Jeg er ny på Sporskiftet, og skriver fordi jeg har arvet en Heljan litra P til AC (alm. drift) som ikke har kørt i mange år. Motoren får strøm og snurrer, men lok'et kører ikke. Jeg har tjekket forbindelserne i tenderen, som er i orden, så vidt jeg kan se.
Drivhjulene på lok'et er til gengæld ikke til at rokke - samme problem har jeg med flere ældre Märklin lokomotiver, der også har stået stille i mange år. Jeg vil nødig gøre vold på grejet, men hvordan får jeg gang i hjulene? Andre lok's har haft samme pause, men kører fint.
Kan nogen hjælpe? Jeg selv har også haft pause fra modelbanen i årevis og er lidt rusten på viden.
mvh MadsH
Ole Vedel
Indlæg: 1.173
Det lyder som kardan mellem lok og tender ikke er korrekt monteret.
Mvh. Ole Vedel
MadsH
Hillerød
Indlæg: 5
Aha! Tak for svar. Kardanakslen mangler simpelthen. Hvor får jeg fat i en ny? Jeg bliver i øvrigt lidt bleg når jeg læser om alskens genvordigheder med maskinen på nettet - den har nr. 931. Er det en særlig besværlig model?
mvh, Mads H.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.935
Prøv at skrive til Heljan direkte. Dwt har tidligere givet pote for mit vedkommende
Med venlig hilsen
Skott
f1freakdk
St. Heddinge
Indlæg: 1.077
Jeg er ny på Sporskiftet, og skriver fordi jeg har arvet en Heljan litra P til AC (alm. drift) som ikke har kørt i mange år. Motoren får strøm og snurrer, men lok'et kører ikke. Jeg har tjekket forbindelserne i tenderen, som er i orden, så vidt jeg kan se.
Drivhjulene på lok'et er til gengæld ikke til at rokke - samme problem har jeg med flere ældre Märklin lokomotiver, der også har stået stille i mange år. Jeg vil nødig gøre vold på grejet, men hvordan får jeg gang i hjulene? Andre lok's har haft samme pause, men kører fint.
Kan nogen hjælpe? Jeg selv har også haft pause fra modelbanen i årevis og er lidt rusten på viden.
mvh MadsH
De hjul der ikke er til at bevæge, kunne godt sidde fast pga gammel indtørret olie. Så få aksler og lejer renset godt og grundigt og få motioneret hjul og evt gangtøj - men med forsigtighed.
Jeg har gode erfaringer med at bruge Rensebenzin til at løsne indtørret olie. Men ved også at nogle har indvendinger mod at bruge det. Men for mig har det ikke givet anledning til problemer af nogen art.
Mvh Steen
Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK
Mine Spor N eskapader
Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej Mads
Man kan IKKE dreje drivhjulene på et Heljan damplokomotiv med fingerne, der skal man bruge den kardan du mangler!! En anden ting er at der er anvendt noget hvid fedt til smøring af tandhjul og snekkehjul, det er noget elendigt stads der tilmed stivner og klumper med tiden, hele mekanismen kommer i bedste fald til at køre vældig stramt og belaster motoren der ligger i tenderen der bliver voldsomt varm! I dit tilfælde vil jeg anbefale at lokomotivet adskilles, renses grundig, smøres med en god olie og samles igen. Desværre er det nok en opgave der kræver større teknisk snilde og forsigtighed. I Biblioteket her på sporskiftet kan du i tidsskriftet Mosebanen nr 47 - 48 læse lidt om hvad jeg har gjort ved min P maskine - ikke mindst hvordan man skiller og samler tingene! God fornøjelse.
Gode hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
MadsH
Hillerød
Indlæg: 5
Hej Flemming
Tak for dine gode, udførlige råd. Jeg vil glæde mig til at læse op på dine artikler.
mvh,
Mads, årgang '58
MadsH
Hillerød
Indlæg: 5
Tak, Steen, for gode fif. Jeg vil prøve mig frem med rensebenzin på et mindre lokomotiv.
mvh,
Mads