Da der stilles mange spørgsmål om win digipet, omrettes denne tråd til dette formål, men om spørgsmålene er meget omfattende, forbeholder jeg mig retten til at svare på dem via min blog, med link her fra :!: :!: :!:
__________________
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ts_dk
Indlæg: 295
Ok, helt fint med mig
Hilsen Thomas
ts_dk
Indlæg: 295
Hej Peter,
Har nu fået leget med WDP i nogle uger, og er efterhånden ved at have styr på ruter m.v
Meeen, hvad så med signaler ???
Hvis man har en strækning med et signal, kan man så få WDP til at stoppe toget hvis signalet viser stop ???? - og det så fortsætter ruten når det er skiftet (med et skift på signalet i WDP) til kør ???
Hilsen Thomas
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa Thomas
Du kan indsætte et signal efter den normale marklin tilslutning, så det virker på skinnerne, eller du kan købe et af de alm. lys signaler, gældene for alle typer signaler, er de skal tilsluttes en dekoder, og for alm. lampe signaler også et relæ til styring af lyset i signalet, samt kører strømmen.
Måden du indfører signalet i ruten er, du indsætter et signal i din sporsplan, og giver det et dekoder nr. ala måden du gøre ved sporskiftene..
Nå du så opretter en rute, findes der et faneblad ved navn add-on-switching, her indfører du dit signal, ved at trække det fra sporplanen med musen og ind i et af felterne i add-on-switching, nu kan du så bestemme hvad s 88 kontakt nr. der skal bestemme hvornår signalet skifter osv, til grøn / rød evt. andre indstillinger osv..
Jeg har dog ikke leget så meget med signaler i wdp. da jeg stadigvæk ikke har fået sat strøm til mine egne :oops:
I fanebladet add-on-switching, kan du også indføre sporskift, ja stort set alt der er tilsluttede wdp og har dekoder....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ts_dk
Indlæg: 295
Den er jeg med på... Kunne da se at de lyser fint i din luxvogne video :?
Hilsen Thomas
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Jeg tror du kommer til at se videoen igen Thomas, for der slet ikke strøm til nogle signaler.... alle strøm forbindelser til signalerne, blev fjernet da jeg byggede den skjute banegård, og lysten til at sætte dem til, har endnu ikke været der...
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ts_dk
Indlæg: 295
Øhhh 01.46 min. henne i videoen passere toget da et signal der viser grønt (eller er der fixelfejl på min skærm
) ???
Hilsen Thomas
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Nej de to signaler er meget mørklagt, så det må være et pixel fejl
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ts_dk
Indlæg: 295
Ja eller genskær fra noget andet lys
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ja
det kan jeg godt se, ser mystisk ud :? ser ubetinget ud som rødt lys, men med sikkerhed er der ingen strøm på signalet 
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ts_dk
Indlæg: 295
Ok - måske du skulle have en ekspert ud med en Y formet pilekvist og gå et par gange frem og tilbage - bare for at være helt sikker på at der ikke er jordstråler eller mystiske elektriske ladninger
Hilsen Thomas
Mikael
Udviklingsingeniør
Indlæg: 597
Kig på videoen igen. Der er hul gennem signalet lige der, så det man ser, er blot vognen bag signalet. Det ser man tydeligt når hullet mellem to vogne passerer signalet.
ts_dk
Indlæg: 295
Hej Mikael,
Har nu kikket på video'en igen (igen igen) og sat tændstikker i øjnene
Og du har ret
Sorry Peter, men det lignede ufatteligt meget et grønt lys :oops:
Hilsen Thomas
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Alt forladt
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Hullede signaler?
Hva´er den af, Peter, har du mus paa anlaegget, eller er det mon rotter paa loftet?
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ja det er ikke sådan at bo på landet
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Huttel
Indlæg: 21
Hej Thomas
Jeg bruger selv WDP 9.2 og kan umiddelbart ikke se nogen grund til at opdatere...
