Har kigget / læst rundt i forummet, er der ikke nogen som har nogle inputs til en en bane i bjerglandskaber, overvejer kraftigt at bygge sådan et anlæg, banen kan desværre ikke være så stor lige pt. dvs. max 220 x 120
Mvh
Thomas
__________________
Mvh
Thomas
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Skala n?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Origon
Indlæg: 17
Skala Ho med c skinner
Mvh
Thomas
merete_np
København Ø
Indlæg: 557
Hej Origon
Der er jo ikke så mange bjærge i Danmark, så hvis man kører dansk er det ikke aktuelt.
Prøv på Norske og Svenske sider, f.eks.
http://www.norskmjforum.no/forum/default.asp?CAT_ID=5
http://www.mjf.no/forum/default.asp
http://www.svensktmjforum.se/forum/
http://www.stinsensforum.se/forum/
M.v.h. Merete N-P
http://husbyggeren.dk
ka-modeltog.dk
Indlæg: 147
hej jeg har bjerge på min bane.
og om der ikke er bjerge i danmark er meget lige meget på min bane. for jeg syntes det ser godt ud på en modelbane. og kommer der så lige nogle danske tog rundt ved bjerget. tja såån er det. man køber jo de tog man kan li. og laver banen med eller uden bjerge.
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
God pointe! Man definerer selv hvad der er rigtigt på sin egen bane!
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Litra P
Indlæg: 1.852
Og fordelen ved bjerge er at man kan skjule de skarpeste kurver og sporskiftekombinationer under dem, måske kan der endda blive plads til en helix.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Thomas,
Jeg har scannet et billede af en god plan med tilhørende 3D tegning. Den er lidt for stor, men kan skrumpes. I hvertfald er der noget inspiration at hente. Hvis du vil have at jeg sender den til dig, så skriv lige en privatbesked med din e-mail.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Nu har jeg set at du gerne vil køre H0 med c-skinner men jeg vil da lige fortælle - om ikke andet så til inspiration - at jeg har valgt at køre smalspor med forebillede i RhB. Her ser man kurver ned til 45m radius og materiellet er også forberedt på de smalle kurver - og der er masser af bjerge
Ellers ville jeg nok overveje en eller anden form for "etage-dogbone" med op og nedkørsel skjult bag landskab på langsiden. Er din langside overhovedet lang nok til at komme een etage op? (Her må en af de erfarne træde til...)
Er den ikke det så snakker vi noget helix agtigt i enderne - eller bjerglandskab i een etage.
Under alle omstændigheder ville jeg kigge først på en dogbone...
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Litra P
Indlæg: 1.852
Problemet er, at på den givne plads er der kun lige plads til en helix i hver ende, og så er der ikke noget plads til overs til stationen - hmmm...
Tænker jeg lige over - vender tilbage...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Litra P .. er det noget du evt kunne scanne?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Litra P
Indlæg: 1.852
Noget der passer til de angivne 1,20m x 2,20m (eller deromkring)?
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Nej jeg tænkte på "Modellbahn Anlagenplanung" (Alba Verlag)
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg har også en meget lille bane (127x270). Der er ikke meget plads til at køre op og ned. Prøv evt. at se banen på http://www.kamstrupvej.dk/tog
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Til gengæld er den ret fin, med den store bro, tuneller og en etage med sne.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Kan man se den på nettet eller skal man købe bogen?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Litra P
Indlæg: 1.852
Frede - jeg har sendt dig en besked...
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Du går på biblioteket og låner bogen......
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra P
Indlæg: 1.852
Jeg tror jeg har knækket den nød. Løsningen er at lægge de to helixer inden i hinanden. Jeg har vedhæftet to planer, den ene viser den synlige del af anlægget og den anden viser hele sporføringen. Her er højdeangivelser målt i etager også taget med. Det er kun en skitse, så der kan sikkert forbedres et par ting her eller der. Sporføringen er ikke overalt optimalt og for eksempel kan det skjulte overhalingsspor udvides med et stikspor til et lille styrevognstog eller skinnebus, så er der plads til et tog mere på banen.
