Jeg er egentlig meget tilfreds med skyggebanegården, men roder en del med det synlige spor.
Bayern, 1960, n-skala, Peco code 55, 180x42cm. Minimum toglængde 70cm.
Trafik: Gennemgående passager/godstog. Mindre passager tog stanser, og en gang imellem afsættes/opsamles godsvogne. En Köf flytter lidt rund op nogle vogne lokalt (så der er lidt at pille ved).
På længere sigt bliver den gemmengående traffik autmatiseret. Evt bliver passagertog der standser på stationen også automatiseret på et senere tidspunt. Der er ikke planer om at automatisere gods opsamling/afsætning og rangering.
Jeg har fundet lidt inspiration på worldrailfans.info, www.lokalbahn-reminiszenzen.de og www.modeltrainsinternational.co.uk.
Min nuværende plan tager udgangspunkt i planen 'Standard layout for a Haltestelle" fra sidstnævnte link, og ser nu ud som følger:
Det orange er et (stort set skjult) reversing loop, og de hvide spor er skyggebanegården. Alt under den lilla linie vil være skjult (anlægget ses altså fra "oven" - ja, jeg ved det er lidt omvendt, men det er sådan jeg fik startet).
I forhold til "standard planen" har jeg brugt et 3 vejs sporskifte til at lave to spor i højre side. Ifølge de nævnte kilder er 3 vejs sporskifter ret udbredt i prototypen, og jeg er "kommet til" at købe et, så er det jo med at bruge det. Det eksta spor er brugt til at tilføje lidt industri. Jeg sidder og roder med en fungerende kran - inspireret af Alan Plumb, men har ingen planer om lastbiler o.s.v, så det skal være noget industri hvor f. eks. planker kan løfted ind i bygningen.
Jeg har også tilføjet en ekstra forbindelse mellem venste og høre side, så et ranger lokomotiv kan lave omløb uden at bruge spor 1 (som jeg regner med at computeren vil have fuld kontrol over). Sporet der går til et lille skur til Köf'en er jeg ikke sikker på at jeg tager med. Evt smider jeg bare en lille tank til diesel og cementerer området ved det lille omløbsspor, så kan den "bo" der. Jeg synes der er ved at være for meget synligt spor.
Jeg regner med en tunnel i venstre side der skjuler skyggebanegården, og en vejbro i højre side. Vandløbet bliver ikke så stort som det fremgår af tegningerne. Bare lidt vand der bliver ledt under banen i cement rør.
Hvis der er nogen der har forslag til forbedringer af sporplanen vil jeg gerne høre det. Jeg regner med at næste punkt på konstruktionen er at lave en bagplade der skjuler skyggebanegården, og når det er færdig (i morgen eller om et halvt års tid alt efter hvordan det går) kan det der med at placere spor på anlægget nok ikke udsættes ret meget længere
mvh
Lars M
Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.940
Hej Lars
Fin sporplan, hvor du bestemt får noget ud af pladsen
Dog er der lige en enkelt ting, der undrer mig. Idet skiggebanegården skal være til togstammer, så tror jeg, den i nederste højre hjørne bliver for kort, der skal jo også være plads til, at tog kan passere hinanden uden at skrabe imod.
Mit råd er derfor at fjerne det nederste sporskifte, så du får en sporlængde lig den øverste ved sløjfen.
Med venlig hilsen
Skott
lmoelleb
Doorwerth Netherlands
Indlæg: 90
Sporet i nederste højre side er ikke til en togstamme. Det er "yard lead" (hvad hedder det på dansk?) for skyggebanegården. Sporet gør det muligt for et 70+ cm tog at køre til/fra alle spor på skyggebanegården uden at komme i vejen for et tog der er på vej ind i skyggebanegården fra højre side. De to sporskifter i nederste højre hjørne kunne sådan set godt undværes, men de giver også mulighed for omløb - og de gør det lidt lettere at få toget fra skyggebanegården ud på den synlige del hvis der allerede holder et tog og venter på det nederste spor. Det nederste spor er ankomst/afgangs spor for skyggebanegården. Det er muligt at køre et tog fra den synlige del ind på dette spor selv hvis et andet tog er ved at rangere på skyggebenegården.
Jeg har stadig planer om at bruge automatisk kobling/afkobling på skyggebanegården som beskrevet her:
Forsøg-med-automatisk-kobling-og-afkobling
Så selv de kortere spor på skyggebanegården skulle være brugbare - hvis bare de kan indeholde et par vogne eller et lokomotiv.
mvh
Lars M
Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.