Ja jeg prøver at starte denne her afstemning op, hvorvidt man er parat til at betale ekstra for at kvaliteten er i orden for en dansk trækkraftmodel. Senere kan der så evt. komme noget om hvor meget ekstra man er parat til at betale, hvis det er.
Jeg vil kraftigt understrege at det ikke er ment som nogen kritik af producenterne overhovedet. Og det er heller ikke formålet at der skal starte en sådanne i tråden.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.226
Jeg har stemt nej, og jeg vil gerne begrunde hvorfor: Jeg synes ikke, man skal betale ekstra for at "kvaliteten er i orden" - de fejl, vi har mødt i de senere år, burde ikke være der - uanset pris.
Producenterne bør naturligvis kun fremstille produkter med en ordentlig kvalitet, og så må de sætte prisen derefter. Det er jo dybest set ikke os forbrugere, der har sat priserne i første omgang, så hvis producenterne mener, at de skal have mere for at lave en forsvarlig kvalitet, må de nødvendigvis sætte prisen derefter.
Et forslag om "en højere pris for en bedre kvalitet" synes at antyde, at det er acceptabelt med noget ubrugeligt bras, hvis blot prisen er lav nok - og det mener jeg ikke: Tingene skal altid være brugbare, uanset pris.
Jeg tror helt ærligt heller ikke, det ville have kostet ekstra at lave f.eks. en ECO med de korrekte dimensioner - her er nærmere tale om sjusk et eller andet sted i fødekæden.
MVH
Lars
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Jeg har stemt nej, fordi jeg mener de senest modeller jeg har købt koster mellem 2 og 3 tusinde kroner. Til den pris mener jeg man har krav på at få kvalivarer der duer.
Skal der batales yderligere et par tusinde for at det indkøbte også de facto er i stand til at køre på en modelbane, så står jeg af og nøjes med de ca. 75 loks jeg allerede har købt.
Evt. huller kan så suppleres med modeller fra 80'erne og 90'erne, der ofte kan købes brugt for en slik.
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Som ejer af 2 stk Roco Mz en Roco My og Heljan My og Mx, syntes jeg at jeg har lidt svært ved at stemme. Disse maskiner fungerer fint her hos mig, så dem ville jeg da nødigt betale mere for
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Mine Roco maskiner kører også helt perfect, det samme gør Hobby Trades MZ og Heljans My og MX er da næsten til godkendt. Så her er jeg helt enig med Moppe, de er købt og betalt og de duer. Men jeg ville nok ikke have købt dem hvis de kostede ret meget mere .
Helt anderledes med Heljans MO, MFA , "gamle lyntog" og deres damplokomotiver. De kommer aldrig til at køre tilfredsstillende, og jeg kommer aldrig mere til at betale fuld pris for nogen af dem. De der allerede er købt er købt alt for dyrt, en dummy uden motor kunne have været blevet en lissågo vitrinemodel. Og sådan er min MFa faktisk købt, 250 kroner, ny, i ubrudt emballage på auktion hos Dansk Hobby i Valby. Og den pynter præcis lissåmeget i vitrineskabet som dens ubrulige søster med motor til flere tusinde kroner
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Mo?
Det må være fordi du kører på et alternativt skinnesystem.
Klubbens Mo kører nemli ganske fint på K-skinner (i 2 skinne udgave). Bevares den revner en kardanskål i ny og næ, men det overgår altså også andre fabrikanters modeller at der er tekniske/slidfejl.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Mine Roco maskiner kører også helt perfect, det samme gør Hobby Trades MZ og Heljans My og MX er da næsten til godkendt. Så her er jeg helt enig med Moppe, de er købt og betalt og de duer. Men jeg ville nok ikke have købt dem hvis de kostede ret meget mere .
Helt anderledes med Heljans MO, MFA , "gamle lyntog" og deres damplokomotiver. De kommer aldrig til at køre tilfredsstillende, og jeg kommer aldrig mere til at betale fuld pris for nogen af dem. De der allerede er købt er købt alt for dyrt, en dummy uden motor kunne have været blevet en lissågo vitrinemodel. Og sådan er min MFa faktisk købt, 250 kroner, ny, i ubrudt emballage på auktion hos Dansk Hobby i Valby. Og den pynter præcis lissåmeget i vitrineskabet som dens ubrulige søster med motor til flere tusinde kroner
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
Henrik M.
