Vestsjælland sommeren 63

Jeg har gennem mange år været medlem i Modeljernbaneklubben Stationsbyen, men da jeg rundede

de 50 tænkte jeg at det var ved at være på tide hvis jeg skulle prøve at bygge min egen modelbane.

 

Jeg har i altid været tosset med OHJ og ikke mindst HTJ så det var naturligt at temaet måtte blive Vestsjælland.

Som periode har jeg valgt ”sommeren 63”, og det har jeg gjort fordi det var det år HTJ fik sin første svenske skinnebus (YBo4) og hvor de stadig også kørte med Scandia skinnebusser.

Selvfølgelig vil der også køre Frichs diesel lokomotiver (OHJ20 og OHJ24).

 

På statsbanen vil temaet normalt være DSB sidebane med et par D maskiner, en C maskine en MTer og så selvfølgelig de obligatoriske MOere.

Jeg er ligesom de fleste er blevet overvældet af alt det danske epoke 3 materiel der er kommet de sidste år og er nok kommet til at anskaffe lidt forskelligt der ikke helt kan kaldes sidebanemateriel, og det vil nok også trille igennem landskabet i ny og næ.

 

Statsbanen kommer til at udgå fra en opstillingsbanegård med vendesløjfe der er placeret i et lokale ved siden af det egentlige anlægslokale.

Derfra køres i en blød kurve ind på en mellemstor landstation med privatbane tilslutning.

Denne station får 2 perronspor og 2 godsspor og så selvfølgelig overleveringssporet til privatbanen.

Privatbanen får 2 spor der ender i en drejeskive og så et par opstillingsspor og et remisespor.

Derudover bliver der også et stikspor til en industri.

 

Fra den station fortsætter statsbanen ned til endnu en opstillingsbanegård med vendesløjfe.

 

Privatbanen der grener fra passerer efter nogle meter en afgrening på åben strækning til en grusgrav eller lign. og derefter et trinbræt.

 

Efter endnu nogle meter nås mellemstationen på privatbanen.

Denne station får et perronspor, et krydsningsspor og et godsspor.

 

Efter mellemstationen fortsætter privatbanen til den sidste opstillingsbanegård som også har en vendesløjfe.

 

Til spor har jeg valgt Tillig code 83 til statsbanen og Peco code 75 til privatbane og til de fleste af de skjulte spor.

Jeg har valgt Roco digitalsystem til styring af lokomotiverne, men ud over det bliver anlægget fortrådet på gammeldags vis, og bliver også uden nogen form for automask styring.

 

Som det kan ses på billederne har jeg hovedsagelig arbejdet ”under jorden”, men inden længe gælder det sporlægningen på den synlige del af anlægget. 

 

Jeg skal prøve at få smidt lidt billeder på efterhånden som projektet skrider yderligere frem.

Billede

Billede 

Billede

Billede

Billede

Frank

Like 4 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Fantastisk flot forarbejde, synes jeg Big smile

Også smart med en veldefinéret tidsperiode, hvor mange muligheder står åbne !

Jeg mener også. udfra de viste billeder og de indledende bemærkninger, at kunne forudse, at anlægget ikke bliver sovset ind i flest mulige skinnestrenge; men bevarer et realistiskt præg Love

Din underbygnibg er særdeles solidt funderet, så det burde borge for en problemfri drift senere. Laughing out loud

Jeg glæder mig til, at se flere billeder fra din hånd, efterhånden som anlægsarbejdet skrider fremad.

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det er rigtig gode tanker og ideer, det skal nok blive godt  Wink Hvem der dog bare havde den plads til rådighed at folde sig ud på.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

:)

 

hej

imponerende projekt

så måske lidt til inspiration og ide

Billede

Holbæk her er jo noget nyere end din periode, men forstørre man pdf eller tiff filen kan man se mange af de gamle spor, men mener jeg har noget skematisk på den gamle staion - roder og kigger igen - og lægger ind - når den er fundet

Billede

mvh

henning h087

 

lidt ps:

tager vi 1963 som udgangspunkt så kørte der på hovedstrækningen Roskilde - Kalundborg : E maskine, MX, MY, MO, OHJ, HTJ maskiner - og det er så Tølløse jeg tænker på.

OHJ kørte jo Nykøbing S - København med der MO og marcipanbrød igennem Tølløse.

desværre ingen D og C - det var ved Kalundborg - Værslev - Slagelse, men husk på at på modelbanen kan man gøre som man vil og ønsker - og hvis MO "brækker" ned - så en C, D kører desværre ikke hurtigt nok, men igen

og hvem siger ikke at ens eget DSB "lufter" sine C, D, E, P, S her  ;) og PR har kørt på Roskilde - Kalundborg i halvtredserne

AttachmentStørrelse
Holbæk 1972-73.pdf 1.58 MB
Holbæk 1972-73.TIF 2.51 MB
Tølløse 1955.pdf - r.pdf 919.45 kB
Tølløse 1955.TIF 1.72 MB
__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.