Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

364cm x 286cm, (Internationale) Eksprestog og en storby

Hej allesammen,

Så lykkedes det mig at blive færdig med en bane til Rasmus. De synlige strækninger er planlagt med større omhu end skyggebanegårdene. Sidstnævnte skal omarbejdes for at blive lidt kønnere at kigge på. Samtidig skal 3D-højderne der justeres end smule. Jeg har ikke detaljeret anlægget ud med bygninger og baggrund(e), men der skal som skitsen viser tidligere i tråden bygges en del byhuse. Og station nummer to røg ud af programmet Laughing out loud.

Banens idé og tema

Jeg har altid været facineret af de rigtig store eksprestog med spændende fremmede vogne i togstammen. Så når man nu får at vide, at der skal bruges et anlæg med denne karakter: ” ...det er primært paradestrækninger med persontrafik. Men en separat godsbanegård kunne være sjovt. Så er det også med til at give variation på banen. PS. Hovedbanen må gerne være med "mange " spor.

Ja, men så bygger vi sådant et anlæg. Lange internationale eksprestog kræver en (hoved)banegård, lange perroner og lange paradestrækninger. Dette layout er et forsøg på at skabe dette på den givne plads der er 364cm x 286cm.

Præmisser

ROCO Line uden ballast, så store radier som muligt. Megen brug af flexspor. Et af ROCOs helt stærke kort er kurvesporskifterne i R9/R10. Hvis først man har plads til kurven, kan man med dem folde en hel station omkring et hjørne, fordi transversalerne, der skal sikre at alle stationens perronspor kan bruges i begge retninger, kan flyttes ud i en lang blød kurve. Den fordel tager vi selvfølgelig i brug. Så vidt jeg har forstået er der ikke nogen fast epoke eller tema. Der skal køres både med tysk og dansk materiel. Godstrafik er muligt, men har ikke haft den store prioritet ved udformningen af anlægget.

Anlægget

Jeg har forsøgt at skabe en så stor station, som det er muligt i lokalet. For at understrege storbymiljøet, er de fire perronspor overdækket med Fallers banegårdhaller (kat. nr. 120199), der kommer ret tæt på hvordan de kan se ud i Danmark. Stationsbygningen ligger på tværs en etage over sporene lige som hovedbanegården i København.

Som ved denne er der også et centralposthus tilknyttet stationen, endda med indkørsel ind i ”kælderen”. Dette kan også iagttages i København, gå ind og tag et kik på ”Google Earth”. Her er det dog kun blevet til tre spor plus et udtræksspor. Postvogne kan således kobles på de nationale il- og eksprestog uden at skulle hentes mange kilometer væk. Det meget sene aftentog med aviser til provinsen bliver også sammenstillet her.

De lange nationale og internationale eksprestog bruger fortrinsvis spor et og spor to fordi disse er de længste. På spor et holder der et eksprestog med syv 30cm vogne, der er faktisk plads til en vogn mere. Spor tre og fire bruges til de kortere lokaltog, her har jeg (desværre) brugt lidt R2 helt til højre, for at kunne gøre sporudfletningen til venstre på anlægget mere langstrakt.

Ved siden af banegårdshallerne er der blevet plads til fire meget lange opstillingsspor. Disse bruges fortrinsvis til opstiling af (person)vognstammer. Her er der også indbygget en omløbsmulighed.

Udtrækssporet er samtidig sporet ned til en lille godstogrist, der kan erstattes af spor ind til en containerkran alt efter hvilken periode man kører i. Der er blevet plads til en drejeskive (ROCO), med omløbsmulighed og et ekstra spor til banetjenesten. Her står der enten et hjælpetog eller en række udrangerede vogne inderst og et par vogne fra banetjenesten yderst.

Banen er udformet som et ”sammenfoldet kødben”, men paradestrækningen tager en runde i værelset før den forsvinder under jorden. Her er der brugt meget fleksspor – jeg tror det kan komme til at se rigtigt godt ud. For at skabe lidt afstand til stationen er paradestrækningen lagt en etage højere. Strækningen igennem byen forestilles skjult bag eller i en husrække.

Som sagt skal der tænkes lidt over skyggebanegårdene, men jeg stopper her, for den næste opgave hedder ”Gribskovbanen i model”, dennegang som et relativt langt og slankt anlæg på et loft.

