Hej Derude.
Er der nogle der kan hjælpe mig, jeg sidder med en Transformer til Fleischman spor n som skal kobles sammen med en eller anden omskifter og jeg ved ikke hvilken ledninger og stik jeg skal bruge? Vi snakker om analog.
På forhånd TAK. M V H McPoul.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Omskifter? Til hvad? Hvad skal du skifte?
Kik 3/5 nede på denne side: http://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-0-0-1-4-0-0-006/products.html
Andre typer: http://www.jernhesten.dk/Elektronik/Kursus/Knapper.htm
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
Hej Bo.
Det til så jeg kan sidde og sinke bommer og skifte siglaler og skifte spor.
M V H McPoul.
PS jeg ved ikke hvad jeg skal bruge af forskellige ledninger og aprater og ting, for at få strøm til mine sporskifter og signaler, og hvad de hedder. På forhånd TAK.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Det er altså alt teknisk og elektrisk, du skal have hjælp til?
Nu har du jo "ny i faget", og derfor vil jeg råde dig til to ting:
1. Købe et fleischmann katalog (komplet)
2. Besøg en modeltogforretning og tal med dem. Fortæl dem din situation og lad dem pege på alle lednigerne og værktøjerne og alle de andre dimser, som der normalt bruges til al den slags.
Jeg vil faktisk give dig et råd til: "Slow down" . . . Jeg forstår godt iveren og lysten til at lave alting med det samme, men lad dig ikke rive med. Tag et skridt ad gangen, og på den måde få bedre føling med, hvad du har med at gøre.
Så første skridt . . . af sted til forhandleren !!
PS: Har du kigget på de to links, jeg gav dig?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
Hej igen.
Jeg har det broblem at jeg sidder fast i en køre stol og kan ikke sådan bare komme ud. Jeg har 3 kataloger fra Fleischman men jeg forstår ikke en meter, jeg bliver bare forvitert og ja jeg har kikket på de sider men det havde jeg også før. Men ellers mange tak.
M V H McPoul.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Av for den . . .
Kan du engelsk? For hvis du kan det, så er der masser af videoer på Youtube . . . ?
Jeg kender desværre ikke lige nogen på dansk.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
Hej.
Nej verken engelsk elle tysk, jeg bedst til billder.
McPOUL.
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Brug de grønne pulte 6920 til 6929 fra Fleischmann.
http://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-0-0-1-3-0-0-006006/products...
De pulte sættes i forlængelse efter behov. Som vist på forpladerne er der pulte som passer til hver ting.
feks. 6920 til 2 sporskifter. I æsken er der en vejledning med diagram.
mvh. Ole Vedel
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Hej Derude.
Er der nogle der kan hjælpe mig, jeg sidder med en Transformer til Fleischman spor n som skal kobles sammen med en eller anden omskifter og jeg ved ikke hvilken ledninger og stik jeg skal bruge? Vi snakker om analog.
På forhånd TAK. M V H McPoul.
Hej (igen) Poul
- er det rigtigt forstået at du pt. kun har dit startsæt og sporskifter men endnu ikke har købt en omksifter (pult) til at skifte dine sporskift med?
Når du skriver at du ikke ved hvilke ledninger du skal bruge - er det så: ud fra dem du har, eller hvilke du skal købe?
Hvs du holder dig til fleischmanns egne produkter (som jeg forstår du helst vil) Så skal du bruge nr 6920 som er til to alm sporskift. Der skal du ikek bruge nogle former for stik, der er "klemmer" bagpå og på siden til de ledninger du skal bruge. Se her (billede tyvstjålet fra nettet)
og tilslutter du den som tidligere vist på det her billede: http://www.beneluxspoor.org/bnls/FL6735_02.jpg så kan du skifte dit sporskifte, har du to skift, tilslutter du det til de to andre klemmer. Hver pult kan skifte to sporskift - så har du flere sporskift skal du have flere pulte. MEN det forudsætter at der er monteret et drev på dine sporskift, hvis ikke kan det købes løst: https://www.fleischmann.de/de/product/48527-0-0-1-4-0-0-005002/products.html
Du nævner signaler, her kommer det an på hvilke signaler, der er "formsignaler" (dem med vinger på) eller dagslyssignaler (med rødt, grønt og evt gult lys i) de skal have hver sin boks: Formsignaler: https://www.fleischmann.de/de/product/11854-0-0-1-4-0-0-006006/products.html eller https://www.fleischmann.de/de/product/11855-0-0-1-4-0-0-006006/products.html dagslyssignaler: https://www.fleischmann.de/de/product/11849-0-0-1-4-0-0-006006/products.html
Bemærk at du kan sætte de her pulte sammen så de sidder helt tæt, den hvide ledning skal så egentlig kun i den første pult, de andre får automatisk (forudsat at de sættes sammen)
Mht bomme, så skal du beskrive hvilken bom (overgang) du har i tankerne, der kan nemlig være forskel på det.
