En ny start efter 3 års anlægs byggeri ?

Er begyndt at gå med tanken om at nedlægge mit nuværende anlæg og starte forfra. Men er meget i tvivl, der er plusser og minuser.

1. Da jeg tegnede det nuværende var det med hensigt at få så meget kørestrækning som mulig, og at kunne køre med  mange loks samtidig. Har nu efter 3 år fundet ud af at det ikke er der min største interesse ligger. Køre ikke så ofte som jeg havde regnet med. Men har fundet ud af efter at have brugt meget tid på militær pålæsnings anlæget at det er byggning af landskab/livlig scener og bygninger. Da jeg har lavet dette anlæg så man skal kravle over til de 3 mand huller i hver ende og styre lige når man kommer ind af døren. Så har det givet stof til eftertanke. Det bliver til mange kravl under når der skal bygges plus nogle steder skal jeg op og ligge på anlæget for at kunne nå.

2. Banen er en lang dobbelt sporet hovedstrækning, med 4 sporet gennemgående station samt 4 sporet skyggebanegård, plus 2 enkelt sidebaner. Så synes jeg heller ikke jeg får udnyttet Windigi-Pet med alle de muligheder den tilbyder.

3.Synes heller ikke jeg er helt tilfreds med BWét. Ville gerne have et stort et med flere spredte spor, og dejskiven i linje med den så det ser naturlig ud,og mere plads til bygninger. Plus jeg måtte droppe skydebroen da der ikke var plads.

4. Kan heller ikke rigtig se den nedsænkkede station fra komandoposten. Det er kun de 2 spor og taget af togene jeg kan se. Plus når der kommer by hvor den skulle ligge kommer jeg ikke til at kunne se broen i enden. Der er også mange meter skjult spor som ikke kan nydes for at få lange kørestræk ( Tager ca 5 min for en omgang) Da jeg gerne vil køre med op til 3-4 og op til 5 meter lange stammer har jeg side banen yderst til dette. Det virker rigtig godt. Men de kan jo ikke køre på resten af anlægget.

5. Går så med ideér om en stor 8-9 sporet gennemgående banegård med stort BW plus skydebro med disel depot. Dobbelt hovedstrækning med helix ned til 2 x 5-6 sporet skyggebanegård i hver ende. Stadig lange kørestrækninger, men kun i et plan så man kan se det meste inden de køre ned og bliver skiftet ud. Så vil der blive fri gang ind fra døren og til højre og venstre ind midt af rummet. Så ville jeg kunne gå frit inde mellem anlæget og nå det meste fra gulvet. Det vil give færre stammer der køre på en gang. Men tro man ville bruge lyden i loks. mere da jeg lige nu tit slår det fra da der køre 6-7 styk samtidig og det giver for maget "larm".

Men har jo et dejligt anlæg og vil man nogensinde bliver tilfreds lige meget hvad man bygger? Det er 3 års bygning der skal pilles ned. Så enten fortsætte eller snart gøre det inden man får for meget landskab bygget op. Hvad tænker i bliver men nogen sinde tilfreds? Er der andre der har stået i samme situation? Hvis ja hvad besluttede i ?, og var det den rigtig beslutning?

Her er lige et par billeder så i kan se hvor jeg er nået til:

Billede  Billede  Billede

MVH Tommy Smile

__________________

Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet   www.marklin-modeljernbane.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 1.970

PB

Nu kender jeg ikke Din alder, men jeg er 68, og nået til næsten samme konklusion / det skal være lettere at komme til skinnerne ........

Mangler ellers kun at nedlægge en flexskinne, men er også kommet til samme konklusion, at det meste af det gemte skal frem og så må vi miste de lange kørerture, hvor en del er "downunder".

  • En station forsvinder, og det ender med 2½
  • Togstammer på 200 cm bibeholdes
  • En større havn med tilhørende industrier kommer til
  • Men større synlighed af de kørende tog

Så i morgen begynder nedtagningen af 2/3 af anlægget. 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.518

PB

Hej Tommy,

kan godt se det er op og ned når du skal rundt på anlægget.

Nu har du i en periode prøvet med mange skinner og ingen/træls gulvplads, hvilket har vist sig umiddelbart ikke at være det ideelle.

Så ja, skal det ændres er det nu.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsør

Stationsbestyrer

Indlæg: 73

PB  Hjemmeside

Tror de fleste herinde har prøvet at starte på bygningen af et anlæg og så, efterhånden som byggeriet skrider frem, og man begynder at køre, opdager man at, det alligevel ikke var helt det, man havde drømt om.