Forslag til forbedringer og kommentarer modtages som sædvanligt med tak. Og Rasmus, pas nu på ikke at knække halsen på den her plan. Der er nemlig MEGET arbejde i det her anlæg Laughing out loud.

De venligste hilsener

Lars

T_Overview_1

T_Overview_2

T_Synlig

T_Skygge_1

T_Skygge_2

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

Spændende...

Jeg kan godt lide placeringen af depotet - et godt stykke fra stationen.

Lidt rigeligt med spor - men når det er sagt, så er der kun tilbage at sige:

Meget vellykket layout Lars.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Godaften Lars

Tak for dit indlæg og sporplanen.

Min første kommentar er at jeg synes det er rigtigt nydeligt! Det er en virkelig spændende og varieret plan som udnytter rummet optimalt!

jeg er superglad for planen og vil helt klart tage den til mig.

Nu vil jeg bruge lidt tid på at studere planen noget nærmere, og så vender jeg helt sikket tilbage...nok med lidt spørgsmål.

Hej hej Rasmus

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Erik 1:87" skrev:
Spændende...Jeg kan godt lide placeringen af depotet - et godt stykke fra stationen. Lidt rigeligt med spor - men når det er sagt, så er der kun tilbage at sige: Meget vellykket layout Lars.

Ja, jo, hhmm, men det er der råd for. Man kan skjule paradestrækningen på stationssiden under anlægget, derved får man plads til et par opstillingsspor mere på den synlige del ovenover. Hele området ved drejeskiven kan så bruges som maskindepot eventuelt så med en egen remise til diesellokomotiverne og/eller en hal til reparation af rullende materiel. Det hele får så et lidt mere strømliniet og logisk forløb.

Jeg ville under ingen omstændigheder sløjfe noget af de øvre paradespor, så kan man ligeså godt finde sig et andet tema. Pointen var netop at man skal kunne se de lange eksprestog køre over en længere strækning.

Jeg har i øvrigt glemt at skrive, at de små korte stikspor for enden af perronarealet er spor til spise- og sovevogne, der skal kobles på/fra de (inter)nationale tog, når de kører igennem "Københavnstrup" Laughing out loud.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej,

1. Hvilken slags pladeopbygning kan/skal bruges til fenne sporplan. Kan man bygge det hele op på f.eks. en "flad 16 mm plade" eller skal det op på en rammeplade hvor man skærer ud til de enkelte skinner....

2. jeg går ud fra at der over ved døren skal laves en vippeplade så man kan komme ud/ind af døren, eller var din plan at kravle under?

3. Hvor ef der umiddelbart plads til huse? (by)

4. har du nu en komplet stykliste på sporplanen med sporskiftere m.v.?

På forhånd tak

Rasmus

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Thrane" skrev:
Hej,1. Hvilken slags pladeopbygning kan/skal bruges til enne sporplan. Kan man bygge det hele op på f.eks. en "flad 16 mm plade" eller skal det op på en rammeplade hvor man skærer ud til de enkelte skinner....
Nej, jeg vil foreslå, at du bygger et rammeanlæg, hvor de større sammenhængende flader kommer på en plade (husk støjdæmpning - se indlæg fornylig her på sporskiftet). Resten (især stigninger) på separat udskåren krydsfinér. Der findes bøger om emnet. Køb dem og læs før du går i gang.
Citat:
2. jeg går ud fra at der over ved døren skal laves en vippeplade så man kan komme ud/ind af døren, eller var din plan at kravle under?
Døren åbner jo udad og ligger på den side af anlægget hvor broen er, denne kan man enten lave "aftagelig", Moppe har givet en god løsning her på sporskftet, jeg fik bare lige ikke sat et bookmark der Laughing out loud, ellers kan du også gå under. Bagved den store station skal man også kunne "dukke op". Her bliver det nødvendigt at dukke under anlægget. Det tager så mange timer at bygge dette anlæg, at jeg vil anbefale en lille polstret stol på skinner, der kan "rutsche" dig over så det bliver nogenlunde nemt. Ellers er det noget man hurtigt kan gå fuldstændig i frø over. Jeg selv har meget nemt ved "smutte" under, fordi jeg ikke vejer så meget og (endnu) er meget smidig. Men det bliver jo nok ikke ved med at være sådan :roll:.
Citat:
3. Hvor ef der umiddelbart plads til huse? (by)
Den store grå plade ved hovedbanegården bruges til dette formål, samt det grønne område i sløjfen nedenunder. Endvidere skal der nok bruges reliefhuse og baggrundsbilledet skal naturligvis også ligne noget der kan bruges i sammenhæng med det du ellers stiller op....BilledeSådan noget her eksempelvis....Dette er i øvrigt også et (det eneste?) område, hvor der nok skal bruges et "mandehul", så man kan nå helt ind i hjørnet.
Citat:
4. har du nu en komplet stykliste på sporplanen med sporskiftere m.v.?