Økonom
Indlæg: 51
Ja, jeg kører 3 skinne M sporpå mit "rigtige" anlæg i Århus, det er ingen hemmelighed. Plus altså 2 skinne jævnstrøm (analog + digital) på min "nødbane" = mit trøsteanlæg hvor jeg bor i Kbh.
Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Jeg har stemt nej da jeg ikke helt kan forstå hvorfor i syntes de danske firmaer skal tage mere fordi modellerne skal være bedre!??
De danske firmaer har selv besluttet at få togene lavet i østen, givetvis fordi det er billigere. Men det er altså de samme firmaer som fra start af selv skal stå for deres egen kvalitetskontrol, og man må gå ud fra de har været tilfredse med kvaliteten, ellers er det fordi de vægter lave produktionsudgifter højere end kvalitet. Hvis det er tilfældet og de derfor bare sætter prisen op pga højere udgifter, og iøvrigt fordi de kan se at de fleste her siger god for det på forhånd, ja så skal jeg ikke købe noget dansk lige foreløbig!
Jeg vil bestemt gerne støtte et dansk foretagende, men der skal saftsuseme stadig være balance mellem kvalli og pris!
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej,
Hvad er meromkostningerne ved at producere/designe noget der virker frem for noget der ikke virker
Ikke ret meget vil jeg umiddelbart tro...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Ja, jeg har også stemt nej. For det første, da jeg synes vi har fået en del danske modeller over de sidste 5 år til rimelige priser der virker fint og for det andet så virker flere af de fejl der er opstået på det seneste som sjuskefejl der ikke burde være svære at undgå.
- Martin
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Husk lige at man kan ikke sammenligne de udenlandske fabrikanter med de danske.
Ja selvfølgelig på hvordan modellerne fungerer.
De udenlandske fabrikanter kan producere og sælge i langt større oplag og dermed mere økonomisk. De danske modeller de er kommet frem med indtil nu, er primært modeller der har kørt i andre lande også. Og dermed er markedet større. Nævnes kan My og N-maskinerne fra Roco og Märklin.
Jeg tvivler fx meget stærkt på at vi nogen sinde vil se en K-maskine fra Roco eller Märklin.
Og skal en dansk producent fremstille en speciel dansk maskine som fx K-maskinen, så er der lige nogen andre faktorer der gør sig gældende. Bl.a. at det danske marked ikke er særligt stort. For markedet for en K-maskine vil være begrænset udenfor Danmarks grænser.
Jeg kommer til tænke på NMJ der har en dunrende succes, omend at det norske marked nok er mere pengestærkt end det danske.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Men markedet for Hobbytrade MZ og Roco MZ er vel nogenlunde det samme?
(Ja, kender den spanske D333).
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.723
Vil det sige, at hvis man vende spørgsmålet om til:
Vil Du betale mindre for at få ringere kvalitet
Hvad vil I så svare ??
Burde man lave en sådan afstemning ??
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Lundgaard
Norway
Indlæg: 136
MZ kan jo males om i andre farver, da der kører flere MZ i Sverige og Norge, hvilket hobbytrade jo osse har gjort.
Magne H. Lundgaard
Medlem af FREMO, NJK og Skaarerbanens Venner
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Lige netop med MZ´eren har Hobbytrade virkelig bredt sig ud til andre lande, da de jo i dag kører i diverse udgaver forskellige steder. Mener Roco har gjort det samme med deres MZ? Men ellers er der jo det spanske marked som nævnt.
Men det ømme punkt er de danske dampmaskiner i H0. Dem kan vi nok være ret sikker på at ingen af de udenlandske fabrikanter vil røre.
Jeg tror fx vi var mange der blev rigtig glade, da Hobbytrade bl.a. efter forskellige skriverier herinde, kom frem med at der ville komme en H-maskine på et tidspunkt. Det ville Roco næppe gøre.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, gad vide hvorfor???
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
Jeg har stemt ja. Det skal forstås på den måde, at jeg gerne betaler for en små-serie model der er i orden.
Vil du betale de 'mange' penge for en Real-Modell, en Tikøb eller den kommende Litra F fra Leif* ??
Hvis kvaliteten er ok, vil jeg gerne betale.
Jeg har Hobbytrade og Heljan lok som kører uden problemer.
Mit Litra MS regner jeg ikke med her, det er en småserie model der skal hovedrepareres.
