Picture

Kaalby

Indlæg: 29

PB

Alternativ til Märklin K-skinner

Her i den seneste tid har jeg gået og kigget på Märklin's K-skinner. Og de virker for mig dyre og rustene.

Derfor ville jeg høre om der måske var en anden løsning.

Jeg har godt nok set på et indlæg her på sporskiftet at der findes en midterleder fra peco.

Men er der nogen der ved om de også kan bruges i sporskiftene?

De virker også svære at lægge ned.

Hilsen Kaalby Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Hej Kaalby

Der er ikke rigtig noget alternativ. Jeg har selv brugt Tilligs - tidligere - pilz sporskifter med succes, men det skal være udgaven med 2,5 mm skinnestrenge - altså ikke elite, og du vil blive udfordret på, at strømføringen i sporskifter skal ændres.

Af samme grund kan du ikke anvende dobbeltkrydssporsskift, der er beregnet til 2-skinne. Peco sporskift kan utvivlsomt også anvendes.

Til midterskinne har jeg brugt Peco's midterlederbånd. De er lidt svære at håndtere.

Det tyske firma Erbert fremstiller også "løse" midterledere, som er noget nemmere at have med at gøre, men også en del dyrere.

Netop derfor har jeg valgt at bruge Märklin K-skinnen, hvor jeg ikke ønsker særlige sporskift - eksempelvis med en kurveradius på 60 cm istedet for Märklins 42 cm og hvor Märklins 92 cm er for stor.

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kaalby

Indlæg: 29

PB

Jeg havde godt tænkt at det ville blive en stor opgave med sporskifterne.

Så jeg tror jeg vælger en løsning med k-sporskiftere. Men idéen smuttede lidt med måske at spare og undgå så meget vedligeholdelse.

Det Erbert system med punktkontakter i kæde er meget smart. Men det blive lige så dyrt som K-skinner i længden.

Er der så nogen der kan fortælle mig hvad kvaliteten er på Peco midterleder og hvor de måske kan forhandles til en go pris.

Kaalby

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Kvaliteten af Peco's midterleder er fin. Den fås både i normal højde (skinner) og i høj udgave til sporskift og kryds.

Jeg har købt den ved Din og Min Hobby.

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kaalby

Indlæg: 29

PB

Tak for svaret. Det lyder nu okay med peco

Jeg kommer bare ikke så meget til sjælland. Så hvis der er andre steder man kan købe dem ville det passe fint.

Kaalby

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Er også set hos Hejlesen i Vejle.

venlig hilsen!

Peter Madsen

"gejo" skrev:
Kvaliteten af Peco's midterleder er fin. Den fås både i normal højde (skinner) og i høj udgave til sporskift og kryds.Jeg har købt den ved Din og Min Hobby.Gert

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Hvad er indsatsen og hvad kan spares .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

h-thomsen

Indlæg: 40

PB

Jeg står i samme situation, skal bruge radius 48 cm til min helix, men det findes ikke som K-skinne. Endvidere tiltaler et billigt spor til skyggebanegården. Husk at 2-skinnerne SKAL være code 100.

http://www.stummiforum.de det er det nye domæne for et godt tysk forum fandt jeg forskellige muligheder: Kobbertråd omviklet sveller, kobbertråd loddet på messingsøm samt en der brugte Tillig TT-profiler som midterleder. Han brugte limpistol. Jeg skal eksperimentere med alle måder.

Skinnerne har givet mig de største hovedbrud: Først Piko, men laskerne passer ikke til Märklin. Så forsøgte jeg at bestille på http://www.flexgleise.de men de svarer slet ikke på mails. De hævder at have de billigste skinner.

http://www.modeleisenbahn.com bestilte jeg Roco 2,5 mm, blot for at finde ud af at produktionen forlængst var indstillet og de havde kun lidt rester. Det er ærgerligt for disse passer perfekt til K-skinner og kvaliteten er helt i top. At man i koncernen har valgt at satse på Fleischmanns grimme skinner er for mig et mysterium.

Jeg valgte at ændre bestillingen til Tilligs standard-skinne, men det var en stor fejl. De er næsten umulige at arbejde med og laskerne er så snævre at de bliver ødelagt af K el. Roco-skinner. Jeg må nok igang med loddekolben.

Fandt så ud af at Togcenter Gentofte har i hvert fald flexskinnerne endnu. Jeg kan klart anbefale Roco 42201.

Konklusionen om det kan svare sig vil jeg vente lidt med. Men noget tyder på at svaret er nej.

__________________

Midtjysk bane, og lidt tysk. 3-skinne K styret af Tams MC. Er igang med skyggebanegården

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej!

