I et forsøg på at finde løsningen på de timeout problemer, der ind imellem plager Sporskiftet, satte jeg en ny firewall op mandag 4/2. Den gamle var under alle omstændigheder tjenlig til udskiftning - harddisken var bl.a. begyndt at sætte ud af og til. Ny firewall - og jubii, hvor det kører.
Well - ikke helt: Der lader til at være kommet nye problemer. Det er fortsat en Linux firewall, der kører samme scripts som den gamle, og jeg har en mistanke om, at det måske er selve konstruktionen af routeren, den ikke kan lide - den er noget bizar på grund af den måde, TDC leverer deres IP adresser. På den anden side: Da den gik helt ned onsdag 13/2, var det ikke firewall'en, der var noget galt med, den snurrede lystigt - det var TDCs modem, der ikke gad mere, og skulle genstartes for at køre igen.
I mellemtiden er jeg så desværre også blevet syg: Det startede tirsdag 5/2, og lignede i første omgang en gang influenza. Det har dog vist sig at være meget værre end som så, og faktisk måtte jeg hasteindlægges senere på natten, da jeg havde genstartet TDCs modem 13/2. Er tilbage igen, men tingene går noget langsomt, så I må væbne jer med noget tålmodighed. Der ligger en stor stak personlige beskeder - jeg skal nok svare på dem - men det bliver ikke lige med et fingerknips.
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
God bedring - og tak for den store indsats for sporskiftet!
- Martin
Webmaster
Indlæg: 136
Op og ned og op og ned og op og...
Sporskiftet vil slet ikke i øjeblikket - eller rettere, den Internet-forbindelse fra TDC, Sporskiftet kører på, vil ikke. Som bekendt gik det hele ned onsdag i sidste uge, igen mandag, og nu hele to gange i dag, torsdag. TDC ville så gerne have lejlighed til at måle på det, mens det var nede - det har de nu haft, og der kommer en tekniker på hele formiddagen i morgen. Der må så nok også påregnes en del op og ned.
TDC har forsikret, at de nok skal løse problemet i morgen - men på den anden side, det har de også gjort alle de andre gange - uden det har hjulpet stort. Lad os håbe, problemerne er så store denne gang, at der nu for alvor bliver gjort noget ved det.
Og i mellemtiden er webmaster langsomt ved at komme sig af sin sygdom - men langsomt er kodeordet, det går ikke så stærkt i øjeblikket.
Marklin4me
Indlæg: 552
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
hpe1
it-konsulent
Maribo
Indlæg: 34
Her fra skal såmen også bare lydet en stor tak, for det arbejde du lægger i sporskiftet, så vi alle kan har stor gavn at. Vi tager lidt driftforstyrelser med et smil, og helt roligt, sporskiftet er jo altid kommet op og kører igen, bare vi ikke skal undvære det helt, for det ville være et katastrofe.
hilsen
HPE
Hilsen
HPE
Märklin, Tysk mest epoke 2og 3 samt lidt dansk epoke 3-4, Windigi-Pet 2015, CS1, ESU ECOS 50200
mr-data
Indlæg: 805
Det var dog utroligt så uheldig du tilsyneladende har været, men sådan er det nogen gange.
At TDC nogen gange kan være besværlige at have med at gøre, det har jeg personlig erfaring med, følgende er en sandfærdig historie: I August 2011 flytter jeg i en ny lejlighed og skal i den forbindelse self. at internet-forbindelse. Af økonomiske hensyn vælger anden udbyder end TDC (hvem kan være underordnet). Desværre er der åbenbart en fejl på linjen mellem mit eneste telefon-stik i lejligheden og TDC's central (hvor den anden udbyder har sit udstyr). Derfor snakker jeg først med boligselskabet, som siger at det er en sag mellem mig og TDC, og som iøvrigt fortæller at forrige lejer havde samme problem (med anden udbyder end min, men staditg TDCs net); og her fik jeg tilmed en undskyldning for at de ikke havde videre-givet den information. Nå, kontakter min udbyder, de siger der skal en tekniker ud for at kigge problemet, men siger at det skal jeg snakke med TDC om. Fint, jeg ringer til TDC, og får den besked at enten skal min udbyder bestille en tekniker, ellers skal jeg selv og betale 1500 kr. herfor. De tilbyder dog jeg kan få min forbindelse hos dem, så er teknikeren gratis, men det nægter jeg pga. deres priser. Det hele ender med jeg istedet vælger mobilt bredbånd, og det har fungeret problem-frit. I den forbindelse stiller jeg dog TDC spørgsmålet om ikke forbindelsen mellem central og første/eneste stik på en adresse er deres netværk? Og om det så ikke er deres ansvar forbindelsen virker? Men det nægter de at svare på. Mildest talt elendig kundeservice. Omtalte forrige lejer havde i øvrigt haft en næsten identisk kamp med TDC og endte også med at give op.