Husk, at når du køber en MY fra Roco eller Heljan til en tusse, så går der ikke mange penge til producenten - ihvertfald ikke hvis du køber den hvidt!
mvh niels peter
DK-2720
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Hej!
Jeg har stemt nej fordi at jeg syntes det i forvejen er dyrt nok. Modeltog er jo egenligt bare plastik og metal. Jeg har også den holdning at hvis jeg ser modellen køre i butikken kan jeg se den er i orden. Jeg har dårligt nok råd til modetog nu så højere priser ville ikke gavne mig.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej
Jeg vil heller ikke betale mere for lok´s. Jeg syntes 3000 kr er rigtig mange penge for et lok. Jeg syntes også 850-1000 kr er mange penge for en lyd decoder for dælen det det er bare et lille stykke print plade
men jeg køber dem jo alligevel.
Nu med HT og S maskinen der har jeg ladet mig fortælle fra pålidelig kilde at de første modeller der blev samlet af dem kørte rigtig godt ok blev godkendt af HT. Så blev den sat i masse produktion så gør kineserne det for at lette samlingen af den at de flytter hæfteringene fra den aksel der er dreven af motoren til den foreste aksel. Så er det gangtøjet der skal overfører alt kraften = ujævn køresel + de laver også hullerene i gangtøjet størrer i diameter så der kommer meget slup. Begge dele er gjort uden HT har godkendt det.
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
gejo
Indlæg: 684
Jeg betaler allerede ekstra for at få modellerne til at køre ordentligt. For at få en god model ud af E-maskinen har jeg ofret 300 kr. på hjul. Det samme gælder My, Mx, Mo Me, Mz, hvor jeg har måtte ofre tilsvarende beløb for at få uisolerde hjul - hvad der burde være en selvfølge på AC-modeller, hertil kommer som regel en ny slæbesko.
I øvrigt er det min klare opfattelse, at disse "fejl" samt andre fejl kunne undgås, hvis producenterne undgik at eksperimentere (E-maskiinens ekvilibrerede drivhjul) og tænkte over på hvilket hjulsæt vægten af en dampmaskine ville være størst og gjorde dette hjulsæt til det trækkende. Her tænker jeg på P-maskinen og senest S-maskinen.
Lidt konsevatisme og omtanke samt respekt for de to systemers forskellige normer koster ikke noget - og burde være en selvfølge. Lad de store om at eksperimentere - de har pengene.
Milho
Indlæg: 83
Jeg mener også at prisen på loks er fin som den er nu. 3-4 tusind er rigelig og burde kunne lade sig gøre. Tænk hvad man kan få for de penge af andet elektronik..
-------------------------------------------------
Vh Christian
http://www.photobychristian.dk
Blog: http://photobychristian.blogspot.com/
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den "andet elektronik" er som regel også sådan en ting der er bygget til at kunne sprøjtes i i millionvis over hele verden og ikke i 1000-5000 stk.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja, der er jo nok heller ikke så megen tvivl om jeg har stemt ja.
Hvis blikket vendes mod bare det øvrige Skandinavien, så blot set på det norske firma NMJ, der virkelig har fået succes på markedet.
Og det må jo være fordi forbrugerne kan lide de produkter der kommes frem med. Og de må jo også fungere helt som de skal.
Og så meget dyrere synes jeg heller ikke deres modeller er. De disker simpelthen op med den ene model efter den anden, også damptrækkraft i H0 (men klager bestemt heller ikke over hvordan vores eget hjemlige marked har udviklet sig).
Men som jeg nævnte tidl. i tråden, så kan det selvfølgelig være at det norske marked er mere pengestærkt end det danske. Men det har jeg så ikke så megen forstand på.
Jeg har sat slutdatoen for afstemningen til fredag den 17. september 2010 (14 dage).
Er overrasket over at der er kommet så mange besvarelser ind allerede nu, så det er godt nok.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Milho
Indlæg: 83
Det var også derfor jeg skrev at prisen er fin
Nu har jeg ikke haft mine tog i mange mange år, men alle loks virker til at være pålidelige og ikke en ting der går i stykker en dag efter end garanti..
-------------------------------------------------
Vh Christian
http://www.photobychristian.dk
Blog: http://photobychristian.blogspot.com/
Michael BJ
Indlæg: 279
Jeg har stemt nej, men det er dog ikke et helt overbevist nej. Min begrundelse er at hvis lokomotiverne bliver meget dyrere end de er idag, vil jeg nok stadig købe, men være mere kræsen med hvad jegt køber. Dvs at jeg vil købe færre, men mere "velvalgte" lokomotiver, der passer bedre med mine præferencer (mindre togmaskiner/sidebanelokomotiver i stedet for store maskiner).