Peco fremstiller skinner i kode 100. Kaldet SET Track.

Venlig hilsen!

Peter Madsen

"h-thomsen" skrev:
Jeg står i samme situation, skal bruge radius 48 cm til min helix, men det findes ikke som K-skinne. Endvidere tiltaler et billigt spor til skyggebanegården. Husk at 2-skinnerne SKAL være code 100.På http://www.stummiforum.de det er det nye domæne for et godt tysk forum fandt jeg forskellige muligheder: Kobbertråd omviklet sveller, kobbertråd loddet på messingsøm samt en der brugte Tillig TT-profiler som midterleder. Han brugte limpistol. Jeg skal eksperimentere med alle måder. Skinnerne har givet mig de største hovedbrud: Først Piko, men laskerne passer ikke til Märklin. Så forsøgte jeg at bestille på http://www.flexgleise.de men de svarer slet ikke på mails. De hævder at have de billigste skinner.På http://www.modeleisenbahn.com bestilte jeg Roco 2,5 mm, blot for at finde ud af at produktionen forlængst var indstillet og de havde kun lidt rester. Det er ærgerligt for disse passer perfekt til K-skinner og kvaliteten er helt i top. At man i koncernen har valgt at satse på Fleischmanns grimme skinner er for mig et mysterium.Jeg valgte at ændre bestillingen til Tilligs standard-skinne, men det var en stor fejl. De er næsten umulige at arbejde med og laskerne er så snævre at de bliver ødelagt af K el. Roco-skinner. Jeg må nok igang med loddekolben.Fandt så ud af at Togcenter Gentofte har i hvert fald flexskinnerne endnu. Jeg kan klart anbefale Roco 42201.Konklusionen om det kan svare sig vil jeg vente lidt med. Men noget tyder på at svaret er nej.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h-thomsen

Indlæg: 40

PB

Citat:
Hej! Peco fremstiller skinner i kode 100. Kaldet SET Track. Venlig hilsen! Peter Madsen

Hej Peter

Du har ret, men af katalogside 268

http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de//index.html?startpage=268

fremgår at der ingen radius større end 495. Jeg bruger ikke flexskinner til helix eller kurver.

Endvidere tror jeg prisen er den samme som Märklins. Og hvis der skal anvendes PECOs midterleder så bliver det først dyrt. Kan være interessant især ved anvendelse af 12 grader kurveskifter.

__________________

Midtjysk bane, og lidt tysk. 3-skinne K styret af Tams MC. Er igang med skyggebanegården

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg overvejede også en overgang løsningen med DC-spor og løs midterleder. Men gik bort fra det igen, da der er for mange ulemper forbundet med det.

K-skinnerne har selvfølgelig også sine begrænsninger, dels i radier og dels i sporskifter.

Men har ret bevidst valgt at få banen tilrettelagt efter det, og på min opstilling fungerer det ganske fint med de slanke skifter og primært R4 samt enkelte R5 kurver.

Da man alligevel skal bruge DC-skinner med code 100 til den løse midterleder, så vil jeg mene at man lige så godt kan holde sig til K-skinnerne. De vil sikkert også fungere mere driftssikkert end den anden løsning.

En mulighed var et kompromis der hvor radius ikke passer til K-skinner.

K-flexsporet bør man kun bruge i meget bløde kurver (og naturligvis lange lige stykker). Radius 4 og 5 går de ikke til, det bliver for bøvlet.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
K-flexsporet bør man kun bruge i meget bløde kurver (og naturligvis lange lige stykker). Radius 4 og 5 går de ikke til, det bliver for bøvlet.

Jeg har lige købt en skinnekreds i Trix C-spor: R5 - og det er alt for snævert til mig - det kan kun akkurat nå rundt om mit spisebord.

Hvor finder jeg nogle 2-spors skinner med et større udvalg?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Lars ... du skal bare få R5'erne byttet med R9 (modbue til slank sporskifte) .. eller lægge et par R9 i start og slut af din kurve ... det ser ret godt ud.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

amigotrain

Indlæg: 55

PB

"h-thomsen" skrev:
Jeg står i samme situation, skal bruge radius 48 cm til min helix, men det findes ikke som K-skinne.

Jeg blander Märklin 2241 og 2231 - halvt af hver - det giver en radius på ca. 49 cm. Det fungerer fint i min helix. Dog skal man være opmærksom på, at mindsteradius i den løsning er 425 mm - svarende til 2231.

vh Henrik

__________________

Dansk epoke III, stationsanlæg m/ dobbeltsporet DSB + privatbane, havn samt industri. Anlæg under opbygning, digital AC, K-skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Ellers kan man også studere denne her meget spændende hjemmeside nærmere fra vores spanske forbindelse.