Ned gennem anlægget går der en stejl slugt med et vandfald, der bliver muligt når frihøjden tillader det. I baggrunden er der mulighed for at lave en stor flot bro, den i forgrunden skal man nok gøre så filigran som muligt. Den ligger desværre en anelse højere, men hva...Bjergsiden på den højre side er den mest monumentale, der er der blevet plads til et stenbrud. Bjerget til venstre forstiller jeg mig mere træbeklædt. Der er ikke blevet plads til mange bygninger, måske kan man sætte et par mere ind her eller der...
Der er gode muligheder for kørsel. Der kører persontog på banen, en skinnebus eller måske et lidt længere bumletog. Godstrafikken er præget af industrien, der får leverancer med tankvogne og færdigvarerne afhentes med lukkede godsvogne. Der er også et pakhus og en læsserampe, der skal betjenes. Stenbruddet, der godt nok ikke er så stort, har også et stikspor. Selvom stationen ikke er så stor, er der alligevel en lille remise nede i højre hjørne. Her er der en gammel T3er stationeret (Märklin). Den bruges til at hente vognene fra stenbruddet og til industriens rangerbehov. Når der skal mere kul på den, må den køre ned i den anden ende af stationen. Der var ikke plads til kulbænken nede ved remisen.
Håber jeg har ramt nogenlunde, det du havde i tankerne Thomas...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Det er f..... fløjtemig en flot plan på meget meget lidt plads
Hatten af for den.
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Spændende layout!
Godt lavet.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
Tak for de venlige ord...
I øvrigt har jeg glemt at skrive, at jeg ikke har brugt R1, buede sporskifter eller trevejsporskifter, det gør heller ikke opgaven nemmere :roll:
Til gengæld må Thomas finde fem centimeter mere i bredden
Jeg startede med at tro på, at man kunne nøjes med slanke sporskifter i den synlige del, men den gik ikke. Så skal der simpelthen mere længde til - surt.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Origon
Indlæg: 17
Det må kunne lade sig gøre st finde de 5 cm
det er en rigtig flot plan som har givet mig endnu mere blod på tanden
Mvh
Thomas
Litra P
Indlæg: 1.852
Hvis du nu kunne lidt mere end fem centimeter, kunne man også undgå den englænder, der fører direkte fra hovedsporet og ind i remisen :oops: Et sporskifte i buen på spor to og problemet er løst. Samtidig bliver sidesporet også længere, så kulbænken kan flytte hen til remisen.
Hilsen
Lars
Jeg glæder mig i øvrigt over, at der ikke er nogen, der har brokket sig over at jeg har lagt et sporskifte på den forreste bro, den løsning er nemlig heller ikke hel fin i kanten...
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
smølf
Næsbyhoved-Broby
Indlæg: 57
Det er rigtigt flot layout
I øvrigt, hvilket program har du brugt til at tegne det i, Jeg synes dem jeg har prøvet ikke er så heldige. ( måske er det bare øvelsen der mangler :oops: )
Mvh. Áki.
Litra P
Indlæg: 1.852
Jeg har downloadet XtrkCAD4 i en gratisversion, der kan meget (blandt andet gemme filer). Dette gjorde jeg for nogen tid siden og er nu ved at sætte mig ind i det. Der er ingen 3D, men layers og stigninger klarer den uden problemer. Det "tegner" ikke særlig godt, så den færdige bane bliver eksporteret som BMP fil og derefter bliver perroner, remiser o.l. indtegnet.
Dette program er altså ikke nogen optimal løsning. Hvis man kun designer mindre anlæg behøver man ikke bruge et CAD-program. Blyant, passer og lineal gør det ligeså godt, måske endda bedre, fordi man tvinger sig til at tænke sig om, før man lægger skinner derudad.
Jeg har foretaget en kort test af det meste på markedet, et problem har de med sikkerhed alle tilfælles. De normale "windows commands" bliver sjældent brugt. Derfor koster et hvert program indenfor denne kategori (for) megen indlæringstid og de er alle intuitiv ikke til at gribe "on the fly".
WinTrack og Winrail er markedsførende (så vidt jeg kan skønne), men koster (mange) penge. Så hvis man kun vil designe en bane og så komme i gang er der her "no or little return on invest"
.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Origon
Indlæg: 17
jeg må presse det sidste 24 cm i længden så der kan være mere plads til remissen, sidder og knokler med programmet Lars, ikke helt let at finde ud af
Mvh
Thomas
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Thomas,
Hvis du virkelig selv har downloadet programmet og tegnet banen ind, så kan du bare sende den til mig, så kigger jeg på den (e-mail per "besked"). Ellers må du forklare helt præcist hvor problemet ligger...