Egentlig synes jeg ikke at jeg føler at det er nødvendigt med bedre kvalitet/højere pris, for de problemer jeg har oplevet med mine nuværende (Heljan P, Pr, E, Mx og lyntog, Hobbytrade D og Me samt Tog og Tekno Mh) har været ikke eksisterende eller absolut i småtingsafdelingen. Det skal også siges at jeg kører 3-skinne system!
Men selvfølgelig hører det også med til historien at jeg altid beder om at se lokomotivet prøvekørt hos forhandleren først og at jeg har har afvist enkelte eksemplarer på den konto. Dermed bliver evt. dårlig kvalitet mere eller mindre kun et problem for forhandler/producent mens jeg kommer hjem med et tilfredsstillende produkt.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
Møtrik
Indlæg: 619
jeg stemmer nej, fordi varen skal være i orden ab fabrik,det er desværre ingen danske der kan pt.(Heljan og HT)
Jeg går faktisk og tænker på at køre tysk igen, de virker da.
og udvalget er enormt, men det er jo ikke dansk vel..........
Kigger jeg på statestikken kan jeg godt se at flertallet gerne vil lægge en ekstra pose penge for noget de en gang har betalt for. tsk tsk. jeg køber ihvertfald ikke mere så.
JHansen
Byplanlægger, Landskabsarkitekt
Indlæg: 121
Personligt har jeg også stemt nej. Som andre har skrevet, vil højere priser ikke ligefrem gavne min privatøkonomi, og for mig at se, vil det virke mere afskrækende end fremmende for markedet.
Uden at komme med konkrete angreb eller favorisere nogen, synes jeg det er en konstatering, at et firma som Roco, producerer rigtig god kvalitet til prisen, og mener derfor, at det også burde være muligt for andre, uden at en prisstigning måtte være nødvendig...
mvh Jonas
H0 2-skinne, "Altid at være en lille smule barn - det er at være rigtig voksen" - Jevgenij Jevtusjenko
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Man skal her huske på at det danske marked er af mere begrænset art end fx det tyske.
En 01´er eller en BR 145´er vil sælge i væsentlig større mængder i Europa, end fx en dansk K-maskine der stort set kun kan sælges i DK.
Dermed kunne jeg også godt forestille mig at det er dyrere at producere en ren dansk model. Heldigvis er vi blevet beriget godt med dem her i de senere år. Og der ser ud til at komme mere endnu, omend nok ikke helt i samme tempo.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tjah, "standardprisen" for et dansk damplokomotiv ser ud til længe at have været 2500 kr. Rocos nye flotte BR 10 kommer til at koste 3000.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Ja man kan vel sige at antallet af svar indtil nu, kan give et fingerprej om hvordan stemningen er for det stillede spørgsmål. Det er nok ikke helt et repræsentativt svar, dertil skal antal besvarelser nok noget højere op. Men det er rigtig flot at så mange alligevel har svaret indtil nu.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Duizz
Indlæg: 225
Hejsa.
Jeg har også stemt nej. Jeg mener heller ikke at det burde blive nødvendigt med en pris på omkring 4-5 tusinde for et lokomotiv.
Det er klart nok at en producent som ROCO der har en stor erfaring og mange år på bagen, godt kan producere til billigere penge. Deres BR 10 er nævnt som et eksempel på et dyrere lokomotiv (3000,-) men til den pris får vi også røg i skorsten og ved stemplerne og lyd i maskinen. Det er nogle konstruktionsmæssigt krævende løsninger, som endnu ikke er set, til en rimelig pris. Derfor burde det være muligt for en dansk producent at lave en maskine uden lyd og røg til samme pris - også selvom oplaget bliver begrænset.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Lars
Br 10 62191 med lyd røg koster 649 Euro x 7,5 kr =4867,50kr
u.lyd og røg 62190 ca 3000,
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Øøøøh, nej. Det er for den simple udgave.