hvis også du vil tænde slukke hus og gadelys, kan du bruge denne: https://www.fleischmann.de/de/product/11851-0-0-1-4-0-0-006006/products.html
Så hvis du kun bruger de her enheder, skal du faktisk slet ikke bruge stik!! ledninger er ganske alm ledninger fra modeltogsforhandleren - de ved hvad du skal bruge, du skal bare oplyse om at du kører piccolo spor N så. Du bør så for overskuelighedens skyld nok holde dig til Fleischamnns farver (sort, brun, hvid og gul).
her er der en del om hvordan og hvor ledes - bliv nu ikke bange over sproget lidt nede af siden (side 5) står der de samme ting på dansk
https://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/BA_9168_201430.pdf
Som jeg har sagt før er jeg ikke klog på N, det her er bare helt gennerelle ting, som vil virke for dig og forhåbentligt bringe dig videre.
Men ring til en forhandler og beskriv hvad du vil og han kan rådgive dig og finde tingene til dig. De fleste forhandlere sender jo gerne. Et lille godt råd, er at høre dem hvornår de har MINDST at lave i butikken og så ringe der - det KAN være lidt svært for en ekspedient at bruge lang tid i telefonen når der kommer kunder ind af døren
Heldigvis er de fleste af os så nysgerrige at vi ELSKER at gå og kigge på butikkernes udvalg og dermed kan udnytte tiden mens ekspedienten er optaget af telefonsamtale - desværre er det ikke alle der har det sådan. Men du kan som sagt afhjælpe det ved at ringe når der er mindst travlt - eller lade forhandleren ringe dig op når han ved at der er god tid.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Bummer . . . OK
Det store problem er, at det ville være meget lettere for dig, hvis der var en person, der kom og besøgte dig - og viste dig alle detaljerne.
Men hvorom alting er, så der et her elektronik et ret stort område, men hvis du er indstillet på at tage det i små step (jeg har også et modeltogsliv, der skal leves
så vil jeg gerne prøve at hjælpe dig. Men det tager også tid at finde billeder og skrive tekst, så vi bliver ikke færdige i morgen - eller foreløbig - OK?
Jeg tillader mig at lægge et "fundament". Hvis jeg skriver noget , du allerede ved, så bare læs let hen over det. Jeg kender dig ikke, så jeg ved ikke, hvor meget du ved.
Lektion nummer et: Trafoen:
Trafoen har fire forbindelser på bagsiden: 1 hvid - 1 sort - 2 gule. De to gule er til kørestrømmen, og den hvide og den sorte er til alt det andet: Til sporskifter, til alle signaler uanset type og til lys.
Og vi skal altså have focus på den sorte og den hvide.
Aldrig blande de fire forbindelser - aldrig sætte dem direkte sammen!
Lektion nummer to: Sporskiftet:
Sporskiftets mekanik består af to elektromagneter, to spoler. Når de får strøm igennem sig - én ad gangen! - så trækkes der i en lille jernpind, der er sat sammen med sporskiftets to tunger. Sporskiftet har tre ledninger ud: En sort, en lysbrun og en mørkbrun. Den sorte ledning er en fælles ledning for de to spoler. Og de to brune går så til hver sin spole.
http://i.ebayimg.com/images/g/qL4AAOSwYIxYAODa/s-l1600.jpg
Lektion nummer tre: Ledninger / kabler:
De findes i alle afskygninger - både i farver, i tykkelser og i sammensat antal. Til en modelbane for begyndere kan man godt nøjes med at bruge en enkelt type (tykkelse målt i mm2), men for større anlæg og for længere træk og strømforbrug skal man op i tykkere kabler. Men til dit brug lige her og nu er en enkel type rigelig. Dog skal du have flere forskellige farver for at kunne kende forskel på funktionaliteten.
Det her viste kabel er på 0,14 mm2 fra Viessmann - her vist i sort. Det kan købes i modeltogforretninger:
http://www.viessmann-modell.com/shop/images/product_images/popup_images/...
Lektion fire: Kontrolboksen:
Kontrolboksen er den lille kasse, du skal trykke på for at få sporskiftet til at skifte. Fleischmanns boks ser således ud:
http://www.fleischmann.de/doc/idimages/def/17559.jpg
Katalognummeret er 6920 : http://www.fleischmann.de/en/product/17559-0-0-1-4-0-0-006006/products.html
Det var så alt for i dag. I morgen sætter vi det hele sammen.
