Problemer med Märklins sporskiftedrev -490 og -491.

Hej derude

Da jeg for 7 år siden skiftede fra analog til digital korsel, skiftede jeg ret hurtigt alle de gamle m-skinner ud med c-skinner. I sporskifterne skulle der naturligvis være både en dekoder og et drev. Jeg startede med Märklins ældre type, den der ender på -490, men det viste sig efter et stykke tid at de ikke var stabile og gik "i stå" - også selv om jeg "masserede dem" adskillige gange. Da de nye drev af typen -491 kom på markedet, overgik jeg hurtigt til dem (en dyr overgang skal jeg hilse og sige!).

Nå, en tid gik det godt, så begyndte jeg at få problemer med dem også! Jeg snakkede med kompetente folk, som rådede mig til at få mere strøm på anlægget, hvilket jeg gjorde, idet jeg købte en booster og yderligere en 60 W trafo. Det var et godt råd; MEN det fjernede desværre ikke problemet med drevene. De satte stadig ud og måtte skiftes når, de nægtede at samarbejde.

Sidste forår kom jeg i snak med en af sælgerne på Valbymessen om problemet med drevene. Han gav mig det "fif", at skille drevet ad (ikke spor svært) og lodde en "bro"

 i de to små kontakter. som befinder sig i hver sin ende af drevet. Det gjorde jeg straks jeg kom hjem på et af de "umulige" drev, og jeg skal love for der kom gang i sagerne: sporene skiftede med højlydte smæld! Og glad var jeg, selv om lyset næsten forsvandt hver gang jeg skiftede et sporskifte. Men det var til at leve med.

For et par måneder siden var der et af de nye. kraftigt virkende drev, der satte sig fast. Frem- og tilbagestangen var umulig at få til at bevæge sig, drevet var brændt sammen indeni! Men dengang udskiftede jeg det, tænkte at det blot var en enlig svale. Det var det ikke! Inden for den sidste uge er  yderligere 3 drev stået af. Bevægestængerne er fuldstændig urokkeligt fastlåste og lige til at smide ud. Rådet med at lodde en bro på kontakterne er nu YT. Jeg har købt nogle nye -491 drev og sat i, men sporskifterne vil ikke skifte af den grund., så jeg tænker at dekoderne også har taget skade, og det kommer min pengepung nok også til, hvis det her fortsætter.

Jeg aner ikke mine levende råd. Er der nogle af jer dygtige modeltogsfolk, der kan hjælpe mig til at komme videre? Jeg tør næsten ikke sætte strøm på anlægget af frygt for at alle de andre sporskiftedrev og -dekodere skal stå af! Og så bliver det rigtig dyrt!

Venlig hilsen LauR90, c-spor, epoke 3.

 

Hej LauR90.

Jeg har jævnligt problemer med Märklins drev, men oplever ikke at de brænder af, efter den lille microswitch er fjernet og en lus isat. Jeg har undersøgt sagen lidt. Den ohmske modstand i et drev med og uden switch er den samme. Det betyder, at strømforbruget er det samme. Den nye model har lidt mindre modstand end den gamle, men det burde ikke betyde ret meget. Jeg har prøvet at skifte 100 gange uden at drevet blev specielt varmt. Derfor tror jeg, at dit problem er et andet end modifikationen. Drevet kan kun smelte, hvis det tilføres en stor strøm gennem længere tid. Er du sikker på, at din skiftetid er den anbefalede på 200ms? Måske er der sket et eller andet i opsætningen af din styring? Hvilken styring bruger du? I øvrigt er det min erfaring, at det er de små tappe, der påvirker switchen, som er problemet. De kan blokere for bevægelsen, så switchen ikke skifter. Dermed er drevet i en strømløs position. Lidt massage hjælper, men ikke længe.

Med venlig hilsen

 

Henrik W

 

Top