Picture

Vestjyden

Selvstændig

Indlæg: 131

PB

Ændre til 2 skinne drift

Hej

Jeg overvejer at gå over til 2 skinne drift. Er det nemt at ændre mine loks?

Jeg er klar over at Marklin er besværligt måske ikke muligt.

Jeg har Roco, Heljan, Marklin samt Hobbytrade loks ca. 50 stk.

__________________

Mvh

C K


Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Vestjyden" skrev:
Jeg overvejer at gå over til 2 skinne drift.
Det gjorde jeg sidste år, og er glad for det.
"Vestjyden" skrev:
Jeg har Roco, Heljan, Marklin samt Hobbytrade loks ca. 50 stk.
Heljans materiel er supernemt at ombygge. Det er bare et spørgsmål om at åbne ind til teknikken, og flytte et par stik på printet Laughing out loud Alle andre fabrikanter bruger forskellige hjulprofiler på deres materiel alt efter om de er beregnet til to-skinne eller tre-skinne baner, så derfor kan det nok ikke betale sig/lade sig gøre at ombygge til to-skinne. Jeg har solgt alle de loks jeg ikke mente at være i stand til at ombygge, og så købt nyt og brugt to-skinne materiel for pengene. Husk også at vognene skal have isolerede hjulpar når de skal køre på to-skinne baner, hvilket ikke er en helt billig operation. Du må gøre op med dig selv om du vil springe ud i det.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvilke overvejelser der ligger til grund for dit ønske om at skifte til toskinnedrift.

Det er da noget af en beslutning med så meget materiel. Umiddelbart ville jeg da mene, at det var bedst at fortsætte ud fra det du har.

-jo,jeg kører selv toskinne (hvis nogen skulle være i tvivl) - og spørgsmålet er ikke nok et forsøg på at debattere hvad der er bedst.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vestjyden

Selvstændig

Indlæg: 131

PB

"Gert Frikke" skrev:
Hejsa!Jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvilke overvejelser der ligger til grund for dit ønske om at skifte til toskinnedrift.Det er da noget af en beslutning med så meget materiel. Umiddelbart ville jeg da mene, at det var bedst at fortsætte ud fra det du har.-jo,jeg kører selv toskinne (hvis nogen skulle være i tvivl) - og spørgsmålet er ikke nok et forsøg på at debattere hvad der er bedst.Gert

Jeg syntes at skinnerne til 2 skinne er mere rigtige at se på. Desuden kan slæbeskoen støje på nogle af mine loks.

__________________

Mvh

C K


Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Undskyld! Dette indkæg er placeret helt forkert - skulle have været ny tråd.

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej Carsten!

Tak for dit indlæg - så fik jeg stillet min nysgerrighed.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Vestjyden" skrev:
HejJeg overvejer at gå over til 2 skinne drift. Er det nemt at ændre mine loks?Jeg er klar over at Marklin er besværligt måske ikke muligt.Jeg har Roco, Heljan, Marklin samt Hobbytrade loks ca. 50 stk.

Hej

Ang Roco kan du købe hjulene med Tandhjul og Friktions ringe til jævnstrøm,du skal huske at angive Lok nummer!

Hobbytrade skulle heller ikke blive et problem ,da jeg i sin tid fik en Me'er oppe fra Hobbykæden som oprindelig var til AC ,og Kenn lavede den om til DC men stadig med Hæfteringe ,og Heljan skal du bare flytte om på et par stik i loket ,og slæbeskoen tages af!

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

Vil bare sige, jeg har også skiftet fra 3 til 2-skinne og ikke fortrudt et sekund.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Bibihest" skrev:
Vil bare sige, jeg har også skiftet fra 3 til 2-skinne og ikke fortrudt et sekund.

Jeg melder mig også i klubben. Eneste ulempe er problemet med vendesløjfer, men et Lenz LK-100 pr. sløjfe, så er den ude af verden. Jeg kørte på Märklin K-skinner. Dem solgte jeg på nettet, samt på byttemarked til halvpris af nyværdien. Det var ikke noget problem at komme af med - samtidig er det stadig mere end nyværdien af tilsvarende 2-skinne spor (Pånær sporskifter. Her er prisen ca. den samme).

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vestjyden

Selvstændig

Indlæg: 131

PB

[quote]Heljans materiel er supernemt at ombygge. Det er bare et spørgsmål om at åbne ind til teknikken, og flytte et par stik på printet

Gælder det også E og F maskinerne fra Heljan?

