Afm 74 - En uombygget Scandia vogn fra 1908

Denne vogn bygget af Scandia i 1908 kørte stort set uændret frem til sin udrangering i 1952.  Den fik styreledninger A + B og har muligvis været indsat som 1. klasses vogn i "Sorte lyntog" grundet sin korte længde på 16,3 m og dermed en oplagt kandidat til overførsel med en af Storebælt færgerne.  Den optræder på et billede i Personvognsbogen og var i sine seneste år stationeret i København.  Den er den eneste af de korte 16,3 m vogne som ikke blev ombygget med hvælvet tag og kan beskrives som "moderen" til de ombyggede korte sidegangsvogne, som jeg har tegnet, fået ætset og bygget.  Se bl.a. billederne fra byggeriet af Cml 2291.

 

 

Afm 74Billede

Vognkassen uden detaljer

 

Afm 74

Her i et nærbillede monteret på undervognen m sprængværk, bremseomstiller og batteri.  Bemærk sidegangsvæggen med skydedøre.

Afm 74

Den færdige vogn før maling.  Der er monteret dampvarmeledning, styreledningsdåser med rørføring under hver vognside, gamle bremebukke fra vacuumbremsernes tid, Pinsch dynamo med remtræk, toiletventil, skorsten fra koksfyret under vognsiden, harmonikahængere, harmonikaer, dørgreb og dørhåndtag, samt trin, puffere mm

Afm 74

Nærbillede visende tagryttersiderne samt skorstenen

Afm 74

Undervognsdetaljer men bemærk også, at vinduerne er den gamle model med trærammer

Afm 74

Vogngavlen med styreledninger, bremse, overgangsplade, trin mm.  Der er påsat bøjle til Göteborgkobling men jeg har foreløbig boibholdt koblingsskakten på Holsteins bogie.

Jeg vil formentlig senere tilbyde ætsearket til selvbyggere, men der skal først foretages nogle rettelser, justeringer og tilføjelser.  Det må være den helt rigtige vogn for Epoke II kørere.

Like 3 kan lide
Top

Picture

Jan-Eddie

Indlæg: 34

PB

Hold da op! Det ser rigtig godt ud. Tillykke med resultatet.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om, hvordan du har tegnet og fået lavet film til at ætse efter, og hvor du får ætset. Det ser rigtig prof ud!!!! og flot samlet.

Med de venligste hilsener

Jan-Eddie Mathiasen

__________________

1948-1954 Sønderjyske længdebane H0 DC Lenz digital

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Hedehusene

Indlæg: 863

PB  Blog

Superflot

 Skal det forståes at vognkassen ikke er som ved lev?

Hvis den er kunne jeg være svært interessere i et byggesæt!

Per

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

R 950

Indlæg: 61

PB  Blog

Hej Per,

 

Modellen er tegnet efter oprindelige tegninger, så den kan bygges som den har kørt siden 1908.  Som jeg har forstået på Ulrik jfr billedet i personvognsbogen på side 90, er den siden kun forsynet med trykluftbremser, egenvarme og styreledninger.

Er du til epoke 2 må den lige være sagen.

 

Jeg har måttet rette tegningen et par gange, men håber den nu er klar til sidste prøveætsning.  Viser den sig at være i orden regner jeg med at udbyde den i første halvdel af 2014.

 

Nils-Erik

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.