Jep - sender jeg dig per PB. Skønsmæssigt er der brugt penge så det rækker til en (firelænget) bondegård, dog uden stork på taget (de er i restordre Laughing out loud), specielt hvis du tæller sporskiftedrev, digitalisering af samme plus computerstyring med....

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Sebastian Leo Forring

Hårlev

Indlæg: 594

PB  Blog  Hjemmeside

Det ville jeg gerne se med C-skinner Laughing out loud eller for den sags skyld med K-skinner.

For det der layout ville jeg kunne bruge . det jo supper godt og lige noget for mig Laughing out loud

Dog mangler der bare 2 spor for sig selv til gennemkørene godstoge :;D samt et godsdepot og rangerings område :;D

__________________
DSB MY1147 - Banner

Mvh. Sebastian Leo Forring

Marklin C-skinner. mobil station, DSB Epoke 4 - 6

Youtube opdate: http://www.youtube.com/watch?v=cj7_m3LHy4w&feature=colike

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"Litra P" skrev:
"Thrane" skrev:
Hej,1. Hvilken slags pladeopbygning kan/skal bruges til enne sporplan. Kan man bygge det hele op på f.eks. en "flad 16 mm plade" eller skal det op på en rammeplade hvor man skærer ud til de enkelte skinner....
Nej, jeg vil foreslå, at du bygger et rammeanlæg, hvor de større sammenhængende flader kommer på en plade (husk støjdæmpning - se indlæg fornylig her på sporskiftet). Resten (især stigninger) på separat udskåren krydsfinér. Der findes bøger om emnet. Køb dem og læs før du går i gang.
Citat:
2. jeg går ud fra at der over ved døren skal laves en vippeplade så man kan komme ud/ind af døren, eller var din plan at kravle under?
Døren åbner jo udad og ligger på den side af anlægget hvor broen er, denne kan man enten lave "aftagelig", Moppe har givet en god løsning her på sporskftet, jeg fik bare lige ikke sat et bookmark der Laughing out loud, ellers kan du også gå under. Bagved den store station skal man også kunne "dukke op". Her bliver det nødvendigt at dukke under anlægget. Det tager så mange timer at bygge dette anlæg, at jeg vil anbefale en lille polstret stol på skinner, der kan "rutsche" dig over så det bliver nogenlunde nemt. Ellers er det noget man hurtigt kan gå fuldstændig i frø over. Jeg selv har meget nemt ved "smutte" under, fordi jeg ikke vejer så meget og (endnu) er meget smidig. Men det bliver jo nok ikke ved med at være sådan :roll:.
Citat:
3. Hvor ef der umiddelbart plads til huse? (by)
Den store grå plade ved hovedbanegården bruges til dette formål, samt det grønne område i sløjfen nedenunder. Endvidere skal der nok bruges reliefhuse og baggrundsbilledet skal naturligvis også ligne noget der kan bruges i sammenhæng med det du ellers stiller op....BilledeSådan noget her eksempelvis....Dette er i øvrigt også et (det eneste?) område, hvor der nok skal bruges et "mandehul", så man kan nå helt ind i hjørnet.
Citat:
4. har du nu en komplet stykliste på sporplanen med sporskiftere m.v.?
Jep - sender jeg dig per PB. Skønsmæssigt er der brugt penge så det rækker til en (firelænget) bondegård, dog uden stork på taget (de er i restordre Laughing out loud), specielt hvis du tæller sporskiftedrev, digitalisering af samme plus computerstyring med....Venlig hilsenLars

Hej Lars

Jeg skal helt sikkert i gang med banen du er kommet med. Jeg har ingen tidsbegræsnning, og jeg ser det som en spændende udfordring.

