Se hvor mange af os tør, at tage et lokomotiv til 5000 kr. også bare patinere det ?
Men Monster på marklin users net har gjort dette, ikke nok med han har bygget et stort anlæg på rekord tid, så må man tage hatten af for ham, han har gjort det mange drømmer om, at skabe et super miljø på blot få måneder, men her et link til hans bigboy
http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=9295
Også lige til hans layout billeder.
http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=8710
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
jkristia
Indlæg: 145
jeg ved ikke om det er pga af billede kvaliteten men jeg synes ikke det ser saerlig naturtro ud, og jeg kan ikke forstaa hvor alle paa det forum (paa naer en som er aerlig) roser det til skyerne.
Jesper
Jesper
Arne
Indlæg: 258
Sindsygt at forsøge at patinere sådan et dyrt lokomotiv..
Og sådan en bro som hans anlæg har her:
http://img.photobucket.com/albums/v116/riekus/P1180775.jpg
den der fra midten af venstre side osv..
Sådan en bro ville min Big Boy aldrig få lov til at køre på. Den der virker alt for slatten til at kunne holde i mine øjne.
Med venlig hilsen,
Arne
Märklin, H0, C&M @ Intellibox
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg synes især tenderen ligner noget der har stået ude i lang tid så rust og alger gror på det. Efter min mening liger det ikke noget der er beskidt af daglig drift.
Bare min mening.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Jeg har set mange gode patineringer, men det der er da rent ud sagt det værste jeg nogensinde har set. Manden har ødelagt et lokomotiv til 4-5000 kr ved at smøre det ind i noget hvid kalkmaling. Hvis man endelig vil lære at patinere så start da med noget billigere.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Hm... Hvadenten andre kan lide det eller ej... -faktisk er det lykkes for Monster at opnaa det han ville!
Han er absolut uden sidestykke blandt medlemmerne pa M-Users.net.
Personligt kan jeg ikke sige at jeg bryder mig ret meget om de resultater han fremstiller, men hvad betydning har det? -Det der isaer imponerer mig er det fantastiske gaa-paa-mod han har, og den glaede over modeltoget som helt klart LYSER ud af hans inlaeg.
Jeg tror (IMHO altsaa) at meget faa af os har SAA meget sjovt ud af modelbanen paa saa kort tid. Det er faa af os forundt at spendere SAA megen tid og penge paa vores hobby, i et saa kort tidsrum som Monster har gjort det.
-Og der kan vist ikke vaere megen tvivl om at han morer sig kongeligt med sit tog.
-Og da han jo selv er tilfreds med denne weathering, maa det per definition alt-i-alt vaere en success, ikke?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
100 % enige med dig i den opfattelse Henrik
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Okay ... jeg er ikke så vild med de forholdsvis synlige penselstrøg ... MEN den hæftige grad af patinering er faktisk ikke så tosset, når vi taler Big Boy. Maskinerne var beregnet til gods - og man gjorde bestemt ikke noget for, at de blev holdt skinnende rene. Se blot fotografierne på denne side:
http://www.steamlocomotive.com/bigboy/#largest
Rul ned til Big Boy Photo Section.
De er møgbeskidte og tilkalkede ... og netop 4015, som han har patineret kan I se her:
http://www.steamlocomotive.com/bigboy/4015.jpg
Såååå ... måske et eksempel på virkelighed, der overgår modeljernbanen?
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Ups... Jeg glemte i mit indlaeg at sige at netop denne patinering ser OK ud i mine oejne (Det jeg ikke er saa imponeret af, er udseenet af resten af hans layout), men jeg tror at man bliver traet af en saa voldsom patinering i laengden; "Less is more"...
Hvis ellers penselstroegene er oppefra og ned, svarer de vel fint til en realistisk loebning af snavset...?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
bahnfan.net
Systemudvikler
Malling
Indlæg: 1.017
I forhold til det billede så synes jeg, at han har ramt plet. Jeg havde valgt også at patinere klokken, så den ikke er skinnende ren, men sort som på billedet.
Jeg har aldrig, og kommer aldrig til, at patinere mine Märklin lokomotiver. Det kan jeg ikke få mig selv til. Hatten af for de der kan.
Venlig hilsen
Med venlig hilsen
Søren
Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg har det næsten på samme måde ... i hvert fald ikke de danske maskiner. De findes ikke i stort antal og jeg værner om mine. Dog har jeg købt en hærget MY 1147, som jeg overvejer at male om ... måske til OHJ MX eller MY 1159 ... jeg kan ikke rigtigt beslutte mig.