Min egen erfaring er, at skjulte eller på anden måde utilgængelige spor og et rodet ustruktureret lokale med for lidt plads, ikke er rart at være i for mig, og så kan jeg ikke opretholde gejsten. Og er man først begyndt at blive utilfreds med det, man går og laver, bliver det oftest kun værre...

Kender du Sundborg: http://sundborg.wordpress.com/

Han har ganske vist en del skjulte spor, men dem kan man jo bare finde en anden løsning på, hvis ellers pladsen tillader det.
Mange af de tanker og ideer, han har omkring planlægningen og opbygningen af anlægget er meget fornuftige, uanset hvilken epoke eller skala man kører i.

Held o g lykke
S

__________________

Hilsen S

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

sorensen_dk

Indlæg: 57

PB

Hej Tommy

Det, du oplever, kaldes erfaring!

Som andre skriver, er det nu du skal bide i det sure æble og ændre kurs. Det gælder om at skrue en sporplan sammen, som bedst opfylder de ønsker du nu har erkendt er de vigtigste. Jeg kan stærkt anbefale at se hvordan den amerikanske mester i sporplaner, John Armstrong, gjorde. Må kunne findes på biblio, eller køb brugt på Amazon. 

Hans 'custom track plans' var designet til rum som fandtes i virkeligheden, med krav fra rigtige modelbyggere. En ofte brugt idé var (som du også ønsker) en dobbeltsporet hovedbane med én banegård (af pladshensyn) og vendesløjfer på hver side af døren. Der kan også køres punkt-til-punkt mellem øst- og vestenden; f.eks. kan banegården "halveres" visuelt med en bro.

Afhængig af rummets størrelse (og form) bygges ofte en havlø ud i rummet, som giver ekstra kørestrækning. F.eks. kunne dit maskindepot lægges ud på havløen, så det kan nydes fra flere vinkler.

Brug et program som SCARM til at afprøve ideer til sporplan inden du griber saven Wink

 

Mvh

Tom P.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.045

PB  Blog

Jeg har også haft flere påbegyndte anlæg, som jeg pillede ned igen. Det var så primært pga. flytning til nye boliger, der var årsagen. Men alle erfaringerne er taget med til næste anlæg.

Ligesom du, brugte jeg C-skinner (og vil gøre det igen i fremtiden). Dit layout har mange lige og "perfekte" skinneforløb. Min mening er, at det bliver lidt for kedeligt og sterilt. Prøv at kigge i bogen "Til vejrs over banerne", besøg Næstved Modeljernbaneklub, se det gamle udstillingsanlæg fra København H (det står på jernbanemuseet) og se på gamle sporplaner. Så vil du se, at sporene sjældent ligger så lige. Her kan flittig brug af 24912 (slank modbue) gøre underværker.

Det er lækkert at se et lyntog buldre forbi - og til det, er en eller anden form for bane, der går rundt en fordel. I min nuværende bolig, har jeg dog ikke haft så meget plads til modeljernbane, så det er blevet til en lille punkt til punkt bane som kun er 50 cm dyb. Men faktisk har jeg fundet ganske stor fornøjelse i at rangere med korte tog på det anlæg. Så fremover vil jeg fokusere meget mere på at få nogle stationer, hvor der kan fragtes gods imellem, laves køreplan osv.

I den forbindelse vil jeg forsøge at få mindst 3 små stationer samt nogle industrier med spor på anlægget. Jeg vil dog - hvis jeg får mulighed for det - gerne lave et spor, som kan stilles om så togene kan køre kontinuerligt. Jeg har tænkt meget i at lave det som nogle vendesløjfer, der indgår i f.eks. havnespor.

Jeg har aldrig fokuseret på skjulte banegårde. I stedet har jeg forsøgt at lave en del af layoutet som henstillingsspor og godsbanegårde. På den måde kan man se materiellet. Jeg kunne dog godt tænke mig at have noget spor, der forsvinder og kommer igen.

Den måde jeg kører med mine tog, er ofte 15-30 min. ad gangen, når jeg får lyst til det. Derfor er det vigtigt, at det er let at komme til - og jeg skal bare kunne tænde for det. Hellere et lille anlæg, der kan opfylde det behov, end et stort som kommer til at henstå ubenyttet.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

gemiko

40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960

Greve

Indlæg: 121

PB  Hjemmeside

Hej I brave folk.

Jeg tror lige jeg, igen igen, 'smider' disse to tegninger 'op', de beskriver jo egentligt hvordan vi modelbanefolk kan opdeles i to hovedgrupper, - nemlig dem der slapper af med at se en masse tog køre rundt og rundt og så dem der i højere grad laver og afvikler et 'trafikspil'/køreplan og slapper af med det.

