Jeg er ved at planlægge en bane og overvejer udelukkende at anvende flexspor (excl. sporskifter mv.). Jeg synes, at flexspor giver en mere naturlig sporlinie, som passer godt ind i landskabet og synes mindre ’stift’.
Er fuld anvendelse af flexspor en god eller dårlig ide eller bør man evt. anvende buede skinner i kurverne?
__________________
Mvh.
Jan Andersen
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Jeg synes, at anvendelse af flexspor, er en rigtig god ide - og netop i kurverne kan du lave nogle flotte forløb.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Flexspor over det hele
Vær omhyggelig og lad dig ikke friste til at lave for skarpe kurver, sørg for god fiksering af sporet, specielt ved samlinger i kurver.
Det bliver bare meget flottere.
Det eneste sted jeg kunne finde på at bruge faste skinner ville være på skjulte opstillinger, men da jeg slet ikkehar faste skinner på lager, så vil det aldrig ske.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hej
Anvend flexspor overalt hvor du kan komme afsted med det, dvs. at kun sporskifter er med fast geometri.
Og så start med at gennemtænke dit transportbehov og -mønster og anlæg banen efter det. Så bliver det både bedre at se på og at operere.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Jeg er helt enig med ovenstående: Brug flex! Selv bruger jeg af nemhedsgrunde faste kurveskinner på de "usynlige" steder og som skabeloner, når det er passende, på de synlige. Husk ALTID overgangskurver!
Bjarne
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Helt klart Flexspor - at det så også er den billigste løsning, gør jo heller ikke noget
Med venlig hilsen
Skott
JD
Indlæg: 712
Hvad er det nu lige at overgangskurver er...?
Jens
DC bane i dansk epoke III
Purellum
Indlæg: 507
En Euler spiral: http://en.wikipedia.org/wiki/Euler_spiral
Per.
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
På Erik Olsens udemærkede side, findes en glimrende forklaring på overgangskurver. http://www.modelbaneteknik.dk/model/spor/sporplan.htm. Scroll lidt ned ad siden.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Flexspor er generelt dejligt; men til f.eks. en helix vil jeg foretrække "normale" skinner. Min (fummefingrede) erfaring viser, at det giver det mest ensartede forløb.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
F.Ormstrup
Indlæg: 2.687
Fuldstændig enig med ovenstående.
Den store fordel med flexskinner er de blødt kurvede forløb der kan laves på fri strækning. Til gengæld er det lidt sværere at lave pæne liniære parralelspor på en større station, en lang liste er et godt supplement i den situation.
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Jeg bruger flexskinner overalt i det synlige og i størstedelen af det skjulte. I to af mine tre helixer bruger jeg også flexskinner uden problemer.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Og i al beskedenhed:
http://www.sporskiftet.dk/node/1717
Overhøjden i kurven er også vigtig for det optiske, og kan kun lade sig gøre med flexspor, da faste skinnestykker vil "knække".
Bjarne
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Bjarne
Der er ingen grund til beskedenhed, for det var/er en hammergod og instruktiv beskrivelse
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
:oops: :oops:
Bjarne
Thomstein
Indlæg: 44
Jeg har indtil i dag kun prøvet at køre med C-skinner. Jeg har dog netop anskaffet en kasse k-skinner ( Flex 2205 fra märklin ).
Det var noget af en prøvelse at sætte 2 skinner sammen. De er temmelig "gummiagtige" i samlingen, og skiller sig fra hinanden ved mindste stød.
Hvad er tricket?
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Hvis du har et bord eller lignende at lægge sporene på, når de skal samles, er det nu intet problem.
Med venlig hilsen
Skott
PerOlsen
Indlæg: 2.070
De skal skrues fast.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Selvfølgelig, men det var bare selve samlingen af de enkelte spor, der blev spurgt til.
Med venlig hilsen
Skott
Thomstein
Indlæg: 44
Tak for jeres svar.
problemet opstår når jeg skal sætte 2 flex-skinner sammen. jeg oplever at "den løse skinne" giver sig i forhold til svellerne. hvordan fikserer jeg den uden at skade den?
Skal jeg først sætte skinnerne sammen, når den ene skinne er skruet fast?
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Så snart, du skal lægge flexskinner i en kurve, vil den ene skinnestreng jo automatisk blive længere end den anden, så der skal du selvfølgelig til at korte skinnestrengen op. Det bør ikke give dig andre problemer, men få dig en Dremmel/Proxxon lignende maskine med skæreskiver - det kan [u]kun[/u] betale sig.
Med venlig hilsen
Skott
avajba
Indlæg: 41
Tak for alle jeres indlæg og inspiration.
Jeg vil begynde planlægning af en (lang væggen) bane - nok baseret på moduler.
Mvh.
Jan Andersen
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Der boer bruges flexskinner saa meget som muligt, omend visse kontra-kurver i forbindelse med sporskifter er nemmere at haandtere som segment-
skinner.
Hvis du bruger 3-skinne system (?) boer du bruge segment-skinner saa meget som muligt, da det kan vaere en plage at afkorte Märklins 2205 skinne. Endvidere er denne skinne meget stivere end 2-skinne flexskinner p.g.a. sin metal-midte. (Bedst med radius 10 og opefter)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!