Hov, det var vist et sidespor, men det var blot for illustrere min erfaring med TDC og deres "fantatiske" kundeservice; hvis ellers man skal tro reklamerne ......
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.228
Nu er der så skiftet modem igen-igen - så må vi se, om det bliver bedre denne gang.
Indtil videre ser det ud til at køre, men med så periodisk en fejl, som vi her taler om, skal der meget længere tid med stabil drift til, før jeg er overbevist.
MVH
Lars
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.228
Sådan fungerer det desværre ikke.
Loven er ganske klar på dette område, så rollefordelingen er simpel: Hvis du bestiller f.eks. en ADSL hos Telenor, vil den blive leveret på en kobberforbindelse fra TDC, da Telenor ikke har deres eget kobbernet i Danmark. Så du har ret - det er TDC, der ejer kobberet. Men hvis Telenor var skøre nok til at gøre det, kunne de i stedet vælge at grave en fiber ned til formålet - det er udelukkende deres beslutning. Du er kunde hos Telenor, og al kontakt vedrørende driftsproblemer skal derfor gå gennem Telenor.
At Telenor så i 99,9% af tilfældene vælger at leje en kobber hos TDC betyder ikke, at du kan gå direkte til TDC, hvis du har problemer: Du er kunde hos Telenor, og alle henvendelser vedrørende driftsproblemer skal gå gennem Telenor. Derfor er det helt i såvel lovens bogstav som ånd, hvis TDC forlanger separat betaling for at kigge på en forbindelse, du har lejet hos en anden leverandør.
Når du har valgt Telenor som leverandør, rager det helt enkelt ikke dig, hvem Telenor vælger at benytte som underleverandør; og du har ingen mulighed for at gå direkte til underleverandøren for at klage din nød - du er nødt til at henvende dig til den leverandør, du har valgt.
Det finder du muligvis forkert - men det er nu engang sådan, reglerne er strikket sammen.
MVH
Lars
mr-data
Indlæg: 805
Sådan fungerer det desværre ikke.
Loven er ganske klar på dette område, så rollefordelingen er simpel: Hvis du bestiller f.eks. en ADSL hos Telenor, vil den blive leveret på en kobberforbindelse fra TDC, da Telenor ikke har deres eget kobbernet i Danmark. Så du har ret - det er TDC, der ejer kobberet. Men hvis Telenor var skøre nok til at gøre det, kunne de i stedet vælge at grave en fiber ned til formålet - det er udelukkende deres beslutning. Du er kunde hos Telenor, og al kontakt vedrørende driftsproblemer skal derfor gå gennem Telenor.
At Telenor så i 99,9% af tilfældene vælger at leje en kobber hos TDC betyder ikke, at du kan gå direkte til TDC, hvis du har problemer: Du er kunde hos Telenor, og alle henvendelser vedrørende driftsproblemer skal gå gennem Telenor. Derfor er det helt i såvel lovens bogstav som ånd, hvis TDC forlanger separat betaling for at kigge på en forbindelse, du har lejet hos en anden leverandør.
Når du har valgt Telenor som leverandør, rager det helt enkelt ikke dig, hvem Telenor vælger at benytte som underleverandør; og du har ingen mulighed for at gå direkte til underleverandøren for at klage din nød - du er nødt til at henvende dig til den leverandør, du har valgt.
Det finder du muligvis forkert - men det er nu engang sådan, reglerne er strikket sammen.
Nu var det så ikke Telenor men derimod Fullrate jeg havde valgt, og lejeren før mig havde valgt Telia. I begge tilfælde har der været kontakt mellem leverandør (Fullrate hhv. Telia) og os som kunde, og begge selskaber påstod hårdnakket at de IKKKE under NOGEN omstændigheder kunne bestille en tekniker; det skulle jeg selv sørge for. Og TDC påstod lige så hårdnakket at det var leverandørens ansvar, med mindre jeg selv ville betale. Men okay, rart at høre at TDC vælger at følge loven, mens andre åbenbart forsøger at tørre den af på kunden eller TDC.
