Er der behov for forbindelse mellem hjulene i AC, siden man ikke bare bruger de samme isolerede hjul til det hele?
Ja og nej: Nej, det er ikke strengt nødvendigt med specielle AC hjul, og mange bruger da også DC hjul på mange af deres vogne, selvom de kører Märklin.
Men hvis det skal være ordentligt, bør man bruge to forskellige slags hjul: Det er ikke kun isoleringen, det handler om - AC hjul skal have en anden afstand, de skal have større flanger - og så må de ikke være isolerede. Det sidste bruger man ofte på 3-skinne anlæg til at detektere, om et spor er besat - hvis hjulene ikke er isolerede, kan man til gengæld isolere den ene skinnestreng og så bruge den til at måle, om der går strøm gennem hjulene. Ganske som i virkeligheden, for den sags skyld.
Hvis man anvender 3-skinne systemet, kan man udnytte muligheden for tilbagemelding via sporstrengene ved at køre med vogne med uisolerede hjul.
Man kan ved at isolere sporstrengene måle på, om der står en vogn på et sporstykke ved at måle på forbindelsen mellem hjulene over den uisolerede aksel.
__________________
De bedste modeljernbanehilsener Peter Topp Engelsted Jonasen
Alt det med isolation ved jeg godt(ikke for at være sur jeg sætter stor pris på alt jeres hjælp ), men det var mere om der var synlig forskel, men det kan jeg hører der ikke er så jeg prøver noget andet, for det tror jeg ikke lige jeg kan overkomme at fatte, så tak for al hjælpen
Mvh Lukas
__________________
Mvh Lukas
0 kan lide
Skrevet af humlebumletog Lørdag d. 20/4/2013 - 14:27
Jeg tror at den ene halvdel af de berygtede brd. Nøhrgaard igen har lidt svært ved at holde sig fra tasterne mht. forstyrrende, nedladende og provokerende indlæg. Så vidt jeg erindrer mig var det sådan det startede sidste gang. Bemærk også at han følte sig foranlediget til at "uddele" sine spørgsmålstegn til tråden Ny Dansk Producent - uden at have noget fornuftigt at sige.
Håber at Lars holder skarpt øje med denne "bidragsyder".
Jeg tror at den ene halvdel af de berygtede brd. Nøhrgaard igen har lidt svært ved at holde sig fra tasterne mht. forstyrrende, nedladende og provokerende indlæg. Så vidt jeg erindrer mig var det sådan det startede sidste gang. Bemærk også at han følte sig foranlediget til at "uddele" sine spørgsmålstegn til tråden Ny Dansk Producent - uden at have noget fornuftigt at sige.
Håber at Lars holder skarpt øje med denne "bidragsyder".
Hej
Pkt. 1: For det første synes jeg du skal blande min bror udenom! Pkt. 2 : Synes du selv at Steffs svar til Lukas om forskellen på AC og DC hjul var specielt konstruktivt? Lukas er så vidt jeg husker 11 år. Da jeg var 11 vidste jeg heller ikke hvad en skydelærer er. Pkt. 3: Vedr. Ny Dansk Producent , vil jeg sætte spørgmål til det " bidragsydende" i tråden. Endnu engang skrives om noget, ingen reelt ved noget om andet end, at HT er konkurs og at man er startet på ny. Pkt. 4: Selvfølgelig holder Lars Skjærlund da et skarpt øje med mig, da det jo er hans forum, alt andet ville da være mærkeligt! Svar nok?
Var det så ikke en idé at linke til det, så folk har en chance for at finde ud af, hvad vi taler om?
Og jo, jeg har det også, og kan også kun anbefale det.
Hej
Hvudden fungerer det? Skubber man simpelthen akslen med hjul indover enden af værktøjet? Og hvordan sikrer man sig at akslen flytter sig lige meget i begge sider? Går ud fra at hullet til akslen er så stort at isoleringsringen på DC-hjul ikke påvirker målingen.
Skubber man simpelthen akslen med hjul indover enden af værktøjet? Og hvordan sikrer man sig at akslen flytter sig lige meget i begge sider?
I princippet er dette værktøj kun beregnet til at måle, at afstanden er korrekt: Det kan - i princippet - ikke bruges til at justere afstanden. Fohrmann har mange andre værktøjer, der er beregnet til at justere afstanden - prøv at kigge på deres hjemmeside. Jeg har også en mindre stak af deres aftrækker-/justeringsværktøjer.
