere, så gør det jo kun sagen bedre.

Sidst, men ikke mindst, synes jeg at have hørt/læst at hvis man foretager dette køb og registrerer sig efterfølgende hos ESU, så skulle man få adgang til fremtidige opdateringer derfra gratis (sådan forholder det sig iøvrigt for deres øvrige produkter).

Men i sidste ende er det dit valg, og vel også et spørgsmål om man vil bruge de penge det koster.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.