Tænkte på, har du nogle links til hvordan man bygger baner op i rammer, eller kender du en god bog eller to?

mht, til digitalisering vil jeg nok springe PC-styring over i første omgang, og i stedet starte ud med en mere prisvenlig controller.

Rasmus

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Sebastian Leo Forring" skrev:
Det ville jeg gerne se med C-skinner Laughing out loud eller for den sags skyld med K-skinner. For det der layout ville jeg kunne bruge . det jo supper godt og lige noget for mig :DDog mangler der bare 2 spor for sig selv til gennemkørene godstoge :;D samt et godsdepot og rangerings område :;D

Hej Sebastian,

Gider du lige gå ind og ændre dit bidrag, min lange smøre (totalcitat) er der altså meget få, der kan udholde at læse to gange Smile.

Og med hensyn til godtrafikken, så mangler der en godsbanering, altså et spor eller to, der fører uden om "Københavnstrup" og så lige mindst 4-5 kvadratmeter mere, så er der også plads til en godstogsrist (egentlig skulle der jo være mindst tre :roll:). For nu ikke at nævne alle sporene ind til diverse industrier og Station Hof må vi jo heller ikke glemme for de der er tørstige Laughing out loud.

Men kunsten ved udformningen af et hvert anlæg er at kunne begrænse sig - og/eller at indgå så skadesløse kompromisser som muligt. Jeg er stadig ikke god nok - eller formuleret anderledes - meget af det jeg designer her på sporskiftet udspringer direkte af ønsker fra en af dettes læsere. Disse skal så bringes i samklang med nogle højere principper og den plads der er til rådighed.

Her valgte jeg godstrafikken fra - eller nedprioriterede den med vilje.

Og nej - jeg laver ikke denne plan i K eller C - mission impossible....

Venlig hilsen

Lars

PS Jeg har i øvrigt engang lavet et forslag til dig, se mere her: http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?p=24752&highlight=#24752

(scroll lidt ned af siden...), Der var vist det det hele med - som ønsket Cool Og bagefter sagde du, at der var for mange spor (get it, got it, good!).

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej Lars

har kender du nogle links til sider om rammeopbygning eller bøger med samme?

Jeg tænkte på om det er muligt at sætte nogle mål på pladerne, således at man ha en tegning at arbejde ud fra når man opbygger rammen/pladen til banen?

Rasmus

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
har kender du nogle links til sider om rammeopbygning eller bøger med samme?

Hej Thrane

Jeg har samlet lidt info og links omkring fundament for modeljernbaner her. Jeg regner med, at der kommer lidt mere til med tiden.

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Thrane" skrev:
Hej Larshar kender du nogle links til sider om rammeopbygning eller bøger med samme?Jeg tænkte på om det er muligt at sætte nogle mål på pladerne, således at man ha en tegning at arbejde ud fra når man opbygger rammen/pladen til banen?Rasmus

Hej Rasmus,

Ja, det kan jeg godt, men desværre kun på tysk. Der er dog rigtig mange billeder i dem og dem behøver man jo ikke oversætte Laughing out loud:

MIBA Modellbahn Praxis - Anlagen-Unterbau

http://snipurl.com/u87to [cgi_ebay_de]

Superfin gennemgang af hvordan man opbygger de bærende dele til et anlæg.

Modellbahn-Anlagebau - Das MIBA-Buch

http://www.miba.de/verlag/15088122.htm

Denne bog gennemgår hvordan man opbyggger et anlæg, fra de bærende konstruktioner, til hvordan skinnerne lægges rigtigt og landskabet udformes.

"Modellbahn - Anlagenbau: Praktischer Ratgeber für den richtigen Anlagen-Unterbau"

http://snipurl.com/u87s5 [www_amazon_de]

Denne bog omhandler kun anlæggets opbygning ikke noget om landskab og så videre, men det den omhandler er godt beskrevet (fås på amazon.de)

Ellers vil jeg råde dig til at kigge lidt på mange af de interessante hjemmesider, der af og til bringer noget om emnet.

http://sundborg.wordpress.com/2009/12/28/rammen-klar-til-sundborg-station/

Den ny Jørnebane med mange forklarende billeder

http://www.jornebanen.dk/

En fin vejledning på modeltog.dk

http://www.danskmodeltog.dk/Artikler/anlaeg/anlaeg.htm

Hvis du sender mig din mailadresse per PB, så får du WinTrackfilen, som du kan åbne med demoversionen, der kan downloades gratis på WinTracks hjemmeside.