Opgave til dig: Hvor / hvordan handler du modeltog?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
Hej Bo
Det var en god liste du kom med nu har jeg noget at gå efter. De 2 steder jeg har hanlet med den ene heder Tim football og modeltog og bor i Frekishavn en jeg fandt på nettet og den anden heder JKL modrltog og høre hjemme i århus også fandt på nettet, jeg bestiller og de sender.Nu skal vi lige hen til den første igen før jeg kan få det hjem.
Ps de sporskifter jeg har købt var uden ledninger og dem der sitter på siden.
V H McPOUL.
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
Mange tak Steen. Det var en stor hjælp.
M V H McPOUL.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Så er de ikke elektriske - og kan derfor kun skiftes med hånden. Så du skal ud og have relæer til dem, hvis du vil skifte dem elektrisk - per "remote"
Og . . . der er forskel på højre og venstre - også på relæerne.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
Hej igen Bo-
Jeg har kun 4 buet sporskifter jeg kan vel nå at skifte dem endnu og hvad hedder de rigtige? Jeg har set nogle ved Conrad dk som heder sporskiftedrev til piccolo eller så er der nogle der heder KATO med lednjnger til spor n men jeg er i tvivel om de passer.
PS jeg tror jeg skrev det forkert da jeg sagde at jeg kun ville køre ren piccolo, jeg mente kun skinnerne så tænkte jeg at jeg sikker de passer sammen.
V H McPoul.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Hvis du bladrer denne side lidt igennem:
http://www.jernhesten.dk/Modeltog/Skinnerne.htm
. . . så vil du se, at skinner fra forskellige fabrikanter ikke altid "bare lige" er til at sætte sammen. Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre - for det kan det godt, men ikke "bare lige". Der skal en eller flere af disse metoder til, før det kan lade sig gøre: Skære / file / højdejustere / måske endda lodde.
Så for en nybegynder vil jeg holde på, at det er godt at holde sig til ét system. Det er så rigtigt, at man med tiden (kan) finde(r) ud af, at et andet system er bedre. Men det må man tage med oprejst pande, for man skal jo starte et eller andet sted.
Dine sporskifter kan du sagtens beholde. Du skal ikke ud og købe nyt dér. Du skal "bare" ud og købe relæer (ogå kaldt drev) til dem, du har. Og hvis du kan kataognumrene på dine sporskifter (de står i kataloget), så bør forhandleren vide, hvad du skal have. Relæerne / drevene bør også være i kataloget. De skulle være lige til at sætte på.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Lige præcis !
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
Så kan jeg godt købe en 4-6 stk af dem, men der ingen ledninger med og jeg synnes ikke at jeg kan finde de Fleischman du skriver om har du en ide om hvem der har dem. Men Mange Tak, det er en god god hjælp du har givet mig.
V H McPoul.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Jo, der er - ca. 20 cm. De er af en eller anden grund ikke vist på billedet. Men hvis du googler "Fleischmann weiche" og derefter vælger "Billeder" vil du se, at der faktisk er ledning på.
Hvor mange sporskifter har du? Og hvor mange er højre, og hvor mange er venstre? Gerne katalognumre.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Så kan jeg godt købe en 4-6 stk af dem, men der ingen ledninger med og jeg synnes ikke at jeg kan finde de Fleischman du skriver om har du en ide om hvem der har dem. Men Mange Tak, det er en god god hjælp du har givet mig.
V H McPoul.
Ledningerne er ikke på billedet. Men de er med og er monteret på drevet når du køber det. Så skal det bare til en skifte pult (6920)
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
En venster buet kata nr 931604 starsæt.
EN højre buet kata nr 931604 startsæt.
Og Udvidelse sættet med nr 9191 en højre og venster bekke buet ENDNU. McPoul.
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
Ja jeg har set den pult nu skal jeg bare havde fat i den.Men TAK for de Gode oplysninger Steen. McPoul.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
At tilslutte et sporskifte til en pult
Jeg lovede i går at vise, hvordan det skal kobles sammen, men jeg er blevet overhalet indenom af Steen, som har fundet et rigtigt godt billede, der tydeligt viser, hvordan de tre ting er koblet sammen:

MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
En venster buet kata nr 931604 starsæt.
EN højre buet kata nr 931604 startsæt.
Og Udvidelse sættet med nr 9191 en højre og venster bekke buet ENDNU. McPoul.
