Hej Alle
Jeg er total novice på det digitale modeljernbaneområde, så jeg håber på lidt forståelse
Alm. vendesløjfers princip er læst og forstået (næsten) - jeg anvender 2 spors Fleischmannn-Roco - ikke Märklin med midterleder.
Jeg er i gang med at planlægge en lille modeljernbane som principielt har form som et kødben. På det smalle sted (cirkel) vil jeg gerne indsætte 2x2 skiftespor, så "kødbenet" kan bruges som 8-tal også.
Det jeg ønsker er at et tog der kommer ind af A også kan returnerer ad A og ditto for B - derfor dette "dobbelte vendekreds-begreb!. Det viste skitse er fra mit niveau 0. Der er også et niveau 1, hvor det ikke er vendekredse. I nærværende vendekreds kan der holde et tog på vigesporet midt i vendekredsen.
Er dette muliigt og hvor skal jeg indsætte afbrydere og strømvender(-r)?
Mvh
MIBA
Attachment | Størrelse |
---|---|
Plan_0.pdf | 399.57 kB |
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 589
Du skal have fat i det der hedder et vendesløjfemodul, det er et simpelt stykke elektronik der klarer det hele for dig.
Du skal reservere et stykke af vendesløjfen og det skal være længere end det længste tog du forventer at køre med. Skinnestykket skal isoleres fra resten med isolerende lasker og tilsluttes udgangene på vendesløjfemodulet. Indgangen på vendesløjfemodulet forsynes fra skinnerne udenfor det reserverede stykke.
De findes fra masser af producenter: Roco, Lenz, Trix, LDT, Tams. Kig efter kehrschleifenmodul på google.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
MaawaensP
Indlæg: 9
Hej Morten
Tak fordi svar. Det du skriver er jeg fuld klar over og kan anvendes hvor der er et spor og et skiftespor der danner vendekredsen. I mit tilfælde har jeg to tilkørselsspor og fire skiftespor, når man ser bort fra skiftesporet til den blinde sidespor.
Har du en ide til hvordan min 'opgave' kan løses - Se den vedhæftede skitse i mit første opslag?
Mvh
MIBA
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 578
Hej Miba
Det er vist egentligt rimeligt enkelt - placer vendesløjfemodulet hvor du har skinnerne 22200 & 22201, så burde det virke.
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
MaawaensP
Indlæg: 9
Hej Flemming
tak for dit svar, mendet er vel egentlig ikke forskel på dit og det første svar?
Er den ingen indvirkning fra de to venste skiftespor (22251) eller de to højre skiftespor (22249/22253) ? Skal der ikke etableres en isolering begge steder?
Tilkørsel A hhv B har jo polerne modsat rettede ved skiftesporrene!
hvis ikke jeg etablere disse fire skiftespor er der ingen grund til at etablere vendekredsen, men mår jeg etablere alle fire så må der ske noget som jeg ikke lige kan overskue??
mvh
MIBA
MaawaensP
Indlæg: 9
Hej igen
Jeg fandt vedhæftet forslag til tilslutning af en vendesløjfemodul, MEN her er der samme Pol på spor A og Spor B. Det har jeg IKKE - skal jeg have det? Betyder det, at jeg skal have en vendesløjfemodul på hver side af de fire skiftespor? Dette betyder så, at jeg altid vil have samme Pol over skiftesporene som vist på vedhæftede diagram. Så begynder det at give mening ... og omkostninger ;)
mvh
Miba
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 589
Hej Morten
Tak fordi svar. Det du skriver er jeg fuld klar over og kan anvendes hvor der er et spor og et skiftespor der danner vendekredsen. I mit tilfælde har jeg to tilkørselsspor og fire skiftespor, når man ser bort fra skiftesporet til den blinde sidespor.
Har du en ide til hvordan min 'opgave' kan løses - Se den vedhæftede skitse i mit første opslag?
Mvh
MIBA
Det er lige meget, det gælder stadig som en vendesløjfe. Placer det isolerede stykke før eller efter omløbet og så skal det virke.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 589
Hej igen
Jeg fandt vedhæftet forslag til tilslutning af en vendesløjfemodul, MEN her er der samme Pol på spor A og Spor B. Det har jeg IKKE - skal jeg have det? Betyder det, at jeg skal have en vendesløjfemodul på hver side af de fire skiftespor? Dette betyder så, at jeg altid vil have samme Pol over skiftesporene som vist på vedhæftede diagram. Så begynder det at give mening ... og omkostninger ;)
mvh
Miba
Hvad mener du med at du ikke har samme pol, hvordan forsyner du skinnerne?
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
MaawaensP
Indlæg: 9
Hej Morten
Det kan jeg godt se nu, men er vi ikke enige om at por A og B skal have samme polarisering som vist på skitsen i mit opslag kl 15:32?
Da jeg ikke har det, vil det så ikke kræve 2 vendesløjfemodul? Et sæt på hver side af de fire skiftespor?
Giver dette problemer med antal togsæt i vendekredsen?
