Forbedring af Märklins billige lyssignaler

 

Jeg skulle bruge nogle signaler som egentlig ikke skulle have den store funktion. Jeg ville dog gerne nyde godt af Märklins pæne signaler uden synlige ledninger op igennem masten. Jeg ville også gerne have det bløde lysskift som der er på de dyre digitale udgaver. MEN - jeg ville bestemt ikke betale den pris de koster, for de skal ikke styres digitalt. Desuden ville jeg gerne have den "grågrønne" signal mast, frem for den grå som de billige "hobby/My World" signaler har.

Så et par stykker blev indkøbt for at se hvad jeg kunne få ud af dem. Sølle 69,- kr hos den lokale Lokdoc på Stevns. Det ville ikke vælte budgettet hvis det blev ødelagt. Pakket ud derhjemme var det nemt at beslutte at male dem. Noget tape (Jeg bruger Tamiyas fænomenale gule afdækningstape) og pakker signalhoved og den dersens hvid/rød/hvid plade ind og maler med min airbrush. Det tager ingen tid og resultatet bliver ganske godt:

Billede

 

Der er kun to ledninger (+ og - ) til signalet skal der lidt elektronik til at at skifte det, og ikke mindst at lave det bløde lysskift. Märklin anbefaler at der kun bruges deres pult 72751, men dels havde jeg ikke i sinde at bruge dem, dels ville den jo ikke give det lysskift jeg søgte. For at skifte dem på normal vis skal der laves en ompoling af de to ledninger - dette klarer pulten 72751, samtidg med at den kan styre strøm til sporet og et forsignal. Det kan dog også gøres ved hjælp af et par dioder. Men så skifter lyset hurtigt og ret "kontant"

Jeg faldt over denne side: http://www.henningvoosen.de/Site/Insider/Index_Tips.htm og et stykke nede var der et diagram som lignede den løsning jeg var ude efter.

Ved at tilføje to elektrolyt kondensatorer, et trimmepotentiometer og to dioder er det muligt at skabe det bløde skift. Der er ikke grund til at frygte den her opgave, selv uden den store elektronikkyndighed så er det ret simpelt. . Loddet sammen ser det således ud:

Billede

De to dioder skal forbindes til et skifte relæ, som kan skiftes med trykknapper eller via decoder. Jeg valgte det sidste  - jamen hov, skrev jeg ikke at jeg ikke ville bruge dem digitalt? Jo... det gjorde jeg. Men med det mente jeg at jeg ikke selv skal skifte dem via keyboard eller på anden måde selv gøre det. Jeg ville gerne have en forsinkelse på skiftet fra bloksignalet til forsignalet. Derfor valgte jeg at bruge et par ledige indgange på mit S88 modul, som så får impulser fra to reedkontakter. Via min Memory laver jeg så en "togvej" som skifter de to signaler med lidt forsinkelse. Er det grønt så jeg ved at toget har forladt et spor på den skjulte banegård, således at jeg ved grønt lys ved tunnel indgang kan køre ind. Er der rødt (som det skifter til når et tog har passeret signalet og er på vej ind på den skjulte banegård) så er der ikke noget ledigt spor (endnu) på den skjulte. Så skal der stoppes før indkørsel i tunnel. Der er ikke nogen styring af kørestrøm. Jeg vælger at køre ud fra hvordan signalerne står.

Men resultatet af det, der har taget væsentligt længere tid at skrive om end at lodde sammen, ser sådan her ud:

 

  

 

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 1 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 596

PB  Hjemmeside

Hej Steen

Det ser hamrende flot ud og virkelig godt gennemtænkt.

Tak for beskrivelsen også.

Med venlig hilsen

Reiner

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Du beskriver, at Du kan se, at en stamme har forladt skyggebanegården, og så får Du grønt.

Men hvordan styrer Du så signalerne, hvis der er mere end en spor, der ubesat ?

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

bygger01 skrev:

Du beskriver, at Du kan se, at en stamme har forladt skyggebanegården, og så får Du grønt.

Men hvordan styrer Du så signalerne, hvis der er mere end en spor, der ubesat ?

Hejsa

Min skyggebanegård kører automatisk via mit S88 og min memory, og efter "først ind - først ud" dvs der er altid kun et spor ledigt. Medmindre jeg manuelt sender tog ud fra skyggebanegården. Men så ved jeg at jeg godt må "køre over for rødt" :bigsmile: og ind på et af de ledige spor. Så det er mere for at have en indikation på "frit spor" således at et evt langsomt damplokomotiv ikke bliver ramt i r**** af et hurtigt tog.

