Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Signaldrift i spor N

Hej venner

Jeg kommer fra Mærklins H0, og kører nu spor N digitalt primært fleischman, og har kigget på et par viessmann signaler ( til en julegave Smile ) .

Men så er det jeg kommer til at tænke på hvordan sådanne anvendes i spor N. Er det nøjagtig det samme som det var i mine gamle mærklin dage hvor man "blot" skulle isolere sporsegmenter? eller ser verden anderledes ud i dag?

Har også et lidt mere generelt spørgsmål angående signaler:

Hvilke epoker passer vingesignaler til, eller omvendt hvornår begyndte man at anvende de mere moderne typer?

Mvh og rigtig god jul!

Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

"Mathias Nielsen" skrev:
Er det nøjagtig det samme som det var i mine gamle mærklin dage hvor man "blot" skulle isolere sporsegmenter?
Det er det samme. Vingesignalerne har indbygget afbryder til det isolerede spor. Jeg har ikke helt check på digital mht. til isoleringer og signaler, men så vidt jeg ved findes der et modul, der kan stoppe toget foran signalet på en digitalstyret bane uden de efterfølgende probler, der ligger i at fjerne "signalet" (/strømmen) fra sporet/toget.
"Mathias Nielsen" skrev:
Har også et lidt mere generelt spørgsmål angående signaler:Hvilke epoker passer vingesignaler til, eller omvendt hvornår begyndte man at anvende de mere moderne typer?
Alt efter land . . . Generelt set brugte man vingesignaler op til 80-erne. Lyssignalerne begyndte at komme allerede i 50-erne. Men som sagt MEGET generelt set. Der er masser af undtagelser - især når vi kommer væk fra hovedstrækninger.
"Mathias Nielsen" skrev:
Mvh og rigtig god jul!Mathias

Tak i lige måde.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

Tak for svaret! Smile

Citat:
Vingesignalerne har indbygget afbryder til det isolerede spor.
Har de nyere signaler ikke det? måske et dumt spørgsmål, men hvor installations-pdf'en på viessmanns hjemmeside til vingesignalerne er meget intuitive er dem til de nyere signaler noget dårligere skrevet :? Jeg kører iøvrigt godt nok digitalt, men det er indtil videre den "billige" version med en minitrix mobil-station. Jeg har altså ikke en central station til at styre signalet, så det skal styres med mine gamle mærklin kontrol-bokse indtil videre (ligesom mine sporskifte iøvrigt).
Citat:
men så vidt jeg ved findes der et modul, der kan stoppe toget foran signalet på en digitalstyret bane uden de efterfølgende probler,

...får jeg så brug for sådan en, eller kan signalet blokere det digitale signal såvel som det analoge?

Mvh. Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Nyere signaler? Det forstår jeg ikke. Hvad er det, du specifikt taler om? På Viessmanns hjemmeside er vist vingesignalet med katalognr. 4400. Lige under signalet er en link til brugsanvisningen "Einbau und Betriebsanleitung". Klikker man på den, kommer man herhen. På side 5 og figur 5 er vist, hvilke ledninger der er tilkoblet signalet. Heribland to røde ledninger. Teksten ud for betyder "kontakt til togkontrol". Det er disse to ledninger, der skal bruges til at afbryde toget videre fremfærd forbi signalet og altså fjerne strømmen fra det isolerede skinnestykke, der er foran signalet. På figur 8 på side 7 er på glimrende vis vist, hvordan man tilslutter de forskellige ledninger. For mig at se er der ikke rigtigt noget "intuitivt" over denne brugsanvisning . . . ? Denne funktion findes på disse rimeligt nye signaler, og denne funktion har fundets på Fleischmanns, Trixs, Märklins og andres signaler faktisk lige siden, man startede med at fabrikere dem.

Citat:
...får jeg så brug for sådan en, eller kan signalet blokere det digitale signal såvel som det analoge?

Signalet fjerner den strøm/det signal, der går til skinnestykket - det om det er analogt, digitalt, 220 volt, P3, voice eller whatever. Det er som at lukke for en vandhave. Dér er det også lige meget, hvad der kommer ud af hanen: Vand, sprut, cola, saftevand, olie . . . . Problemet SVJV (andre må gerne hjælpe til her) er, at toget helst ikke må miste det digitale signal. Gør det det, skal toget opdateres fra kontrolboksen, hvilket tager lidt tid. Det tydeligste at se er, når lyset slukker.