Den "avancerede" koster ½ gang oveni.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Duizz
Indlæg: 225
Det er rigtigt. Men pointen er stadig at de "store" producenters tekniske formåen og muligheder for at lægge lidt mere i modellen, uden at prisen ryger gennem taget, ikke helt kan sammenlignes med småproduktionerne danske producenter kommer med i forhold til. På den anden side synes jeg de sætter en øvre grænse for hvad jeg vil betale for en model. I forvejen synes jeg modellerne er ved at nå en temmelig høj pris uden at være helt af samme kvalitet, som de stores modeller.
Hilsen Lars Becher
B&G Modeljernbaneklub
To-skinnne skala H0, SPROGII og JMRI DCC, PIKO skinner. Dansk, primært epoke IV/V
Klubside: http://www.bechers.dk/train Her finder du både billeder af materiel i 1:1 og af modeller
Se også: http://www.bechers.dk/models Denne side drejer sig mest om ombygning og patinering af modeller
sideshowjesper
Indlæg: 54
Nixen
Jeg vil ikke betale ekstra for at producenterne gør deres arbejde ordentligt.
Roco, HobbyTrade og Heljan koster ca. det samme. Alligevel er der en verden til forskel på kvaliteten.
Roco har jeg kørt siden 1988, og kan ikke huske jeg har haft nævneværdige problemer med.
HobbyTrade er jeg ganske godt tilfreds med, med undtagelse af ME (jeg har ikke købt en s-maskine)
Heljan købte jeg først 2 stk MX fra, som begge kørte problemfrit.
Jeg har så fået mig 2 MO, som begge havde den fejl at lyset i kabinen fulgte kæøretrin på kørecontrolleren. Begge havde forkert afstand på hjulene, som resulterede i at de begge gik i stå under kørslen, og den ene havde så som bonus en knækket kardan. Som en ekstra lækker detalje er overdelene ikk til at få af, da man tilsyneladende havde glemt at disse ikke er 0 cm
Jeg har 4 B vogne, som alle klistrer til skinnerne, og som praktisk talt ikke kan køre i kurver.
2 stk MY havde for store lodninger på printet, så de rørte motorblokken og endnu en MX havde ledningerne forkert monteret.
Jeg ønsker ikke at betale ekstra for at få modeller der rent faktisk fungerer.
Slutteligt kan dte siges jeg har 2 Frichs MY som kører upåklageligt, så de førnævnte fejl må tilskrives rent sjusk og slendrian
/Sideshowjesper
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Jeg er med i gruppen der syntes at vores hobby er dyr nok i forvejen.
Det er ikke helt rigtigt at de "store" ikke har været igennem noget der ligner de samme problemer som vores hjemlige fabrikanter går igennem i øjeblikket.
Mine 2 første Roco lokomotiver Br17 og Br58 havde det rigtigt svært så snart de mødte et sporskifte, 17eren skulle så vidt jeg husker have temmeligt store kurver at køre på hvis der ikke skulle ske en afsporing. På det tidspunkt erindrer jeg at der var mange forslag i div. Tyske modelbaneblade omkring forbedringer af modellerne.
Liliputs modeller af Br05 og Br18 havde de samme problemer, der gjorde fabrikken dog opmærksom på at de krævede store kurver.
Fleischmann var jo som modeltog ubrugeligt indtil de begyndte at lave modellerne i korrekt skala, mener den første var Br38, til gengæld valgte de så at opfinde deres egen hjulnorm med mindre indv. afstand som kunne være årsag til afsporinger i ikke Fleischmann sporskifter.
Som et kuriosum husker jeg at jeg havde lavet et lille prøveanlæg med Limas skarpeste kurver og sporskifter, mener profilerne var lavet af jern. Dantrains lille firkantede med rp25 agtige hjul både kørte og opskar sporskifterne på dette anlæg uden problemer, det samme gjorde sig gældende for Daddelæsken.
Hvis man læser udenlandske blade vil man stadig se at ikke alt er lyserødt hos de "store" Mener at huske at bl.a. Rocos V36 fik nogle ikke alt for pæne ord med på vejen når det drejede sig om køreegenskaber.
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
UTJ
Indlæg: 438
Nu vil jeg også blande mig lidt i diskussionen. Jeg er enig med de mange i at man ikke skal forlange mere for et produkt, ved at tilkøbe en form for garanti om at det virker/har bedre kvalitet. Det er alt for "fluffy".
Men det er vigtigt at produkterne bliver prissat til den rigtige pris. Også i projektfasen, for ellers bliver der ikke råd til detaljer og arbejde med køreegenskaberne - kort sagt nok til produktudviklingen. I den sammenhæng skal vi lige huske på at prisen på dansk modeltog fra danske producenter nærmest er blevet indhentet af de tyske konkurrenter med deres meget større oplag.
