jeg har altid synes at verdens smukeste damplokomotiv var big boy
jeg har læst i flere atikler der ikke køre en endeste af dem idag
men har lige set inde i youtube at en køre
er det bare noget jeg har læst eller køres der ingen i dag ??
__________________
Hmm hvad kan man skrive?
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Desværre giver du ikke linket til videoen, så vi andre kan se, hvad du har set.
Men . . .
Jeg tror ikke, det var en big boy, du så. Der findes ingen kørende big boys idag (så vidt jeg har kunnet finde ud af). Der er dog en Challenger, der er fuldt køreklar:
http://www.youtube.com/watch?v=-Iy6rNMMN50&feature=fvw
De kan godt ligne hinanden, men på Challengeren er der "kun" 6 drivende aksler ( 3 x 3) og ikke 8 (4 x 4), som der er på big boy'en.
Lidt info: http://www.steamlocomotive.com/bigboy/ og http://en.wikipedia.org/wiki/Union_Pacific_Big_Boy#Preservation
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Der har ikke kørt en Big Boy for egen kraft siden 1959.
Du har muligvis set et uddrag af reklamefilmen "Last of the Giants" som Union Pacific udgav i 1959.
Det er en klassiker på linje med "Farvel til Dampen".
Union Pacific kører selv med Challengeren 3985, der er Big Boys lillebror.
De minder meget om hinanden, og da Challengeren er mindre og lettere end Big Boy, kan den køre flere steder. Derfor vil Union Pacific ikke sætte en Big Boy istand.
Der var tale om at sætte 4014 i stand til filmen "Pearl Harbor", men der kom intet ud af det. Så medmindre en rigmand melder sig med 5 millioner dollars, kommer der ingen Big Boy ud at køre.
Men vi kan glæde os over 3985 og 844 og de andre store maskiner, der desværre kører alt for lidt
mvh. Dampfmeisteren
Cowi
Indlæg: 315
Nej den eneste form for kørsel Big Boy foretager i dag er når den skal flyttes for at sporet ikke sænker sig
Men ærgerligt er det at verdens største ikke kan køre, for ville godt nok gerne en tur med den, Selvfølgelig er det kun to drivaksler der mangler på challanger, meeeen det er bare ikke det samme
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
så kunne jeg bedere forstå at jeg synnes at hjuldene ikke passer til en bigboy men en af filmene er denne
http://www.youtube.com/watch?v=XxmmlHk2i4Y&feature=channel
men synnes at det er avegligt og for dumt at man ikke har beholdt en big boy som kan køre
ville gerne se en køre
men læste også en anden sted at det var på grund af vende mugligheden der findes vist kun to vendebroer i verden der er stor nok til at vende en bigboy
men det burde da være muglig for USA at samle penge sammen til at renovere en bigboy??
Hmm hvad kan man skrive?
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Til hvilken nytte, når den er så stor/tung at den ikke rigtigt har nogle spor at køre på?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.939
Flot optagelse - Hvad er det lige, der går galt i starten?
Med venlig hilsen
Skott
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Og kan det være rigtigt, at de to drivværk ikke kører med samme hastighed? Nogen gange forekommer det mig, at de trækker ens for snart efter at køre helt ude af takt.
Imponerende, at kæmperne kunne køre over 100 km/t!
Bjarne
Cowi
Indlæg: 315
Det at de kører ude takt må vel skyldes hjulspin?
Selvom de kørte med høj og lavtrykscylinder så burde hjulene hvis de er lige store køre lige hurtigt rundt?
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Lige nøjagtigt! Men for mig ser det ud som om, at det bagerste hjulsæt kører hurtigere end det forreste. Men det kan jo ikke lade sig gøre med mindre forreste hjulsæt "fedter" i forhold til bagerste og altså bliver skubbet eller omvendt. Men pudsigt synes jeg, det ser ud.
Bjarne
Litra P
Indlæg: 1.852
Så slemt er det vel heller ikke, hvis man læser videre her:
http://www.steamlocomotive.com/bigboy/?page=up
SNIP
Axle Loading (Maximum Weight per Axle) 67800 lbs (Lars ca. 30.8 tons)
Minimum weight per yard of rail on which locomotive could run112.50 lb rail (Lars ca. 55,8kg/m)
SNAP
Her http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_profile kan man læse, at “Main line track is usually built with 130 lb/yd (Lars 64.5 kg/m) rail or heavier.”
Så den kan altså køre på store dele af nettet i dagens USA. Dengang i 40erne og frem til deres udrangering, kørte de med sikkerhed lige netop på de strækninger de var bestilt til - og så mange var der heller ikke af dem....
Men det er naturligvis stadigvæk en hulens masse penge, der skal til for at renovere et eksemplar (min næse siger mig at de nævnte beløb på nettet er positiv tænkning) og driftsomkostningerne er derefter sikkert på det allerhøjeste gak-gak niveau...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
nææ lars det ville jeg også sige men ja det er desvære nok lidt (meget) dyr at renovere en Big Boy og spøgsmålet er "kan det betale sig og er der en der har råd til det hele" det er der jeg tror at det stopper for dem der har midlerne til det
men jeg er ked af at der ikke var en eller andet nomal menske der har gemet en inde for så der var en der evet kunne starte idag og man kunne køre en tur i den
Hmm hvad kan man skrive?
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Det kræver at et rigmand er entusiatisk nok til at kaste sig over projektet.
