Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

Blinklys ved baneoverskæring og kontaktskinner

Hej som de fleste nok ved skal jeg have købt nogle lys til baneoverskæring. Som jeg skulle købe af peter. Men han vil ikke lige svare så det kan være jeg skal købe dem et andet sted. Men jeg har købt nogle kontaktskinner og skal have lavet en liste over hvad der skal bruges for at koble kontaktskinnerne til de blinkene lys. Vis man kan få det til at gå gennem sin ecos vil jeg gerne det. er der nogen af jer der ved hvad man skal bruge???

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"stenlille banen" skrev:
Er der nogen af jer der ved hvad man skal bruge???

Som jeg vidst har skrevet før, så er oplysninger vejen frem.

For eksempel kunne det være nyttigt at vide, hvilke blinklys det er du har tænkt dig at købe. Der er cirka 25 forskellige måder at styre det på afhængigt af fabrikatet.

Altså, frem med google og find typenummer samt brugsanvisning og post det her, sammen med en beskrivelse af, hvordan du kunne tænke dig at det skulle virke.

Klaus (der altså ikke er synsk)

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

det ved jeg jo ikke vis peter finder på at svare skal jeg jo have købt noget men hvad ved jeg ikke

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

men vil tro det bliver dem her http://www.modeltog.dk/catalog/product_info.php?manufacturers_id=19&prod...

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Hmmm Simon ... du er en meget utålmodig sjæl.

Jeg skrev til dig for nyligt at mange af os herinde har børn, arbejde og mange andre ting vi skal passe ... og derfor ikke altid lige kan stå med udførlige svar eller vejledninger til dig på kort tid.

Lige nu er vi i feriesæsonen og det KAN jo være at omtalte Peter er på ferie ... eller holder fri. Såååå ... medmindre at vi snakker mange uger, at han ikke har svaret så giv ham lige en chance før du hænger ham til tørre herinde.

MVH:Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Ahaaaaaaa :!: Sådan et sæt.

Øhh, er det hele sættet - altså med "Viessmann"-boksen bagved med også, eller er det kun selve signalerne ?

I hvert fald kan du læse lidt om, hvad der kan/skal gøres i disse to dokumenter:

http://www.viessmann-modell.com/pdf/5060.pdf - på tysk og engelsk

http://www.viessmann-modell.com/pdf/5065.pdf - på tysk kun

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

ok men min fars computer kan ikke åbne sådan noget og ja det er alt på billederne

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

da jeg har dobelt spor må det være den her tegning eller hvad?

http://www.majhost.com/gallery/marklinbane/stenlillebanen/saadan.jpg

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"stenlille banen" skrev:
ok men min fars computer kan ikke åbne sådan noget og ja det er alt på billederne

Så installer dog en reader til pdf-filer.

Ved en googling af pdf + reader, dukker der brugbare links op.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

det har jeg jo gjort hvor fra tror du jeg har den tegning fra

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Hvor i alverden skulle jeg vide det fra?

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

det ved jeg da heller ikke

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

"stenlille banen" skrev:
da jeg har dobelt spor må det være den her tegning eller hvad? http://www.majhost.com/gallery/marklinbane/stenlillebanen/saadan.jpg

Ja.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

så det er bare en trafo og ledning med stik?

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Tjaah den strømførende ledning (gul?) kan du vel bare fører til en almindelig Märklin transformator. Så kan den transformator også stå for strømforsyning til sporskift, signaler, lys i huse osv.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

så køber jeg sådan en

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

"Klaus_H" skrev:
Tjaah den strømførende ledning (gul?) kan du vel bare fører til en almindelig Märklin transformator. Så kan den transformator også stå for strømforsyning til sporskift, signaler, lys i huse osv.

men Viessmanns er på 16 watt og märklins på 32 har det ikke noget at side???