Mht. signaler så kan WDP fint styre dine tog uden du benytter strømløse sektioner. Det kræver blot du etablerer de nødvendige S88 sektioner MEN jeg vil klart anbefale dig at benytte signaler MED strømløse sektioner som ekstra sikkerhed hvis WDP skulle svigte...
//Thomas
| Märklin HO | C-skinner | Epoke III + IV | DK & D | PC kontrol med Intellibox og WinDigiPet | http://huttel.dk/marklin |
ts_dk
Indlæg: 295
Yep. Men det jeg fiskede efter, var om WDP kunne detektere om et signal er på stop eller kør, og så stoppede toget i det S88 afsnit hvis signalet står på stop. Og ligeledes "ignorerede" stop, hvis signalet var på kør/kør igennem.
Men som du også skriver er strømløse sektioner det sikreste, men dog ikke særligt kønt at lyset eller lyden forsvinder i toget, når det holder for stop.
Hilsen Thomas
Bibihest
Indlæg: 1.300
Mangler selv den mulighed og synes det er lidt underligt programmet ikke kan det. Det er i hvert fald noget af det der har gjort jeg ikke vil købe det.
Hvis man sætter et signal i sin sporplan og sætter det på rødt kører togene glædeligt videre som ingenting.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Lad være
inden der er gået 2 måneder, har du wdp pro, tilsluttet din CS 
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Huttel
Indlæg: 21
Det har i begge misforstået
for det kan WDP da naturligvis også sagtens! Hele styringen af WDP er baseret på at du har inddelt dit layout i en række blokke hver med S88 tilbagemelding.
Ex.
......RM12..............RM 13................RM 14
|-------------------|-------------------|-----------|-----------|
...................................................... Signal
I sporvejen får toget besked på at bremse når det når RM 13 og stoppe ved RM 14 og signalet sættes til rød.
Min stop blok, i eksemplet RM 14, er i mit layout typisk 4 C skinner hvor jeg så kobler det to sidste skinner til signalet og de bliver så strømløse når signalet er på rød. Fidusen er, at toget er standset af WDP inden det når den strømløse blok og derfor har lys osv.
I mit setup testes den næste sporvej i øvrigt typisk ved RM 12 og hvis den næste sprovej er ledig sættes signalet til grøn, der bremses ikke ved RM 13 og toget fortsætter gennem sektionen frem mod næste stopblok.
Håber mit lidt enkle eksempel og grafik giver mening.
Jeg vil i det hele taget sige, at der er ikke meget WDP ikke kan
//Thomas
| Märklin HO | C-skinner | Epoke III + IV | DK & D | PC kontrol med Intellibox og WinDigiPet | http://huttel.dk/marklin |
Bibihest
Indlæg: 1.300
Tror ikke helt det er hvad jeg/vi vil.
Jeg ville helt have WDP til kun at styre sporskift og signaler osv og jeg så selv styrede togene, men hvis man lader et tog køre bare ved at give gas og sætter et signal på rødt i WDP ja så sker der intet. Togene kører fint videre og det er kun når der er lavet rigtige ruter at de kan stoppe.
Det er heller ikke lykkedes mig at stoppe et signal på en strækning endnu. Jeg kan sagtens lave en lang rute, men hvis der er et signal midt på strækningen som jeg vælger selv at skifte til rødt, ja så kører togene også fint videre. De stopper kun foran det signal der er i enden af ruten.
I hvert fald ved mig
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Huttel
Indlæg: 21
Ok - tror jeg forstår
Den eneste måde man kan køre "manuelt" i WDP er ved at styre de enkelte tog via de ruter der er lagt ind. Dvs. man kan fint lade automatikken styre det samlede anlæg og så selv aktivere ruter/tog - men du har ret i, at det skal ske vi PC kontrollen.