Og bliver det 1159 kunne jeg godt finde på at gøre den snavset, som kontrast til de andre.
Og så har jeg været grov og savet skinnerydderen af min Grafitti MY 1126 og sat underhængte sneplove på i stedet, som den burde have.
I øvrigt er Märklins egen udgave af Big Boy i patineret stand utroligt flot. Den blev lavet som "bonus-maskine" for forhandlere, der købte stort ind - og findes derfor kun i et lille oplag. Jeg så Trix-versionen hos Kystbanen ... godt at de ikke have flere til treskinnedrift, for så var jeg nok blevet fattig.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Siger du dermed at de har den i 2-skinne DCC?
For så kan det da godt være at mit Dankort skal på slankekur der
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
PerOlsen
Indlæg: 2.070
De havde den for evigheder siden. Og den røg MEGET hurtigt over disken.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Fandt en video af netop den på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=oFv6yHPP2gE
P.
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Nu vi taler Big Boy og ofte diskuterer køreegenskaber for danskproducerede lokomotiver, vil jeg lige sige, at en halv meter lang maskine med med 12 aksler (4 aksler på bogier og 2 x 4 aksler med drivhjul) og en tender med 8 aksler kan køre problemfrit gennem radius 1 og ligeså med alle de sporskift jeg har udsat den for. S-kurver ... no problem.
Eneste ting man skal være opmærksom på er, at den rager godt ud over siderne, så signaler og master kan komme i vejen.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
zeppeliner
Indlæg: 30
Så se denne video
http://www.youtube.com/watch?v=sEz0BiSKKCo
Hvad er dyrest ??
Big Boy eller det der følger efter ??
Hygge
Zeppeliner
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Fed video, se så er en bigboy flot, hvem der havde plads til sådan en stamme :roll:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Bo
Företagare
Malmö Sweden
Indlæg: 275
Jag personligen tycker absolut inte det är fel att våga sig på att patinera sina lok för att skapa större realism oavsett priset på modellen.
Det är oftast det fel vi gör att vi inte tar detta steg.
Visar två bilder på BigBoy.
Mitt som inte är patinerat, samt en kollega som har tagit steget att patinera alla sin BigBoy lok där det blir en helt annan verklighets känsla.
Bo
Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.
Hemsida: http://www.modellbyggare.se/
[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl
AHJ 5203
Ingeniør
Indlæg: 51
PerOlsen skrev:
Det er en sammenligning som man ikke sådan kan tage unde videre. Jeg er 110% sikker på at de danske producenter også kunne lave materiel der ville kunne køre i radius 1 og hvad der nu en gang bliver kørt af minimale radiuser.
Problemet opstår dog når man så derefter vil sammenligne sit f.eks. nye lokomotiv til 2500 kr. med virkeligheden. Hvis du går ud og ser lidt på virkelighedens baner så vil du ikke kunne finde nogen kurver som svare til radius 1. Og skulle du være så heldig at finde noget det mindede her om så er jeg sikker på at dette er i forbindelse med nogle smalsporsbaner hvor der ALDRIG vil komme Litra MY eller f.eks. Litra D.
Så grunden til at din Big Boy kan køre i radius 1 er at men fra fabrikantens side har gået rigtig meget på kompromis så lokomotivet nærmere bliver et ”leget tog” og ikke en dissideret kopi af forbilledet i 1:87. Og da de danske forbrugere af moddeltog, har skreget efter materiel der er tro mod forbilledet så har producenterne rettet sig efter forbrugerne. Så man må leve med at man ikke kan køre i radius 1. Og radius 1, er sku efter min mening heller ikke noget der hørere hjemme på et modeljernbaneanlæg, det er noget man bruger nede på gulvet til man er 10 – 15 år og interessen for lege tog falder i forhold til øl, ..... og hornmusik.
Men som sagt kan man ikke puste med mel i munden.
MVH AHJ 5203
Aalborg Hadsund Jernbane, H0, jævnstrøm, Digital.
http://aalborghadsundjernbane.blogspot.com/
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jamen jeg er slet ikke uenig med dig. Men da vi alle er forskellige, og ikke alle har plads til store radier, så må nogle af os gå på kompromis.