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.925

PB

"stenlille banen" skrev:
"Klaus_H" skrev:
Tjaah den strømførende ledning (gul?) kan du vel bare fører til en almindelig Märklin transformator. Så kan den transformator også stå for strømforsyning til sporskift, signaler, lys i huse osv.
men Viessmanns er på 16 watt og märklins på 32 har det ikke noget at side???

Nok ikke så meget til dette formål. De 16/32W siger blot noget om, hvor meget energi, du kan hive ud af transformatoren - og dermed, hvor mange eks. lokomotiver, der kan drives pr. trafo.

Marklins er dog en vekselstrømstransformator, hvor Viesmanns nok er en jævnstrømstransformator. Men bruger du Märklins kræver det "kun" et par dioder og en stor kondensator, så leverer den også jævnstrøm.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 754

PB  Hjemmeside

"Skott" skrev:
Marklins er dog en vekselstrømstransformator, hvor Viesmanns nok er en jævnstrømstransformator. Men bruger du Märklins kræver det "kun" et par dioder og en stor kondensator, så leverer den også jævnstrøm.

Iflg. produktbilledet skal man benytte 16V AC og burde derfor kunne tilslutte direkte til en Märklin transformator

http://www.modeltog.dk/catalog/popup_image.php?pID=892

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Torben Z." skrev:
Iflg. produktbilledet skal man benytte 16V AC og burde derfor kunne tilslutte direkte til en Märklin transformator

Mange ældre Märklin transformatorer giver op til 24 VAC ud på lysudgangen.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 754

PB  Hjemmeside

"Torben Z." skrev:
Iflg. produktbilledet skal man benytte 16V AC og burde derfor kunne tilslutte direkte til en Märklin transformator
"moppe" skrev:
Mange ældre Märklin transformatorer giver op til 24 VAC ud på lysudgangen.Klaus

Det var da en nyhed - ser gerne dokumentation eller bevis.

Du skulle vel ikke tilfældigvis tage fejl af de 24V (til perfektomskifteren), som man kan få ud af udgangen til banestrøm [u]når man altså presser knappen i bund[/u]

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.181

PB  Hjemmeside

"Torben Z." skrev:
"Torben Z." skrev:
Iflg. produktbilledet skal man benytte 16V AC og burde derfor kunne tilslutte direkte til en Märklin transformator
"moppe" skrev:
Mange ældre Märklin transformatorer giver op til 24 VAC ud på lysudgangen.Klaus
Det var da en nyhed - ser gerne dokumentation eller bevis.Du skulle vel ikke tilfældigvis tage fejl af de 24V (til perfektomskifteren), som man kan få ud af udgangen til banestrøm [u]når man altså presser knappen i bund[/u]

Og det sidste kan endvidere være et problem med nogle af de ældre HSV etc., som kan give (langt) mere end 24V ved skifteimpuls. Det er der flere, som har fået ødelagt dekodere ved under analog drift. Har man dekodere i sine lokomotiver, skal man måle skifteimpulsen, så man er sikker på, at elektronikken ikke ødelægges.

Jeg har heller ikke bemærket, at lysudgangen i sig selv skulle give mere end 16 - 18V AC

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

"Skott" skrev:
"stenlille banen" skrev:
"Klaus_H" skrev:
Tjaah den strømførende ledning (gul?) kan du vel bare fører til en almindelig Märklin transformator. Så kan den transformator også stå for strømforsyning til sporskift, signaler, lys i huse osv.
men Viessmanns er på 16 watt og märklins på 32 har det ikke noget at side???
Nok ikke så meget til dette formål. De 16/32W siger blot noget om, hvor meget energi, du kan hive ud af transformatoren - og dermed, hvor mange eks. lokomotiver, der kan drives pr. trafo.Marklins er dog en vekselstrømstransformator, hvor Viesmanns nok er en jævnstrømstransformator. Men bruger du Märklins kræver det "kun" et par dioder og en stor kondensator, så leverer den også jævnstrøm.

jer tror bare jeg køber en Viessmann

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 754

PB  Hjemmeside

"stenlille banen" skrev:
jer tror bare jeg køber en Viessmann

Tja, men jeg synes nu godt nok at de ca. 500 kr som en Viessmann lystrafo 5200 koster kunne du måske bruge på noget andet.