Reedkontakten sidder her ved den røde skinne før Englænderen. tag dig ikke af stationen... den forsvandt ikke da jeg kopierede billedet med de skjulte spor Smile

Billede

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Reiner skrev:

Hej Steen

Det ser hamrende flot ud og virkelig godt gennemtænkt.

Tak for beskrivelsen også.

Med venlig hilsen

Reiner

tak for det, det er nu ikke mig der skal have rosen, for det er jo ham tyskeren der har været den samrte, jeg har bare brugt hans diagram Smile

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

vectra

Bygningsingeniør

Tisvildeleje

Indlæg: 101

PB  Blog

Hej Steen.

Tak for at finde den meget spændende side fra Henning Voosen. Den er godt nok interessant.

Når du har brugt hans oplæg til overblænding af de simple (!) Märklin signaler, så må du have fundet de nævnte switching dioder BAY80 eller tilsvarende.

Hvor har du fundet dem eller har du fundet et alternativ? (jeg aner ikke, hvad en switching diode er, og Googler jeg det, bliver jeg ikke meget klogere).

Fx på RS-Components optræder ca. 300 dioder af slagsen og ingen BAY80. Hva' så?

Vh Torben

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

vectra skrev:

Hej Steen.

Tak for at finde den meget spændende side fra Henning Voosen. Den er godt nok interessant.

Når du har brugt hans oplæg til overblænding af de simple (!) Märklin signaler, så må du have fundet de nævnte switching dioder BAY80 eller tilsvarende.

Hvor har du fundet dem eller har du fundet et alternativ? (jeg aner ikke, hvad en switching diode er, og Googler jeg det, bliver jeg ikke meget klogere).

Fx på RS-Components optræder ca. 300 dioder af slagsen og ingen BAY80. Hva' så?

Vh Torben

Ha ha... ja det glemte jeg at skrive - sorry.... Men ja jeg har også googlet og søøgt alle steder. Et besøg hos Brinck elektronik i KBH gjorde at jeg blev lidt klogere. For det viser sig at BAY80 er en temmelig gammel betegnelse. Ekspedienten mente at det måtte være en alm diode. Så jeg anskaffede mig en bunke 1N4003 dioder (mener jeg de hedder) og det virker altså fint. Jeg tror nu også at en mindre må kunne virke, men pladsen er jo ikke et problem her.

så ingen grund til at lede mere, bare brug en alm diode...

Smile

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

vectra

Bygningsingeniør

Tisvildeleje

Indlæg: 101

PB  Blog

Tak for dit svar. Det gør unægteligt udvalget af brugbare dioder større. Det ser ud til, at kriteriet for valg af diode er strømmen igennem dem. 1N4003 har så vidt jeg kan se en max forward strøm på 1A, så hvis dit valg fungerer må jeg lede efter alternativer, der hedder 1A eller evt større (hvis jeg altså ikke kan finde 1N4003).

I min planlagte bane indgår også en skyggebanegård, og jeg er interesseret i at vide hvorledes du har lavet styringen med FI-FO funktionen. Du bruger antageligt s88 til sporbesat, men hvordan er sammenstillingen af k83, k84, s88 og CS/pc for at opnå det ønskede mål med sikring af kun ét tog på ét spor ad gangen? Har du evt mulighed for at tegne et diagram, der viser kabling mv?

På forhånd tak for svar og også for dine opdateringer på eget anlæg.

Vh Torben

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

vectra skrev:

Tak for dit svar. Det gør unægteligt udvalget af brugbare dioder større. Det ser ud til, at kriteriet for valg af diode er strømmen igennem dem. 1N4003 har så vidt jeg kan se en max forward strøm på 1A, så hvis dit valg fungerer må jeg lede efter alternativer, der hedder 1A eller evt større (hvis jeg altså ikke kan finde 1N4003).

I min planlagte bane indgår også en skyggebanegård, og jeg er interesseret i at vide hvorledes du har lavet styringen med FI-FO funktionen. Du bruger antageligt s88 til sporbesat, men hvordan er sammenstillingen af k83, k84, s88 og CS/pc for at opnå det ønskede mål med sikring af kun ét tog på ét spor ad gangen? Har du evt mulighed for at tegne et diagram, der viser kabling mv?

