Hejsa,
Jeg er godt igang med mit lille anlæg:
http://www.sporskiftet.dk/node/1644
Det skal være analogt, da jeg ikke lige synes jeg vil ofre digitalt på det, når det ikke er større. Jeg har dog lige lidt problemer med hvordan jeg skal få det til at fungere automatisk.
Jeg har 3 spor på banegården, jeg forestiller mig de 2 er til persontog som skal holde ved stationen og det 3. er til et godstog som bare skal køre igennem uden at stoppe.
Havde forestillet mig det kunne lade sig gøre via nogle reedrør og bistabile relæ´er. Men jeg kan ikke lige helt gennemskue hvordan jeg skal få det koblet sammen.
Om der er 2 eller 3 spor på skyggebanegården er for mig ligemeget.
Håber der er nogle der måske kan tegne et diagram så jeg kan se hvordan jeg skal få det koblet sammen.
Mvh
Henrik
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.878
Hej Henrik
Jeg ved ikke, om du [u]er[/u] begyndt at købe lokomotiver ind til dit kommende anlæg, men hvis du kigger på de her priser hos Perron4: http://www.perron4.dk/catalog/
vil jeg mene, det ikke kan betale sig, [u]ikke[/u] at starte ud digitalt. Det giver så mange andre fordele ved, at du fx ikke skal tænke i blokke, men kan tænke som lokofører. Det gør legen så meget sjovere!
Med venlig hilsen
Skott
a62213
Indlæg: 382
Hej Skott,
Jeg har 4 lokomotiver og en skinnebus allerede. Lokomotiverne er alle fra Minitrix og skinnebussen fra Fleischmann. Det er spor N jeg kører.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.878
Oh sorry - der tog jeg vist fejl
Prøv så i stedet at kigge på disse - også temmelig billige:
http://www.josti.dk/tog/Startset/Startset-N.htm
http://www.hobbykaeden.dk/default.php?page=produktoversigt&gruppeid=12&u...
Med venlig hilsen
Skott
a62213
Indlæg: 382
Hej Skott,
Kender godt de startsæt, men jeg vil stadig skulle have decodere til mine andre tog, plus sporskiftere (?) samt andet udstyr, og det løber op alt sammen. Synes lige umiddelbart at give ca. kr. 5.000 er dyrt for at styre den lille bane jeg gerne vil have.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Bibihest
Indlæg: 1.300
Hvis det skal være analogt, skal du have nogle kontaktspor eller lign samt nogle relæer, som så kan skifte de forskellige signaler automatisk og derved lave blokke.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
@ Henrik: Du skriver, at du gerne vil "sortere" togene, så de kører ind "selv" på det rigtige spor på stationen. Hvordan vil du fortælle elektronikken/relæerne - evt. via reed-relæer eller andet (?) - hvilket tog er hvilket?
Hvis du gerne vil have godstog til at køre igennem og persontog til at standse på perronsporet, er det SVJV ikke "bare lige . . . " Noget CMOS-logik kan hjælpe til, men . . . :?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
a62213
Indlæg: 382
Hvis man nu forudsætter at jeg har 3 spor på min banegård og 3 spor på min skyggebanegård.
Så vil spor 1-2-3 være til banegården og 4-5-6 til skyggebanegården.
1-2 og 4-5 vil altid være til persontog og 3-6 til godstoget.
På den måde må man vel kunne styre det via et relæ/reed rør til hvert spor, samt selvfølgelig isolerede skinnestykker. Relæ´et er til det afbrudte skinnestykke, og bestemmer om der skal være strøm til eller ej.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Sådan som jeg ser det, skal du stadig vide, hvilket tog er hvilket.
Eller kører de hele tiden på samme måde ind og ud af de to stationer?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
a62213
Indlæg: 382
Hvis jeg skal gøre det analogt, så vil ejg tro at det altid er til og fra samme station - tror ikke det kan laves på anden måde.
Jeg er helt enig med folk i at det er smartest at gøre det digitalt, synes bare ikke lige jeg vil ofre 4-5.000 på styringen af et anlæg på 2.7 m x 45 cm.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Bibihest
Indlæg: 1.300
Hvis du har styr på elektronik, kan du nok med en række relæ'er, lave noget tilfældig styring, så der bliver valgt et tomt spor på stationen og i den skjulte banegård.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Spørgsmålet er ikke, hvad du tror. Spørgsmålet er, hvad du helt præcist vil opnå. For mig at se er der stadig ikke oplysninger nok til at kunne se, hvordan ledningerne og relæerne skal forbindes.