__________________

Mvh

C K


Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"Vestjyden" skrev:
Citat:
Heljans materiel er supernemt at ombygge. Det er bare et spørgsmål om at åbne ind til teknikken, og flytte et par stik på printet
Gælder det også E og F maskinerne fra Heljan?

Det vil jeg tro. Jeg har ikke selv disse lokomotiver, men P, PR, MO, MY, MX har jeg bygget om bare ved at flytte stik på printet og fjerne slæbeskoen. Kig i brugsanvisningen, der plejer at være vist ledningsforbindelser ved to-skinne og tre-skinnedrift.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vestjyden

Selvstændig

Indlæg: 131

PB

Hej igen

Uden at starte en 2 kontra 3 skinne krig er der nogle der kan fortælle mig om fordele og ulemper ved 2 skinne drift.

__________________

Mvh

C K


Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

"Vestjyden" skrev:
Hej igenUden at starte en 2 kontra 3 skinne krig er der nogle der kan fortælle mig om fordele og ulemper ved 2 skinne drift.

2-skinne:

Ser bedre ud

Meget større udvalg

Ikke så meget kontakt som ved 3-skinne, men stadig intet problem.

Kræver vendesløjfemoduler

3-skinne:

Kan give lidt støj fra slæbesko

Mere kontakt til skinnerne med mindre man bruger tilbagemelding på den ene side.

Ikke særlig stort udvalg i skinner

Enklere samling af el da man ikke skal tænke på hvilken side der er hvad

- Strømoptag vil jeg så mene ikke er noget problem. Vil tro jeg havde flere problemer med mit märklin end det 2-skinne jeg har nu.

- Vendesløjfer var jeg altid nervøse for før fordi jeg havde det indtryk at det var en masse man skulle passe på, men det er bare et modul der sættes imellem + og - og mere er der ikke i det.

- Når man har haft Märklin og senere kører uden slæbesko kan man sagtens høre forskel.

Så alt i alt vil jeg mene man bare skal vælge ud fra hvad man vil i fremtiden og hvad man har i forvejen. Der er ikke meget forskel på måden det hele elektrificeres på og der kan være problemer med strøm optag på begge (uden at der behøver være problemer med det)

Starter man forfra vil jeg helt sikkert anbefale at prøve 2-skinne ud fra mine egne erfaringer.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Elgen

IT konsulent

Indlæg: 192

PB  Hjemmeside

Har lige lavet en kort beskrivelse af en konvertering af en Heljan P-maskine fra AC til DC på min blog. Som du kan se er det ikke særligt svært. I den brugsvejledning som er med P-maskinen er de forskellige strømversioner godt beskrevet. PR maskinen har en lignende beskrivelse. Laughing out loud

__________________

Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Occam

Indlæg: 583

PB  Hjemmeside

"Bibihest" skrev:
"Vestjyden" skrev:
Hej igenUden at starte en 2 kontra 3 skinne krig er der nogle der kan fortælle mig om fordele og ulemper ved 2 skinne drift.
3-skinne:[snip]Enklere samling af el da man ikke skal tænke på hvilken side der er hvad

Når man kører digitalt er både to- og treskinne jo vekselstrøm, så der må det vel være det samme?

Apropos den evige debat om de to strømsystemer, så vil jeg anbefale min oversigt over et udvalg af de forskellige skinnetyper her:

http://www.mj-blog.dk/2008/11/sporsystemer/

Der er også mange kommentarer fra læserne om deres egne erfaringer.

__________________

Med venlig hilsen
- Occam

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bibihest

Indlæg: 1.300

PB  Hjemmeside

"Occam" skrev:
Når man kører digitalt er både to- og treskinne jo vekselstrøm, så der må det vel være det samme?

Næsten.. Ved 3-skinne er der altid det samme i selve skinnerne, mens der ved 2-skinne jo er forskel på om det er + eller -. Så man skal sørge for at have det ens hele vejen og så er der også lidt mere hvis man skal strømføre hjertestykkerne i sporskift.

Men ellers jo, så er det stort set det samme ledningstrækning.

__________________

ledprint.dk
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Occam" skrev:
Når man kører digitalt er både to- og treskinne jo vekselstrøm, så der må det vel være det samme?

Nej, nu er det ikke spændingen vi taler om, men skinneantallet.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vestjyden

Selvstændig

Indlæg: 131

PB

Tak for alle svar. Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogle der er skiftet fra 2 skinne til 3 skinne, og hvorfor?

__________________

Mvh

C K


Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Vestjyden" skrev:
Tak for alle svar. Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogle der er skiftet fra 2 skinne til 3 skinne, og hvorfor?

