Kære alle
I en pause i al den dejlige julehygge nåede jeg endelig at få skrevet min anmeldelse af den nye bog Modeltog færdig. Den kan læses her:
http://www.mj-blog.dk/2008/12/anmeldelse-modeltog/
Kommentarer om bogen modtages meget gerne i feltet under artiklen, så der kan komme flere synspunkter frem end blot mit eget
Rigtig glædelig jul til alle herinde
__________________
Med venlig hilsen
- Occam
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
De kommer her:
Anmeldelse af Rolf Sylvester-Hviid og Jes Buusmanns bog "MODELTOG".
Bogen er utroligt flot lavet med store skarpe farvebilleder der rigtigt kan give inspiration. Og så er den fuld af skarp humor, specielt omkring referencer til 30'ernes Tyskland og dets styre. Som skrevet i bogen er den mest til begyndere, men også mere erfarne kan drage nytte af oplysninger fra bogen.
Den er dog ikke uden faktuelle fejl. I indledningen står der blandt andet at det "nok er den første bog overhovedet der tager digitale styringer op". Der har de altså glemt at kigge i P E Jensens bog "Modeljernbane i Danmark fra 2001.
Så er der lige en pasus i indledningen der lige fik mig til at undre mig ".....og der er ingen tvivl om at Theis Berantzino er Damarks stærkeste kort inden for modeltog generelt og digitale modeltogsstyringer i særdeleshed". Måske det bare er min jyske mådenholdenhed, men sådan en sætning ville jeg aldrig nogensinde sætte i en bog - jeg får nærmest let kvalme ved så stærke superlativer. Man skal godtnok have været mange steder for at kunne give en sådan hyldest!
Bogens egentlige indhold starter med en historisk gennemgang af hvorfor modeltog er som det er i dag og hvilke rødder det har tilbage i tiden. Dette kapitel syntes jeg rigtigt godt om. Det samme med kapilterne omkring skinne topologier (der bliver brugt en del historie på 2/3 skinne "krigen" osv.) og fortælling om epoker.
Afsnit 4 hander om hvodan man får indrettet et anlæg. Her hænger man sig meget i "pladeopbygning" og hvordan man får et sådan anlæg på en stor plade hængt op på vægggen eller op under loftet. I mine øjne forbigår man både smalle anlæg langs væggen og specielt modulanlæg som nok er en del af vejen frem i Danmark lige i tiden. FREMP trækker i mange. Reten af kapitlet er fyldt med flotte billeder fra de to anlæg de bygger (om) og ideer til den rå landskabsbygning, samt layout på PC programmer.
Afsnit 5 handler om det rullende materiel, stømoptag osv. Her er der blandt andet et billede af hjul af forskellige typer. Den opmærksomme læser vil nok finde ud af at man har bytte om på rækkefølgen af hjulene i forhold til teksten. Der er også gennemgang af koblingstyper.
Afsnit 6 er så omhandlende digitalstyringer (eller "den digetale styring" som der står).
Her er der et par fejl. Eksempelvis er der forklaret om MM formatet at har man først sendt en kommando til et lokomotiv fortsætter det med at udføre den kommando indtil kontraordre gives. Faktisk timer lokomotivet ud og standser hvis det ikke opdateres med kommandoer hele tiden. Nu kommer der så nogle - for mig underlige vendinger. Der skrives om digitalisering af lokomotiver. Her skal man forlange at se vforhadlerens værksted som dokumentation for hvor dygtige de er. Hvordan i alverden skal en nybegynder kunne se om de er dygtige til at bygge om? Ved at der er ryddet op, eller hvad?
Senere står der også at skal man væge digitalsystem skal man besøge en forhandler med "dokumenteret digital forståelse" - hvad i alverden er det og hvilken dokumentation skal sikre at manden er dygtig til det han taler om?
Hernæst er der gennemgang af de 4 store digitalsystemr af i dag (i går), nemlig Märklins CS, Uhlenbrock IB, Viessmann Commander og ESU ECoS - dog har man forbyttet teksten til Viessmann og ESU tegningerne. Afsnittet går pænt dybt ned i digital forståelse, men ikek så langt ned at det bliver for teknisk. Den har ramt et meget godt niveau.