Se under "design tips and tricks";

Der er også diverse spændende sporplaner, hvor der måske kan hentes ideer fra.

http://hoexbroe.tripod.com/train/

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

"Kaalby" skrev:
K-skinner. Og de virker for mig dyre og rustene. Derfor ville jeg høre om der måske var en anden løsning.

Her vil jeg lige indsparke at moderne K-skinner er rimelige rustfaste idag;

De tidligere anvendte kobber-fjedre er idag erstattet af et phosphoriseret produkt some ikke ruster. (Dette var den del af skinnen som lettest oxiderede)

Hvis du fjerner den sorte maling paa midterlederen for at lodde, skal du like give det en klat sort maling bagefter, saa er det gsaa rimeligt beskyttet.

Hvis du selv laegger ballast med lim, vand og saebe, kan du med fordel erstatte vand-badning med sprit/alcohol, og huske at bruge en lim som ikke indeholder syre. (i.e. normal hvid traelaem. IKKE lime som er hurtigtoerrende eller "vandfaste", etc.)

M.h.t til pris; Ja, forfaerdeligt dyr. I skjulte zoner kan du med fordel bruge enhver anden code 100 (eller taet derpaa) skinne, billige ATLAS skinne-lasker og en hvilken somhelst kobbertraad som midterleder. I skjulte omraader behoever det jo ikke at se paent ud.

Har selv ingen erfaring med andre sporskifter end Märklins egne. Det toer jeg simpelthen ikke! Wink

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kaalby

Indlæg: 29

PB

Ja okay.. så er der jo nok ikke noget at frygte der Smile

Men for mig så lyder det underligt at märklin vil til at slette K-skinnerne fra sortimentet når der ikke rigtigt er et alternativ.

Men det kunne da være smart hvis de kom med et helt nyt sporsortiment med både træ og beton sveller. Så ville jeg være rigtig glad Laughing out loud

Så ja, jeg vælger nok den løsning som Hxmiesa kom med, da det nok er for svært at lave et helt fast anlæg med Peco midterleder.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kaalby" skrev:
Men for mig så lyder det underligt at märklin vil til at slette K-skinnerne fra sortimentet når der ikke rigtigt er et alternativ.
Vil de da det?
"Kaalby" skrev:
Så ja, jeg vælger nok den løsning som Hxmiesa kom med, da det nok er for svært at lave et helt fast anlæg med Peco midterleder.

Hvad med bare at tage skridtet og gå over til 2 leder ?

Som en af mine besøgende refererer mig:

"Du har da også valgt de dyre skinner og de dyre lokomotiver"

I dag samler manden på 2 skinne og går op i sine modeller med en iver selv jeg ikke kan være med til.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kaalby

Indlæg: 29

PB

Ja,, Jeg har godt tænkt meget over det.

Det er for mig et lidt for stort skridt økonomisk.

Men min plan er at jeg en dag skal bygge nogle moduler, og det bliver så 2skinne systemet

jeg konvertere til der.

Men min bane lige nu, er bygget med C skinner og da jeg gerne vil udbygge bliver det

også i märklin format.

Og Ja, Jeg regner med at flytte om to- tre år så der skal der laves ny bane der kan

bygges sammen med Fremo moduler så det bliver nok et 2 skinne system jeg får fat i der.

Jeg har heller ikke så meget materiel så omlægningen ville ikke være den største.

Men det hele er nu økonomisk da min bane har en nypris på 6000kr, og det ville være for dyrt for mig at købe nye tog, skinner, styring og nye hjulsæt til alle mine vogne

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

K-skinnerne i sig selv kan sagtens bruges til to-skinnedrift, da strengene er isoleret. Det betyder, at du faktisk godt kan bygge moduler, som kan bruges både til to- og til tre-skinnedrift.

Så kan du også køre sammen med os i 3modul.dk. Wink

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Hej

"Kaalby" skrev:
Jeg har heller ikke så meget materiel så omlægningen ville ikke være den største.

Så er det nu du skal gøre det. Du skal ikke vente. Jeg synes det lyder som om, at du egentlig godt ved, hvilken vej du vil gå og så synes jeg du skal gøre det. Jeg tror ikke du bliver rigtig glad, før du har taget springet.