Det jeg tror, der sker for mange danske projekter, er at projektomkostningerne løber løbsk og så vælger man at sende produktet ud som det er. Så kan man gemme hovedet under en busk, men problemerne forsvinder ikke af den grund.
I den forbindelse er tid en uhyre vigtig faktor. Og hvis tid er håndteret rigtigt koster den ikke alverden i disse lavrentetider. Men det kræver også at kunderne er tålmodige og forstår at ventetid er lig bedre produkter.
Og husk at outsourcing er en krævende disciplin. Det er sin sag at styre produktion mange 1000 km fra DK, ligegyldigt om man står ved siden af samlebåndet eller styrer det på afstand. Derfor vil I også se tyske/østrigske producenter, som fra tid til anden vil stå med et nyt, lige lanceret produkt, som ikke lever op til forventningerne.
Endelig skal man være opmærksom på at mange producenters damplokomotiver aldrig har været den store succes. Jeg husker godt Liliput og Piko, som lavede fine modeller, men som også havde meget varierende køreegenskaber. Først da vægt og andre dynamikker blev ændret, skete der noget. Det er også derfor at Roco er ganske tilbageholdende med at udvikle mange d-lok-modeller og i stadet sender alle mulige ellerter og dieseler ud på markedet - for der er træfsikkerheden større og profitten næsten sikker. At konstruere en E eller S er "ikke noget man bare lige gør". Også selv om man måske har prøvet noget tilsvarende før, men får konstruktøren nu også lige puttet alle de små tolerancer rigtigt ind igen og bliver de nu samlet efter hensigten?
Jeg sidder selv lige nu og hygger mig med to E-maskiner. De kan faktisk køre, men lige nu er de på agility-kursus og jeg prøver om de nye hjul kan få dem til at køre gennem en kurve over et dørtrin uden at de finder deres egne veje.
MO'erne har jeg selv gode erfaringer med, men de opfører sig alle lidt forskelligt og den som kører bedst er min første som nogle afprøvede en hel nat til en udstilling i Valbyhallen. Den bare kører og kører. Jeg ved at nogle har haft uheldige erfaringer med den, men det er ikke selve konstruktionen der ikke virker, så meget er sikkert.
Sidst men ikke mindst: husk lige på hvem der bærer risiko ved produktionen. Det er producenten der har penge i klemme. Derfor er den rigtige pris uhyre vigtig, så vi får bedre modeltog som også virker fra første færd. Ikke en merpris.
gejo
Indlæg: 684
Jeg er meget enig i UTJ's betragtninger, men vil dog tilføje, at netop med E-maskinen var det køberne, der havde bundet sig ved at forudbetale det, der må antages at være udviklingsomkostningerne.
Min E-maskine kører nu også helt perfekt. Den har også fået nye hjul på forløber, bagløber og tender. På de to tenderhjul, som trækkes af motoren, er der monteret gummi, og der er monteret strømoptag på bageste tender boggie. Endelig måtte motor og svinghjul justeres for at give et bedre træk og mindre støj.
Selvom køreregenskaberne nu er ok, så ville de være blevet yderligere forbedret ved, at drivhjulene havde haft de rigtige NEM-mål, og en større del af vægten havde været lagt på forløberen (dette har Heljan klaret med et stykke gummi, der hindrer ekvilibreringen i at fungere).
E-maskinen er flot tænkt, som "model", men viser med tydelighed, at de, der har konstrueret den, ikke har tænkt i kørslen på modelbanen.
Det skal her erindres, at en model ikke vejer 1/87 af forbilledet, men blot 1/658503 af forbilledet, og dette spiller en stor rolle for akseltryk og køreegenskaber. Vægten skal derfor helst lægges på nogle få men også de vigtigste aksler, hvis modelen skal have gode køreegenskaber.
Dette er altid nemt med boggiekøretøjer - nemlig ved at de to yderste hjulpar på hver boggie får vægten, anderledes svært er det med damp eller gamle el- og diesellokomotiver.
Derfor bør dampmodeller også have stor opmærksomhed i designfasen - fejlskud er alt for omkostningstunge, og det er ofte svært at rette fundamentale fejl på dette tidspunkt. Af samme grund lader mange af de store fremstille en håndbygget model inden formene gøres færdige.