Afsnit 7 er omhandlende diverse dekodere. Der er en lang liste over dekodere og deres formåen. En liste som måske passede i foråret, da bogen blev skrevet, men som allerede nu er forældet. En smule spild af plads er min holdning. Herefter følger en anvisning (i tekst) til, hvordan man digitaliserer et lokomotiv og nogle af de faldgruber der kan være.
Afsnit 8 er fortælling om diverse funktionsdekodere til sporskiftere og singaler, samt noget omkring automatiske stopsystemer - afsnittes skæmmes (syntes jeg) af en uforståelig slutsætning hvori der står: "...at man finder en forhandler, hvor den ingeniørmæssige ekspertise og faglighed er dokumenteret".
Afsnit 9 om terræn og bjerglandskaber er et meget godt kapitel, hvor der vises forskellige tips og konstruktionsformer. Jeg kan godt lide at de bruger tyk papmasche i stedet for gips til landskaber. Og anbefalingen af bark til klippelandskaber kan jeg kun bifalde. Omkring havne, bruges der vandstøbeamsse. En teknik jeg har set brugt mange steder og som (i følge min mening) giver alt for glat og blank en overflade. Her hælder jeg stadigvæk til råglasset....
Afsnit 10 og 11 omkring bebyggelser og belysning er godt skrevet og kommer med en masse tips. Dog undrer det mig at i den grundige gennemgang af forskellige fabrikater at et firma som Epokemodeller er helt og aldeles forbigået med hensyn til både bygninger og tilbehør. Derimod fremhæves en lille tysk producent af "paphuse" (undskyld Per:-) - som sjovt nok er i Togcenter Gentoftes sortiment, hvor Epokemodellers flotte ting er fraværende - præcist som i bogen.
Alt i alt er det en god begynderbog og jeg er glad for at der er brugt plads på de flotte billeder, der virkeligt gør at bogen skiler sig ud fra mange andre tidligere udgivelser. En stor del af billederne er fra det "danske" anlæg som er et typisk epoke 3, hvilket i øjeblikket er den klart dominerende epoke herhjemme.
Så til trods for de "forunderlige udtaleleser" får bogen min klare anbefaling - det er dog næppe en bog jeg selv ville betale knapt 300 kr for - her ligger min interesse helt andre steder.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Occam
Indlæg: 583
Skarpt, klart og interessant skrevet, tak for det
Med venlig hilsen
- Occam
duebjerg
Indlæg: 91
Klaus - du rammer lige hovedet på flere søm! Jeg har selv tænkt på at der flere (mange) steder henvises (dog mellem linierne) til Togcenter Gentofte. F.eks. ved at fremhæve visse producenter, Theis´ ekspertise, samt ikke mindst flere henvisninger til forhandlernes ingeniørmæssige viden. (Se "forbryderalbummet" på Togcenterets hjemmeside)
De forskellige steder der for mig råber "Gentofte" har jeg nu bare grinet lidt af. I og for sig er det vel meget normalt at bøger er farvet af deres forfattere.
Jeg synes det er en flot bog. Jeg fik den ikke i julegave, men biblioteket havde den da;-)
-Steen / Aalborg
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
[/quote]Klaus[/quote]
?????????
Jamen Klaus /Moppe dog, skal vi virkelig "snydes" for alle reklamerne idag?
Venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej med jer!
Dette er mit første indlæg her på sitet - så er jeg er vel den nye dreng i klassen...
Jeg har ikke læst omtalte bog, og kommer nok heller ikke til det, men selvfølgelig vil al litteratur være farvet af forfatteren/erne, ingeniør baggrund eller ej.
Ville selv ønske jeg var det, så havde jeg måske mere styr på mekanikken. Derfor prøver jeg, at kompenserer for min manglende tekniske indsigt ved, at kalde mig "modelbygger" ( i al beskedenhed naturligvis).
Vedr. Gentofte Togcenter: Hvad kan man sige? En DK´s største mj forretninger, her har jeg fået fået mange gode råd gennem årene. Ingen problemer dér.