Jeg er overbevist om, at du har en ret præcist billede af, hvordan du vil have, togene skal køre på din lille bane. Det er det billede, jeg gerne vil se. Du skal ikke spekulere i, hvordan det laves og om det kan laves ( for det kan det). Du skal kun tænke på - og få det skrevet ned, hvad du vil opnå.
Et par ledende spørgsmål:
Hvor mange tog er der på banen ialt?
Hvor mange er persontog og hvor mange er godstog?
Hvor står de henne til at starte med?
Hvor skal de køre hen? Er det bestemt af toget eller må/skal det være tilfældigt?
Hvor står togene, når vi er færdige?
Og et mere praktisk spørgsmål:
Du nævner selv reed-relæer, men de kræver en magnet på toget, hvilket du ikke nævner i denne tråd. Er det stadig tanken at bruge reed-relæer og montere magneter på togene?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
a62213
Indlæg: 382
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.340
Hej
Nu er banen jo altså ikke større, end muligheden for, at have rimeligt styr på hvilket tog, der er hvor, absolut er til stede
Så hvis du selv via en pult stiller ret til gennemkørsels-sporet for godstoget, er det vel helt fint
Passagertogs-sporene på den skjulte banegård, kan du styre ved hj.a. f.eks. lysskranker, som udløser den impuls, der skal til, for at slukke for strømmen i sporet, og evt. omstille til nøste spor.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
a62213
Indlæg: 382
Hej Henho,
Jeg kan sagtens finde ud af at lave det, hvis jeg selv via et trykpanel bestemmer hvilket spor toget skal ind på - det vil jeg også gerne have, men vil også gerne have det gør det af sig selv, så man bare kan sætte sig tilbage og se på sine tog kører rundt og rundt.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
Purellum
Indlæg: 507
@ Henrik / a62213. Undskyld at jeg ikke holder mig til emnet; men kan du ikke lige fortælle hvordan denne historie endte?
http://www.sporskiftet.dk/node/1650
Tak.
Per.
a62213
Indlæg: 382
Hej Per.
Det endte med jeg betalte ca. 130 kr for leveringen, men de blev først trukket en uge efter.
Henrik
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Så bliver du nødt til at sørge for, at reed-relæerne ved, at nu kommer der et godstog. Én måde at gøre det på er at montere 2 magneter på toget (en vogn). De sættes med en bestemt afstand til hinanden. 2 reed-relæer lægges ned i sporet med samme afstand som relæerne. Dermed vil begge reed-relæer blive trukket samtidigt, når godstoget kører over. De to reed-relæer forbindes i serie og videre til et relæ, som sørger for at skifte spor og evt. tænde og slukke strøm til spor . . . eller hvordan du nu vil styre togene og sporskifterne strømmæssigt.
Hvordan vil du kontrollere de andre tog?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
a62213
Indlæg: 382
Det jeg havde i tankerne var at ét reedrør bestemmer ét spor - henholdsvis på skygge og hovedbanegården og så gøre det på den måde.
Det er lige svært at beskrive det bedre når det er på skrift :?
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvor kedeligt:-)
Nå, vil du have automatiseret drift, skal du have gang i en masse små stykker elektronik (el-teknik), eller noget du kan programmere.
Jeg er efterhånden blevet "doven" og har derfor lavet de sidste par småbaner med en PLC som styrecontroller, lavet blokovervågning med en simpel strømdetektor og så programmeret lidt på PLC'en.
Det er let og der er altid mulighed for at ændre i programmet, blot med sin PC og der skal ikke trækkes en masse nye ledninger og skiftes elektronik ud. til gengæld er man heller ikke bundet af bestemte magneter eller andre "specialiteter" på det enkelte togsæt.
Jeg vil så også sige at jeg har været heldig at kunne finde både PLC's og software dertil til den rette pris (endnu)..
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
a62213
Indlæg: 382
Hej Klaus,
Tja, men på en bane med kun ét spor og én banegård med 3 spor, så er der ikke så meget man kan "lege" med synes jeg.
Har du ellers en ide til hvordan jeg skulle gøre?
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvis kun 1 tog skal køre af gangen, skal den trykknap der aktiverer det gældende tog, sætte sporskiftene. Ved perronsporene placeres et timermodul med bremseautomatik. Så det er jo egentligt simpelt nok.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
a62213
Indlæg: 382
Trykknap der styrer sporskiftet - det kan jeg sagtens finde ud af! Endeligt noget vil nogen måske sige.
Et timermodul med bremseautomatik - hvad vil jeg få ud af det?
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Toget kører frem til sin stopposition ved perronen og starter igen efter en forudbestemt tid.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
a62213
Indlæg: 382
PLC... tror det er ude over hvad jeg lige magter...
Men kan være jeg skulle se om jeg kunne få taget mig sammen til at komme til Hadsten en torsdag aften.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning