Jeg har ikke kunnet undgå at læse al snakken om de meget forskellige trækegenskaber (eller mangel på samme...) som de forskellige lokomotiver har.
En MY'er trækker næsten op ad en lodret væg, mens at D-maskinen (af flere logiske årsager) har mere begrænset trækevne.
Spørgsmålet er nu om der findes en oversigt (rating) over de fleste populære modellers trækkraft/stigningsprocent og et forslag til forbedringsmuligheder for deres trækkraft.
Det kunne være meget nyttigt i mange forbindelser - herunder ved indkøb af materiel til anlæg med stejle stigninger eller under planlægning af lange godstog til sit eget anlæg
Jens
DC bane i dansk epoke III
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Jens,
Jeg kender ingen grundige og systematiske test af dansk producerede modeller...
Men her er der en der en side med mange tyske...
http://www.sheyn.de/Modellbahn/index.php
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
cbt
Indlæg: 1.164
Det ser ud til primært at dreje sig om Märklin-lokomotiver, og så vidt jeg kan se, så kører Jens digital DC.
Det kunne egentlig være spændende at se trækkrafttabeller/karakteristik for modellokomotiver, i stil med dem der findes for virkelighedens lokomotiver.
Men selvom et H0-lokomotiv kan trække nok så godt, så må den overordnede begrænsning være hvor godt koblingerne sidder fast i NEM-skakten.
Nogle af de stærke H0-lokomotiver kan så vidt jeg ved vist endda trække koblingen ud af NEM-skakten, når det går lidt vildt for sig.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
JD
Indlæg: 712
I princippet er det vel ikke så svært at lave en uvidenskabelig sammenligning: sæt en form for trækmåler fast i væggen og i lokomotivet og aflæs så hvor mange newtonmeter det kan trække.
Det skal selvfølgelig være på vandret plan, med rengjorte skinner, hjul og på alle måder under rimelige sammenliglige forhold.
Dette burde ikke være umuligt for en klub som ofte råder over næsten alt populært rullende materiel.
M.h.t. til NEM skakten så er det selvfølgelig noget man skal have fokus på også - enig.
Hvem melder sig til denne lille sjove opgave ?
Jens
DC bane i dansk epoke III
Occam
Indlæg: 583
Hmm, det lyder sjovt...jeg tror jeg prøver at kigge forbi Brinck Elektronik i eftermiddag for at se om de mon har et newtonmeter til formålet..
Med venlig hilsen
- Occam
Torben Z.
Indlæg: 755
Der findes ingen samlet oversigt over de danske modeller.
Men i banen har Vagn Holstein for en del år siden haft sådanne målinger med i forbindelse med et par nyhedsomtaler.
Selv har jeg denne med MZ 1459 fra hobby trade
http://www.danskmodel.dk/diverse/Anmeldelser/MZ%201459/HT%20MZ%20IV.pdf
og selve modelomtalen ligger her
http://www.danskmodel.dk/diverse/Anmeldelser/MZ%201459/HT_MZ_IV.htm
Pusler selv pt. med et tilsvarede projekt for P920 fra HELJAN
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
KPF Zeller har faktisk lavet et aggregat til formålet.
MVH
Lars
Torben Z.
Indlæg: 755
var svaret fra Matthias Zeller i sin tid.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
TOP
Indlæg: 4
Hej Allesammen!
Jeg har på Micro-Mark's hjemmeside set et såkaldt "Digital Pull Meter" som kan måle i såvel amerikanske som europæiske måleenheder (med en nøjagtighed på 5 gram). Prisen ligger på ca. 20 USD. Her er link til instrumentet:
http://www.micromark.com/DIGITAL-PULL-METER,9577.html
Mange hilsner
TOP
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Alle
Da jeg gik i skole, hed et sådant instrument et Pondmeter (ka' ikke huske, om det er med d eller t :oops: )
Årsagen til navnet var, så vidt jeg husker, at måleenheden i træk netop hed Pond eller Pont.
Men såan er der så meget
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Pond, men det er vist længe før du gik i skole. Instrumentet hed såmænd en fjedervægt. Om der sidder en fjeder i det viste digitale instrument, kan jeg ikke sige, men det er vel lige meget, bare det virker.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
cbt
Indlæg: 1.164
Der er godt nok mange fine sager på den hjemmeside.
Pull Meter'et må vel også kunne lægges på en vognbund og indsættes i en togstamme, umiddelbart bagved lokomotivet, så man kan måle hvor meget det kræver at hive en vognstamme op over en bakke eller op ad en sporvindel.
Det kræver selvfølgelig at man hele tiden kan se displayet og derved se måleresultatet - medmindre at appaturet har en indbygget hukommelse ligesom de elektroniske termometre, man bruger til at måle sin feber med ?.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Erik
Så er det bare ærgeligt, at porto/forsendelse er lige så dyr, som selve apparatet
For øvrigt husker jeg en fjedervægt fra skolen (har aldrig set en privtperson besidde en), som 2 rørstykker indeni hinanden med Pond-skala på det inderste rør.
Gad vide, om den slags stadig findes rundt omkring i fysiklokalerne ?
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Kaalby
Indlæg: 29
Det gør de da. De bliver kaldt Newtonmeter, Hvor 1 kilo er 9,82 Newton.
Den fungere ligesom alle mulige andre fjedervægte, :?
Med venlig hilsen
Karl Kaalby
______________________________
Kører Dansk epoke III-VI i skala H0 og TT
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Jamen, så kan du godt sætte kryds i kalenderen: Jeg har skam en, og den ligger lige her ved siden af mig.
Jeg brugte den i gamle dage, når jeg skulle justere båndstramning på spolebåndoptagere: De semi- og helprofessionelle maskiner havde fine justeringsmuligheder på disse områder. Den er købt hos Struers Kemi i Århus, såmænd.
MVH
Lars
F.Ormstrup
Indlæg: 2.678
Ja. I "mit" fysiklokale er der da mindst 10 forskellige til hvert hold!
Venlig hilsen fra en vestjydsk
Fysik og Kemilærer.
p.s. men hvad vil i bruge tallene til ! Jeg kender ikke en eneste dansk model (andet end Brimalms D-maskine) - der ikke kan trække af med mere i model end det virkelige tog kunne klare jfr. div. trækkraftstabeller.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.702
Kunne man forestillle sig på det ny sporskiftet, at der var en side, hvor man kunne oplyse om målinger på trækkraft ( rå eller ombygget ) på et givet lokomotiv baseret på et par simple parametre
Det kunne være 0 / 2 / 3 / 4 grader med træk over en trisse med f. eks. 25 / 50 / 100 / 200 / 400 gram i lodret træk ( poser med forskellig vægt )
Trissen skal defineres med en påspænding på en bordkant og en vis diameter
Målingerne skulle vi alle på en simpel måde foretage og loade ind
Næsten det eneste der skulle være standard, var hjulet, hvor snoren skulle føres over.
Vægten blot poser med div. skruer vejet på en køkkenvægt
Målingen - ja / nej - om den loko'et kunne trække den givne vægt
Det kunne være spændene, at vi sammen kunne lave en oversigt over trækkraft fordelt på:
Gauge
AC / DC
Fabrikant
Skinne type ( hvis det vil give noget )
Rå eller ombygget
Der findes hjemmesider med tilsvarende, men hvis man læser på Sporskiftet, så svinger antallet af vogne meget på f. eks. Litra D meget
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.202
Det kunne man sagtens: Så snart, vi er på Drupal, kommer der en wiki, og der vil være frit slag for at lave sådan en side.
Men man kunne måske også gøre det på en anden måde? Jeg har lidt en drøm om at bygge en database a la jernbanen.dk - blot for modeltog i stedet: Med en "side" pr. varenummer hos de forskellige producenter, så man kan vise billeder, omtale, diskutere og anmelde modellerne - og hurtigt finde information om en gammel model?
MVH
Lars
JD
Indlæg: 712
Hej Flemming.
Ideen var at det blev muligt at se hvilke maskiner der kunne trække x antal vogne op ad en y procent strækning.
Dette vil give mulighed for at designe stigninger til det materiel man drømmer om eller omvendt købe/undlade at køber materiel som ikke kan hoste op ad de stigninger som der er på ens anlæg.
Jens
DC bane i dansk epoke III
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Det synes jeg var en rigtig god idé.
Hvis der er noget der mangler så er det en database over (dansk) materiel gennem tiderne. Med de mange input dette forum ville kunne generere så ville det hurtigt blive et vægtigt opslagsværk.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.702
Din drøm passer ind i mine linier, så skal vi ikke prøve selv her i Danmark i stedet for altid at søge på det mærkelige sprog ( tysk ), hvor dog tallene er ens vores, og deres trækkraft passer mest med vores
Det må være noget med en slags regneark begyndende med:
[u]Gauge / fabrikant / Lok. type / varenummer ( rigtig Märklins ) / så en række facts / og så det personlige med mange indspark pr. varenummer[/u]
I den yderste tanke kunne det være klubber, der havde disse trisser eller hvad det bliver. Og det kunne også skabe de "lykkelige stunder", hvor der er snak og fælles oplevelse + nye venskaber .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.702
Det med antal vogne kan altid diskuteres - en simpel trisse med en vis diameter + diverse vægte på de givne skinner, så er der ikke så meget snak mere
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Så fik vi lige blandet lidt fysik godt og grundigt sammen:
Newtonmeter (Nm) er måleenhed for moment.
