Wow mange skinner på lidt plads, jeg ved ikke hvad dine hensigter er med banen, men jeg ville nok have fjerne 60 % af skinner i top level, og brugt den til at lave en skujte banegård i stedet for, endvidere syntes jeg, dine bane virker for C agtigt, der er ingen spændene forløb i sporene, endvidere løber alle dine spor parellet med pladens kanter...
Det ikke altid godt med mega stioner på lidt plads, så hellere en lille stain, og en mega skjult banegård...
Wow mange skinner på lidt plads, jeg ved ikke hvad dine hensigter er med banen, men jeg ville nok have fjerne 60 % af skinner i top level, og brugt den til at lave en skujte banegård i stedet for, endvidere syntes jeg, dine bane virker for C agtigt, der er ingen spændene forløb i sporene, endvidere løber alle dine spor parellet med pladens kanter...Det ikke altid godt med mega stioner på lidt plads, så hellere en lille stain, og en mega skjult banegård...
København H er også at stille stort på lille plads, men som du nok husker har jeg selv forsøgt dette, dog kun med 6 spor altså 3 perroner, og alene indkørelsen til KBH tog 2,5 meter og dertil perron sporene, også fik jeg aligevel ikke ret meget godsspor og opstillings spor med, derfor mit råd, stil efter en mindre station, hvor du også få plads til landskab..
Jeg roder selv med København som banegård. I øjeblikket som tegning, senere som forsøg. Indtil videre lover det meget godt, idet rummet passer fint til det. HVIS mine forsøg falder heldigt ud, vil København være en sækbanegård med 8 spor (dog med en løkke mellem spor 1 og 8 ). Jeg agter ikke at lave gennemkørsel på de andre spor. Dermed skal banegården til dels benyttes som en synlig "skjult" banegård.
Indkørslen til København er den meget spændende opgave jeg tegner på. Det er vigtigt, at få stemningen af de mange komplicerede sporforløb med ... og det er en udfordring med C-skinner ... men bestemt ikke umulig.
Som I nok har bemærket har jeg været ret stille på det sidste. Det skyldes at jeg er flyttet og har en masse andre ting, der skal ordnes før jernbanen igen kommer frem.
Så hav tålmodighed ... der skal nok komme tegninger og billeder af mine forsøg, når jeg når dertil.
MVH:Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Hvis det var en konkurence i at få mange spor ned på lidt plads , har du en plads på skammelen.
Og så har du hvis jeg har talt rigtigt 19 opstillingsspor , det får du jo også brug for da togene ikke kan køre rundt på grund af det nederste højre hjørne hvor der ikke er længde nok til at komme ned.
Jeg roder selv med København som banegård. I øjeblikket som tegning, senere som forsøg. Indtil videre lover det meget godt, idet rummet passer fint til det. HVIS mine forsøg falder heldigt ud, vil København være en sækbanegård med 8 spor (dog med en løkke mellem spor 1 og 8 ). Jeg agter ikke at lave gennemkørsel på de andre spor. Dermed skal banegården til dels benyttes som en synlig "skjult" banegård. ;-)Indkørslen til København er den meget spændende opgave jeg tegner på. Det er vigtigt, at få stemningen af de mange komplicerede sporforløb med ... og det er en udfordring med C-skinner ... men bestemt ikke umulig.Som I nok har bemærket har jeg været ret stille på det sidste. Det skyldes at jeg er flyttet og har en masse andre ting, der skal ordnes før jernbanen igen kommer frem.Så hav tålmodighed ... der skal nok komme tegninger og billeder af mine forsøg, når jeg når dertil.MVH:Per
Ser frem med stor spæning på dine forsøg, og rart at hører fra dig igen
Min kommentar til det ovenstående layout er, at jeg tror det bliver lidt kedeligt i længden.
Det er meget klinisk og totalt effektiv pladsudnyttelse. Nogle af mine første forsøg var i den stil ... og selvom jeg stadig kan lide MANGE spor med henstillet materiel, så har jeg også fundet ud af, at det skal have lidt hold i virkeligheden.