Problemet er, at specielt den producent vi ofte taler om, ikke tydeliggør dette. Jeg har ikke set et eneste eksempel på, at der gøres opmærksom på, at lokomotiv eller vogne ikke kan befare radius 1. Ejheller, at man køber et professionelt "samlesæt" som skal ombygges, tilpasses eller skilles og renses for olie for at det virker.
Jeg VED, at mange modeljernbanefolk hygger sig med den slags ... men jeg kender også til en del, som blot gerne vil have noget, der kan pakkes ud og virker med det samme.
Det ene udelukker ikke det andet, men hvis vi du f.eks. købte et nyt tv og først skulle modificere det, eller skille det ad og skifte nogle dele, ville du nok ikke acceptere det. Men går du ind i en elektronikforretning og køber et samlesæt .. så vil ved du, hvad du går ind til.
Mit allerførste modeljernbane indkøb var bl.a. et sæt med 4 danskproduerede personvogne ... der stod intet på æsken om, at man skulle skære dele af, for at de kan komme gennem R1 og korte skiftespor. Havde det stået på æsken, at de skulle bruge R2 eller større, havde jeg ikke følt mig snydt.
Og det er da rart at se, at den nye D-maskine efter sigende ikke har problemer med R1 ... og så vidt jeg kan forstå stadig ligner originalen ret godt.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.214
Da' Per.
Jeg mener da ellers, Heljan var ret klare i mælet med PR-maskinen, der vist kun kan befare radius 2 og opefter: Og lokomotivet er ydermere vedlagt en ekstra aksel til at sætte mellem lokomotiv og tender, så man kan få en mere realistisk afstand - her gør Heljan da også opmærksom på, at det så kun kan befare radier på 80 cm og op (jeg ved ikke, hvad det hedder på Märkli-sprog). :?:
MVH
Lars
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Okay .... hatten af for det. Det er jeg glad for at høre. Så har de forhåbenligt lært det.
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Ved min My 1201 stod det også helt tydeligt at hvis du vil køre R1 må du fjerne trin m.m.
Mylle
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Gaaaab!
Det er vist et simpelt spoergsmaal om at have en FUNKTIONEL modeljernbane.
Oftest kan pladsforholdene ikke aendres, men derfor kan det jo godt vare at man gerne vil se nogle lange toge paradere forbi!
Hvor der er et behov, er der et udbud, og jeg er bange for at behovet for pladsbesparende loesninger er akut!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
jkristia
Indlæg: 145
Jeg synes den weathering er flot og ser realistisk uden at vaere overdreven.
Jesper
Michael BJ
Indlæg: 278
Ja, og her kommer vi så til det meget mærkelige: Min My1202 kan uden problemer køre i Märklins R1-kurver UDEN at jeg har fjernet nogetsomhelst/lavet nogen indgreb!
P-maskinen har derimod svært ved at komme rundt i de skarpe kurver, men her var der ingen advarsel om problemer fra Heljans side. Det virker lidt som den omvendte verden, hvilket jeg også gjorde Heljan opmærksom på. Deres svar var bare et eller andet intetsigende i retning af, at de glædede sig over at høre at jeg var glad for min My :roll:
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Jeg kører kun epoke IV og V, så der er ikke meget damp på min bane.
Men når jeg ser de to billeder som Bo har vedhæftet, både den "rene" og den patinerede udgave af BIG BOY, så forstår jeg godt facinationen af damp.
To super flotte maskiner, god fornøjelse med dem.
Venlig hilsen
Carsten
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg kører epoke IV og har intet amerikansk materiel udover min Big Boy. Men den er bare SÅ flot og imponerende ... ikke mindst når den kører. Og så sætter 1 kg lokomotiv altså ret flot igang.
Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal bortforklare at Herningværkets vogne af og til bliver kørt med en Big Boy ... men det sker altså her.
Det meste af tiden står den dog i et skab og pynter.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Jeg så at prisen var en 5000-6000,- kr. for en BIG BOY, men med en vægt på 1 kg. er det jo billigt, har lige vejet et BR103 i skala N, 98 gr. til en pris af 900,- kr.
En maskine som BIG BOY kan køre med vogne fra samtlige æra´er, og om det er gods eller passagerer er vel også ligegyldigt, bare det kommer ud og køre.
Uden at blive rørstrømsk, så er BIG BOY i besiddelse af nogle af de smukkest bukkede rør og plader, jeg længe har set.