Jeg startede selv med Märklin for _mange_ år siden og fortsatte med Märklin, da jeg kickstartede min hobby tilbage i 2006. Jeg manglede bare noget mere frihed - og det var 2-skinne. Jeg har selv været ude i PECO strips og diverse underlige løsninger, men jeg blev enig med mig selv om, at der kun var én ægte løsning på mit problem - og den valgte jeg så. Du skal ikke tænke på de penge du har brugt, for det er såmænd bare prisen for at have det sjovt. De glæder kan ingen tage fra dig. Smile Så at du nu finder ud af, at du vil noget mere, det er bare sådan det går. Smile Det kan virke ærgerligt, men det er det ikke. Selv kører jeg nu 2-skinne og elsker det. Jeg elsker også mine Märklin modeller, som jeg stadig har - mest fordi jeg ikke kan nænne at sælge dem. Wink Det er jo desuden kun lokomotiverne, der udgør en egentlig strømmæssig udfordring. Alle mine Märklin vogne har fået isolerede hjul og kører med på 2-skinner i dag.

Good luck! Smile

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kaalby" skrev:
Og Ja, Jeg regner med at flytte om to- tre år så der skal der laves ny bane der kan bygges sammen med Fremo moduler så det bliver nok et 2 skinne system jeg får fat i der.

Det vil sige at du allerede nu ved at du vil konvertere til 2-skinne drift om 2-3 år?

I så tilfælde vil alle de penge du bruger nu vil være penge på noget du ved du vil skifte.

I mine øjne er det bare at gå stille i gang med skiftet nu (hvis du har besluttet dig), ellers vil en omlægning koste dig et endnu højere beløb om 2 år end nu.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Kaalby" skrev:
Men for mig så lyder det underligt at märklin vil til at slette K-skinnerne fra sortimentet når der ikke rigtigt er et alternativ.

Hvor har du dog hørt det? Mig bekendt har Märklin ikke planer om dette.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kaalby

Indlæg: 29

PB

Jeg synes bare jeg havde læst det et sted, men det er også lidt lige meget.

Jeg har sådan set besluttet mig for at bygge 2 skinne moduler på et tidspunkt, og så lave en fast bane hvor modulerne så kan sættes på efter behov når jeg får pladsen.

Men da jeg jo faktisk har bygget grundrammen, halvdelen af banen og sporplanen med Märklin C skinner på min nuværende lille bane.

Så er det jo bare at udskifte Det hele med Trix C skinner. Men i min sporplan har jeg så plantet to vendesløjfer og der er jeg lidt bekymret om hvad jeg skal gøre med dem.

Jeg har godt læst et indlæg om vendesløjfe moduler, men de er bare så dyre og sammen med nye skinner og materiel bliver det til mange penge.

Det kan lige være at jeg skal fortælle at jeg er 16år og går på et teknisk gymnasium og har et job på 3 timer om ugen.

Så alt i alt har jeg ikke råd til at konvertere til 2 skinne systemet.

Så jeg venter, Men jeg har valgt at banen skal laves færdigt som øvelse til når det går

løs med modulerne . Og derfor vil jeg heller ikke bruge flere penge til materiel , med

undtagelse af en DSB EG som jeg regner med at købe brugt. Og så stopper den ellers

også der Laughing out loud

Men for at komme tilbage til K-skinnerne, så havde jeg først tænkt at mig at bygge den kommende bane med K-skinner, men for også at få brug af moduler vil jeg så lave banen til et 2 skinne anlæg

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

DSB EG er fra Heljan.

Jeg kører 3-leder C-skinner og har succes med at købe 2-leder Heljan (og andre fabrikater) trækkraft, som jeg tilpasser til 3-leder.

Vil du senere skifte til 2-leder, så er det blot at fjerne slæbesko.

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Kaalby" skrev:
Jeg synes bare jeg havde læst det et sted, men det er også lidt lige meget.
Det er et evigt rygte, der har eksisteret lige så længe jeg kan huske. K-skinne-systemet har sine mangler, rent spormæssigt, men er i bund og grund udmærket og det ser ud til at fungere for majoriteten af kernekunderne. Jeg tror ikke, at Märklin dropper det.
"Kaalby" skrev:
Jeg har godt læst et indlæg om vendesløjfe moduler, men de er bare så dyre og sammen med nye skinner og materiel bliver det til mange penge.
Nu er prisopfattelse jo relativ, men har du kontrolleret prisen? Et Lenz vendesløjfemodul (LK200) koster 375 kr. Det synes jeg ikke er specielt dyrt. Desuden er det fuldautomatisk, så det skal blot sluttes til.
"Kaalby" skrev:
Det kan lige være at jeg skal fortælle at jeg er 16år og går på et teknisk gymnasium og har et job på 3 timer om ugen. Så alt i alt har jeg ikke råd til at konvertere til 2 skinne systemet.