Det er derfor jeg selv roder med København ... for jeg er vild med, at have en stang sovevogne stående midt i det hele ... eller nogle vogne med skrammel på.
Og kører man epoke 5-6 stykker og skal lave København anno 2007, er det meget let ... man har ikke brug for godsvogne eller skinner for den sags skyld. Man tager et læs grus fra haven og smider en gravemaskine og en gul Køf midt i det hele.
Hvis der er brug for så mange opstillingsspor til ekstra materiel, så var en færgehavn og en seperat reol eller vitrine med adgang til den anden færgehavn måske en løsning. Det er noget jeg selv har overvejet. Min tanke var, at i stedet for at bygge en nedkørsel til en skyggebanegård (fylder jo en del) så kunne man bare lave en en række skråtstillede spor med en stribe skiftespor og en færgeterminal.
Så bygger man en færge (Svea fra Scheuer er mit bud) og køber en elektrisk hæve/sænke søjle fra Linak (de fås med hukommelse, så de husker op til fire højder), monterer den under færgen og neders en plade med rode gummirullehjul.
Så kan færgen bruges til at fragte togstammer til og fra skyggebanegården. En fin måde også, at simulere udlandet på.
Denne løsning kan også bruges til at binde flere anlæg sammen ... f.eks. med forskellige systemer ... tre-skinne i "Danmark" og to-skinne i "Sverige".
Nå ... jeg drømmer. Tilbage til arbejdet.
MVH:Per
__________________
Märklin C- og K-skinner. Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Først og fremmest vil jeg på dine vegne glæde mig over hvor meget plads der er til rådighed Når det er sagt syntes jeg du udnytter den dårligt. Jeg ville bygge en stor skyggestation og herudover overveje 2 yderligere niveauer med samlet 2-3 stationer.
Her er et eksmpel uden skyggestation som du måske kan lade dig inspirere af (fra marklin-users):
//Thomas
__________________
| Märklin HO | C-skinner | Epoke III + IV | DK & D | PC kontrol med Intellibox og WinDigiPet | http://huttel.dk/marklin |
0 kan lide
Log ind
Søg
Donér
Hvis du vil hjælpe med den videre udvikling af Sporskiftet, har du mulighed for at donere et beløb her:
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Hvis det gælder om at få så mange spor som muligt, så har du vidst ramt meget godt.
Skal der ikke være plads til noget landskab, bygninger osv.?
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Kan du ikke uploade billeder af de forskellige lag, for som det ser ud nu er det ikke nemt at overskue.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Jeg ser flere problemer med denne plan, men da jeg allerede har kommenteret din forrige plan, vil jeg ikke gentage det hele her.
Gode ting i denne plan er de lange og flotte buede stations-spor. Dér har du sandeligt ramt fint!
Jeg tror ikke at over- og under-foeringerne i nederste hoejre hjoerne kan lade sig goere. De er vist for korte til at vinde 10cm hoejdeforskel.
PS: Du maa gerne bruge en hoejere oploesning for den grafiske plan, naeste gang du poster.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Wow mange skinner på lidt plads, jeg ved ikke hvad dine hensigter er med banen, men jeg ville nok have fjerne 60 % af skinner i top level, og brugt den til at lave en skujte banegård i stedet for, endvidere syntes jeg, dine bane virker for C agtigt, der er ingen spændene forløb i sporene, endvidere løber alle dine spor parellet med pladens kanter...
Det ikke altid godt med mega stioner på lidt plads, så hellere en lille stain, og en mega skjult banegård...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
tmjbk
Gårdmand
Indlæg: 462
Mvh Allan
Modeltog med slæbesko
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
København H er også at stille stort på lille plads, men som du nok husker har jeg selv forsøgt dette, dog kun med 6 spor altså 3 perroner, og alene indkørelsen til KBH tog 2,5 meter og dertil perron sporene, også fik jeg aligevel ikke ret meget godsspor og opstillings spor med, derfor mit råd, stil efter en mindre station, hvor du også få plads til landskab..