Herefter kan du vedhjælp af "målepinden", der aktiveres ved hjælp af en knap på venstre panel måle alle de afstande du har brug for knappen ser nogenlunde sådan ud .

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Erik 1:87" skrev:
Hej ThraneJeg har samlet lidt info og links omkring fundament for modeljernbaner her. Jeg regner med, at der kommer lidt mere til med tiden.

Super, den glemte jeg. Eriks side er efterhånden mere omfattende en Grønspættebogen Laughing out loud, giver ganske enkelt svar på alt.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik 1:87

Softwareingeniør

Odense

Indlæg: 901

PB  Hjemmeside

"Litra P" skrev:
Super, den glemte jeg. Eriks side er efterhånden mere omfattende en Grønspættebogen Laughing out loud, giver ganske enkelt svar på alt.

Hej Lars

Der overlappede vi lige hinanden. Sikke en masse gode links. Nogen af dem tillader jeg mig lige at supplere op med.

.. Grønspættebog... Laughing out loud

__________________

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej igen,

Jeg kom lige i tanker om, at jeg havde dog set et anlæg på nettet, hvor opbygningen og de forskellige skridt undervejs vises på en lang række billeder.

http://www.dunkl.com/H0H0e-Anlage.htm#

Der er rigtig mange og med forklarende tekst til. Her har jeg lige plukket et par ud.

Billede

De har bygget et rum til jernbanen med et kighul ind til skyggebanegården fra stuen - genialt Cool .

Billede

Hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hvis man ikke lige selv mestrer kunsten i at bygge et kompliceret rammeanlæg eller lign. understel op, så kan man alliere sig med en tømrer. Det gjorde jeg med underdelen til opstillingsbanegården til mit anlæg. Pengene for det er givet særdeles godt ud synes jeg, og kigger man på hvad et lokomotiv med lyd mm. koster i dag, så er det i grunden ikke så dyrt. Han ordner det i en ruf, da han jo har det mere tunge værktøj også, som man måske ikke selv lige skal bruge bagefter. Kan kun anbefale det Laughing out loud

Og specielt i øjeblikket vil mange håndværkere gerne have noget at lave, så man kan jo få indhentet forskellige tilbud.

Næste fase bliver dog så lavet af mig selv med hjælper. Men tømreren har bestemt også indgået i overvejelserne igen.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Claus,

Det er en rigtig god idé, så kommer man også hurtigere i gang med at få lavet resten. Jeg tror det er ret vigtigt, at der ikke går så lang tid før de første prøvetog kan køre på anlægget Laughing out loud.

For dem, der vil samle rammen selv, anbefales det at bestille al træ udskåret fra trælasthandlen eller byggemarkedet, dette kræver naturligvis en fuldstændig skudsikker tegning.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej

Glæder mig meget til at komme i gang!

mht. rammen, ejer jeg et firma der sælger snedkerimaskiner. Så der kan jeg nok "låne" en pladesav med vinkelanslag, linial m.v.Smile

(jeg har jo målene fra Windigipet.)

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Thrane" skrev:
mht. rammen, ejer jeg et firma der sælger snedkerimaskiner. Så der kan jeg nok "låne" en pladesav med vinkelanslag, linial m.v.Smile

Jeg synes det fede ved den her hobby er, at ligemeget hvilken branche du er i, så kan du næsten altid bruge din viden derfra til et eller andet. Det er også derfor, jeg synes, at medlemsskab af en form for klub er et must. Der er næsten altid nogen, der kan hjælpe dig med ting, som du ikke selv mestrer. Smile

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

det jeg pt. er mest usikker på, er at når jeg ser på alle halvfærdige rammerbaner, så jeg mangler jeg at se hvor man placerer huse, bjerge, byer m.m.

indtil videre har jeg kun set en masse rammer og sporstrækinger lagt på fritskåret plader.

hvad så med huse, byer osv.? gemmer man resten af pladen til det og lægger det oven på rammer igen?+

jeg er helt lost på det!