//Thomas
| Märklin HO | C-skinner | Epoke III + IV | DK & D | PC kontrol med Intellibox og WinDigiPet | http://huttel.dk/marklin |
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Man kan om wdp sender et tog afsted, selv styre hastigheden undervejes, og toget standser selv ved enden af ruten, med mindre man "tvinger" toges hastighed op igen, og her kommer så thomas løsning ind med signalerne og de strømløse områder, som så forhindre, du køre op i et andet tog....
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Man kan jo også i en tids kørelse, for ex. lægge hver 5 afgang til at starte ved nul volt, altså toget bliver ikke sat igang, så skal du selv styre toget til rutens ende, toget vil dog blive bremset automatisk ved rutens ende eller ved rødt signal efter thomas løsning, og skulle man komme for sent afsted, med afgangen, forsætte wdp, med at sende de andre toge afsted, som stadigvæk har frie ruter, de ruter som ikke kan køres grundet, ens forsikkelse, lægges i en buffer, og sendes afsted, nå ruterne engang er frie, hvis muligt..
Denne buffer skal helst ikke overfyldes, da der så gå for meget kuk i time planen ret hurtigt, min er indstillet til, at hvis 10 afgange er gået i fisk, stopper den programmet
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ts_dk
Indlæg: 295
Hej Thomas og Peter,
Prøver at lege med og kikke på jeres løsningsforslag i den kommende weekend, har ikke overskud og tid til det før
(mere så i fik en reaktion på jeres indlæg)
Hilsen Thomas
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Det lyder som du få en hård weekend
Husk at skriv om dine erfaringer her efter
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
ts_dk
Indlæg: 295
Så´følig :!:
Hilsen Thomas
reh
System engeneer
Indlæg: 144
Jeg modtog min opdateret CS en lille uge siden, da je ghavde checket alt hvad boxen nu kunne, hentede jeg en demo verison af WDP X Pro og gik i gang med at finde ud af hvad denne kombination kunne.
Jeg må her sige som forsvar jeg har ikke brugt WDP før !!
Den Første opgave var at hente mine 2 tog som er defineret i CS op i WDP ,dette lykkedes mig ikke ,ved nogen hvordan eller om det kan lade sig gøre ??
Det næste jeg prøvede var tilbagemelding fra et Viessmann 5217 modul, på selve CS kan jeg godt se at det melder tilbage, men i WDP sker der ingen ting på de skinne stykker som jeg har defineret med tilbagemelding ,hvordan gøres dette ??
Rene'
----------------------------------------------------------------
Rene' Hansen
Medlem af www.rmjf.dk
----------------------------------------------------------------
Bibihest
Indlæg: 1.300
I WDP vælger du et lok og giver det samme adresse som det der er i din CS. Tryk på VERKNÜPFEN og der komet et lille vindue op der gerne skulle indeholde det lok du har i CS'en i forvejen. Det vælger du så bare og trykker ok og gemmer det hele.
Mener også der er en funktion der kan hente alle loks, men jeg kan ikke prøve lige nu da min cs ikke er i brug. (måske var det også et andet program jeg så det i)
Det bedste er egentligt at slette cs'en helt og så sætte den op via WDP bagefter. Alt der oprettes i WDP skal også oprettes i CS'en og det klarer wdp fint.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
reh
System engeneer
Indlæg: 144
Ja det er da en mulghed, men hvad når dt omtalte tog er et MFX ??
Rene'
----------------------------------------------------------------
Rene' Hansen
Medlem af www.rmjf.dk
----------------------------------------------------------------
Bibihest
Indlæg: 1.300
Det er jo lidt svært når ecos ikke understøtter MFX så er det heller ikke i programmet. MFX loks har også en "gammel" adresse, den adresse skal du lægge i WDP og så verknüpfen med dit MFX lok som kommer frem i listen. Det burde virke
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
Bibihest
Indlæg: 1.300
Har lige sat CS'en til for at se om jeg kunne finde funktionen. Det er vist i Railroad & Co programmet jeg har set funktionen med at læse fra CS'en, så jeg tror kun du kan gøre det ved at oprette dit MFX lok med den gamle adresse i WDP og så flet det sammen med CS'en.