De to katalognumre, du så skal have fat i, hedder 942101 og 942201. Og du skal have to af hver.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
Hej igen. Nu har jeg fået fadt i det hele som i skrev,og jeg har samlet det som i sagde jeg skulle, men det virker ikke alså jeg kan ikke skifte spor som jeg burte. Hvad har jeg gjort forkert,hvad gør jeg. På forhånd Tak.
M V H McPoul.
(
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Hej igen. Nu har jeg fået fadt i det hele som i skrev,og jeg har samlet det som i sagde jeg skulle, men det virker ikke alså jeg kan ikke skifte spor som jeg burte. Hvad har jeg gjort forkert,hvad gør jeg. På forhånd Tak.
M V H McPoul.
(
Har du checket at ledningerne har kontakt med klemmerne på pult og trafo.
Det kunne skyldes at de klemmer om isoleringen og dermed ikke har kontakt.
mvh. Ole Vedel
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
Hej Ole. Ja det harjeg tjæket mange gange og at de sidder ornligt fast.
V H McPoul.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Banale ting, men alligevel:
Er stikket til trafoen i stikontakten - og er kontakten tændt?
Har du husket at af-isolere enden af ledningerne, inden du satte den fast i klemmerne?
Ellers er det svært for os at se, hvad du har lavet.
Så hvis du kan tage nærbilleder af det, du har lavet, så har vi større chancer for at se, hvad du har gjort - og dermed se, hvor det går galt.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
Hej Bo. DEr skal lige siges at den sorte ikke sider i midten som vist men i højer side og det er jo 2 brune og en sort. Og ja jeg ved godt hvordan man afisolere ledninger. Men jeg skal prøve at tage nogle billeder.
H McPoul.
Ps hvad kan jeg bruge som stik til forlænger ledinger og hvordan har i koblet 6 sorte i det samme hul på transformer, men jeg fik det til at virke ved at toget kørte samtid, jeg troede ikke at det hvar novendigt for at prøve det af.
V H McPoul.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Toget behøver ikke at køre for at sporskifterne skal kunne skifte. Men det fortæller, at du har monteret ledningerne forkert henne på transformatoren. Der skulle gerne være to sæt kontakter/klemmer på den - det ene sæt til skinnerne og det andet sæt til lys, signaler og sporskifter. Og dette sidste sæt har spænding på hele tiden - eller rettere; sådan skal det være.
Se på dette billede og sammenlign med din trafo:
Læg denne gang mærke til de to "billeder" over klemmerne. Det til venstre er et sporskifte, og det til højre er et stykke skinne. Det kan så godt variere fra trafo til trafo - både på grund af alder og også på grund af fabrikat. Læg også mærke til, at der er to tegn under klemmerne. Til venstre er en lige og en buet streg over/under hinanden, mens det til højre er ligesom et lighedstegn. Du skal til dine sporskifter ruge klemmerne med sporskifte-tegn/buet streg(er) .
Ja, skåret ud i pap, men igen; jeg ønsker at sikre mig, at budskabet bliver forstået, da jeg ikke kender dig og mængden af din viden.
Med hensyn til alt det med selve ledningerne: Man kan købe såkaldt små bananstik. De fås i mange forskellige farver. Og de fås i både han- og hun-typer. Og til at samle alle plus- og minus- ledningerne kan man bruge Fleischmanns 6941: http://www.fleischmann.de/en/product/11858-6941-0-0-0-0-0-006006/product...
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej.
Gør hermed opmærksom på at symbolet ~ under klemmerne Sort og Hvid symboliserer at der er AC = vekselspænding der er imellem disse 2 klemmer. Symbolet = under de to gule klemmer symboliserer DC = jævnspænding imellem disse to klemmer. Håber at dette forklarer hvorfor at man skal holde disse to spændingskredse adskilt.
På viste billede kommer AC = velselspændingen og DC = jævnspænding fra samme transformer men der er indskudt en ensretter imellem transformeren som fremstiller ca. 14 volt AC der er en fast spænding, og jævnspændings udgangen som giver max. 14 volt DC ved højeste hastighed på de to gule klemmer.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
Hej Bo. Jeg mente at jeg havde flyttet rundt på nogle ledninger så nu er der strøm til alle spor skifter så nu virker de takket være dig og Steen. V H McPoul.
McPoul
Førtidspensonist
Ikast
Indlæg: 33
Hej igen venner.
Nu er jeg klar til at blive hjulbet vider. Nu har jeg fået fat i en skifte kontakt til hus belysning O S V men jeg kan ikke få det til at virke. Hvad gør jeg forkert, jeg har købt en mølle med motor og en stor stasions bygning med lys og møllen skulle dreje runt men det virker ikke. Kan i hjælpe mig her inde så er i søde. Og tak for sidst.
V H McPoul.