Kilogram (kg) er måleenhed for masse.
Newton (N) er måleenhed for kraft.
Hvis man vil sammenligne så forskellige enheder som kilogram og newton, så er tyngdens træk Ft i en masse m på 1 kg; Ft = m*g hvor g er tyngdeaccelerationen. Standardtyngdeaccelerationen er 9,80665 m/s2 (ca. i Paris), dvs. Ft = 1*9,08665 = 9,80665 N.
I praksis er tyngdeaccelerationen i Danmark en smule højere, man regner almindeligvis med 9,81 m/s2.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Duizz
Indlæg: 225
Fin idé. Den er jeg med på.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
I Oprangeringsmaskinen (Horsecreeks glimrende http://www.modeljernbane.info)
vil det være en naturlig ting, at medtage en værdi for trækkekraften under de enkelte lokomotiver. Der er i forvejen en fylde af oplysninger om de enkelte modeller.
Så ville det garanteret også være muligt, at tage gennemsnitlig trækkekraft for de enkelte fabrikater f.eks. en direkte sammenligning imellem Brialms og HT's D-maskiner.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Torben Z.
Indlæg: 755
Et glimrende oplæg, men der mangler vist et vigtigt parameter; [u]modelhastighed[/u].
Eet er en given models hastighed ab producent, noget helt andet er modellens hastighed i "gauge".
Analoge modeller kan du næppe gøre så meget ved, men det er noget anderledes med de digitale udgaver - hvor man som regel skal justere cv'et for max. hastighed ned til en modelmæssig korrekt hastighed.
Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.
JD
Indlæg: 712
Har lige tjekket siden - jeg er helt enig
Jens
DC bane i dansk epoke III
Duizz
Indlæg: 225
Ditto. Tak for linket.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.702
Jeg har kigget et par gange på den nævnte hjemmeside fra Horsecreeks.
Og jeg synes ikke at der er store muligheder for at andre kan dele / se oplysninger om det enkelte lokomotiver
Det ville være lettere hvis det kom under Sporskiftes paraply, og den måde få udviklet / samlet information, der er åbne for alle brugere.
Denne åbenhed vil også så vise om man virkelig var endt med mandagsmodel ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
R 950
Indlæg: 72
Sammenligning af æbler og pærer afhænger af smagen.
At sammenligne trækkraften af Brimalms og hobbytrades D maskiner er lidt det samme, idet den sidste er forsynet med hæfteringe medens Brimalms kører med blanke hjul.
Vagn har været nævnt. Hans målinger var baseret på den vægt et lokomotiv kunne løfte via en trisse. Jeg har selv, med de usikkerheder det giver, målt nogle af mine hjemmebyggede modeller. Variationen har ligget inden for intervallet 20 - 70 g alle med blanke hjul. Den begrænsende faktor er oftest adhæsionsvægten og jeg har da overvejet om der er en ligefrem proportional til adhæsiosvægt pr drivende aksel og samlet trækkraft. I hvert fald forsøger jeg at fylde mest mulig balast ind i mine modeller, men det er selvagt begrænset, hvad der kan være i kedlen af en lille model af en dampmaskine ikke mindst, hvis motor og gear skal være det samme sted
Omsat i antal vogne eller aksler på flad bane eller stigning bliver endnu vankseligere, idet både vognvægt og modstand i hjullejer spiller ind. En hjemmebygget bogie personvogn i metal kan i HO godt veje op i nærheden af 200 g medens en plastikmodel vil være væsentlig lettere. Skal antal vogne på krogen være måleenheden, må der sættes en standard for disse.
En af modellerne af D maskinen kan sikkert trække alle de vogne som forbilledet også kunne blot den ikke udsættes for større stigninger end de, der var på DSB's strækninger. Her har vi vel problemet. Hvad med at nøjes med stigninger på 1 - 2 %. Allerede herkunne der hos DSB i dampæraen være anledning til en forspandsmaskine.
Nils-Erik
Cowi
Indlæg: 315
Jeg melder mig som støtter af ideen
Lars Brix
Indlæg: 113
jeg vil også gerne støtte op, om dette forslag. samtide som der er skrevet tidliger i denne tråd, tror jeg det vil virke mere troværdigt overfor producenterne, her i Danmark, at det ligger i dette forum. Grundet den store medlemsskare.
Med venlig tog hilsen
Lars Brix
Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG
JD
Indlæg: 712
Fandt lige dette "lille" link...
http://www.modelbaneteknik.dk/model/lok/lok.htm
Jens
DC bane i dansk epoke III