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Jeg roder selv med København som banegård. I øjeblikket som tegning, senere som forsøg. Indtil videre lover det meget godt, idet rummet passer fint til det. HVIS mine forsøg falder heldigt ud, vil København være en sækbanegård med 8 spor (dog med en løkke mellem spor 1 og 8 ). Jeg agter ikke at lave gennemkørsel på de andre spor. Dermed skal banegården til dels benyttes som en synlig "skjult" banegård.
Indkørslen til København er den meget spændende opgave jeg tegner på. Det er vigtigt, at få stemningen af de mange komplicerede sporforløb med ... og det er en udfordring med C-skinner ... men bestemt ikke umulig.
Som I nok har bemærket har jeg været ret stille på det sidste. Det skyldes at jeg er flyttet og har en masse andre ting, der skal ordnes før jernbanen igen kommer frem.
Så hav tålmodighed ... der skal nok komme tegninger og billeder af mine forsøg, når jeg når dertil.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Tonny Pedersen
Håndformer
Næstved
Indlæg: 348
hej
Hvis det var en konkurence i at få mange spor ned på lidt plads , har du en plads på skammelen.
Og så har du hvis jeg har talt rigtigt 19 opstillingsspor , det får du jo også brug for da togene ikke kan køre rundt på grund af det nederste højre hjørne hvor der ikke er længde nok til at komme ned.
Hilsen
Tonny
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
@PerOlsen; Det var godt at hoere fra dig, jeg var begyndt at undre dig over hvorfor du ikke havde kommenteret de sidste mange layout-emner!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ser frem med stor spæning på dine forsøg, og rart at hører fra dig igen
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Tak Henrik.
Min kommentar til det ovenstående layout er, at jeg tror det bliver lidt kedeligt i længden.
Det er meget klinisk og totalt effektiv pladsudnyttelse. Nogle af mine første forsøg var i den stil ... og selvom jeg stadig kan lide MANGE spor med henstillet materiel, så har jeg også fundet ud af, at det skal have lidt hold i virkeligheden.
Det er derfor jeg selv roder med København ... for jeg er vild med, at have en stang sovevogne stående midt i det hele ... eller nogle vogne med skrammel på.
Og kører man epoke 5-6 stykker og skal lave København anno 2007, er det meget let ... man har ikke brug for godsvogne eller skinner for den sags skyld. Man tager et læs grus fra haven og smider en gravemaskine og en gul Køf midt i det hele.
Hvis der er brug for så mange opstillingsspor til ekstra materiel, så var en færgehavn og en seperat reol eller vitrine med adgang til den anden færgehavn måske en løsning. Det er noget jeg selv har overvejet. Min tanke var, at i stedet for at bygge en nedkørsel til en skyggebanegård (fylder jo en del) så kunne man bare lave en en række skråtstillede spor med en stribe skiftespor og en færgeterminal.
Så bygger man en færge (Svea fra Scheuer er mit bud) og køber en elektrisk hæve/sænke søjle fra Linak (de fås med hukommelse, så de husker op til fire højder), monterer den under færgen og neders en plade med rode gummirullehjul.
Så kan færgen bruges til at fragte togstammer til og fra skyggebanegården. En fin måde også, at simulere udlandet på.
Denne løsning kan også bruges til at binde flere anlæg sammen ... f.eks. med forskellige systemer ... tre-skinne i "Danmark" og to-skinne i "Sverige".
Nå ... jeg drømmer. Tilbage til arbejdet.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Huttel
Indlæg: 21
Hej
Først og fremmest vil jeg på dine vegne glæde mig over hvor meget plads der er til rådighed Når det er sagt syntes jeg du udnytter den dårligt. Jeg ville bygge en stor skyggestation og herudover overveje 2 yderligere niveauer med samlet 2-3 stationer.
Her er et eksmpel uden skyggestation som du måske kan lade dig inspirere af (fra marklin-users):
//Thomas
| Märklin HO | C-skinner | Epoke III + IV | DK & D | PC kontrol med Intellibox og WinDigiPet | http://huttel.dk/marklin |