Er jo i grunden også ligemeget om den bliver genkendt automatisk eller ej når du kører med WDP
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
ts_dk
Indlæg: 295
Hej Rene,
Har du fortalt WDP at der er tilbagemeldingsmodul på ???
Hilsen Thomas
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Hejsa Rene'
Jeg vil som thomas sige, du nok har glemt at fortælle wdp, om tilbagemeldings modulerne....
Selve opsætning mellem wdp og csén er lidt anderledes end ved en IB, så her kan du med fordel lytte til bibihest :idea:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
reh
System engeneer
Indlæg: 144
Hej "alle"
Ja i havde selvfølgelig ret !!
Havde ikke fortalt WDP at der var noget tilbagemeldings modul TAK :oops:
Hvad angår Lokdatabasen i WDP, har jeg fået fortalt at man kunne hente "LOKS" oprettet med navn samt andet info fra ECOS, derfor gik jeg også ud fra at dette, også var muligt med CS, det kan dog være at denne info ikke passer ,samtidigt har jeg et problem med den tyske tekst i WDP samt tilhørende manual, er tung læsning. :?
Det svenske program Railnet kan hente lok info fra CS'en !!
Rene'
----------------------------------------------------------------
Rene' Hansen
Medlem af www.rmjf.dk
----------------------------------------------------------------
Bibihest
Indlæg: 1.300
Jeg har lige kigget en stor del af manualen igennem men kan desværre ikke finde nogle steder hvor man kan læse fra Ecos til WDP, kun den modsatte vej, så hvis du skal være sikker er du nok nødt til at spørge på WDP's forum.
http://ledprint.dk
Modstandsberegner
Salg af print og elektronik til modelbanen
ts_dk
Indlæg: 295
Hejsa,
Nu har jeg brugt nogle timer på at lege med det, men er ikke blevet meget klogere :oops: :oops: :oops:
......RM12..............RM 13................RM 14.............RM 15..........RM 16......
|-------------------|-------------------|---------------------|------------------I--------------I
..................................................................... Signal
Lad os antage at ruten går fra RM 12 til RM 16
[u]Hvis[/u] der holder et tog i RM 16, skal WDP sætte signalet til stop på stop, bremse ned i RM 13 og stoppe i RM 14 - er det muligt ??? :?
Hilsen Thomas
Huttel
Indlæg: 21
Hej igen,
Ja, det er bestemt muligt. Men princippet i WDP er at toget kører mellem blokke og kun kan bringes til kontrolleret standsning ved slutningen af en blok. Det du derfor praktisk ville gøre i dit eksempel var at etablere en kørevej fra 12-14 og en fra 15-16. Du definerer så en RUTE der går fra 12 - 16 bestående af de 2 køreveje. Ruten aktiveres og i første omgang testes og køres fra 12 - 14. Når toget når RM 13 testes om den resterende del af ruten (dvs. kørevej 15 - 16) er fri. Hvis ja fortsætter toget uden stop frem til 16. Hvis ikke bremses toget og holder ved 14 og venter på at den næste blok (15 -16) bliver fri før det kan fortsætte.
Jeg håber ovenstående giver mening - ellers må du sige til.
//Thomas
| Märklin HO | C-skinner | Epoke III + IV | DK & D | PC kontrol med Intellibox og WinDigiPet | http://huttel.dk/marklin |
ka-modeltog.dk
Indlæg: 147
nu i sider og snakker CS og WDP så det netop os det jeg skal køre med, og inden så længe får jeg mig en s88. og skal ha sat det til. jeg har i dag lavet mig nogle ideer om mine tilbagemeldinger til csen. og hvis alt går vel så skulle det være lige til at gå til. men ellers er der jo god hjælp at hente hos killerp og i andre. i kan se mine tegninger på min side, tag jer ikke af nummerne, de skal rettes.