Jeg er sikker på at en håndbygget model af E-maskinen - bestående af maskinens indvendige metalskrog med hjul og gangtøj ville have afsløret problemerne på et tidspunkt, hvor de relativt billigt kunne rettes. Det samme kunne uden tvivl også siges om S-maskinen.
UTJ
Indlæg: 438
Forudbetaling duer ikke. Umiddelbart lyder det fornuftigt, men der er problemer med incitamenterne for både køber og producent forbundet med det.
Det springende punkt for køber (forudbetaler) er at forventningerne til det kommende produkt formentlig ikke (og vil aldrig) stemmer overens med producentens tanker med produktet. Desuden har forskellige kunder forskellige forventninger og alles ønsker kan ikke opfyldes - trods at man lover en model i 1:87 osv.
Producentens risiko forsvinder ikke med indskudskapital som i udbytte giver rabat på en kommende model. Den eneste sikkerhed producenten har med et projektindskud á la forudbetaling er sikkerhed for afsætning af en bestemt mængde. Det er dog næppe et problem i denne branche hvor gode produkter sælger til nogenlunde den samme kundekreds som foregående produkter. Når projektets tidstermin, konstruktions og produktionsfase begynder at skride vil producenten søge at afslutte projektet - forudbetaling eller ej.
Selvfølgelig kan forudbetaling bruges som alternativ projektfinansiering, men den begrænser også muligheden for efterfølgende at justere på produktets pris og dermed justering til uventede overraskelser i tid, udvikling og produktion. Derfor er forudbetaling en giftig sag i denne branche og jeg tror at alle, kunder og ikke mindst producenter har lært det.
Det hører med til at noget lignende gælder forholdet til underleverandører. Her er det den danske producent som leverer venturekapital (delvist forskud i de fleste tilfælde: gælder alle brancher, der handler med fx Kina) og i sidste ende er prisgivet hvis forventningerne ikke bliver indfriet når produktet står på en palle i lille Danmark.
Alt dette blot for at prøve at beskrive at dette her med modeltog er mere indviklet end som så og at alle har noget på spil - især fordi der også er en emotionel faktor med i det. Det er jo trods alt leg, mestendels voksenleg.
Karlo Roed
Indlæg: 129
At sige ja til at betale ekstra. svarer til at vise en heste pranger hvad du har i tegnebogen inden i begynder at forhandle,
Roed
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Jeg vil ikke være med til at betale ekstra for at få noget, der virker. Hvis producenterne ikke alerede tjente penge på det de laver i dag, så kunne de lade være med at lave danske modeller. Roco fremstiller nogle af de bedste danske diesellokomotiver, der kører på min modelbane og prisen på dem har da været ganske rimelig. Hobbytrade har vist, hvad en velfungerende og flot D-maskine har kunnet sælges for. At de så har fået problemer med deres S-maskine, der ikke kan køre og hænger med koblingen, samt en ECO der er for lav og en CL, der har nogle mærkelige vinduer må da tilskrives at Hobbytrade ikke har været grundige nok med deres forarbejde, men er begyndt at sjuske. 398 for en pakvogn er altså mange penge og så er den endda for lav. Det vil jeg som kunde da ikke på nogen måde begyndte at belønne.
At man som producent, så vil forlange at vi som kunder, skal punge ekstra ud for at få noget, der virker er da det mest arrogante vrøvl jeg længe har hørt. Det skal bare virke til den af producenten fastsatte pris.
Forudbetaling og "løft i flok" aktioner er noget, der skal afskaffes øjeblikkeligt. De ringeste modeller Heljan nogen sinde har produceret har netop været "løft i flok" aktioner. Især P og PR, samt MS lyntoget er da slet ikke de penge værd, som de kostede oprindelig. Frichs MY´eren kostede, som løft i flok lokomotiv omkring de 2500,- nu kan den købes til samme pris, som en normal MY. Så jeg syntes nu nok at vi, som kunder skal til at være meget mere kritiske istedet for bare at købe, hvad producenterne smider på markedet.
Thomas Jespersen
basse-jensen
hundelufter hos tysklærer
Indlæg: 149
Jeg fortryder lidt at have stemt nej, for efter at have tænkt over det i nogle dage kom jeg frem til den konklusion at kvaliteten skal altså bare være i orden når man køber sådan noget. Eks du skal have bygget et hus, du beder to tømrerfirmaer om at give en pris for byggeriet. Det ene firma er 100.000 kr. billigere end det andet firma, så du vælger selvfølgelig det billigste. Et år efter er huset brast sammen.