Men i praksis kan værktøjet her godt bruges i en snæver vending, hvis hjulsættet ikke er alt for delikat og akslen ikke sidder alt for stramt: Som du kan se på billedet, er enden rundet af, så den bliver smallere, så hvis man har et hjulsæt, hvor man gerne vil udvide afstanden, kan det i mange tilfælde godt lade sig gøre.
Den anden problemstilling er normalt ikke så relevant: De fleste DC hjulsæt, jeg kender, har kun isolering i den ene side, så der er slet ikke noget problem. Men ellers kan man altid finjustere med et af Fohrmanns rigtige justeringsværktøjer:
Citat:
Går ud fra at hullet til akslen er så stort at isoleringsringen på DC-hjul ikke påvirker målingen.
Det er rigtigt at den indvendige afstand mellem hjulene i 3-skinne var 13,8 mm, da M-skinnen var den eneste. I dag og i følge NEM 340 er afstanden 14,0 mm. Det kan give problemer at anvende 13,8 mm i forbindelse med C-skinner.
Skubber man simpelthen akslen med hjul indover enden af værktøjet? Og hvordan sikrer man sig at akslen flytter sig lige meget i begge sider?
I princippet er dette værktøj kun beregnet til at måle, at afstanden er korrekt: Det kan - i princippet - ikke bruges til at justere afstanden. Fohrmann har mange andre værktøjer, der er beregnet til at justere afstanden - prøv at kigge på deres hjemmeside. Jeg har også en mindre stak af deres aftrækker-/justeringsværktøjer.
Men i praksis kan værktøjet her godt bruges i en snæver vending, hvis hjulsættet ikke er alt for delikat og akslen ikke sidder alt for stramt: Som du kan se på billedet, er enden rundet af, så den bliver smallere, så hvis man har et hjulsæt, hvor man gerne vil udvide afstanden, kan det i mange tilfælde godt lade sig gøre.
Den anden problemstilling er normalt ikke så relevant: De fleste DC hjulsæt, jeg kender, har kun isolering i den ene side, så der er slet ikke noget problem. Men ellers kan man altid finjustere med et af Fohrmanns rigtige justeringsværktøjer:
Citat:
Går ud fra at hullet til akslen er så stort at isoleringsringen på DC-hjul ikke påvirker målingen.
Naturligvis.
Jeg har både læren og justeringsværktøjerne (som ovenfor). Under alle omstændigheder kræver det tålmodighed at justere hjul, så man ikke får dem skæve på akslen, hvilket er værre end forkert justeret afstand.
Værktøjerne kan anbefales.
__________________
De bedste modeljernbanehilsener Peter Topp Engelsted Jonasen
Du er god til at sæte nogle diskutioner igang, med alle dine spørgsmål, om det så er fordi du står lige og skal bruge , det du spørger om nu , eller det blot er viden du samler til brug på lang sigt er vel egentlig ligegydigt, for se blot på alle de svar der kommer, på alt det du har spurgt om igennem de sidste tråde du har sat igang, det kan jo godt være at det er god viden til dig selv men så sandeligt også til os andre, det er jo ikke alt man ved, selv om man er ved at være op i alderen, så svarene der kommer når du spørger kommer os alle til gode, så bliv ved med det.
Ja jeg har et talent til at skabe diskutioner igang herinden (hvorfor har jeg ingen anelse om ) men altså så afstanden på AC hjul er 13,8 mm og på AC hjul til c skinner er 14,0 mm, men hvad med DC hjul?
Jeg ville prøve mig lidt frem med måle instrumentet som Lars taler om
Angående negative og ligegyldige kommenttarer ignorere jeg dem bare, jeg gider nemlig ikke bruge min tid på det hellere på noget nytigt
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Find en skydelære frem
Med hensyn til målene - søg på Sporskiftet eller søg i NEM normerne / prøv her
http://www.dmju.dk/nem.htm
Du bør dog prøve lidt selv og ikke blot læne Dig op ad nogle bruge tid på alle indfald ................
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
litra S740
Taastrup
Indlæg: 48
Hej
AC hjul er der forbindelse via aksel fra det ene hjul til det andet.
DC hjul er isoleret aksel, og således ikke forbindelse fra det ene til det andet.
AC hjul er til 3-leder og DC er til toleder.
skydelære er til at måle om der er den korekte afstand mellem hjul.
Venlig hilsen
Erik
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Hvad er en skydelære, og hvad er det du mener med målene?
Mvh Lukas
Mvh Lukas
bqg
Indlæg: 1.102
Hvad er en skydelære.
En skydelære er et måleinstrument, der kan måle indvendig og udvendig mål.

