Hej
Jeg overvejer at gå over til 2 skinne drift. Er det nemt at ændre mine loks?
Jeg er klar over at Marklin er besværligt måske ikke muligt.
Jeg har Roco, Heljan, Marklin samt Hobbytrade loks ca. 50 stk.
__________________
Mvh
C K
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvilke overvejelser der ligger til grund for dit ønske om at skifte til toskinnedrift.
Det er da noget af en beslutning med så meget materiel. Umiddelbart ville jeg da mene, at det var bedst at fortsætte ud fra det du har.
-jo,jeg kører selv toskinne (hvis nogen skulle være i tvivl) - og spørgsmålet er ikke nok et forsøg på at debattere hvad der er bedst.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Vestjyden
Selvstændig
Indlæg: 131
Jeg syntes at skinnerne til 2 skinne er mere rigtige at se på. Desuden kan slæbeskoen støje på nogle af mine loks.
Mvh
C K
Kresten
Indlæg: 1.040
Undskyld! Dette indkæg er placeret helt forkert - skulle have været ny tråd.
Kresten
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej Carsten!
Tak for dit indlæg - så fik jeg stillet min nysgerrighed.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej
Ang Roco kan du købe hjulene med Tandhjul og Friktions ringe til jævnstrøm,du skal huske at angive Lok nummer!
Hobbytrade skulle heller ikke blive et problem ,da jeg i sin tid fik en Me'er oppe fra Hobbykæden som oprindelig var til AC ,og Kenn lavede den om til DC men stadig med Hæfteringe ,og Heljan skal du bare flytte om på et par stik i loket ,og slæbeskoen tages af!
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Bibihest
Indlæg: 1.300
Vil bare sige, jeg har også skiftet fra 3 til 2-skinne og ikke fortrudt et sekund.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Jeg melder mig også i klubben. Eneste ulempe er problemet med vendesløjfer, men et Lenz LK-100 pr. sløjfe, så er den ude af verden. Jeg kørte på Märklin K-skinner. Dem solgte jeg på nettet, samt på byttemarked til halvpris af nyværdien. Det var ikke noget problem at komme af med - samtidig er det stadig mere end nyværdien af tilsvarende 2-skinne spor (Pånær sporskifter. Her er prisen ca. den samme).
Med venlig hilsen
Skott
Vestjyden
Selvstændig
Indlæg: 131
[quote]Heljans materiel er supernemt at ombygge. Det er bare et spørgsmål om at åbne ind til teknikken, og flytte et par stik på printet
Gælder det også E og F maskinerne fra Heljan?
Mvh
C K
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Det vil jeg tro. Jeg har ikke selv disse lokomotiver, men P, PR, MO, MY, MX har jeg bygget om bare ved at flytte stik på printet og fjerne slæbeskoen. Kig i brugsanvisningen, der plejer at være vist ledningsforbindelser ved to-skinne og tre-skinnedrift.
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Vestjyden
Selvstændig
Indlæg: 131
Hej igen
Uden at starte en 2 kontra 3 skinne krig er der nogle der kan fortælle mig om fordele og ulemper ved 2 skinne drift.
Mvh
C K
Bibihest
Indlæg: 1.300
2-skinne:
Ser bedre ud
Meget større udvalg
Ikke så meget kontakt som ved 3-skinne, men stadig intet problem.
Kræver vendesløjfemoduler
3-skinne:
Kan give lidt støj fra slæbesko
Mere kontakt til skinnerne med mindre man bruger tilbagemelding på den ene side.
Ikke særlig stort udvalg i skinner
Enklere samling af el da man ikke skal tænke på hvilken side der er hvad
- Strømoptag vil jeg så mene ikke er noget problem. Vil tro jeg havde flere problemer med mit märklin end det 2-skinne jeg har nu.
- Vendesløjfer var jeg altid nervøse for før fordi jeg havde det indtryk at det var en masse man skulle passe på, men det er bare et modul der sættes imellem + og - og mere er der ikke i det.
- Når man har haft Märklin og senere kører uden slæbesko kan man sagtens høre forskel.
Så alt i alt vil jeg mene man bare skal vælge ud fra hvad man vil i fremtiden og hvad man har i forvejen. Der er ikke meget forskel på måden det hele elektrificeres på og der kan være problemer med strøm optag på begge (uden at der behøver være problemer med det)
Starter man forfra vil jeg helt sikkert anbefale at prøve 2-skinne ud fra mine egne erfaringer.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Elgen
IT konsulent
Indlæg: 192
Har lige lavet en kort beskrivelse af en konvertering af en Heljan P-maskine fra AC til DC på min blog. Som du kan se er det ikke særligt svært. I den brugsvejledning som er med P-maskinen er de forskellige strømversioner godt beskrevet. PR maskinen har en lignende beskrivelse.
