hej alle
jeg har en kammerat, som påstår, at marklin's system med punktkontakterne, er mere driftsikkert end 2 skinne digital, og at man slipper for at holde sine spor "pinligt" rene (eller rettere, køre med en skinnerensevogn så tit).
eftersom jeg ikke selv kører marklin, kunne jeg godt tænke mig at høre om der er hold i dette? en ting er teori, noget andet er praksis. jeg kan se på forumet er der en del som er skiftet fra 3 til 2 skinne, så jeg vil være taknemmelig for at høre om de praktiske erfaringer.. mht vedligeholdelse/driftsstabilitet !
jeg tænker ikke så meget plus/minus for slæbeskoen (for det ser jo pænere ud uden slæbesko og punktkontakter, DC materiellet er billigere og i sidste ende er det jo vekselstrøm begge to når man kører digital - tilgengæld kræver det et vendesløjfemodul på DC til vendesløjfer)...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
2 og 3 skinne rullende materiel koster det samme.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Kresten
Indlæg: 1.040
Jeg havde forsvoret, at jeg nogensinde skulle deltage i en 2-imod-3-skinne-diskussion. Men nu gør jeg det alligevel: Jeg vil TRO (og det kan jo flytte bjerge) at din ven har ret.
Jeg har aldrig kørt 2-skinne, men har undret mig over at 2-skinne kørere går så meget op i at holde skinnerne pinligt rene. Men det er der selvfølgelig en god grund til.
Som 3-skinne kører gennem mange (alt for mange) år, har jeg aldrig oplevet, at der var problemer med forbindelse fra midterlederen (punktkontakter, hjemmeloddet ledning, m.v.). Problemerne med manglende forbindelse var altid i skinnerne.
Min (private) forklaring er, at midterlederen holdes ren ved at den slides/slibes af slæbeskoen. Hvorimod skinnerne hverken i 2- eller 3-skinnedrift holdes rene af hjulene, som, medmindre de har sat sig fast, ruller henover dem.
Så 2-skinne folket har ikke fordel af "slibe-effekten" på den ene leder. Og skal dermed sørge for, at begge skinner er helt rene.
Og vi 3-skinnefolk har (måske!) yderligere den fordel ,at vi kan tillade os at sætte hæfteringe på flere trækkende hjul...
FØR jeg får tæsk af det halve forum: Dette var altså kun min egen private helt uvidenskabelige opfattelse...
Kresten
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Det var vovet Kresten ...
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Jonas
Indlæg: 329
Tak til alle for input - kom gerne med mere
Kresten; det er også min tanke at midterlederen bliver holdt ren af slæbeskoen. men går det ikke ud over slæbeskoen efter nogle år? altså man bliver nød til at skifte den. og hvad hvis skinnerne er beskidte -- så er det jo reelt lige fedt om midterlederen så er ren... har 3 skinne den fordel, at den kan bruge begge skinner som minus hvis midterlederen er plus? (men det er måske mindre kritisk end ved 2 skinne?)
Bibihest
Indlæg: 1.300
Jeg vil sige, så længe man ikke bruge den ene skinne til tilbagemelding er det da korrekt at der er mere forbindelse ved 3skinne drift. Der er større område med kontakt ergo er der mindre risiko for fejl.
Men mere kontakt er ikke nødvendigvis det samme som bedre kontakt. Altså 3skinne er som at sætte en plus og to nul'er til, men to nuller giver ikke bedre kontakt, kun mere
Ordkløveri, jeg ved det, men hvad jeg prøver på at sige. 3skinner har måske mere overflade hvor der er kontakt, mens 2skinne bare har den kontakt der skal til
MEN så kommer der også nogle ting med slæbeskoen. Mange har oplevet at slæbeskoen enten var bøjet forkert og har lavet en kortslutning, ikke fået god kontakt eller endda løftet mindre tog af skinnerne så de ikke fik kontakt. Der er det så ikke nogen fordel med en slæbesko, for det er ligemeget hvor meget kontakt du har gennem hjulene, hvis de slet ikke rører skinnerne
Der er meget for og imod. Personligt fortryder jeg ikke at jeg er gået fra 3 til 2skinne. Vender aldrig tilbage til 3skinne igen. Det er alene pga. udseenet og mulighederne der virker til at være større ved 2skinne.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Kresten
Indlæg: 1.040
Joda - og så skifter man den. Det er overkommeligt - både i pris og arbejde.
Men som Bibihest antyder - med en slæbesko er der yderlige "en dims" at forholde sig til og punktkontakterne/midterlederen pynter jo ikke.
Og ingen kæde - eller forbindelse er jo bedre en det svageste led - og afhængig af som du kører K- eller C-skinner er der jo også teoretisk forskel på forbindelserne. Min pointe er bare. at 2-skinne folket har 2 svage led, 3-skinne kan nøjes med en...
Men Guderne forbyde at jeg skulle dømme i denne sag :!: :!: :!:
Kresten
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Kresten, der er da ingen der vil give dig tæsk for at give udtryk for din ærlige mening.