Kan jeg så bare bruge et vilkårligt vendekredsmodul? Eller er jeg låst til KSM-SG?
mvh
MIBA
MaawaensP
Indlæg: 9
Hej Morten
Tag min spor A og lav en cirkel til spor B således, at toget der kører ud ad B kommer ind ad A i modsat køreretning!
i min skitse fra kl 15:32 vil der være byttet om på den røde og brune fase på det ene spor!
Håber det giver mening!
mvh MIBA
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.095
Jeg har også svært ved at se problemet - når man er vant til det, er dette en helt almindelig vendesløjfe med en helt almindelig opsætning.
Dit A og B spor skal naturligvis have samme polaritet for ikke at få problemer med sporskifterne. Til gengæld skal du isolere din vendesløjfe - f.eks. på det sted, jeg har markeret med grønt:
Vendesløjfen skal så strømforsynes fra dit vendesløjfemodul - så virker det hele. Når du ikke kører med tog, vil du ikke få nogen kortslutning: Det ene af de to spor fra vendesløjfen vil naturligvis altid have den "forkerte" polarisering i forhold til A og B, men det betyder jo ikke noget, for sporene er isolerede fra hinanden.
Når du kører et tog over, vil hjulene forårsage en kortslutning: Det er netop det, vendesløjfemodulet skal bruge - når det observerer en kortslutning, skifter det straks polaritet i vendesløjfen, og dit tog kan køre videre. Når det er kommet gennem sløjfen og skal tilbage til A og B, vil du få en kortslutning igen, og vendesløjfemodulet vil skifte polarisering nok engang.
Du har ikke brug for mere end et modul.
MVH
Lars
MaawaensP
Indlæg: 9
Hej igen
i bund og grund er min bane en oval, som er trykket sammen på midten, hvor de 4 skiftespor er placeret.
jeg tænker at skiftesporene skal isoleres fra og der skal placeres et vendekredsmodul på hver side.
jeg har nu set lidt på de fabrikater som Morten (Snuden) foreslog mv.
jeg har fundet frem til trainmodules nr 73846 til kr 289,- eller Tams KSM-3 til € 30,- som de billigste
er der nogen som kender kvaliteten af disse?
mvh
Michael
MaawaensP
Indlæg: 9
Hej Lars
Tak for dit svar, men når nu mine spor A og B ikke har samme polaritet skal jeg så ikke have en vendekreds på hver side af skiftesporene?
Mvh
Michael
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 589
Hej igen
i bund og grund er min bane en oval, som er trykket sammen på midten, hvor de 4 skiftespor er placeret.
jeg tænker at skiftesporene skal isoleres fra og der skal placeres et vendekredsmodul på hver side.
jeg har nu set lidt på de fabrikater som Morten (Snuden) foreslog mv.
jeg har fundet frem til trainmodules nr 73846 til kr 289,- eller Tams KSM-3 til € 30,- som de billigste
er der nogen som kender kvaliteten af disse?
mvh
Michael
Nej, læs nu hvad vi skriver, det har du ikke brug for:-)
Du skal have et enkelt modul tilsluttet en isoleret del af sløjfen på venstre side af de to sporskift.
Trainmodules kender jeg ikke, men Tams skal nok være udmærket.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.095
Da' Michael.
Jamen, A og B skal altid have samme polaritet - du skal kun vende polariteten i sløjfen, ikke mellem A og B.
MVH
Lars
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hej!
Polariteten i A og B skal være ens, ellers vil du få en kortslutning i dine transversaler.
Den digitale spænding er en vekselspænding som er konstant og kørselsretningen er ved digital drift ikke bestemt af polariteten i skinnerne men af en kommando til denne indbyggede dekoder i respektive lokomotiv.
Historien melder ikke noget om hvilken digital styring / central du har eller påtænker at købe. Mit råd angående vendesløjfe modul vil være at du, om muligt køber et af samme fabrikat som den digitale central. Så får du noget der passer sammen. Roden til alt ondt er at man blander forskellige fabrikater blot fordi det er billigere.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.590
Hej!
Polariteten i A og B skal være ens, ellers vil du få en kortslutning i dine transversaler.
Den digitale spænding er en vekselspænding som er konstant og kørselsretningen er ved digital drift ikke bestemt af polariteten i skinnerne men af en kommando til denne indbyggede dekoder i respektive lokomotiv.
Historien melder ikke noget om hvilken digital styring / central du har eller påtænker at købe. Mit råd angående vendesløjfe modul vil være at du, om muligt køber et af samme fabrikat som den digitale central. Så får du noget der passer sammen. Roden til alt ondt er at man blander forskellige fabrikater blot fordi det er billigere.
Kloge ord ............
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
MaawaensP
Indlæg: 9
Hej Alle
Mange tak for jeres input og svar.
Jeg var af den opfattelse at det var jævnstrøm, og har nok derfor misforstået 'polaritet'.
Jeg har en z21 Hvid styreenhed (oplåst fra et Fleischmann startsæt)
Godt Nytår
mvh
MIBA/Michael