Warren Buffet købte BNSF (Burlington Northern & Santa Fe), men det var ikke fordi han er tog-entusiast, blot fordi han spottede en god forretning.
Så det kræver en der er entusiast. Ellers må man igang med fundrasing...
Der er vist også kun to drejeskiver tilbage der vil være i stand til at vende Bigboy og de befinder sig så vidt jeg husker ret tæt på hinanden.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Mig bekendt var der en rigmand, der tilbød at betale for en renovering af en af dem. Union Pacific afslog, fordi infrastrukturen slet ikke er egnet til så stort et lokomotiv. Det er allerede et problem med challenger 3985. Big Boy kørte kun imellem Cheyenne (Wyoming) og Ogden (Utah), da de var i drift. De har aldrig kørt på andre strækninger, fordi de simpelthen er for store at køre med.
Thomas
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja, det er ikke vægten, der er problemet, det er åbenbart fritrumsprofilet...
Fra den tyske Wiki:
"Um die Big Boys einsetzen zu können, musste die Strecke zwischen Ogden (Utah) und Green River (Wyoming) (Overland Route) an mehreren Stellen umgebaut werden. Fast jede Kurve wurde neu trassiert, damit sich zwei Big Boys begegnen konnten. Dazu mussten stärkere Schienen gelegt werden und das Gleisbett wurde ergänzt."
og videre:
"Die Big Boys waren für eine Strecke konzipiert, die für eine für US-amerikanische Verhältnisse eher durchschnittliche Achslast von „nur“ 31 Tonnen zugelassen war. Einige andere Lokomotiven, die mit einer höheren Achslast und auch für bessere Kohle konstruiert waren, konnten daher die Leistung der UP-Klasse 4000 überbieten, darunter die etwa gleich schwere Klasse H-8 der Chesapeake & Ohio Railway mit 7500 PS (ebenfalls am Zughaken gemessen) sowie die Duplex-Lokomotiven der Klassen S1 und Q2 der Pennsylvania Railroad mit jeweils etwa 8000 PS (auf dem Prüfstand am Treibradumfang gemessen). Die H-8 ist in diesem Vergleich die leistungsfähigste Maschine, da am Zughaken die Energie für die Eigenbewegung der knapp 550 Tonnen schweren Lok bereits abgezogen ist."
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Også så er der lige det problem at de to drejeskiver, der kan vende dyret ligger i nærheden af hinanden:
"Steve Lee (head of UP's steam program) has also stated that it wouldn't make much sense for UP to restore a Big Boy, as there are only two places on the entire system that are large enough to turn a Big Boy, and those places are only a few miles apart. However, the Challenger is often turned using wyes which could also, almost certainly, handle a Big Boy".
Kilde: http://www.steamlocomotive.com/bigboy/
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Men som det nævnes, er skinnetrekanter ikke ualmindelige i USA.
Bjarne
Cowi
Indlæg: 315
Se hvis bare en rigmand læste herinde, for der er jo stor opbakning til at få sat en BB i stand
Hmm måske det alligevel kræver lidt mere overtalelse
N-Manden
Håndværker
Indlæg: 109
Ved nu ikke om det kræver overtalese, jeg ville se det som en invistering, og en meget stor turist attraktion, med de få BigBoy's der er lavet og hvormange der er tilbage, det er jo antik i mine øjene.
Men jo der er da ingen tvivl om 5 mill $ er mange penge der skal postes i den, men jeg tror i den sidste end er det nok også pengene værd.
AnyRail Superprogram
Klubben N-Modulvest
Cowi
Indlæg: 315
Tror faktisk ikke det kan betale sig 5 millioner dollars bare for at få det i gang, og så er der også udgifter til drift..
Det ville blive nogle pebrede priser hvis man ville regne med at det skulle tjene sig hjem. Men et klenodie er det absolut, og ville være fantastisk hvis det kom i gang igen, inden miljøpolitik forbyder veterandrift
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
tror hellere ikke at det kan betale sig hvis den skal køre med damp men alligevel synnes jeg det ville være det værd fårstår dog ikke hvorfor ingen i usa har lavet en indsammling og derved lave den i stand
jeg ved godt det ville tage tid at spare 5 milioner ind men så er man i gang i det mindste
Hmm hvad kan man skrive?
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Dampdrift behøver ikke nødvendigvis at være noget svineri, jo hvis der køres på kul så ja.
Men der er det projekt der hedder Rent-a-lok, som er igang med at istandsætte en god gammel tysk BR 44 til at køre på biobrændsel. Den har de planer om skal på danske skinner og trække godstog.... og ikke bare som veterantog. Men i daglig drift.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
hmm lyder som en spænedene prosjekt har altid ment at damp nok skal komme igen vand har man altid
håber at den kommer til at virke og der kommer flere til
Hmm hvad kan man skrive?
Cowi
Indlæg: 315
Jamen det lyder da spændende, men jeg vil nok rynke lidt på næsen efter et gammel damptog kommer forbi og der derefter ikke lugter af kul som man husker det (en i øvrigt helt fantastisk duft), men af den lokale grillbar i stedet
ronnie6-6
Forsvaret
Indlæg: 208
duften ville jeg skide på
ville bare være glad for at opleve en som arbjeder hver dag 
Hmm hvad kan man skrive?
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Så må du bare ta´ en havegrill med og stille op hvor du skal kigge på tog. Og husk så lige at det ikke skal være gasgrillen
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Cowi
Indlæg: 315
Ja bliver nok nødt til det
Kul lugter bare bedre end olie og gas