I mit tilfælde har jeg oplevet at jeg selv OG mine 'legekammerater' har stor glæde af 'trafikspillet'/køreplanskørsel, men enhver er jo 'salig med sin tro/gud'.

Har man fået bygget en modelbane og nu ikke ved hvad man skal med den, ja så kan der være inspiration i Bruce A. Chub's: "How to Operate your Modelrailroad".

BilagStørrelse
hvilken type.pdf 1.21 MB
__________________

Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".

Gerner

Jeg har spor IIm (LGB) smalspor i haven, og H0 dansk epoke (III -) IV indendørs.

 Begge sporvidder er digitale med DCC.

Medlem af DE5.

www.gemiko.dk

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.518

PB

PerOlsen skrev:

Jeg har også haft flere påbegyndte anlæg, som jeg pillede ned igen. Det var så primært pga. flytning til nye boliger, der var årsagen. Men alle erfaringerne er taget med til næste anlæg.

Ligesom du, brugte jeg C-skinner (og vil gøre det igen i fremtiden). Dit layout har mange lige og "perfekte" skinneforløb. Min mening er, at det bliver lidt for kedeligt og sterilt. Prøv at kigge i bogen "Til vejrs over banerne", besøg Næstved Modeljernbaneklub, se det gamle udstillingsanlæg fra København H (det står på jernbanemuseet) og se på gamle sporplaner. Så vil du se, at sporene sjældent ligger så lige. Her kan flittig brug af 24912 (slank modbue) gøre underværker.

Det er lækkert at se et lyntog buldre forbi - og til det, er en eller anden form for bane, der går rundt en fordel. I min nuværende bolig, har jeg dog ikke haft så meget plads til modeljernbane, så det er blevet til en lille punkt til punkt bane som kun er 50 cm dyb. Men faktisk har jeg fundet ganske stor fornøjelse i at rangere med korte tog på det anlæg. Så fremover vil jeg fokusere meget mere på at få nogle stationer, hvor der kan fragtes gods imellem, laves køreplan osv.

I den forbindelse vil jeg forsøge at få mindst 3 små stationer samt nogle industrier med spor på anlægget. Jeg vil dog - hvis jeg får mulighed for det - gerne lave et spor, som kan stilles om så togene kan køre kontinuerligt. Jeg har tænkt meget i at lave det som nogle vendesløjfer, der indgår i f.eks. havnespor.

Jeg har aldrig fokuseret på skjulte banegårde. I stedet har jeg forsøgt at lave en del af layoutet som henstillingsspor og godsbanegårde. På den måde kan man se materiellet. Jeg kunne dog godt tænke mig at have noget spor, der forsvinder og kommer igen.

Den måde jeg kører med mine tog, er ofte 15-30 min. ad gangen, når jeg får lyst til det. Derfor er det vigtigt, at det er let at komme til - og jeg skal bare kunne tænde for det. Hellere et lille anlæg, der kan opfylde det behov, end et stort som kommer til at henstå ubenyttet.

Mvh. Per

Prøv at kikke her http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/layout/undg%C3%A5-vendesl%C3%B8jfer-p%C3%A5-dit-anl%C3%A6g

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tommy Ø

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

Mange tak for jeres gode input. Det hjælper en del på beslutnings procesen Smile

Bygger01: Ja lyder som vi har fået samme ide. Jeg er selv 37 år så burde kunne holde til at kravle lidt endnu Smile Men det er ved slide lidt på bukserne. Lyder som et godt koncept. Håber du deler lidt af din fremskridt med os andre.

Himmerlandsbanerne: Ja det giver lidt motion samtidig med jeg bygger Smile Tro du har ret det skal være nu.

Skovsør: Nej kendte ham ikke. Så tak for linket har kigget en del igennem, og ja han har mange gode ideér Smile

Sorensen_dk:  Ja man lære jo noget nyt hver dag.. Vil tage en del erfaring med til det næste.Tak for tippet. :-) Har søgt på ham, og må bruge noget tid på ham. Fandt hurtig nogle store anlæg til inspiration.

PerOlsen: Vil helt sikkert også bruge 21412 meget mere og så lægge det helle mere "skævt" i forhold til væg/anlægskant. Vil kigge nærmere på de ting du har foreslået. Vil stadig lave en eller to skjulte banegårde. Men så trække dem helt ud til anlægskanten og med  50-70 cm måske op til anlægspladen. Så lave det til en slags vedligholds hal man kan kigge ind i fra siden/skråt ned. Men ellers mange gode indput. Hellere noget man for kørt med end det bare står stille Smile

Gemiko: Hæ Hæ ja ved godt hvem jer er. Sjov tegning og tak for tipet. Vil jeg også kigge nærmere på Smile

__________________

Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet   www.marklin-modeljernbane.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togtossen9382.

