En ny start... påtænkes...

De mest nødvendige ting med flytningen er ved at være på plads. Så det er så småt muligt at slappe af en aften eller to med lidt sporplan.


Det ser ud til at jeg er kommet til at købe en lejlighed hvor jeg godt kan presse lidt model tog ind i et hjørne. Der er et par muligheder. Et lille hylde anlæg i stil med det jeg var i gang med i den gamle lejlighed, eller et anlæg i mit ekstra værelse. Det ekstra værelse vil naturligvis give langt de fleste muligheder, men spørgsmålet er om det er for ambitiøs for en begynder…. Vi får se, men indtil videre er det den plan jeg roder med. Rummet er 3.5x2.7 meter (og lidt ekstra hvor døren er, så den ikke åbner ind i det område). Der er en noget irriterende radiator i den ene side og vinduer i samme side der skal kunne åbnes. Jeg regner med at banen kan være lidt lav så den er under vinduerne…. Så må jeg have nogle lave stole derinde så man stadig kan få øjenhøjden rimeligt langt ned. Rummet skal stadig kunne fungere som gæsterum, så der skal være plads til at smide to madrasser på gulvet.

Jeg holder mig til n skala, Bayern, 1960. Men kunne godt have HO på denne plads, men nu har jeg investeret i den del n skala, og det giver stadig mulighed for længere spor. Skjult spor er Fleischmann Piccolo – da jeg har en del sporskifte m.m. Synligt spor er Peco code 55.

Her er mit første udkast til en sporplan:

Første udkast til nyt layout

Døren er i venstre side. Radiatoren er den grå kasse i højre side. Så vidt jeg har kunnet læse mig til kan man godt trække et spor på en smal krydsfinerplade hen over den – det er vist decideret scenery (bygninger m.m.) der giver problemer. Der vil naturligvis ikke være tog parkeret over den i længere tid.

De grå spor er en dobbeltsporet hovedlinje. Langs sydmuren er der en station. Trafikken her er primært diverse tunge godstog samt passagertrafik. Lyntog holder ikke ved stationen. Der kan også godt kommet et lyntog fra Østrig eller Schweitz forbi. Det er primært spor 1 og 3 der anvendes – spor 2 bruges når der skal være ”overhalinger”. Der er perron syd for spor 1 (ved stationsbygningen) og mellem spor 2 og 3. Jeg ville helst have holdt mig til almindelige sporskifte, men det lykkedes mig ikke at finde et design der kan klemmes ind på den plads jeg har til rådighed uden at bruge en ”single slip switch” (hvad det så hedder på dansk).

Langs østsiden er der paradestrækning. Svinget i sydøst siden er lidt skarpt, så der står en del træer der godt nok ikke skjuler toget helt, men gør det mindre tydeligt at der er en del overhæng fra vognene og lidt ekstra sporafstand (3.5cm). Sporskifterne midt på paradestrækningen muliggør nordgående trafik fra spor 3. Det kan godt være jeg bare fjerne disse sporskifte – så må nordgående trafik holde sig til spor 1 og 2.

De grønne spor er en enkeltsporet sidelinje. Denne løber forholdsvist parallelt med hovedlinjen på paradestrækningen, men vinder højde. Stigningen her er lidt mere end jeg gerne vil have, men det giver mig 5 cm så jeg kan svinge ind over hovedbanen (der er gået i en tunnel på dette tidspunkt) og hen langs nordvæggen. Her er der en lille station eller stoppested inden banen forsvinder mod vest ind i en tunnel. Trafikken på denne sidelinje er gods (let/mellemtungt) og mindre passagertog. Fra den store station langs sydvæggen fortsætter togene primært mod vest ud af byen, men det kan da ikke udelukkes at der kommer et par motorvogne der kører ud på nordsiden i stedet for – så længe man ikke skal have et lokomotiv flyttet til den anden ende.

Ovenstående påtænkes computer styret. Derudover skal der være lidt man kan rode med selv. Det er tilføjet i form af en havn (orange) og mine (gul).

Trafikken mellem disse to er som følger:

Et lokomotiv (gerne en BR V 36 hvis jeg kan få fingrene i sådan et) kører ad sidelinjen og ind på spor 4 på den lille station. Her afkobles de tomme vogne til minen. Lokomotivet bruger nu spor 2 til at køre tilbage og ind på spor 3 igen fra øst. Her påkoples de fulde vogne der køres ned til havnen. Vognene afkobles i spor 4 på havnen (det længst mod højre), og toget bruger spor 3 til at køre tilbage og samle de (nu) tomme vogne op fra spor 2) og så starter det ellers forfra.
Oppe ved minen er der en lille Köf III der henter en eller to tomme vogne fra spor 4 ved den lille station, og ved brug af en enkelt switchback skubber dem op til minen. Dette spor er meget stejlt, men det skulle gå med kun en eller to vogne. Vognen køres herefter (fuld) ned til spor 3. Dette fortsætter indtil alle vogne er flyttet over i spor 3.