Godt - forsinket - nytår til jer alle!
Amager
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvorfor ikke - det er en skidegod bog og den kan lånes på biblioteket.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 596
Jeg har nu set (og købt) en del forskellige varer fra Epokemodeller hos netop Togcenter Gentofte, så fraværende vil jeg ikke kalde dem. Og skinnebusserne står da også ligefrem og bliver vist frem i et af vinduerne. Men det er godt nok underligt at TCG ikke har listet Epokemodellers varer på hjemmesiden, ligesom Epokemodeller heller ikke har TCG med på deres forhandlerliste.
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Velkommen da! Dejligt med endnu en repræsentant fra 2300
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej igen!
Tak-tak for modtagelsen.
Man skal jo aldrig sige aldrig, men som det bliver beskrevet handler bogen om ting, der allerede er omtalt MANGE andre steder både på nettet og i div. bøger.
Biblioteket er da en mulighed, men ikke lige i nærmeste fremtid...
Når jeg kigger lidt på de forskellige indlæg om bogen, syner det lidt af "religion". Køb af produkter fra specifikke fabrikanter osv.
Har selv købt en del i en vis forretning på Vesterbrogade i Kbh (ingen reklamer her ) Det er det rigtige for mig, fordi jeg hér rigtigt kan nørde akselafstande, balastfarver, efterligning af tagpap både på vogne og bygninger... to name a few.
Omend han er lidt dyrere end konkurrenterne, men så er udvalget også derefter. Det er min erfaring.
Hver sin lyst.
Amager
Techek
Jelling
Indlæg: 903
For mit vedkommende synes jeg at det er en glimrende bog. Jeg kender ikke Togcenter Gentofte og lader mig ikke irriterer over at bogen måske, er eller ikke er, farvet af de to forfatteres tilknytning til TCG. Udover nogle tastefejl og til tider uforståelige forklaringer og uafsluttede kapitel-afslutninger, er den ganske velskrevet.
Jeg vidste ikke særligt meget om dekoder og digitalstyring, så på det punkt har bogen været en stor hjælp. Jeg bygger ofte landskaber til modelbanen og prøver til stadighed at udvikle mig, så selvfølgelig læste jeg med stor interesse om de Buusmann'ske plut (som jeg dog mener jeg selv har en endnu bedre og lige så hård løsning på)
Det er en udmærket bog for begyndere og viderekomne, så jeg har naturligvis fremvist og anbefalet den i både Skørring og Lyne.
Sidst men ikke mindst er den dansk - og stort set alt modeljernbane-relateret på dansk bør "støttes" hvis vi ikke vil nøjes med engelske eller tysk litteratur som jo ikke er så nemt tilgængeligt for nybegyndere (og desuden også ofte er ret avanceret).
[ Märklin M- og C-skinne på gulvtæppet med ungerne | Ordekvibrilistisk og pedantisk sprogsoldat ]
KnudBe
Indlæg: 764
Nu består Amager jo også af postnumrene 2770 og 2791
Men i øvrigt også velkommen og godt nytår fra mig
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Nåååe ja.... oki da.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.881
I already own the book. Really nice! Ordered it from Gentofte Togcenter, who sent it to Holland. Nice people overthere at Gentofte Togcenter.
Kind regards,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Har også liget fået bogen og venter på at få den læst mere i dybden.
En pris til godt 300 kr. incl. forsendelse kan godt gå, prøv at søg inde på http://www.bogpriser.dk (efter hint fra Occam)
Jamen der er bestemt noget at hente, har nogen overvejelser om hvilket digitalsystem jeg vil gå ind på, og her er der udmærket inspiration at hente i dette afsnit i bogen. Alene dette afsnit gør at jeg synes bogen er værd at få.
Men er enig i at der gås let hen over andre ting. Fx i beskrivelsen af epokerne, der mere er fra en tysk synsvinkel og ikke en dansk. Og så er der ikke engang en simpel beskrivelse til hvordan man kan lave bare lidt køreplanskørsel på sit anlæg, noget der er ret væsenligt, hvis togene ikke bare skal køre rundt og rundt hele tiden. "Legen" er et meget vigtigt område, og ikke kun selve opbygningen af anlægget.