Og det der med ikke at forstå programmer til at designe modeljernbaner med forstår jeg til fulde :roll:.
De venligste hilsener
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Hvor høj skal en hjemmelavet dansk viadukt være?
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
Litra P
Indlæg: 1.852
Jeg har nu købt Wintrack og brugt layoutet ovenfor til at øve mig lidt på.
Banen er blevet lidt større, Der er kommet lidt flere spor til for at øge mulighederne for togdannelse. Det er nok muligt at presse et eller to stikspor ind skyggebanegården, så skinnebussen kan holde der.
Til højre er der lidt for mange tunnelportaler, har dog ikke fundet nogen løsning på dette. Største stigning ligger på omkring 3%, hvilket vel er i orden, da banen alligevel ikke kan tage særlig store tog.
Jeg har hængt et par billeder ved, der viser banens struktur og mulighederne ved Wintrack. Specielt 3D billedet "skinneforløb" viser hvor komplekst det er at bygge anlæg med flere lag.
Det manglende galleri kan man vist nok selv konstruere med et vedlagt hjælpe/tegne program men så langt er jeg ikke kommet. Vandfaldet har jeg heller ikke rigtig fundet ud af hvordan man kan konstruere, men resten har også slugt rigtig megen tid skulle jeg hilse at sige, så jeg stopper her
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ser ud som om du har fået rimeligt tjek på det...
tillykke med programmet, men pas på, før man få set sig om, bruger man mere tid på at designe baner fremfor at bygge baner :oops:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Litra P
Indlæg: 1.852
Ja det har du ret i
Men der er mening i galskaben. Jeg er begyndt at samle vigtigste elementer eller dele til den (store) bane jeg skal bygge engang. Så det næste planlægningsprojekt, der bliver præsenteret her under "Layout" bliver "Gribskovbanen i model" med Kagerup station som midtpunkt. Bjerglandskabet her var bare for sjov og for at hjælpe Thomas.
Derefter skal Fredensborg station designes, station Hof (Carlsberg) har jeg tjek på. Derefter en tosporet paradestrækning med en stor station, hvor kun stationsbygningen kommer til at ligne Sorø. Herfra skal der udgå en ensporet lokalstrækning, hvor både Fredensborg og Kagerup skal finde plads. Ikke helt efter forbilledet, men to lokalbaner får jeg nok ikke plads til :roll:
Den overordnede filosofi er selvfølgelig den, at uden at kende detaljerne kan man ikke planlægge helheden og omvendt.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Utroligt flot layout Litra P har faaet tegnet dér!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Kasper W
Indlæg: 5
Lars, jeg har sendt et lille forsøg til dig med udvidet skyggebanegård, men ved ikke hvordan jeg smider billeder på dette forum (dette er jo trods alt min første post)
Hvis du finder det interessant kan du droppe et billede af det
mvh. Kasper
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Kasper
Kasper har udvidet skyggebanegården så den nu kan indeholde et (lille) tog mere. Overhalingssporet er også blevet meget længere - helt fint. Det er gået udover bredden, hvor der nok skal regnes med en 5 til 10 centimeter mere.
Højderne på det lille overhalingsspor skal nok lige justeres (se knæk)
.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Kasper W
Indlæg: 5
Så det godt, men det er så lige noget jeg må lære, da jeg (også her) er nybegynder i togverden, hehe.
Litra P
Indlæg: 1.852
Her er WinTrack ikke så fleksibel. Den lægger godt nok en standard stigning en når man vælger en skinne mellem to sporskifter, men overgangen fra plan til stigning er sjælden god nok. Så resultatet er at man skal "efterjustere" hele stigningen manuelt. Det kan være ret træls...
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Kasper W
Indlæg: 5
Ja enten det eller ved at starte overhalingssporet en buet skinne senere og så bruge et trevejs skiftespor/sporskifte (hehe) men det vil jo desværre være lidt imod dine "regler" for layoutet, da det er den nemme løsning
/K