Picture

avajba

Indlæg: 41

PB

Anvendelse flexspor?

Jeg er ved at planlægge en bane og overvejer udelukkende at anvende flexspor (excl. sporskifter mv.). Jeg synes, at flexspor giver en mere naturlig sporlinie, som passer godt ind i landskabet og synes mindre ’stift’.

Er fuld anvendelse af flexspor en god eller dårlig ide eller bør man evt. anvende buede skinner i kurverne?

__________________

Mvh.
Jan Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.327

PB

Hej!

Jeg synes, at anvendelse af flexspor, er en rigtig god ide - og netop i kurverne kan du lave nogle flotte forløb.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Flexspor over det hele Smile

Vær omhyggelig og lad dig ikke friste til at lave for skarpe kurver, sørg for god fiksering af sporet, specielt ved samlinger i kurver.

Det bliver bare meget flottere.

Det eneste sted jeg kunne finde på at bruge faste skinner ville være på skjulte opstillinger, men da jeg slet ikkehar faste skinner på lager, så vil det aldrig ske.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Hej

Anvend flexspor overalt hvor du kan komme afsted med det, dvs. at kun sporskifter er med fast geometri.

Og så start med at gennemtænke dit transportbehov og -mønster og anlæg banen efter det. Så bliver det både bedre at se på og at operere.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

Jeg er helt enig med ovenstående: Brug flex! Selv bruger jeg af nemhedsgrunde faste kurveskinner på de "usynlige" steder og som skabeloner, når det er passende, på de synlige. Husk ALTID overgangskurver!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"avajba" skrev:
Jeg er ved at planlægge en bane og overvejer udelukkende at anvende flexspor (excl. sporskifter mv.). Jeg synes, at flexspor giver en mere naturlig sporlinie, som passer godt ind i landskabet og synes mindre ’stift’.Er fuld anvendelse af flexspor en god eller dårlig ide eller bør man evt. anvende buede skinner i kurverne?

Helt klart Flexspor - at det så også er den billigste løsning, gør jo heller ikke noget Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Jeg er helt enig med ovenstående: Brug flex! Selv bruger jeg af nemhedsgrunde faste kurveskinner på de "usynlige" steder og som skabeloner, når det er passende, på de synlige. Husk ALTID overgangskurver!

Hvad er det nu lige at overgangskurver er...?

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Citat:
Jens Didriksen skrev:Hvad er det nu lige at overgangskurver er...?

En Euler spiral: http://en.wikipedia.org/wiki/Euler_spiral Laughing out loud

Per.

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

På Erik Olsens udemærkede side, findes en glimrende forklaring på overgangskurver. http://www.modelbaneteknik.dk/model/spor/sporplan.htm. Scroll lidt ned ad siden.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

Flexspor er generelt dejligt; men til f.eks. en helix vil jeg foretrække "normale" skinner. Min (fummefingrede) erfaring viser, at det giver det mest ensartede forløb.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.687

PB  Blog  Hjemmeside

"henho" skrev:
Flexspor er generelt dejligt; men til f.eks. en helix vil jeg foretrække "normale" skinner. Min (fummefingrede) erfaring viser, at det giver det mest ensartede forløb.

Fuldstændig enig med ovenstående.

Den store fordel med flexskinner er de blødt kurvede forløb der kan laves på fri strækning. Til gengæld er det lidt sværere at lave pæne liniære parralelspor på en større station, en lang liste er et godt supplement i den situation.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Jeg bruger flexskinner overalt i det synlige og i størstedelen af det skjulte. I to af mine tre helixer bruger jeg også flexskinner uden problemer.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

"Jens Didriksen" skrev:
"bl" skrev:
Jeg er helt enig med ovenstående: Brug flex! Selv bruger jeg af nemhedsgrunde faste kurveskinner på de "usynlige" steder og som skabeloner, når det er passende, på de synlige. Husk ALTID overgangskurver!
Hvad er det nu lige at overgangskurver er...?

Og i al beskedenhed:

http://www.sporskiftet.dk/node/1717

Overhøjden i kurven er også vigtig for det optiske, og kan kun lade sig gøre med flexspor, da faste skinnestykker vil "knække".

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Bjarne

Der er ingen grund til beskedenhed, for det var/er en hammergod og instruktiv beskrivelse Laughing out loud

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.820

PB

:oops: :oops:

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomstein

Indlæg: 44

PB

Jeg har indtil i dag kun prøvet at køre med C-skinner. Jeg har dog netop anskaffet en kasse k-skinner ( Flex 2205 fra märklin ).

Det var noget af en prøvelse at sætte 2 skinner sammen. De er temmelig "gummiagtige" i samlingen, og skiller sig fra hinanden ved mindste stød.

Hvad er tricket?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"Thomstein" skrev:
Jeg har indtil i dag kun prøvet at køre med C-skinner. Jeg har dog netop anskaffet en kasse k-skinner ( Flex 2205 fra märklin ).Det var noget af en prøvelse at sætte 2 skinner sammen. De er temmelig "gummiagtige" i samlingen, og skiller sig fra hinanden ved mindste stød.Hvad er tricket?

Hvis du har et bord eller lignende at lægge sporene på, når de skal samles, er det nu intet problem.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

De skal skrues fast.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"PerOlsen" skrev:
De skal skrues fast.Mvh. Per

Selvfølgelig, men det var bare selve samlingen af de enkelte spor, der blev spurgt til.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomstein

Indlæg: 44

PB

Tak for jeres svar.

problemet opstår når jeg skal sætte 2 flex-skinner sammen. jeg oplever at "den løse skinne" giver sig i forhold til svellerne. hvordan fikserer jeg den uden at skade den?

Skal jeg først sætte skinnerne sammen, når den ene skinne er skruet fast?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.940

PB

"Thomstein" skrev:
Tak for jeres svar.problemet opstår når jeg skal sætte 2 flex-skinner sammen. jeg oplever at "den løse skinne" giver sig i forhold til svellerne. hvordan fikserer jeg den uden at skade den?Skal jeg først sætte skinnerne sammen, når den ene skinne er skruet fast?

Så snart, du skal lægge flexskinner i en kurve, vil den ene skinnestreng jo automatisk blive længere end den anden, så der skal du selvfølgelig til at korte skinnestrengen op. Det bør ikke give dig andre problemer, men få dig en Dremmel/Proxxon lignende maskine med skæreskiver - det kan [u]kun[/u] betale sig.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

avajba

Indlæg: 41

PB

Tak for alle jeres indlæg og inspiration.

Jeg vil begynde planlægning af en (lang væggen) bane - nok baseret på moduler.

__________________

Mvh.
Jan Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

Der boer bruges flexskinner saa meget som muligt, omend visse kontra-kurver i forbindelse med sporskifter er nemmere at haandtere som segment-

skinner.

Hvis du bruger 3-skinne system (?) boer du bruge segment-skinner saa meget som muligt, da det kan vaere en plage at afkorte Märklins 2205 skinne. Endvidere er denne skinne meget stivere end 2-skinne flexskinner p.g.a. sin metal-midte. (Bedst med radius 10 og opefter)

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.