hvad er det du mener med målene?
Målene er feks. afstand mellem hjulflangerne.
Se http://www.morop.eu/de/normes/nem340_d.pdf
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Lars
Indlæg: 538
AC hjul er der forbindelse via aksel fra det ene hjul til det andet.
DC hjul er isoleret aksel, og således ikke forbindelse fra det ene til det andet.
AC hjul er til 3-leder og DC er til toleder.
Er der behov for forbindelse mellem hjulene i AC, siden man ikke bare bruger de samme isolerede hjul til det hele?
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Lars.
Ja og nej: Nej, det er ikke strengt nødvendigt med specielle AC hjul, og mange bruger da også DC hjul på mange af deres vogne, selvom de kører Märklin.
Men hvis det skal være ordentligt, bør man bruge to forskellige slags hjul: Det er ikke kun isoleringen, det handler om - AC hjul skal have en anden afstand, de skal have større flanger - og så må de ikke være isolerede. Det sidste bruger man ofte på 3-skinne anlæg til at detektere, om et spor er besat - hvis hjulene ikke er isolerede, kan man til gengæld isolere den ene skinnestreng og så bruge den til at måle, om der går strøm gennem hjulene. Ganske som i virkeligheden, for den sags skyld.
MVH
Lars
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Hvis man anvender 3-skinne systemet, kan man udnytte muligheden for tilbagemelding via sporstrengene ved at køre med vogne med uisolerede hjul.
Man kan ved at isolere sporstrengene måle på, om der står en vogn på et sporstykke ved at måle på forbindelsen mellem hjulene over den uisolerede aksel.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Alt det med isolation ved jeg godt(ikke for at være sur jeg sætter stor pris på alt jeres hjælp
), men det var mere om der var synlig forskel, men det kan jeg hører der ikke er så jeg prøver noget andet, for det tror jeg ikke lige jeg kan overkomme at fatte, så tak for al hjælpen
Mvh Lukas
Mvh Lukas
humlebumletog
Pedel / Lærer
Indlæg: 58
På de DC hjul jeg har på mine vogne kan der ses en (sort) plastik krave/ring på indersiden af det ene hjul.
den er ikke at finde på mine AC hjul.
Nojn, Carsten.
C-skinner. Dsb epoke. Alt hvad jeg har råd til
Når man nu har 3 piger så må farmand jo bare køre lokomotiverne for dem.
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Find en skydelære frem
Med hensyn til målene - søg på Sporskiftet eller søg i NEM normerne / prøv her
http://www.dmju.dk/nem.htm
Du bør dog prøve lidt selv og ikke blot læne Dig op ad nogle bruge tid på alle indfald ................
De bedste hilsner
Jan
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.708
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Tjah...
Jeg tror at den ene halvdel af de berygtede brd. Nøhrgaard igen har lidt svært ved at holde sig fra tasterne mht. forstyrrende, nedladende og provokerende indlæg. Så vidt jeg erindrer mig var det sådan det startede sidste gang.
Bemærk også at han følte sig foranlediget til at "uddele" sine spørgsmålstegn til tråden Ny Dansk Producent - uden at have noget fornuftigt at sige.
Håber at Lars holder skarpt øje med denne "bidragsyder".
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Jan Nøhrgaard
Debattør
Indlæg: 258
Tjah...
Jeg tror at den ene halvdel af de berygtede brd. Nøhrgaard igen har lidt svært ved at holde sig fra tasterne mht. forstyrrende, nedladende og provokerende indlæg. Så vidt jeg erindrer mig var det sådan det startede sidste gang.
Bemærk også at han følte sig foranlediget til at "uddele" sine spørgsmålstegn til tråden Ny Dansk Producent - uden at have noget fornuftigt at sige.
Håber at Lars holder skarpt øje med denne "bidragsyder".
De bedste hilsner
Jan
Mogens V.
Ex DSB
Indlæg: 97
Hej Lukas og forum
Ifølge hjulafstandsmåleren fra Fohrmann er afstanden for 3 skinne 13,8 mm, og afstanden for 2 skinne er 14,3 mm.
Det lyder ikke af meget, men hjul har det med at afspore ved hjertestykkerne i sporskifter, hvis de ikke er ordentligt justeret.
Jeg kan kun anbefale dette stykke værktøj.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Mogens V.
Gumjk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Mogens.
Det lyder ikke af meget, men hjul har det med at afspore ved hjertestykkerne i sporskifter, hvis de ikke er ordentligt justeret.
Jeg kan kun anbefale dette stykke værktøj.