Derudover kommer der en gang imellem et godstog der reverser ind på havnespor 1 og smider et par vogne inden det fortsætter op ad paradestrækningen (af hovedspor eller sidespor). Min BR V 36 (eller hvad det nu bliver) skal så flytte evt kulvogne fra spor 2 væk, så det kan komme ind på spor 1 bag vognene afkoblet af godstoget og flytte dem ind på stiksporet hvor der er en lille lagerbygning. Tilsvarende skal vognene ”fiskes” frem igen så de kan blive afhentet. Dette stikspor blev jeg inspireret til fra havnen i Linz (der egentlig har ret interessant industrispor blandt andet med drejeskiver midt i fabrikskomplekser) .
Jeg vil egentlig også gerne have en Ingelbrook Sidings puzzle (der jo let kan laves så det ser ud som en almindelig lagerbygning). Og der er jo plads nordøst for den store station… jeg er bare lidt bekymret for om det giver for meget spaghetti.

Skyggebanegården har jeg ikke tænkt helt vildt over endnu – generelt set er det et problem at jeg ikke har mere en 6 cm mellem lagene. Jeg regner ikke med at afsporinger skal afhjælpes direkte på de skjulte spor – det skal bare være muligt at fiske togene ud så man kan sætte dem på sporet et synligt sted. Derfor er der kun spor i de yderste 10-20 cm, og evt skal det også være muligt at åbne ned til dem i de områder hvor der er skiftespor). Eller måske bare løfte landskabet lidt så man får nogle cm ekstra. Det kan afgøres under testkørsel.

”Returløbene” er langs væggen, så jeg regner egentlig bare med at have lidt scenery (bakke, buske, huse) eller lignende) der skjuler dem uden at lukke dem inde. Det virker nok ikke i enderne hvor jeg drejer 180 grader, men der kan man komme til dem nedenfra (og jeg kan lave det så der er f. eks. 15-20 cm plads. Så må man hyre en børnearbejder med små hænder når sporene skal renses.

Jeg er ikke helt begejstret for stigningen på returløbene. De bliver dog ikke helt så slemme som angivet på planen, da sporskiftet her er placeret på et fladt stykke. Så vidt jeg kunne læse mig til er det muligt at have dem på skråningen, så længe am ikke ændrer stigning hen over (eller lige før eller efter) sporskiftet.

Konstruktivt feedback modtages gerne… er det her for ambitiøs? Er der en bedre måde at udnytte pladsen? For få skinner? For mange? Mulighed for bedre (mere udfordrende eller realistisk) rangering?

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

lmoelleb skrev:

Her er mit første udkast til en sporplan:

Første udkast til nyt layout

 


Hejsa

Hvis du havde et ekstra spor over spor 3, med direkte tilslutning til havnesporet, kunne du have et langt godstog holde og vente på plads, det ville samtidig give dig mulighed for omløb, så du kunne få lokomotivet til den anden ende af togstammen, inden rangering til havnen.
Hvis det ekstra spor tilsluttes med to dobbelte sporskifter hvor din sidebane starter, kunne du undgå sporskifterne ude på strækningen og stadig kunne benytte spor 3 til kørsel i begge retninger.

Du kunne godt få brug for et længere udtræk på sidebanestationen, flyt evt. udfletningen til industrien til den anden ende af stationen, eller til det øverste spor.

Jeg mener du har for mange spor på havnen, der vil normalt være pakhuse m.m. og det har jeg svært ved at se få plads med fire havnespor på den lille havn.
Havnen kunne evt. drejes ind mod midten af rummet på en finger.


Billede
Det ekstra spor.

Billede
Udfletning til sidebane

Billede
Udfletning til havnen

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Netherlands

Indlæg: 90

PB  Blog

Tak for feedback Hans.

Havnen var egentlig udelukkende tiltænkt aflæsning af malm (eller hvad det nu er) fra minen, så det var bare planen at smide en kran eller to deroppe. Men det er nok egentlig en udemærket ide at den også kan bruges til andre ting. Jeg vil dog helst undgå at trække den ud i rummet, da jeg helst vil sikre at der stadig kan være et par madresser derinde.

 Området ser nu sådan her ud:

Havneudsnit

Jeg brugte en del tid på at se om man kunne komme fra det østgående hovedspor ind på spor 4 - det kan næsten lade sig gøre med et dobbelt sporskifte - men ikke helt. Og jeg tror ikke jeg vil ofre mere skinnelængde på stationen for at få det med. Toget kan sendes ind på det "forkerte" spor på det skjulte spor inden det kommer ind på stationen - der er jo ingen der kan se hvor lang tid det har kørt der Smile

Spor 1 og 3 kører stadig igennem på lange sporskifte - der kan jeg evt redde et par cm. De lange sporskifte er brugt for at det skal se bedre ud når et lyntog kører igennem med relativ høj hastighed - men jeg aner ikke om det reelt er vigtigt.

 Evt vil jeg tilføje lidt mere industri (måske i form af den nævnte Inglenook puzzle) fra spor 4.

Det korte udtræk på sidebanestationen er sådan set med vilje - der skal kun kunne trækkes en eller to vogne op ad en relativ stejl stigning. Det kan godt være det er en dårlig ide på sigt, men jeg vil ikke afskrive den helt endnu. Smile

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.