Det er vist nok en sådan én her, du skal bruge. Men jeg har ikke erfaring med digital, så andre må svare på problemstillingen; konsekvenserne for det digitale tog ved først at afbryde strømmen til toget og derefter tilslutte den igen.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Åh, der gik vist en prås op for mig:

Du mener nyere signaler = lyssignaler? Hvis ja, så er der et problem, for nej, de har ikke et sådan afbryder indbygget. Og jeg kender heller ikke umiddelbart nogen andre lyssignaler i N, der har. Lyssignaler har kun ledninger til lamperne i signalet - resten er op til dig.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"boholm" skrev:
Åh, der gik vist en prås op for mig:Du mener nyere signaler = lyssignaler? Hvis ja, så er der et problem, for nej, de har ikke et sådan afbryder indbygget. Og jeg kender heller ikke umiddelbart nogen andre lyssignaler i N, der har. Lyssignaler har kun ledninger til lamperne i signalet - resten er op til dig.

Yes, lyssignaler = nyere signaler (sådan går det lidt hurtigt engang imellem) Smile Syntes egentlig det er underligt at der er denne forskel, men det handler måske om kompleksiteten af det netværk man kan opbygge med lyssignaler, og at det derfor ville være en begrænsning at fastmontere en sådan afbryder fra fabrikkens side?

Med hensyn til den brugsanvisning du linker til, så syntes jeg netop den var godt skrevet med fine illustrationer...i modsætning til den tilsvarende for lyssignaler. Skyldes nok et lidt underligt ordvalg fra min side mht intuitiv ... !

Men det giver god mening med det modul du også nævner... uden spænding vil toget jo ganske rigtigt miste sit lys...

Tak igen

Mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Tja, den store forskel er jo, at vingesignalet allerede har mekanik i sig, så det lå lige til højrebenet at indlægge en afbryder. Lyssignaler er rent elektriske - altså uden mekanik - og desuden kan lyssignaler have flere stillinger end et vingesignal, så det kan blive en større omgang at få lavet afbryderen. Idag kan få meget små relæer, så det burde ikke længere være det helt store problem. Det er så ikke alle modelfolk, der har brug for afbryderen, så hvorfor skal de belemres med en sådan, når de køber et lyssignal :?: Wink Driftformen (måden at køre togene på) er med til at bestemme, om der skal være afbrudte skinnestykker eller ej. Som regel bruger man afbrudte skinnestykker på private anlæg, hvor man er alene og gerne vil køre med blokke og forhindre, at togene kører sammen - uden at blive overvåget. Hvis man er flere (f.eks. i en klub) og man personligt kører sit tog, er der ikke umiddelbart behov for afbrudt skinnestykker, da personen jo selv styrer toget og derfor kan/skal/bør stoppe toget selv ved signalet - og endda (forbilledligt) kan køre over for rødt Shock Sad

Nå, det blev til lidt argumentation for og imod. Faktum er, at producenterne ikke gør det - og jeg tror, at det vil være sådan i fremtiden også.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Picture

jms_dk

Indlæg: 141

PB

Hej Mathias

Hvis du sørger for at have Lenz Gold Mini dekodere i dine lokomotiver kan du benytte dig af asymmetrisk dcc kombineret med konstant bremselængde.

/Jan

__________________

/JanM

Medlem af:
N-Modulgruppen
fremo

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"jms_dk" skrev:
Hej MathiasHvis du sørger for at have Lenz Gold Mini dekodere i dine lokomotiver kan du benytte dig af asymmetrisk dcc kombineret med konstant bremselængde./Jan

Ok, tak for tippet!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mathias Nielsen

IT civilingeniør studerende

Indlæg: 200

PB

"boholm" skrev:
Hvis man er flere (f.eks. i en klub) og man personligt kører sit tog, er der ikke umiddelbart behov for afbrudt skinnestykker, da personen jo selv styrer toget og derfor kan/skal/bør stoppe toget selv ved signalet - og endda (forbilledligt) kan køre over for rødt

Ja den forskel havde jeg slet ikke tænkt på - jeg er jo bare mig selv Smile

Men jeg har netop brug for at toget stopper, så jeg tror jeg ender på et vingesignal...og så må jeg undersøge hvilket digital-modul jeg så også skal bruge.

Jeg havde umiddelbart tænkt mig at placere et signal ved de to indkørsler til min store station. Så kan jeg "glemme alt" om et givent tog indtil det vender tilbage til stationen, og istedet foretage noget rangering eller lignende, uden at skulle bekymre mig om et pludseligt indkommende tog! Nogen kommentarer til det?

Mvh Mathias

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

"Mathias Nielsen" skrev:
Nogen kommentarer til det?

Ikke herfra.

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.