På forhånd tak for svar og også for dine opdateringer på eget anlæg.

Vh Torben

Hej Torben

Der løber jo ikke megen strøm igennem det simple kredsløb og signal, så uden at vide det vil jeg tro at selv en 1n4148 diode vil kunne gøre det, men det er jo bare et gæt.

her kommer en forklaring af styringen til min skjulte banegård. Min største udfordring var at få det til at køre stabilt når jeg også kører med styrevognstog, som nogle gange vendes - og derfor ikke altid er med lokomotiv eller styrevogn forrest. Derfor endte jeg med redkontakter og en magnet placeret i den ene side (men dog samme side) på alle lokomotiver. Så jeg skal blot sikre mig at et lokomotiv sættes rigtigt på banen så fungerer det. Men hvert reedrør sidder lidt længere end en bremselængde (for det lokomotiv med længst udløb) før sporskiftet i enden af hvert opstillingsspor (reedrørene er markeret med rød på tegningen).

Hvert reedrør går så til en indgang på mit S88 modul. Som så er forbundet til min memory (bruger ikke CS/PC, men det helt oldschool 6021/6040/6043 system Glasses memoryen styrer så en 6084 til strøm på sporene i den skjulte banegård (tænk som at det er signaler der står der) og en 6083 til sporskifterne ved indkørslen.

Så når et tog rammer reedrøret (på spor 1), så sker der dette:

- Spor 1 gøres strømløst, skifte A stilles til afvige, skifte B til afvige, spor 2 får strøm.

så nu er spor 1 optaget, og spor 2 ledigt. Så næste tog giver denne kommando:

- Reedrør på spor 2: spor 2 gøres strømløs, skifte B stilles til ligeud, skifte C til afvige, spor 3 får strøm

- Reedrør på spor 3: spor 3 strømløs, skifte B ligeud, spor 4 får strøm.

- Reedrør på spor 4: spor 4 gøres strømløs, skifte A ligeud, spor får strøm.

De to reedrørs markeringer med pilene er dem der styrer mine signaler i denne beskrivelse.

Billede

Håber det kan bringe dig lidt videre...

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

vectra

Bygningsingeniør

Tisvildeleje

Indlæg: 101

PB  Blog

Hej Steen.

Tak for din forklaring. Det virker jo ret simpelt, Som jeg forstår det vil der aldrig (læs. sjældent) være rødt signal for indkørsel til skyggebanegården, fordi der altid vil være mindst ét ledigt spor.

Hver gang, der bliver fyldt op, gives strøm til udkørsel, så et spor frigøres og signalet går på 'grønt'. Eller rettere sagt: indkørselssignaelt er kun 'rødt' i den tid det tager for et andet tog at forlade banegården.

Hvad angår valg af dioder synes der at være meget vide rammer, da strømmen vel kun er den strøm, der går gennem signalets ene lysdiode (ca 10-20 mA), så jeg vil se hvad jeg kan finde på markedet.

Endnu en gang tak for din henvisning til Voosens hjemmeside!

Vh Torben 

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

vectra skrev:

Hej Steen.

Tak for din forklaring. Det virker jo ret simpelt, Som jeg forstår det vil der aldrig (læs. sjældent) være rødt signal for indkørsel til skyggebanegården, fordi der altid vil være mindst ét ledigt spor.

Hver gang, der bliver fyldt op, gives strøm til udkørsel, så et spor frigøres og signalet går på 'grønt'. Eller rettere sagt: indkørselssignaelt er kun 'rødt' i den tid det tager for et andet tog at forlade banegården.

Hvad angår valg af dioder synes der at være meget vide rammer, da strømmen vel kun er den strøm, der går gennem signalets ene lysdiode (ca 10-20 mA), så jeg vil se hvad jeg kan finde på markedet.

Endnu en gang tak for din henvisning til Voosens hjemmeside!

Vh Torben 

Hej Torben

Jamen i princippet har du ret, det er faktisk også kun tænkt som en sikkerhed for at, hvis nu et tog ikke starter op (det er sket før, og sker helt sikkert igen :)  ) i det tilfælde vil signalet netop ikke skifte til grøn og jeg ved derfor at jeg skal ind og hente et strandet tog. Så det er udelukkende for at få et visuelt tegn på at toget har forladt sporet at jeg har det signal stående. Og netop derfor jeg ikke skifter det sammen med kørestrøm, men at det rent faktisk skal aktiveres af et tog som har forladt den skjulte.

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.