de kan ses her. i bunden. http://www.ka-modeltog.dk/foto_galleri_4.htm
mvh:
Lincoln
Indlæg: 295
Jeg ved ikke denne WDP-tråd stadig 'lever', men den var vist beregnet til spørgsmål om WDP, så here goes:
Jeg er stadig i den spæde planlægningsfase, men er 99% sikker på at jeg vil bruge WDP til styring af anlægget... men jeg har lidt spørgsmål...:
Kan man styre lok, sporskifter osv. udelukkende med WDP-programmet og en pc, eller kræves der f.eks. OGSÅ en Märklin CS el.lign.? Jeg ville foretrække kun at bruge WDP’en på en pc… hvis man altså kan…
Kan WDP bruges til at styre alle lokets funktioner? F.eks. har Märklins BigBoy 16 funktioner, men min Märklin MS kan kun udløse de 9. Har været tæt på at købe en Märklin CS blot for at få det fulde udbytte af mine lok, men vil dog lige vente til jeg ved mere om WDP...som kun koster godt det halve af en CS...
Fås WDP på andre sprog end tysk? Engelsk f.eks.? Mit tyske er ok, men udi tekniske termer kommer jeg til kort
Kan man med demo-versionen få et godt indblik i hvordan WDP virker?
Måske er det simple og dumme spørgsmål, men al begyndelse er svær
CS2 & Märklin 3-skinne
Huttel
Indlæg: 21
Hej Lincoln
WDP er ikke sådan at slå ihjel
Mht. dine sprøsgmål. Du skal bruge et interface som eksempelvis Mä CS eller IB. Selv benytter jeg IB. Hvis du skal have fuld glæde af Mä CS skal du benytte WDP Pro X. Det er også kun med CS at du får fuld mfx funktionalitet. Med IB kan du udnytte op til 8 af mfx funktioner men har ikke adgang til de sidste funktioner fra 9-16.
Mht. sprog foretrækker jeg selv tysk fordi opgraderinger osv. typisk er tilgængelige ½ år før de kommer på andre sprog - det går fint og jeg er bestemt ikke en haj til tysk
Mit forslag er at du anskaffer dig en "kontrolboks" som Mä CS, IB eller Ecos. Du kan finde brugt IB på ebay.de til fornuftig pris. Lav et mindre anlæg med tilbagemelding. Her er Mä C-skinner det bedste (letteste) valg. Download WDP demoversionen (her begrænsniger men kan fint understøtte mindre anlæg) og gør dig erfaringer med WDP inden du går ud og køber programmet.
//Thomas
| Märklin HO | C-skinner | Epoke III + IV | DK & D | PC kontrol med Intellibox og WinDigiPet | http://huttel.dk/marklin |
Techek
Jelling
Indlæg: 910
Huttel: Rigtigt flot anlæg du har bygget op! Rent, pænt og ret interessant.
Som knægt har jeg også beundret sporplanen fra Märklin-kataloget mange gange! Nu hvor jeg er blevet ældre, synes jeg at sporplanen er håbløs og uinteressant da det fortrinsvist er beregnet til paradekørsel og fremvisning af togstammer (og ikke det jeg foretrækker - rangering)
Lincoln
Indlæg: 295
@Thomas:
Ok, jeg slipper altså ikke for at punge ud til noget mere ’håndfast’, såsom en CS eller IB…
Jeg tror bestemt også jeg vil ha’ den ’store’ WDP – det e r besluttet!
Du skriver at IB’en kun understøtter op til 8 mfx funktioner, men ikke flere – taler vi så KUN mfx funktioner? For jeg kan forstå så meget at der er forskel på ’alm’ funktioner og på mfx. Jeg tror kun jeg har et eller to mfx lok; de hvor MS/CS selv genkender loket, når det sættes på sporet…
Men med CS’en kan jeg altså bruge dem alle? Både mfx og de 16 funktioner som mit BigBoy er udstyret med? Ja, det ville vel også være underligt om Märklin lavede en styreenhed som ikke kunne betjene deres egne lok fuldt ud
Ok, jeg prøver demoen (der skal jeg også bruge en CS?) inden jeg punger ud med de små €300 WDP koster… men jeg er nu rimelig sikker på købet… er der de nødvendige kabler med, når man køber WDP eller er det udelukkende en cd-rom man køber?