Tilføjet kl. 23,45

Jeg går ud fra, at du allerede har en Märklin transformator.

Brug dog den til at give strøm til dine advarselssignaler og spar kr. 500 til en ren lystransformator fra Viessmann.

Da skal bare følge farvekoderne som vist i dit diagram.

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

stenlille banen

skole

Indlæg: 959

PB

"Skott" skrev:
"stenlille banen" skrev:
"Klaus_H" skrev:
Tjaah den strømførende ledning (gul?) kan du vel bare fører til en almindelig Märklin transformator. Så kan den transformator også stå for strømforsyning til sporskift, signaler, lys i huse osv.
men Viessmanns er på 16 watt og märklins på 32 har det ikke noget at side???
Nok ikke så meget til dette formål. De 16/32W siger blot noget om, hvor meget energi, du kan hive ud af transformatoren - og dermed, hvor mange eks. lokomotiver, der kan drives pr. trafo.Marklins er dog en vekselstrømstransformator, hvor Viesmanns nok er en jævnstrømstransformator. Men bruger du Märklins kræver det "kun" et par dioder og en stor kondensator, så leverer den også jævnstrøm.

ja så du vil have jeg skal bruge de 500 på at købe en ting til 600 men hvordan gør man det her Marklins er dog en vekselstrømstransformator, hvor Viesmanns nok er en jævnstrømstransformator. Men bruger du Märklins kræver det "kun" et par dioder og en stor kondensator, så leverer den også jævnstrøm.?????

__________________

mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________

 H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I

http://rc-elektronik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Torben Z." skrev:
Det var da en nyhed - ser gerne dokumentation eller bevis.

Skal jeg skrive et stykke papir som dokumentation?

Det er målt med egne fingre på et par forskellige transofrmatorer. Instrumentet har i tilfældet været et Fluke 89 IV der blev testet for sin kalibrering 1 gang om året.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

var der nogen form for belastning på trafoen under målingen - ud over den "enorme" belastning fra Flukes fremragende gennemkalibrerede produkt?

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
var der nogen form for belastning på trafoen under målingen - ud over den "enorme" belastning fra Flukes fremragende gennemkalibrerede produkt?

Kun en enkelt lyspære.

Ellers er tomgangsspændingen jo ganske høj.

Men transformatoren er bygget på en blød kerne og ved belastning falder spændingen meget.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Morn Klaus!

Ja det er ikke særlig hensigtsmæssigt i det tilfælde, at der skal en ensretter/ladelyt kobles på - så skal ladelyttens spænding beregnes meget højere end man umiddelbart skulle mene er nødvendigt. En "stiv" transformator er meget lettere at have med at gøre.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 754

PB  Hjemmeside

"Torben Z." skrev:
Det var da en nyhed - ser gerne dokumentation eller bevis.
"moppe" skrev:
Skal jeg skrive et stykke papir som dokumentation?

Næ, men hvis du ikke allerede har kylet den defekte trafo ud, så ville et billede da forklare kunne forklare hvilken type (af märklins mange typer tranformatorer igennem årene).

Når du skriver

"Mange ældre Märklin transformatorer giver op til 24 VAC ud på lysudgangen",

så får du det til at lyde som et gennerelt problem Sad

Du kunne måske udbygge med et ca. tal samt hvilke typer, som du har konstateret defekten på.

Min undren skyldes nu mest, at jeg igennem de seneste ca. 20 år har haft mere end 100 märklin trafoer igennem hænderne, og IKKE har konstateret de samme fejl som dig. Laughing out loud

Bl.a. derfor mener jeg ikke, at Stenlillebanen skal være nervøs for at benytte sin eksisterende transformator til sit blinlys - og derved sparer ca. kr. 500.

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.