Venlig hilsen
Carsten
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Mon ikke dette er virkelighedens svar på radius 1
http://www.railpictures.net/images/images2/1/1383f.jpg.25900.jpg
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hvad så med dem her:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0a/Old_Spiral_Tunnels_map.jpg
De er vist i Discovery Channels Extreme Machines - Locomotives, hvor et 2 km langt godstog kører ind i tunnellen og krydser under sig selv og kommer ud mens resten af toget stadig er på vej ind.
Og forsøger jeg at sætte 20 vogne efter hinanden vælter de i svingene, så spiral tunnellerne i Kicking Horse Pass i Canada er nok ikke lette at eftergøre i model.
Måske burde vi starte en tråd om virkelighedens urealistiske jernbaner.
Sad lige og kiggede på billeder af Østerport Station i dag ... manner ... det er næsten bare S-kurver. Det er meget tydeligt, at HXMIESA's hjemmeside ikke var oppe dengang DSB lagde sporplaner, for de har overtrådt stort set alle de regler, som Henrik foreskriver.
I øvrigt var det oprindelige spor fra Østerport og til havnebanen en cirkelbue med radius nok mindre end 1, for kurven var så skarp, at man ikke kunne bruge korte 2 akslede vogne, og det blev med tiden et problem. Derfor måtte man fjerne cirkelbuen og bruge Frihavnen som udtræksspor i stedet.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Her annonceres med Big Boy til ca. den halve pris: http://www.mgsharp.com/Athearn_Genesis.htm
Er der nogen, der kender til kvaliteten på Athearn?
Det er svjv en stor amerikansk producent, der ofte roses i Model RailRoader.
Så et andet sted at vægten er opgivet til 1,5 kg.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Tak for linket leonard, ja prisen er overkommelig i skala N kan jeg se.
Men der har stået tog på en del af husholdnings budgettet det sidste stykke tid, jeg tror at konen og børnene snart vil have noget at spise
Har aldrig selv ejet Athearn materiel og jeg kender heller ingen andre der er ejere af Athearn, så der kan jeg ikke hjælpe dig.
Venlig hilsen
Carsten
Bo
Företagare
Malmö Sweden
Indlæg: 275
Min Trix BigBoy väger 1.4kilo och är en präktigt modell.
Vill man sen , allt handlar om prioriteringar så finns denna exklusiva BigBoy modell i H0
Price: $2,995.00
Bo
Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.
Hemsida: http://www.modellbyggare.se/
[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Nå ja ... det er da fundet for pengene ... se blot hvad en Big Boy i spor 1 koster ... men så er det også fra Fine Art Models ... og de kan noget.
http://www.fineartmodels.com/pages/product.asp?content_area=3&sub_area=1...
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Prøv at checkes kørekran også. Den virker og har lyd! Og den koster kun det halve.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Ærgeligt den er udsolgt
Venlig hilsen
Carsten
Hans
Pensionär
Indlæg: 2
Hej Leonard.
Jag har ett antal Big Boy av TRIX och Athearn, Skillnaden är vikten först och främst. TRIXarna väger ca 1,3-1,4 kg medan AtHearn väger ca 1 kg. Det beror på att lokens överbyggnader är av metall på TRIX och av plast på Athearn. Det gör att TRIX BB går bättre och stabilare genom svåra växlar. Ljudet blir även mer dovt i TRIX-BB b på grund av att dljudet ekar inte lika mycket som Athearn. men båda loken har var för sig likvärdiga, goda kör och gångegenskaper.
mvh Hans.
Big Boy är Störst, Bäst och Vackrast.
Hans
Pensionär
Indlæg: 2
Där håller jag med, att Big Boy, Challanger samt en del andra är en kompromiss från verkligheten. Jag har förutom dessa lok ett Cab Forward, som är efter verkligheten. Denna Cab Forward som jag har, kräver minimum 900 mm radie, (InterMountain Ltd.) Det finns en del andra fabrikat som tillverkar kompromissmodeller av Cab Forward, som passar den som har trångt om plats.
Hans
Big Boy är Störst, Bäst och Vackrast.
Pluto
Indlæg: 29
Jeg har et par billeder fra Märklins patinerede big boy. Det er en rigtig flot model. På noget af det trykte kan man læse der står "Tested water pressure 173 lbs CH 4.10.53"
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Tjaa ... hvis jeg en dag falder over den og mit Dankort er fyldt op ... sååååå ville den være flot ved siden af den uden patinering.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Purellum
Indlæg: 507
Jeg synes at Monsters Bigboy er blevet flot!!!!!