Noget lidt andet end WDP… strømforsyning… når jeg på et tidspunkt har min WDP og en CS; hvor meget ekstra strøm behøver jeg så? CS’ens strømforsyning rækker jo ikke til meget. Når – engang - mit anlæg står færdigt, så vil der være ca. 28-30 lok (med max ca. 4-5-6 kørende ad gangen + lyd og lyde!), 13-14 m2 bane og et dertil passende antal sporskifter lidt signaler samt gadebelysning o.lign. Skal jeg ha’ bygget en transformerstation uden for lokalet eller kan jeg nøjes med noget i håndkøb?
Jeg går ud fra at det er en 'booster' jeg skal bruge?
CS2 & Märklin 3-skinne
Huttel
Indlæg: 21
@techek
Tak skal du ha' Jeg er ikke så meget til landskab men mere styring og programmering og her fungerer mít anlæg rigtig godt. Smag og behag.
@Lincoln
Jeg vil foreslå du downloader manualen til WDP Pro X der står hvad der er muligt ifht. mfx og CS. Jeg er ikke helt opdateret da jeg er godt tilfreds med min IB og endnu ikke syntes rationalet for at opgradere er til stede.
Strøm er en videnskab i sig selv. Du kan se de overvejelser jeg gjorde mig og de råd jeg fik her http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=4080 Generelt er det en god ide at strømforsyne signaler og sproskifter fra en seperat kilde og ditto med lys i huse etc. Jeg vil umiddelbart tro at du skal bruge 1-2 ekstra boostere med trafoer.
God fornøjelse.
//Thomas
| Märklin HO | C-skinner | Epoke III + IV | DK & D | PC kontrol med Intellibox og WinDigiPet | http://huttel.dk/marklin |
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
@Lincoln
Endvidere skal du vide, at en CS leveres uden tranfo, så denne invistring skal du lægge oveni, og for at få det fulde udbytte af en CS, skal den være på mindst 60 watt.
PS. WDP pro X fåes hos nettog.dk for små 1800 kr
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Lincoln
Indlæg: 295
Hm, jeg kan ikke lige finde WDP hos nettog... har du et link?
CS2 & Märklin 3-skinne
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Et link kan jeg ikke give dig
Men send en mail til Bo = Nettoget, om du ønsker at få et pris på det.
Ikke alt Bo sælger er på siden "desværre" han har både den tysk og engelsk version af den nye WDP
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Lincoln
Indlæg: 295
Jeg skal lige ha' bøjet noget i neon...
Jeg vil gerne købe mig den sidste nye version af WDP, en CS til interface (som det vist hedder) og en tilhørende transformator. Jeg har i forvejen et læs skinner på lager. Så burde jeg vel være klar til at køre digitalt via pc, right?
@Huttel:
Hvad er forskellen på en trafo/transformator og en booster :?: Du skriver at jeg skal nok bruge "1-2 ekstra boostere med trafoer". Jeg er sikker på at mit materiel kræver en del strøm, så jeg skal nok ha' 2 - betyder det så 2 trafoer OG 2 boostere(en til hver)?
CS2 & Märklin 3-skinne
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
HEHE
Stillet skematisk op kræves der
Computer > Win Digipet > CS + tranfo > Skinner > Digital lokomotiv, også kører det
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Godt nok er jeg ikke Thomas, og godt nok koerer jeg ikke digitalt (og godt nok burde jeg saaledes holde mund!) -men toer godt sige at trafoerne er stroemforsyningen, mens boosteren er en fortaerker for det digitale signal der udsendes af din digital-central.
Boosteren har saaledes 2 input; power og signal. Den har 1 output; power med signal.
Fra engelsk; To boost = at styrke/forstaerke.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!