kan i hjælpe mig med at få skiftespor tilsluttet ved hjælp af en ekstern trepolet kontakt,????
et andet spørgsmål , eer det muligt ar tilslutte plus minus via den strøm der er lagt ud til driften
mvh
samsoe07
kan i hjælpe mig med at få skiftespor tilsluttet ved hjælp af en ekstern trepolet kontakt,????
et andet spørgsmål , eer det muligt ar tilslutte plus minus via den strøm der er lagt ud til driften
mvh
samsoe07
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Tænker at du skal starte med at hjælpe os andre...v
Hvilket fabrikat sporskift er der tale om? Hvad er det for en trepolet kontakt du har? (De fleste fabrikanter kører med elektromagnetiske drev - dvs sige at hvis din kontakt forbliver i yderstilling. Så er der en reel mulighed for at brænde spolerne i drevet af)
Mht dit sidste spørgsmål så må du forklare nærmere - hvilken strøm har du til driften? Og driften af hvad? Sporskift eller banen, eller noget tredje?
Et godt råd, for at få hjælp er at beskrive dit problem ordentligt, så det ikke skaber flere spørgsmål end dem du selv stiller
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 421
Lige en bisætning: plejer man ikke at få (verbale) tæv, når man skriver "skiftespor" her? (Og ikke det korrekte: "sporskifte").
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Lige en bisætning: plejer man ikke at få (verbale) tæv, når man skriver "skiftespor" her? (Og ikke det korrekte: "sporskifte").
Alle ved hva' der står, så det er noget pjat .........
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
samsoe07
Pensionist
Indlæg: 3
hej
tak for dit svar.
ok nok lidt uklart formuleret, beklager.
det drejer sig om gl. bane jeg har arvet, dvs jeg er total uvidende om det mest elementære indenfor "togdrift",så der kommer sikkert mange spørgsmål.
anlægget er analogt, omtalte sporskifter (er du så glad godsbanen???) er fleischmann 9141 eller 9143
kontakten er købt i batteribyen (de originale er rustet ihjel.
på denne kontakt er der inskreption på den ene side 6A 125 VAC,nedenunder 3A 250 VAC, på modsatte side MTS-1, den skal nulstilles efter brug. det må jeg leve med.
ggg
spm- 2 jeg henviser til kørestrømmen leveret af en fleischmann 6755 transformer, i dette tilfælde ligger plus/minus ledningerne under skinnerne, og er tilsluttet for ca.hver meter,
anlægget er planlagt til at blive ca. 6 meter langt, og 40 cm bredt- (bygget i en bogreol)
håber dette er fyldestgørende, tak for din interesse.
carsten westermann
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Dit sporskifte skal forbindes på denne måde. Rød Ledning er nok ikke rød irl. Men kan ikke huske fleischmanns farver.
Du ville gøre dig selv en tjeneste at finde enten rigtige skiftepulte eller kontakter der ikke bliver i (on) stilling. Fordi på et eller andet tidspunkt glemmer du at føre den i neutral eller rammer dem uden lige at være opmærksom på det. Og så er det drev ødelagt....
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
et andet spørgsmål , eer det muligt ar tilslutte plus minus via den strøm der er lagt ud til driften
mvh
samsoe07
Hvad er det vil tilslutte til plus/minus?
Generelt bør man holde kørestrøm for sig og strøm til lys, signaler og sporskifte for sig. I dit tilfælde kører lokomotiver på jævnstrøm og magnetartikler på vekselstrøm så her vil du ikke få nogen fordel af at bruge kørestrømmen til sporskift (hvis det er dem du vil føde med +/- ) og tilmed vil du jo ikke have fuld spænding i sporet konstant så det ville ikke være praktisk på nogen måde.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Google is your friend. En søgning på dine katalognumre giver en PDF-fil ffra Fleischmann på:
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fz21app.roco.cc%2Fdoc%2...
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Lige en bisætning: plejer man ikke at få (verbale) tæv, når man skriver "skiftespor" her? (Og ikke det korrekte: "sporskifte").
Nej, det giver ikke "verbale tæv" - man kan svare pænt på spørgsmålet incl. at skrive sporskifte, sådan arbejder man også som skolelærer. Verbale tæv for manglende viden eller skrivefejl er ikke ok.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
angatyr
Blistrup
Indlæg: 36
Det ene er vel ikke mere korrekt end det andet. Begge ord optræder som synonymer i den danske ordbog - og dermed er den diskussion slut.
Det kan jo være tilfældet at man i jernbane kredse har en preference for sporskifte - men det gør jo ikke skiftespor forkert
Morituri te salutant
/henrik
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 421
Ja, ja. Godt ord igen. Det var skrevet i spøg. Jeg mindedes en gammel tråd hvor udtrykket var blevet "påtalt". Ved en forumsøgning på ordet "skiftespor" dukkede der også masser af eksempler op på brug af dette ord.
Derudover har jeg aldrig påtalt stave- eller skrivefejl her.