Var det så ikke en idé at linke til det, så folk har en chance for at finde ud af, hvad vi taler om?
Og jo, jeg har det også, og kan også kun anbefale det.
MVH
Lars
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Var det så ikke en idé at linke til det, så folk har en chance for at finde ud af, hvad vi taler om?
Og jo, jeg har det også, og kan også kun anbefale det.
Hej
Hvudden fungerer det?
Skubber man simpelthen akslen med hjul indover enden af værktøjet? Og hvordan sikrer man sig at akslen flytter sig lige meget i begge sider? Går ud fra at hullet til akslen er så stort at isoleringsringen på DC-hjul ikke påvirker målingen.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.212
Da' Henk.
I princippet er dette værktøj kun beregnet til at måle, at afstanden er korrekt: Det kan - i princippet - ikke bruges til at justere afstanden. Fohrmann har mange andre værktøjer, der er beregnet til at justere afstanden - prøv at kigge på deres hjemmeside. Jeg har også en mindre stak af deres aftrækker-/justeringsværktøjer.
Men i praksis kan værktøjet her godt bruges i en snæver vending, hvis hjulsættet ikke er alt for delikat og akslen ikke sidder alt for stramt: Som du kan se på billedet, er enden rundet af, så den bliver smallere, så hvis man har et hjulsæt, hvor man gerne vil udvide afstanden, kan det i mange tilfælde godt lade sig gøre.
Den anden problemstilling er normalt ikke så relevant: De fleste DC hjulsæt, jeg kender, har kun isolering i den ene side, så der er slet ikke noget problem. Men ellers kan man altid finjustere med et af Fohrmanns rigtige justeringsværktøjer:
Naturligvis.
MVH
Lars
gejo
Indlæg: 681
Det er rigtigt at den indvendige afstand mellem hjulene i 3-skinne var 13,8 mm, da M-skinnen var den eneste. I dag og i følge NEM 340 er afstanden 14,0 mm. Det kan give problemer at anvende 13,8 mm i forbindelse med C-skinner.
Hilsen
Gert
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Da' Henk.
I princippet er dette værktøj kun beregnet til at måle, at afstanden er korrekt: Det kan - i princippet - ikke bruges til at justere afstanden. Fohrmann har mange andre værktøjer, der er beregnet til at justere afstanden - prøv at kigge på deres hjemmeside. Jeg har også en mindre stak af deres aftrækker-/justeringsværktøjer.
Men i praksis kan værktøjet her godt bruges i en snæver vending, hvis hjulsættet ikke er alt for delikat og akslen ikke sidder alt for stramt: Som du kan se på billedet, er enden rundet af, så den bliver smallere, så hvis man har et hjulsæt, hvor man gerne vil udvide afstanden, kan det i mange tilfælde godt lade sig gøre.
Den anden problemstilling er normalt ikke så relevant: De fleste DC hjulsæt, jeg kender, har kun isolering i den ene side, så der er slet ikke noget problem. Men ellers kan man altid finjustere med et af Fohrmanns rigtige justeringsværktøjer:
Naturligvis.
Jeg har både læren og justeringsværktøjerne (som ovenfor). Under alle omstændigheder kræver det tålmodighed at justere hjul, så man ikke får dem skæve på akslen, hvilket er værre end forkert justeret afstand.
Værktøjerne kan anbefales.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej Lukas.
Du er god til at sæte nogle diskutioner igang, med alle dine spørgsmål, om det så er fordi du står lige og skal bruge , det du spørger om nu , eller det blot er viden du samler til brug på lang sigt er vel egentlig ligegydigt, for se blot på alle de svar der kommer, på alt det du har spurgt om igennem de sidste tråde du har sat igang, det kan jo godt være at det er god viden til dig selv men så sandeligt også til os andre, det er jo ikke alt man ved, selv om man er ved at være op i alderen, så svarene der kommer når du spørger kommer os alle til gode, så bliv ved med det.
MVH Kurt
Lukas A
Studerende
Indlæg: 329
Hej igen.
Ja jeg har et talent til at skabe diskutioner igang herinden (hvorfor har jeg ingen anelse om
) men altså så afstanden på AC hjul er 13,8 mm og på AC hjul til c skinner er 14,0 mm, men hvad med DC hjul?
Jeg ville prøve mig lidt frem med måle instrumentet som Lars taler om
Angående negative og ligegyldige kommenttarer ignorere jeg dem bare, jeg gider nemlig ikke bruge min tid på det hellere på noget nytigt
Mvh Lukas
Mvh Lukas