Jeg er selv skiftet fra 3 til 2 skinne drift men kan sagtens følge argumentet mht. bedre strømoptagelse. Ikke nødvendigvis grundet slæbeskoen men nok i allerhøjeste grad i kraft af en bedre strømoptagelse via hjulene. Der fokuseres nok lidt for meget på (det dobbelte antal) kontaktpunkter mod skinnerne og for lidt på det faktum at hele strømmen overføres til stel via en hel aksellejring. Det gjorde det i hvert fald da jeg kørte Märklin og var utroligt pålideligt. 2 skinne har i sammenligning nogle meget små kontaktpunkter på selve hjulene, noget som også kræver opmærksomhed ved rengøring.
Da man nu ikke kan få det bedste fra begge verdener så må man jo overveje samtlige fordele og ulemper ved systemvalget selvom strømproblematikken i dag næppe har samme vægt som før digitaliseringen.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Har selv valgt 3-skinne netop pga. driftssikkerheden. Og er indtil nu godt tilfreds.
Og det elektriske bag er også til at gå til. Det er fx ikke nødvendig at have vendesløjfemoduler og at polarisere sporskifter. Sårbarhed over for kortslutninger mm. har alt skinnemateriel vist
Når det så er sagt, så har treskinne punktkontakterne imod sig. Men der kan godt laves noget fornuftigt alligevel, hvad enten det er K-, C- eller sågar M-skinner. Det bliver en af de kommende års udfordringer for mig. Går man ind og kigger på diverse tyske hjemmesider eller læser i fx MIBA, så kan der ses særdeles gode resultater med den rette patinering.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Claus
Jordbrugsteknolog, landskab og anlæg
Indlæg: 124
Hej
Efter at have læst utallige indslag her på siden og artikler andre steder på nettet er der to ting der springer mig i øjnene som fordele ved treskinne.
1. Det er lidt mere enkelt at lave sporopbygninger med vendesløjfer da disse ikke kortslutter, som de gør ved toskinnedrift.
2. Tilbagemelding kan laves som meget simplesystemer ved at anvende det ene spor til dette.
Iøvrigt må jeg nok tilslutte mig de ovenstående indslag. I min skala har jeg ikke noget valg og pinligt rene skinner er et klart must.
Venligst, Claus
N-digital med Tams MC... og med en bane under opbygning.
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
hej jonas ,jeg så på messen i århus at lenz laver en dekoder som hedder gold hvor der kan kobles en kondensator på som strøm tank,og der er strøm nok til et par sek. den vil kunne hjælpe dine lokomotiver igennem de strømløse steder på dit anlæg ,prisen er vist omkring 600-700 kr. mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
ESU dekodere har mulighed for det samme. Her kobler man blot selv en kondensator på dekoderen. Læs brugsanvisningen.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
smart ,er den med hukommelse så man stadig kan betjene den når den er i det strømløse afsnit?
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
Bibihest
Indlæg: 1.300
Hvis der ikke kommer strøm til, så kommer der heller ingen data til, men du kan selvfølgeligt ændre hastigheden og så ændre lok'et hastighed når det får strøm igen. Det skulle helst ikke varer flere sekunder inden der kommer strøm til igen, så er der nok andre ting på banen man skal forbedre
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
lars hansen
smed
egrnsund
Indlæg: 304
ifølge lenz så kan deres gold dekoder stadig opfange data selvom der ingen elektrisk kontakt er mellem skinne og lok selvfølgelig under forudsætning at der er strøm på kondensatoren,og det skulle dermed f.eks være mulig at lave retningsskift .lyder også mærkeligt i mine ører,mvh lars
ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Den kan kun fange, hvis der kommer svage signaler igennem. De viste nok den med at køre over et stykke papir.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas
Indlæg: 329
genialt. hvordan gøres dette ? kan det også lade sig gøre med loksound dekoderne ? dansk guide med billeder tak
må sige at selvom slæbeskoen måske har bedre strømoptagelse, har den også en anden stor ulempe: hold k... de larmer!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hmmmmm, det er netop vist i brugsanvisningen...
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Møtrik
Indlæg: 619
Der skal nok være en form for kontakt. ellers ville hjulene jo også køre videre rundt hvis den afsporede og det gør de ikke. ikke noget med "batteriet" først skal løbe tør for power inden de stopper.
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Kapacitiv overførsel af signalerne.
Papiret mellem de 2 metalflader virker som isolatoren i en kondesator.
Tjekker du dit stereoanlæg ud, vil du sikkert finde kondesatorer i signalvejen. de består også af 2 plader metal med en isolator imellem. Alligevel får de overført det elektriske signal, så det ender u de i højttalerne.
Mit gæt er at Lenz dekoderne er så følsomme på dataindgangen og programmeret rigtigt så de kan "læse" kapacitivt overførte signaler
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
hejsa!
Flankerne på det firkanetede digitalsignal er ret stejle, så det giver en masse høje frekvenser, så de kan let overføres via en mindre kondensator - en kapacitiv overførsel. Det er jo netop tilfældet her ved en meget tæt kontakt mellem hjul og skinne, men uden galvanisk (metallisk) forbindelse. Til gengæld er energioverførslen ret så ringe, så motor og andet energiforbrugende udstyr, bliver ikek forsynet.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Møtrik
Indlæg: 619
hej
jeg ved desværre /heldigvis ikke hvad Kapacitiv er så :?:
men jeg ved at hjulene stopper i det øjeblik toget f.eks afsporer men det kan godt passerer områder med tilsmudsning eller papirtesten.
om det er Kapacitiv overførsel af signalerne ved jeg intet om.