Det er muligt at billederne ikke er ret gode; men det kan være svært
at tage gode fotos, der viser alting perfekt.
En jernbane gennem Irak, bygget af Scandinaviske ingeniører i 1930-erne, prøv en
gang og se linieføringen gennem Tálar-dalen:
Link til en quiz på Marklin-users.net, hvor der er mange flere billeder fra denne bane:
( Også lokomotoverne, der var Garrets! )
http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=5360
Per.
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Det er en flot model. Bare ærgeligt at hjuldiameteren er 1,5 mm for lille.
mvh. Dampfmeisteren
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Det er fra den Trans-Iranske Jernbane bygget 1933-1939 af Kampmann, Kjærulff og Saxild (senere Kampsax).
Fantastisk bane, hvortil der ganske rigtigt blev brugt Garratts og almindelige lokomotiver.
En dag håber jeg på en 2-ugers udflugt med damptog på banen.
Kan du evt. linke til diskussionen på märklin-users.net, jeg kan ikke finde den.
mvh. Dampfmeisteren
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Bare rolig, det hænger man sig ikke i når man har betalt så mange penge for den.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Purellum
Indlæg: 507
Hej Dampfmeister.
:oops: Jeg har rettet mit link, det var en smutter. :oops:
Kommer lige her igen: http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=5360
Kender du bogen "Banen skal bygges paa 6 aar"? Ellers kan du låne min.
De fleste af mine informationer kommer fra denne bog.
Hvis du får din drøm opfyldt, vil jeg meget meget meget gerne se billederne.
hverken hjul-diameter, længde, bredde eller andet. Jeg synes bare at de er flotte.
Bil-modeller fra Kina, derimod, er tit opgivet til 1:32, selvom virkeligheden svinger mellem 1:18 og 1:50.
Prøv engang at se dette billede, alle dele er købt som 1:32, brandbilen i æsken er en Mack fra 1960,
den burde være ½ gang større! Den røg også retur!
Per.
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Hej Per
Jeg kender bogen "Banen skal bygges paa 6 aar" særdeles godt. Som bygningsingeniør er det spændende at læse om fortidens bedrifter. Saxild har også skrevet sine erindringer ”En dansk Ingeniørs Erindringer” om bygningen af den Trans-Anatolske og Trans-Iranske jernbane. Den kan også anbefales.
Og jo, hvis det nogensinde lykkes at lave en dampudflugt på banen, så kommer billederne selvfølgelig på hjemmesiden. Jeg håber da at præstestyret kommer så langt ud, så de er nødt til at sætte et par damplokomotiver i stand for at skaffe turistindtægter.
Jeg er desværre bare bange for at Garrattsene er hugget op, men en CWD er heller ikke at foragte.
Der er ihvertfald en "Skyliner" i Teheran.
mvh. Dampfmeisteren
Purellum
Indlæg: 507
@Dampfmeister: I bogen fortælles der om en film der blev lavet af Minerva Film,
samtidig med bygningen af banen.
Den film må findes endnu, et eller andet sted. Og hvor vil jeg gerne se den.
Jeg havde på et tidspunkt den ide, at kontakte Minerva's efterfølgere, og se om man
kunne få lov at "købe" filmen, altså få lov til at kopiere den over til DVD.
Jeg fik dog aldrig gjort noget ved det, det sker med mange af mine skøre ideer!
Per.
PerOlsen
Indlæg: 2.070
No need to ... den findes på Det Danske Film Institute (Statens Filmcentral):
http://dnfx.dfi.dk/pls/dnf/pwt.page_setup?p_pagename=dnffuldvis&p_parmli...
Problemet er blot, at den åbenbart kun forefindes på 16 mm film. Men du kan jo forespørge dem om de har tænkt sig, at konvertere den.
Desværre kan film herfra ikke købes men kun lånes via Bibliotekerne.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Purellum
Indlæg: 507
@PerOlsen.
Meget interessant, jeg var nået til at SF har filmen, og at det er 16mm; men hvordan man lånte den???
Når jeg skriver "lov til at købe", mente jeg tilladelse til "ubegrænset" kopiering,
således at jeg kunne give filmen videre.
Det må kunne løses, således at vi ( alle. ) får en kopi hver.
Jeg kender folk rundt om i verden, der ville give deres førstefødte væk, for at få lov at se denne film.
Per.