Jeg overvejer ( langt for tidligt ), hvordan man bedst kan lave konstruktionen af det stykke skinne / klap, som mange bruger f. eks. ved en dør, i stedet at skulle kravle under banen for at komme ind i midten.
Er det behandlet før på Sporskiftet ?
Hvis ikke, hvad vil så være bedst for at få godt skinneforløb:
En løs klap til at tage afKlappen vipper op adKlappen vipper nedad+ en svingklap / se længere nede / tilføjet senere for helhedens skyld
Hvordan skal man lave fundamentet, så klappen lukker præcis. Vil det være noget med et bundstykke på svejst 2 U-jern søjler og evt. en skråstiver i hver side, så afstanden bliver rimelig stabil og klappen finder sit leje hver gang.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jeg har tidligere set foreslået (Moppe?) et system hvor selve klappen hviler i et par stik (elktronik-) som så gør at tingene passer meget præcist. Derudover strømføder stikkene klappen - og den sidste meter spor på begge sider. På den måde risikerer man ikke at køre ud over kanten hvis broen er oppe.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Techek
Jelling
Indlæg: 900
Der er mange overvejelser der skal gøres der. Først og fremmest er en "klap" (uanset montering), en bevægelig del. Som de fleste modelbanefolk ved, kræver fejlfri kørsel, at sporene ligger pinligt korrekt og skinnestrengene ud for hinanden. Derfor er det vigtigt at den bevægelig/flytbare del, kan placeres meget nøjagtigt hver gang. Derfor skal der bla. tages højde for:
- Slid - på klappen og de dele der "modtager" og "afgiver" klappen
- Fastgørelse - både mekanisk og elektrisk
Umiddelbart synes jeg at du har overset en helt 4. mulighed - nemlig at klappen åbnes/drejes som en dør. Dvs at klappen i den ende hvor den er hængslet, har en lige kant, mens den i modsatte ende (den der bevæges mest ift. anlægget) laves skrå. Uanset hvad, skal den mekaniske og elektriske sikring laves så fastgørelsen er stabil og klappen-kontruktionen slides mindst muligt.
[code]~---------\\---------+o-----------~ \\ ||~-------------\\-----++-----------~[/code]
På stregtegningen, er "o" hængslet og de skrå og vandrette streger en demonstration af hvordan jeg forestiller mig, anlægget deles.
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.638
Overskriften burde ændres til svingdør / det må være en rette løsning, da man også kan understøtte den svingende med et knæ eller lignende, og hængsler med meget større afstand. Det giver en større stabilitet.
Desuden kan det også være lettere at få skinnerne i position ( måske endda noget der ligner en sporskiftetunge )
Så kan man "drømme" videre
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
"Vindebro 1:87 vs. dør 1:1!" : http://www.sporskiftet.dk/node/4952
Moppe kommer også ind på emnet i "Hvad gør vi nu, lille du?": http://www.sporskiftet.dk/node/5420t=15
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Korrekt, jeg har foreslået Gert Frikkes ide med sub-d stikkene, ind til flere gange.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ved de tre muligheder skal du overveje følgende:
Hvis du vil lave en bro der er helt aftagelig. Hvor skal du spå opbevare broen når den ikke er i brug og vil der være mulighed for at den ramler imod noget når du tager den af og derved bliver ødelagt (eller noget af pyntet derpå).
På et stationært anlæg ser jeg ikke en løs broklap som en optimal løsning.
Hvis du vil lave en bro der tipper nedad, må din bro ikke være længere end afstanden fra overside til guvet, ellers kan den ikke være der. Bro der "klapper ned" er oftest bedst at lave som en dæmning, men den skal være hængslet så langt inde at den ikke "rager ud", når den er slået ned, ellers har du igen chance for at ramle imod og ødelægge noget på overfladen. At den er hængslet længere inde på de omkringliggende plader gør den også længere, men er anlægget højt nok oppe er det klart den konstruktion jeg ville bruge, da den er bedst beskyttet og lettest at åben/lukke. du behøves ikke at skulle sikre den i åben position som du skal med en der svinger opad. Til gengæld er det en smule besværligt med at sikre den i lukket position.
En bro der klapper op vil oftest være let at lave, et hængsel og så en plade med en stiver under, der blot "falder ned" mod et land på den anden side. Et par styretappe (som ved løse bordplader på et spisebord) skal nok sikre den sideværst justering, højdejusteringen kan vel kleres med et par skruer. Ved klap op bro skal man sikre sig at der er plads nok opad og man skal kunne låse broen i opslået position. Netop det sidste med at skulle have noget stikkende en meter i vejret der gerne skal blive stående er nok der det diskvalificerer det for mig.
Ved begge klaptyper skal der ikke spares, når man køber hængsler. Jeg ved ikke om dørhænglser er præcise nok, men de er ihvertfald uden det slør man oplver ved andre hængsler. Et klaverhhængsel udemærker sig ved sin præcise gang, men oftest har de meget små skruehuller, hviket gør dem svære at få fæstnet ordentligt, hvorefter de kan risikere at skride i hullerne.
Klaus (arrh, klap op - klap i
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model