Indlæg: 11

PB

Hej kan du ikke ligge en tegning op af rummet med alt der er nødvendigt og vide for så vil  jeg da gerne begynde og lege lidt med nogen forslag Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tommy Ø

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

Hej togtossen9382 Smile

Du må da gerne komme med forslag. Har selv en masse ideér og bruger Wintrack som jeg tegnede det nuværende anlæg med. Så her er en håndlavet tegning med mål som vedlagt foto. (7,10 x 3,40 m med dør i midten og vinduer i begge ender). Kunne være sjovt at se hvad andre øjne ville gøre med mit rum. Her er nogle af de ting der skal opfyldes:

1: C-skinner/slanke sporskifter/store radius i buet skinner (fra 24330 og op) gerne 24912 til kørestrækninger også.

2: Stor gennemgående station hvor gods køre igennem eller udenom/ måske gennem gods areal med omrangering. Der skal være mindst 2 spor der kan holde 3 m lange persontog.( Der må gerne stadig være lidt luft foran/bagved stammen og hen til nærmeste sporskift) Det samme hvis der kommer gods spor.

3: Stor BW med alt hvad dertil høre måske en 4 spor (Der alle går til drejskiven). Går og tænker på at lave den i K-Skinner da det passer til drejskiven, og er nemmer at få flex skinner på de 4 spor til at se naturlig ud og passe.

4: Skydebro med disel depot og vedligeholds område.

5: 2 x skyggebanegård (Behøver du ikke bruge tid på.) De blever bare placeret alt efter op/nedkørsel placering, som enten bliver en rigtig lang op/nedkørsel eller helix.

6: Ja så til sidst skulle der gerne være plads til militær pålæsnings anlæget jeg har bygget færdig i et hjørne af rummet. (3 spor som på dioramaet).

Det er de ting der er tænkt på indtil videre. Så god arbejdslyst og på forhånd tak for forslagende :-)  

Billede

__________________

Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet   www.marklin-modeljernbane.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

joergen78

Elektronik-/ Automatikmekaniker

Indlæg: 19

PB  Hjemmeside

Hvad med at bygge efter 3Modul konceptet? Så laver man en masse moduler, der så kan ændres enkeltvis, istedet for at man skal ændre hele rummets indhold.

Desuden er fordelen, at man kan tage det med ud, og lege med andre Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.045

PB  Blog

Enig ... det gør jeg selv. Men modulstandarden sætter en del begrænsninger, så en fremtidig bane bliver en kombination af moduler efter vores (3moduls.dk) standard og et fast anlæg.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 1.970

PB

Stationen - Herborg - der overlever med en 5 spors skyggebanegård under

Stationen - Herborg - der overlever med en 5 spors skyggebanegård under

 

Der blev bedt om lidt billeder ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 1.970

PB

 

Billede

Den del overlever også

Et mere ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 1.970

PB

Billede

Så kommer det, der skal ned ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 1.970

PB

Billede

For at kunne klare ændringen skal denne station - Rødekro - desværre også væk

Beklager men kunne kom af med et billede ad gangen  ......

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tommy Ø

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

Jo joergen 78 det var også en mulighed. Kunne være sjovt at tage det med sammen med andre. Men som Per skriver giver det også nogle begrænsninger. Hold da op jørgen et godt rum og anlæg. Ja der er da mindst lige så meget der skal pilles ned som her. Men ser ellers godt ud det du har nu. Dejlig bløde kurver Smile Glæder mig til at se hvad du ender med Smile
__________________

Marklin C-Skinner, Digital Styring Med Central Station + PC Med WinDigi-Pet   www.marklin-modeljernbane.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 1.970

PB

Nedbrydning betyder også rensning af skinner - i dette tilfælde K skinner - for ballast.

Jeg tror, det var her på Sporskiftet, at jeg så et forslag med brunsæbe ....

Det virker rigtig godt og efter i par timer i en opvaskerbalje med 1-2 spiseskefulde og varmt vand er næsten alle skinnerne rene ( der var kun brugt "ikke" vandfast lim ),

Lige ved jeg ikke hvad jeg gør med 90 cm flexskinner, men overvejer indsmøring og så film omkring !

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan-Eddie

Indlæg: 34

PB

Lige ved jeg ikke hvad jeg gør med 90 cm flexskinner, men overvejer indsmøriing og så film omkring !

Det vil helt sikkert virke men en stump tagrende der er lukket i enderne kunne også være en mulighed.

God arbejdslyst

Jan-Eddie

 

[/quote]

__________________

1948-1954 Sønderjyske længdebane H0 DC Lenz digital

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.