Opbygning af min bane; flytningen

Som skrevet i det tidligere indlæg. Var der på det tidspunkt en flytning og et hus der skulle sættes i stand. Så før det var gjort rodede jeg ikke med min togbane. Men Endelig blev det tid til at få stillet rammerne op:

 

Nå så er det tid til opdatering, eller - det har det jo faktisk været temmelig længe... Puzzled

Men en flytning kom i "vejen" for mit projekt. først eforhindring var at flytte de rammer jeg havde bygget. Takket været min kærestes stædighed så kom de op på 1 sal uden skrammer. Jeg havde nok personligt regnet med at skille dem ad for at bygge nye rammer i det nye rum. Men på trods af en hel dags flytning (2 hjem) og dårligt knæ så gav hun sig ikke, de SKULLE bare op... det kom de. Tja det her er vel egenetligt skrevet som en stille tak til hende, for tror sgu ikke hun læser med her.

Rammerne stod så i temmelig lang tid deroppe uden at jeg gjorde noget ved det. For jeg havde jo målt og målt og regnet. Men den ene ramme skulle altså forkortes.Det var således at der skulle skæres 20 fu..... centimeter af. . Efter alt for langt tilløb gik jeg i gang en gang i foråret. Rammerne kom op og tilpasset hinanden. og jeg kunne gå i gang med at bygge...om. Den lange ventetid havde jeg brugt ved tegnebordet og tilføjet min oprindelige plan; dobbelt strækning og et lidt andet stationsforløb samt en lille endestation.

Så nu kom banen til at se således ud:

Billede

 

Området med mit BW var jeg jo i gang med, og valget med at fortsætte med den del var ikke så svært. For at komme om bagved skulle rammen trækkes ud fra væggen. Så for at komme ind i rummet måtte jeg under banen hver gang - pænt bøvlet men hvad gør man ikke....?

Som det ses her på billedet så er indgangen til rummet lidt spærret. Udover rodet på pladen kan "bjerget" - eller starten til det ses i baggrunden. Måske lidt umotiveret med bjerg der, men det var nødvendigt at lave et eller andet så der var frihøjde nok lige bag remisen fra midten og højre om, set fra drejeskiven af. En bakke havde haft for stejl stigning, så det blev som det er nu. Som det så også ses er jeg ikke hoppet på en nyere styring end den gode gamle 6021´er. Den er dejlig nem at styre lokomotiverne med. To cifre tastes, og man kan køre. En memory til skyggebanegården og et keyboard til drejeskiven er der også - der kommer også en ekstra styrepult ud for stationen.

Billede

Nok om styringen, her lidt billeder:

Nedkørslen til kurven under/bag remisen samt værksted:

Billede

Da der køres med damp, diesel og EL lokomotiver, så skal der også være et sted hvor diesel loksne kan tankes op:

Billede

Jeg er ikke så god til at vente med tingene til det egentlig er klar til det :D  derfor måtte jeg også lave lidt landskab rundt om skinnerne på BW´et. Tja i virkeligheden ville der nok slet ikke være græs sådanne steder, men det er der så hos mig. Synes det bryder de lidt kedelige flader.

Billede

Lidt tættere på:

Billede

Der er dog sket mere end det her, og det vender jeg tilbage med engang i næste uge... Glasses

 

 

Tommy Ø skrev:

Hej. Smile Synes det ser rigtig godt ud det du har fået lavet. Godt du kom igang efter flytning. Glæder mig til at følge med og se noget mere.

MVH Tommy Ø Smile

Hejsa

Tak for det, ja det er rart at være i gang i gen.

Jeg har således lavet bjerget færdigt, har dog ikke taget billeder undervejs, nå ja der er også kommet græs her og der.

Bjerget, som jo ikke er voldsomt højt, går som sådan hele vejen rundt bag remisen, for at dække over sporene under. 

Billede

 

på den anden side af remisen ser der således ud: Der hvor lokomtivet holder, bliver der tanksted til dieselloks, behørigt rammet ind så der ikke løber diesel olie ud i naturen, kloakdæksler/riste kommer også til senere:

Billede

 

og helt ude på hjørnet står der så et træ :)  :

Billede

 

Der blev også tid til at skrælle de normale Märklin 7391 stopbomme. den hvid/røde plastdel er lige til at trække af. Så skærer jeg pufferne af og maler den i en stålgrå farve og patinerer derefter. Til sidst limer jeg et stykke træ der er bejdset på. Det giver næsten en helt helt anden stopbom:

Billede

 

Der blev også tid til at male kanlaer til wirer og spændværk (tror jeg de hedder):

Billede

 

Lidt billeder af de tilsåede arealer og med stopbomme på plads (den ene gik så løs i limningen, derfor er den skæv)

Billede

 

(og på det her billede kan jeg jo se der skal lappes lidt i skærverne... :p  )

Lokomotivværkstedet hvor de bruger tiden på lokomotiverne, frem for at slå græs rundt om værkstedet:

Billede

 

Vandtårnet er også kommet på plads, og de første træer er vokset op:

Billede

 

der kommer naturligvis mere bevoksning til både i form af træer og buske, men sikkert også lidt blomster. Temaet hos mig bliver forsommer/sommer, da det giver mulighed for lyse træer og masser af blomster (uden at det skal overdrives!)