Men når det så er sagt, så synes jeg også at det er vigtigt at støtte en bog på dansk, når der endelig kommer en. Der vil altid være et eller andet at hente.
Specielt den tyske modelbanelitteratur kan godt være ret avanceret og beregnet for øvede folk. Det tror jeg at de fleste der bare har kigget i et nr. af MIBA, godt kan være enige i.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Jeg har lånt bogen på biblioteket og var glad for at jeg ikke har sluppet 300 kroner for den.
Jeg synes bogen er meget overfladisk og billederne synes jeg heller ikke om.
Netop kapitlet om epoker faldt mig for brystet, idet der kun tales om tyske jernbaner. Det er vel en bog på dansk?
Billederne lider under meget begrænset skarphedsdybde, hvilket kan være en sjov effekt på et eller to billeder, men det bliver trættende at alle billederne ser ligedan ud. Dog skal fotografen have ros for at fotografere i frøperspektiv.
mvh. Dampfmeisteren
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Jeg er da godt nok glad for at jeg har lånt bogen på biblioteket og det samtidig med at jeg lånte en anden bog, som jeg fik noget ud, for ellers havde det været helt spild af tid og brændstof at køre ind og hente den (og aflevere den).
Bevares, det er en flot bog, men så heller ikke mere.
Der står intet i den bog jeg kan bruge til noget. Der er ingen nye oplysninger, som jeg ikke har tildraget mig ved at følge med her og andre steder. Var jeg helt ny ville jeg godt nok også stå med en masse spørgsmål og hvis det kun var med bogens oplysninger ville jeg komme til at starte helt forkert med det første indkøb.
Jeg synes det værste er, at der ikke findes opfordringer til at søge mere information i klubber, i nyhedsgrupper og i fora som dette på nettet. En bog, der udgives i 2008, bør have henvisninger til internettet med.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Så var det min tur til at få fat på bogen på biblioteket, Efter at have læst nogle af anmeldelser herinde var mine forventninger til bogen hverken store eller små. Derfor overraskede det mig også lidt at der faktisk var en del, som var ganske spændende. En del af nedenstående er muligvis sagt før, men her er min version:
Der er en del spændende baggrundsviden med historisk islæt. Både den historiske udvikling indenfor modeltog, men også omkring skinne-topologier og de forskellige leverandører.
Sproget er let læseligt og der er mange fine billeder. Der findes enkelte stavefejl og til tider bruges unødvendige fancy termer, som så forklares i ordlisten. Også ord som printplade er forklaret her!
Der er nogle gode oversigter over f.eks. skinnetyper, koblinger og dekodere. På det digitale får man også en god gennemgang af de forskellige muligheder. Selvom om mange af bogens oplysninger kan hentes på nettet, så giver bogen en god introduktion og gennemgang af de forskellige emner og oplysningerne bliver samlet på eet sted. Til gengæld er der ikke mange henvisninger til nettets muligheder.
En skam at bogen samtidig virker som reklame for den butik, som forfatterne er knyttet til. I det hele taget er den præget af en tilgang til hobbyen, hvor man køber sig til alle delene. Fordelen er til gengæld at man får en god gennemgang af, hvad man kan købe sig til for penge, som bestemt kan være relevant i mange tilfælde.
Dejligt med en nyere dansk bog og den kan anbefales. Der er mange gode oplysninger i den, men ikke flere end at jeg kan hente den på biblioteket igen i første omgang. Med tiden finder den sikkert vej - via ønskeseddelen - til min boghylde.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Er helt enig
Hvis man har mange års erfaring med modeltog og holder sig ajour hele tiden med udviklingen, så er der nok ikke så meget at hente.
Men vil man have et overblik over hvad det hele i grunden går ud på, så holder jeg på at bogen er ganske fin.
Et hint (efter Occams tip på hans hjemmeside) var at kigge efter bogen på
http://www.bogpriser.dk
Så kan der spares 14-15 % med forsendelse.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.