Tak Rasmus

ps. tak for alle de mange gode links.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Googler du på "Offene Rahmenbauweise" eller "Open top layouts" kommer der en hel del sider frem, der beskriver hvordan. Et tysksproget eksempel er:

http://www.clashaus.de/eisenbahn/bahn01.html

Bemærk, at der også er en side 2!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"bl" skrev:
Googler du på "Offene Rahmenbauweise" eller "Open top layouts" kommer der en hel del sider frem, der beskriver hvordan. Et tysksproget eksempel er: http://www.clashaus.de/eisenbahn/bahn01.htmlBemærk, at der også er en side 2!

Og 3, 4 og 5, hvor der kommer mere og mere landskab og flere huse på anlægget Laughing out loud.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"bl" skrev:
Googler du på "Offene Rahmenbauweise" eller "Open top layouts" kommer der en hel del sider frem, der beskriver hvordan. Et tysksproget eksempel er: http://www.clashaus.de/eisenbahn/bahn01.htmlBemærk, at der også er en side 2!

Hej

mange tak! den er supersej...virkelig brugbar...er blevet meget klogere nu!

Det lige før jeg tør gå i gang.Wink

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

sporskiftet.dk er en god ting!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"bl" skrev:
sporskiftet.dk er en god ting!

Ja, apropos sporskifter, - kan man få elektriske sporskifter til Rocoline?

og hvordan styrer man dem digitalt?

et spørgsmål vedr. sidste link. er der nogen grund til at han i rammen har opbygget sektionerne forskudt?

se selv link

Like 0 kan lide
Top

Picture

BlackThorne

Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd

Skødstrup

Indlæg: 134

PB  Hjemmeside

Som han skriver så har han fået isenkræmmeren til at samle nogle af MDF pladerne til kasser, som han så selv har samlet til den færdige ramme. Hvis du lægger mærke til det kan du også se at hver anden 'kasse' er samlet ens. Når de er samlet kan man selvfølgelig ikke skrue ekstra samlinger i direkte over for de andre stivere..

Derudover giver det måske også lidt mere stivhed?

__________________

Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler Smile
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej Litra (Lars)

du må meget gerne maile mig Wintrack filen på banen.

du har fået min mail i din inbox.

Tak

Rasmus

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej igen

er det muligt at se pladens/rammens konstruktion og opbygning. Samt kun se pladens mål.

(jeg er pt. ikke så meget inde i Wintrack.

Rasmus

Like 0 kan lide
Top

Picture

ahj

Ingeniør

Indlæg: 14

PB

Hej Thrane,

undskyld, jeg kan godt se, at jeg var lidt klodset :oops: Jeg er ikke så rutineret i at begå mig på disse blogs og vil naturligvis ikke forstyrre, så jeg flytter mit indlæg til en selvstændig tråd Wink

"Hej Lars/Litra P, m.fl.

Dit layout forslag til Rasmus var et hit, også for undertegnede ... "

Med venlig hilsen

Arne

__________________

AHJ, Birkerød

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

Hej,

Kunne du for en god ordens skyld ikke poste din sporplan i et indlæg for sig selv.

Jeg er stadig igang med min bane, og det ville være en fordel hvis tråden kun drejede sig om den.

håber på forståelse herfor.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Thrane" skrev:
Hej,Kunne du for en god ordens skyld ikke poste din sporplan i et indlæg for sig selv.Jeg er stadig igang med min bane, og det ville være en fordel hvis tråden kun drejede sig om den.håber på forståelse herfor.

Hej,

Start bare en ny tråd Arne (læg tegningerne ind igen), så kigger vi på det. Hvad du lige har præsenteret ovenfor ser meget overbevisende ud...Cool

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thrane

Indlæg: 995

PB

"ahj" skrev:
Hej Thrane,undskyld, jeg kan godt se, at jeg var lidt klodset :oops: Jeg er ikke så rutineret i at begå mig på disse blogs og vil naturligvis ikke forstyrre, så jeg flytter mit indlæg til en selvstændig tråd Wink "Hej Lars/Litra P, m.fl.Dit layout forslag til Rasmus var et hit, også for undertegnede ... "Med venlig hilsenArne

Tak!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.