Men lige pt står den på at bygge remisen færdig, og ikke mindst tankstedet. Der skal også lægges de kanaler til wirene, og trækkes noget snor der kan illudere de selvsamme wirerer ud til sporskifter. Der kommer kun Weinerts "Wartesignale" på mit BW, så slipper jeg for at trække wire ud til signalerne Cool

 

 

 

Da der nu alligevel var vild med dans i flimmeren. Så kunne jeg jo lige så godt lave en beskrivelse af hvordan jeg gør når jeg ”bygger” græsarealer.

 

Jeg har min måde at gøre det på, og det er på ingen måde den eneste måde at gøre det på. Men den er nu engang den jeg bruger. På enkle grønne græsenge, der maler jeg dog med lidt grøn maling og såer græsset direkte i malingen. Det holder faktisk ganske fint.

 

Men til arealer med varieret græs der strøer jeg først fint sand ud. Det sand er til terrarier købt i en dyrehandel og hedder vist ”Dessert sand”


Billede

Oven i det drysser jeg noget grus fra faller

 

Billede

 

Derefter får det så noget mørkt grus også fra faller. Begge typer grus er med til at bryde den ellers lyse farve som sandet har.

 

Billede

 

For at få limen til at trænge rundt i al sand, sprayer jeg med vand tilsat lidt sulfo.

 

Billede

 

Med sprøjten drypper jeg så limblanding (vand, lim og ganske ganske lidt sulfo) ud i sandet og sikrer mig at det fordeler sig over det hele.

 

Billede

 

Jeg drysser så lidt ’”burnt grass, fine turf” fra ”woodland scenics” på mens limen er våd. Det er lidt svært at se det her på billedet, men når det tørrer op er effekten ganske god. Linealen over skinnen er kun for at dække af.

 

Billede

 

Og efter det så noget ”green grass fine turf” fra selvsamme firma.

 

Billede

 

Nu er det så tid til at plante/så græs. Jeg har fundet ud af at det giver det pæneste resultat ved at starte med langt græs, så mellem og afsluttende med kort græs. Gør man det omvendt har det lange græs svært ved at få fæste i limen. Jeg bruger den hjemmelavede græsmaster (flueketcher + tesi) den fungerer fint synes jeg. For at sikre der kun kommer græs der hvor jeg vil have det. Der dækker jeg af med hvad jeg nu har liggende. Er det op af en bygning er det langt bedre at fjerne bygningen og lægge papir, eller noget andet tyndt. Derved kan man komme godt ned med græsmasteren og lave noget dejligt tæt græs op af en væg.

 

Her meget langt græs fra Noch

 

Billede

 

Og her er det så mellemlangt i grøn

 

Billede

 

For at bryde det meget grønne bruger jeg også gult/beige som giver illusion af tørt eller vissent græs.

 

Billede

 

Til sidst som beskrevet får det med kort græs ind – eller ned mellem de lange strå. Her bruger jeg en lidt mørkere grøn for at give lidt dybde i græsset.

 

Billede

 

Normalt vil jeg vente med at støvsuge til dagen efter, men nu gjorde jeg det forsigtigt så stopbommene kunne komme på plads.

 

Billede

 

 

Tankområdet fik lidt lys sat op og kloakriste og dæksler (de er dog ikke sat fast endnu)

 

 

Billede

 

Lidt opdatering:

Jeg ville have malet væggene i en himmelblå, og det skulle jo gøres inden remiseområdet var færdigt. Så nu da det var færdigt (alt er relativt... i al fald så færdigt bagtil at jeg kunne rykke det ind til væggen) fik jeg malet .

Billede

før:

Billede

og efter...

Billede

Kabelkanalerne til wirene til sporskifterne er også lagt - det havde alt andet lige været lettere at lave INDEN jeg havde lavet resten Smile men det var jo ligesom for sent. så der skulle "graves" lidt med en skruetrækker og derefter rettes op med sand og grus efterfølgende.

Billede

lidt (flere) billeder fra remiseområdet:

natstemning

Billede

Et sidste billede fra denne vinkel inden rammen flyttes ind mod væggen.

Billede

og min Br 24, der længselsfuldt venter på at komme ud og køre lidt mere end bare på remiseområdet.

Billede

Udover dette har jeg rodet med skyggebanegården som er lavet med min Memory og S88 osv... så nu ser det - i store - træk ud til at virke. Der er lige lidt småting der skal justeres. Det er stadig styrevognstogene der driller lidt.

Men ellers var min tanke jo at bruge Auhagens station Krakow til min station. Men da jeg på en tur til tyskland fandt jeg samme firmas Neupreussen station til en ret god pris:

yep - 5€ ca 37,50 det er vel ikke for meget at give :bigsmile: 

Billede

Billede

Så med en lille station i overskud, var der ikke andet for at udvidde banen. Som det ses længere oppe på min tegning er det et sykke tid siden jeg fik ideen (og stationen) men først nu er de begge bygget. Derfor kunne jeg gå i gang med at bygge ramme og stille den op (benene til rammen er kun midlertidige!!)

Billede

skinnerne og div tilbehør til denne del er klar:

Billede

og med denne lille supermaskine fra Proxxon, er det nemt at lave lige og rene snit i skinner der skal rettes til:

Billede

Nu kunne der endelig rulle nogle testtog ind på den kommende station. Det var så her jeg kom i tanke om... eller erfarede om man vil, at fritrumsprofilet skal overholdes ale steder :party:  men det var dog nemt at rette op på efterfølgende.

Billede

Ups....

Billede

Tja det var lidt fra de sidste par uger (måneder) fra mig af...

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 3 kan lide
Top