Det sætter selvfølgelig sine begrænsninger, at være under uddannelse, men jeg vil stadig mene, at hvis du prioriterer lidt, så kan du fint få plads til at begynde et skift. Hvis du sparer lidt sammen, kan du f.eks. få råd til et Roco startsæt i omegnen af 1500 kr. Her er skinner, digitalboks, lokomotiv og vogne. Så kan du da se om det er noget. Det kan altid sælges igen.

I mellemtiden kan du danne dig et indtryk af 2-skinne drift. Jeg kan se at du bor i Kjellerup, så jeg synes du skal smutte en tur forbi Modelbane Europa i Hadsten og se anlægget der. Hvis det har interesse, kan du tage fat i Moppe eller mig og aftale nærmere.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"nipe" skrev:
Jeg kører 3-leder C-skinner og har succes med at købe 2-leder Heljan (og andre fabrikater) trækkraft, som jeg tilpasser til 3-leder.

Hvorfor køber du ikke bare Heljans 3-skinne produkter og sparer bøvlet?

Det er alligevel pærelet, at bygge dem om til 2-skinne. I MY'en skal du blot flytte et stik i printet og fjerne slæbeskoen, done.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kaalby

Indlæg: 29

PB

Citat:
I mellemtiden kan du danne dig et indtryk af 2-skinne drift. Jeg kan se at du bor i Kjellerup, så jeg synes du skal smutte en tur forbi Modelbane Europa i Hadsten og se anlægget der. Hvis det har interesse, kan du tage fat i Moppe eller mig og aftale nærmere.

Ja det kunne jeg godt (igen). Er i medlem der ude?

Ja det kunne da være en start med et rocosæt men der må vel også findes trix

startsæt så jeg kan beholde min bane i samme sporplan. Eller det er nok nemere at

købe et roco startsæt med rocmouse og så købe trix skinner bagefter

Og to vendesløjfe moduler med den pris kan der måske godt blive plads til i det lille budget.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Kaalby" skrev:
Men da jeg jo faktisk har bygget grundrammen, halvdelen af banen og sporplanen med Märklin C skinner på min nuværende lille bane. Så er det jo bare at udskifte Det hele med Trix C skinner. Men i min sporplan har jeg så plantet to vendesløjfer og der er jeg lidt bekymret om hvad jeg skal gøre med dem. Jeg har godt læst et indlæg om vendesløjfe moduler, men de er bare så dyre og sammen med nye skinner og materiel bliver det til mange penge.

Der er ike meget sjov - rent økonomisk ved at gå fra "C skinner" til "C-skinner" (de sidste uden midterleder). Her vil du vinde en del økonomisk ved at vælge et anden sporsystem der kan passe ned over de spor du har i dag. PIKO's geometri ligner utroligt meget Märklins.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

nipe

Vanløse

Indlæg: 474

PB

"bahnfan.net" skrev:
Hvorfor køber du ikke bare Heljans 3-skinne produkter og sparer bøvlet?

Får jeg et godt tilbud på en 2-leder model, køber jeg den.

Skal jeg alligevel 'ombygge' (fx hvis jeg ikke kan lide den standard monterede dekoder eller ved MS lyntoget) så kan jeg finde på at vælge 2-leder modellen.

__________________

mvh niels peter

DK-2720

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Kaalby" skrev:
Ja det kunne jeg godt (igen). Er i medlem der ude?
Yes, yes.
"Kaalby" skrev:
Ja det kunne da være en start med et rocosæt men der må vel også findes trix startsæt så jeg kan beholde min bane i samme sporplan. Eller det er nok nemere at købe et roco startsæt med rocmouse og så købe trix skinner bagefter
Trix producerer ikke startsæt for tiden. Du kan være heldig at finde et fra tidligere år, men jeg synes du får mere for dine penge i et startsæt fra Roco. Hvis du gerne vil køre Trix C-skinner, så køb dem bare efterfølgende. De koster det samme som Märklin C-skinner. Som Moppe skriver, kan du også vælge et andet sporsystem, der har omtrent samme geometri som C-skinnerne.
"Kaalby" skrev:
Og to vendesløjfe moduler med den pris kan der måske godt blive plads til i det lille budget.

Det var jo det jeg tænkte. Wink

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kaalby

Indlæg: 29

PB

Jep.. Jeg er nu kommet frem til den konklusion, at jeg fortsætter med min bane som den

er med et Märklin format. Og derefter ser jeg på om hvad det bliver til både med plads og penge,

Jeg tager den derfor med ro med indkøbet af materiel og bruger mest tid på at lære og "pynte" min bane,

For mig er det faktisk ikke storheden men finessen der gør hobbyen interessant.

Hilsen Kaalby

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.