Jonas har prøvet begge dele og valgt 3 skinne. Lidt herom i http://www.sporskiftet.dk/node/3890 Der var også een i Banen dec 2008, der havde gjort det samme.

Jeg kan derimod tælle mindst 11 andre herinde, som er gået den anden vej og flere der overvejer.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

Det er rigtigt, jeg har valgt 3 skinne, efter at have prøvet 2 skinne (trix c-skinner, roco geoline) og nu marklin (c-skinne).

Det er klart, at der er fordele og ulemper ved begge uden at starte en mindre krig, vil jeg blot begrunde mit valg.

Jeg har et konkret eksempel; og det var et lok med loksound dekoder. når 2skinne modellen holdt stille kunne der let komme knas i det eller hvordan skal jeg sige; et mikrosekund hvor der ikke var lyd - det gjorde der ikke med AC udgaven. samme mærke - samme dekoder! det er i og for sig jo mere logisk; man kan sige det så nemt: man får en skinne mere med 3 skinne systemet. man har simpelthen en bedre strømoptagelse - længere er den ikke. det betyder også at jeg ikke skal gøre det pinligt rent - jeg er godt klar over at det er en selvfølge for über enthusiaster - men ikke for mig.

ulempen er at man skal have slæbesko og punktkontakter... roco's slæbesko siger intet, men dem jeg har på marklin loksne kan godt larme lidt. og punktkontakter er ikke pæne... jeg stod med valget - hvad vinder? det visuelt mere tiltrækkende eller praktiske?

jeg valgte det praktiske - men kun efter at have prøvet det andet først.

Ydermere skal man overveje det der med brugt salg/køb. når man går ind på QXL eller DBA - jamen så er der utrolig mange marklin ting man kan købe ifht 2 skinne. Marklin holder også prisen utrolig godt brugt (et bedre brand end coca cola?!) og generelt har jeg oplevet det har været nemmere at få solgt 3 skinne ting ifht 2 skinne ting.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Velkommen i "2-skinne verdenen" - en verden fuld af muligheder Laughing out loud .

Jeg har altid kørt 2-skinne siden jeg startede for over 30 år siden - men der har nu, især igennem de sidste par år, sneget sig adskillige Märklin-godsvogne ind i samlingen.

For nu hvor Märklin/Trix (bl.a. i samarbejde med Fleischmann, hvad angår f.eks. Snps-vognen) laver vognene i kunststof, frem for blik og zinkstøbegds som for ikke-så-mange år siden, så kan de nu tåle at stå ved siden af vogne fra Roco & co.

Märklins nyere personvogne er også rigtig flotte, men de fleste af bogiepersonvognene er desværre stadig noget "afstumpede" i længde.

Min foretrukne forhandler udskifter heldigvis gerne hjulene på de Märklin-godvogne, jeg køber hos ham, til isolerede ditto (HAMO-hjul) - ganske gratis.

"DennisTR" skrev:
Husk også at vognene skal have isolerede hjulpar når de skal køre på to-skinne baner, hvilket ikke er en helt billig operation.

Hvis hjulene på dine vogne er rimeligt pæne, så kan din forhandler måske også overtales til at bytte til nogle tilsvarende brugte isolerede aksler - det er dog nok ikke gratis, når det drejer sig om brugte hjul (?). Men prøv at spørge.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Vestjyden

Selvstændig

Indlæg: 131

PB

"Vestjyden" skrev:
HejJeg overvejer at gå over til 2 skinne drift. Er det nemt at ændre mine loks?Jeg er klar over at Marklin er besværligt måske ikke muligt.Jeg har Roco, Heljan, Marklin samt Hobbytrade loks ca. 50 stk.

Tak for alle svar. Der er fordele samt ulemper ved begge drifts former. Jeg er så kommet frem til at det vil være meget dyrt at ændre til 2 skinne drift. Så jeg har bestemt at jeg må hellere blive hvor jeg er!

__________________

Mvh

C K


Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Vestjyden" skrev:
Tak for alle svar. Der er fordele samt ulemper ved begge drifts former. Jeg er så kommet frem til at det vil være meget dyrt at ændre til 2 skinne drift. Så jeg har bestemt at jeg må hellere blive hvor jeg er!

Klog beslutning......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Jamen jeg kan kun tilsutte mig Klaus's konklusion - det ville være et noget håbløst projekt at gå i gang med.

Det mest realistiske ville nok være næsten at starte forfra - og det ville blive dyrt og ikke stå mål med anstrengelserne.

Så god fornjelse med dit modeltog!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.