Du vælger at bygge et hus som ligner det andet fuldstændigt, men denne gang tager du bare det firma hvor huset koster 100.000 kr. mere at lave. Du har huset resten af dit liv.
Min pointe er: Når man køber noget skal det bare være i orden og ikke en omgang fusk. Slut Herfra.
Alle mænd begår fejl. Gifte mænd finder bare hurtigere ud af det.
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.499
Det synes jeg nu var noget unuanceret og meget sort / hvidt.
Selvfølgelig er der givet forskel i kvalitet i forhold til prisen - det kommer ikke som nogen overraskelse for nogle.
Verdenen er fuld af kompromisser ... Selv indenfor flyindustrien bliver der kalkuleret på risiko i forhold til pris. Vi som forbrugere vælger hvad og hvor meget vi vil give for en vare.
Jeg hører ikke til nittetællerne og har derfor ikke brug for at alle detaljer er helt præcise. En hel del af mine maskiner lever på ingen måder 100% op til forbilledet. Det kan jeg sagtens leve med.
Det jeg har det sværere med er at der fokuseres så meget på at detaljen er helt korrekt (brug det til vitrine-modellen uden motor) og lad mig få en velkørende model hvor der er efterladt lidt på detalje-siden.
Jeg synes priserne er høje nok og min anbefaling kunne være at måske skal fabrikanterne fokusere mere på en velkørende model og leve med lidt forskelle i højde, mindre korrekte vinduer, ...
Tja, bare mit indspark i debatten.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
basse-jensen
hundelufter hos tysklærer
Indlæg: 149
Det er jo kun min mening. Du har en anden, sådan er vi heldigvis forskellige
Alle mænd begår fejl. Gifte mænd finder bare hurtigere ud af det.
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er netop det jeg mener og var grunden til at jeg startede tråden op. Pris og kvalitet hænger i langt de fleste tilfælde sammen.
Jeg vil hellere give lidt ekstra for en flot og velkørende dansk dampmaskine I H0, for så at få en model for livet, en model der bare kan tages ud af æsken og så fungerer det. I stedet for de sædvanlige småproblemer (alt efter hvordan man ser på det), som jeg tror hænger sanmmen med at man får hvad man betaler for.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Til sammenligning (med danske modeller) kan nævnes, at Brawa netop har udsendt en model af den prøjsiske G 5. Prisen er ca. kr. 2.665,- uden dekoder og lyd. Modellen er flot trykt i flere farver og MIBA roser den til skyerne for alle undersøgte punkter.
Hvis den var produceret alene til det danske marked, hvad mon prisen så var?
Bjarne
Thomas Jespersen
Indlæg: 426
Tjah. Hobbytrade har kunnet præsentere en D-maskine, til det danske marked og den er sandsynligvis lavet af nøjagtig samme producent, som har lavet Brawas G5.4. Hobbytrade skal kun have 1998,- for en D-maskine. Så det er åbenbart billigere at producere til det danske, end det tyske marked. Ellers er Brawas avance vel større. Jeg kan slet ikke følge denne mærkelige leflen for producenterne. De må se at få fingeren ud og præsentere et godt produkt til en god pris. Jeg køber hvad jeg kan bruge og lade det ligge, der ikke er værd at betale for. Den der ikke får modspil bliver fedladen doven og dekadent og det er hvad der er ved at ske med de danske modelbaneproducenter og det er vores ansvar at holde producenterne oppe på¨mærkerne og nægte at købe noget, der ikke er i orden.
mvh.
Thomas
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Er er ikke også lit mærkevare over Brawa?
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
nipe
Vanløse
Indlæg: 474
For at Thomas Jespersen ikke skal blive fedladen, doven og dekadent får du lige et blidt modspil:
Jeg er enig i:
Min konklusion er så en anden - jeg vil gerne betale for kvalitet.
mvh niels peter
DK-2720
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
Jeg vil da ikke undlade, at gøre opmærksom på de store problemer der var, med de første sendinger D-maskiner, der kom her til lands.
Her så man for første gang en producent anmode forhandlerne om, at afprøve maskinerne førend, de blev langet over disken. (Flot gjort, Hobbytrade !)
Og der var mange, der ikke klarede "cuttet"
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.