I øvrigt synes jeg at det kan være både godt og skidt med hensyn til liberaliseringen. Det er self. godt at man som forbruger får større udvalg af leverandører, men hvad hjælper det når så de enkelte firmaer undertiden ikke kan/vil samarbejde, og man så som kunde bliver klemt? Jeg synes at da Staten i sin tid solgte Tele Danmark, så skulle man have beholdt selve infrastrukturen (kabler mm.), akkurat som man har valgt det i Sverige. Det sikrer i det mindste at det ikke er private investorer som bestemmer over infrastrukturen, men derimod de folkevalgte politikere. Men okay, nu hvor næsten alle politikere er levebrødspolitiere og tænker på beholde deres taburet end landets bedste, så var der nok bare en skævvridning af hvilke landsdele (valgkredse) som først fik lavet forbedringer, uanset at det var mere nødvendigt andre steder; det har vi jo set med bl.a. motorveje.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.228
Det hjalp lige rundt regnet et døgns tid: Nu har linien igen været nede, jeg har igen slukket og tændt TDCs (helt nye) modem, og nu kører vi så igen.
Har nok engang fejlmeldt til TDC - det tog 27 min. at komme igennem til et levende menneske, og så ville de endda gerne vide, om det kunne vente til på mandag... Det er ikke derfor, jeg betaler i dyre domme for 24 timers service 7 dage om ugen, så de er nu sat på weekendarbejde!
MVH
Lars
jk46
Indlæg: 1
Hej Lars og andre
Jeg er lige ankommet her men har nu kigget med på sidelinien længe.
Jeg arbejder til daglig som kørende tekniker ved Tdc og blev jo lidt ekstra nysgerrig.
Det er helt korrekt at det ALTID er udbyder der skal bestille service. Selv ved Fullrate som jo i dag er næsten Tdc ejet.
Det skyldes at de skal styre hvad de får af udgifter og regninger fra os. Ud over dette undre dig mig meget at der bliver ved med at være problemer
med den mest simple form for forbindelse der overhovedet findes, det kan ikke være rigtigt og ud fra mit synspunkt absolut heller ikke i orden.
Jeg kunne godt have tænkt mig selv at have fået din sag men jeg kører desværre i den modsatte ende af sjælland.
Men er der noget jeg kan hjælpe med så råb endelig højt
mvh
Jan
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.228
Så har TDC meldt sin ankomst nok engang - de ville også gerne have mig ud til serverrummet kl. 0:30 i nat, men da jeg havde sovende barn, kunne det ikke så godt lade sig gøre.
Jeg har foreløbeligt givet linien en kickstart een gang i dag (modem sluk/tænd), men nu kommer der sikkert en byge af uregelmæssigheder igen.
Beklager.
MVH
Lars
Frank F
Vamdrup
Indlæg: 569
God bedring Lars
Håber du får løst problemerne med Sporskiftet.dk
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.228
Så er der vist endeligt sket noget positivt: Denne gang har TDC skiftet kobber, så linien nu kører på et kobberpar, der måler meget bedre end det tidligere. Indtil videre ser resultatet meget lovende ud, så lad os håbe på det bedste.
MVH
Lars
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.653
Det er lige så skidt som før.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.228
Ja - jeg har lige kickstartet forbindelsen nok engang, og problemet er præcist det samme, som det har været hele tiden: Sluk TDCs modem - vent 10 sekunder - tænd TDCs modem - vent to minutter - alt kører igen.
Det væsentlige er her at bemærke, at intet af mit udstyr skal genstartes eller på anden måde provokeres: Når TDCs linie kommer op igen, kører alt som det skal - helt uden indgriben.
Linien er fejlmeldt igen for tredie gang på tre dage.
MVH
Lars
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej
Du er helt sikkert glad for TDC
Håber at det løser sig med tiden...
Med venlig hilsen
Peter
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej Lars.
Det undrer mig at Sporskiftet har alle disse hiccup, vi skal vel vente længe før du bryder sammen og tilstår at det er din tankegang og eller setup der er noget galt med
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.228
Status for i dag: TDC har vendt opmærksomheden fra Sporskiftets adresse til deres egen central, og har skiftet port på det udstyr, der sidder på centralen (vel sagtens en DSLAM?). Det skete i formiddag, og siden da har der - indtil nu - ikke været problemer mig bekendt.
De ringede også her til aften og fortalte, at hvis der blev problemer igen, ville de gerne have lov til at sætte en masse ekstra måleudstyr op, så vi for alvor kan få knækket problemet.
MVH
Lars