Elgens MJ-blog - http://www.emjblog.dk
Occam
Indlæg: 583
Når man kører digitalt er både to- og treskinne jo vekselstrøm, så der må det vel være det samme?
Apropos den evige debat om de to strømsystemer, så vil jeg anbefale min oversigt over et udvalg af de forskellige skinnetyper her:
http://www.mj-blog.dk/2008/11/sporsystemer/
Der er også mange kommentarer fra læserne om deres egne erfaringer.
Med venlig hilsen
- Occam
Bibihest
Indlæg: 1.300
Næsten.. Ved 3-skinne er der altid det samme i selve skinnerne, mens der ved 2-skinne jo er forskel på om det er + eller -. Så man skal sørge for at have det ens hele vejen og så er der også lidt mere hvis man skal strømføre hjertestykkerne i sporskift.
Men ellers jo, så er det stort set det samme ledningstrækning.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nej, nu er det ikke spændingen vi taler om, men skinneantallet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Vestjyden
Selvstændig
Indlæg: 131
Tak for alle svar. Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogle der er skiftet fra 2 skinne til 3 skinne, og hvorfor?
Mvh
C K
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Jonas har prøvet begge dele og valgt 3 skinne. Lidt herom i http://www.sporskiftet.dk/node/3890 Der var også een i Banen dec 2008, der havde gjort det samme.
Jeg kan derimod tælle mindst 11 andre herinde, som er gået den anden vej og flere der overvejer.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Jonas
Indlæg: 329
Det er rigtigt, jeg har valgt 3 skinne, efter at have prøvet 2 skinne (trix c-skinner, roco geoline) og nu marklin (c-skinne).
Det er klart, at der er fordele og ulemper ved begge uden at starte en mindre krig, vil jeg blot begrunde mit valg.
Jeg har et konkret eksempel; og det var et lok med loksound dekoder. når 2skinne modellen holdt stille kunne der let komme knas i det eller hvordan skal jeg sige; et mikrosekund hvor der ikke var lyd - det gjorde der ikke med AC udgaven. samme mærke - samme dekoder! det er i og for sig jo mere logisk; man kan sige det så nemt: man får en skinne mere med 3 skinne systemet. man har simpelthen en bedre strømoptagelse - længere er den ikke. det betyder også at jeg ikke skal gøre det pinligt rent - jeg er godt klar over at det er en selvfølge for über enthusiaster - men ikke for mig.
ulempen er at man skal have slæbesko og punktkontakter... roco's slæbesko siger intet, men dem jeg har på marklin loksne kan godt larme lidt. og punktkontakter er ikke pæne... jeg stod med valget - hvad vinder? det visuelt mere tiltrækkende eller praktiske?
jeg valgte det praktiske - men kun efter at have prøvet det andet først.
Ydermere skal man overveje det der med brugt salg/køb. når man går ind på QXL eller DBA - jamen så er der utrolig mange marklin ting man kan købe ifht 2 skinne. Marklin holder også prisen utrolig godt brugt (et bedre brand end coca cola?!) og generelt har jeg oplevet det har været nemmere at få solgt 3 skinne ting ifht 2 skinne ting.
cbt
Indlæg: 1.152
Velkommen i "2-skinne verdenen" - en verden fuld af muligheder .
Jeg har altid kørt 2-skinne siden jeg startede for over 30 år siden - men der har nu, især igennem de sidste par år, sneget sig adskillige Märklin-godsvogne ind i samlingen.
For nu hvor Märklin/Trix (bl.a. i samarbejde med Fleischmann, hvad angår f.eks. Snps-vognen) laver vognene i kunststof, frem for blik og zinkstøbegds som for ikke-så-mange år siden, så kan de nu tåle at stå ved siden af vogne fra Roco & co.
Märklins nyere personvogne er også rigtig flotte, men de fleste af bogiepersonvognene er desværre stadig noget "afstumpede" i længde.
Min foretrukne forhandler udskifter heldigvis gerne hjulene på de Märklin-godvogne, jeg køber hos ham, til isolerede ditto (HAMO-hjul) - ganske gratis.
Hvis hjulene på dine vogne er rimeligt pæne, så kan din forhandler måske også overtales til at bytte til nogle tilsvarende brugte isolerede aksler - det er dog nok ikke gratis, når det drejer sig om brugte hjul (?). Men prøv at spørge.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Vestjyden
Selvstændig
Indlæg: 131
Tak for alle svar. Der er fordele samt ulemper ved begge drifts former. Jeg er så kommet frem til at det vil være meget dyrt at ændre til 2 skinne drift. Så jeg har bestemt at jeg må hellere blive hvor jeg er!
Mvh
C K
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Klog beslutning......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Jamen jeg kan kun tilsutte mig Klaus's konklusion - det ville være et noget håbløst projekt at gå i gang med.
Det mest realistiske ville nok være næsten at starte forfra - og det ville blive dyrt og ikke stå mål med anstrengelserne.
Så god fornjelse med dit modeltog!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde