Det glæder jeg mig rigtigt meget til at se! Både layoutet og modellen af Gribsø trinbræt. Og så ser jeg frem til at se Kagerup station, som den kunne se ud på et anlæg.
Det glæder jeg mig rigtigt meget til at se! Både layoutet og modellen af Gribsø trinbræt. Og så ser jeg frem til at se Kagerup station, som den kunne se ud på et anlæg.Søndenfjords
Lige netop den er centrum på anlægget Og jeg ved udmærket godt, at du nu tænker, at sporudfletningen mod Tisvilde og Gilleleje ikke kan laves med Maerklin C-spor..... Men lad os nu se...
Er der i øvrigt nogen der har sporplanerne for Kagerup, Græsted, Tisvilde og Gilleleje stationer liggende. Jeg har min hukommelse, Google Earth og Co. at gå efter og det er ikke altid nok.
Er der i øvrigt nogen der har sporplanerne for Kagerup, Græsted, Tisvilde og Gilleleje stationer liggende. Jeg har min hukommelse, Google Earth og Co. at gå efter og det er ikke altid nok.
Er der i øvrigt nogen der har sporplanerne for Kagerup, Græsted, Tisvilde og Gilleleje stationer liggende. Jeg har min hukommelse, Google Earth og Co. at gå efter og det er ikke altid nok.
Kender jeg godt, sådan ser planerne (mere eller mindre) ud idag. Jeg vil imidlertid gerne konstruere et layout, der hører hjemme i 60erne, lige der hvor man kunne se Y-tog, de gamle skinnebusser og noget af det andet gamle skrammel sammen på banen (nu da gamle skinnebusser kommer/er på markedet).
Derfor fisker jeg efter ældre sporplaner og billeder fra denne tid. Kagerup havde en lille drejeskive med et par spor og en lille remise op ad vandtårnet. Var der ikke to spor bag til engang? Eller kun det ene lange? Har Gribskovbanen haft noget der ligner DSBs flade TD-vogne stående på disse spor - altså bagved - jeg mener at have spottet nogen i sort, der kunne være denne type, men det er ca. 40 år siden...
I dag er stationen rent visuelt ødelagt af en grim ny vognhal til banetjenesten og en simplificeret sporføring. Kagerup Station (altså bygningen) havde også engang smukke proportioner. Disse blev skæmmet af et nyt tag med et for lille tagudhæng (spare, spare penge). Nogen der kender året for denne hærværksgerning, må ligge meget langt tilbage i tiden...?
Helsinge Station havde også i min barndom temmelig mange godsspor og et pakhus var der også. I dag kan man købe den gamle station som model og det var så det. For nu slet ikke at nævne hvordan stationen så ud da den var en ægte sækbanegård Med en flot remise.
Efter forlængelsen af banen til Tisvilde blev disse fjernet, men (perron)sporene slog derefter et fulstændig fjollet knæk, for at komme videre i den rigtige retning. Vel også for ikke, at nødvendiggøre en ekspropriering og nedrivning af allerede eksisterende bygninger.
Duemose er/var et trinbræt, men jeg mener bestemt at have set set to sidespor på venstre side (set i retningen mod Hillerød). Nogen der ved hvad de har været brugt til?
Og så videre og så videre
Hilsen
Lars
PS. Jeg har "STØVSUGET" nettet for tekst, billeder og film, og dem er der mange af, desværre ikke så mange gamle ting....
__________________
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
0 kan lide
Skrevet af Willie Garvin Torsdag d. 26/2/2009 - 23:29
Jeg kan også anbefale Birger Wilckes bog. Den har en beskrivelse af ombygningen af Kagerup station på side 160-161 og også et foto af den oprindelige stationsbygning.
I dag ser krydsningen mod Gilleleje og Tisvildeleje ud som på billedet her, og ifølge Birger Wilckes sporplan fra 1942 var princippet det samme dengang.
Litra P
Indlæg: 1.852
Der behøves heller ikke nogen anledning! Der er bare så smukt der .
Længe før "Lokomotivet" bragte byggeartiklen om Gribsø Tribræt, havde jeg målt den op, men mangler stadig, at få den bygget.
Jeg har designet et anlæg, der hedder Gribskovbanen i model, når jeg får tid, skriver jeg et indlæg under "layout".
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Søndenfjords
Indlæg: 284
Det glæder jeg mig rigtigt meget til at se! Både layoutet og modellen af Gribsø trinbræt. Og så ser jeg frem til at se Kagerup station, som den kunne se ud på et anlæg.
Søndenfjords
Søndenfjords
Litra P
Indlæg: 1.852
Lige netop den er centrum på anlægget Og jeg ved udmærket godt, at du nu tænker, at sporudfletningen mod Tisvilde og Gilleleje ikke kan laves med Maerklin C-spor..... Men lad os nu se...
Er der i øvrigt nogen der har sporplanerne for Kagerup, Græsted, Tisvilde og Gilleleje stationer liggende. Jeg har min hukommelse, Google Earth og Co. at gå efter og det er ikke altid nok.
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Cargoman
Indlæg: 490
Kan det her http://dk.trackmap.net/mapb.pdf bruges til noget? Måske i kombination med ovennævnte :?:
Moderne tog på danske skinner
Litra P
Indlæg: 1.852
Kender jeg godt, sådan ser planerne (mere eller mindre) ud idag. Jeg vil imidlertid gerne konstruere et layout, der hører hjemme i 60erne, lige der hvor man kunne se Y-tog, de gamle skinnebusser og noget af det andet gamle skrammel sammen på banen (nu da gamle skinnebusser kommer/er på markedet).
Derfor fisker jeg efter ældre sporplaner og billeder fra denne tid. Kagerup havde en lille drejeskive med et par spor og en lille remise op ad vandtårnet. Var der ikke to spor bag til engang? Eller kun det ene lange? Har Gribskovbanen haft noget der ligner DSBs flade TD-vogne stående på disse spor - altså bagved - jeg mener at have spottet nogen i sort, der kunne være denne type, men det er ca. 40 år siden...
I dag er stationen rent visuelt ødelagt af en grim ny vognhal til banetjenesten og en simplificeret sporføring. Kagerup Station (altså bygningen) havde også engang smukke proportioner. Disse blev skæmmet af et nyt tag med et for lille tagudhæng (spare, spare penge). Nogen der kender året for denne hærværksgerning, må ligge meget langt tilbage i tiden...?
Helsinge Station havde også i min barndom temmelig mange godsspor og et pakhus var der også. I dag kan man købe den gamle station som model og det var så det. For nu slet ikke at nævne hvordan stationen så ud da den var en ægte sækbanegård Med en flot remise.
Efter forlængelsen af banen til Tisvilde blev disse fjernet, men (perron)sporene slog derefter et fulstændig fjollet knæk, for at komme videre i den rigtige retning. Vel også for ikke, at nødvendiggøre en ekspropriering og nedrivning af allerede eksisterende bygninger.
Duemose er/var et trinbræt, men jeg mener bestemt at have set set to sidespor på venstre side (set i retningen mod Hillerød). Nogen der ved hvad de har været brugt til?
Og så videre og så videre
Hilsen
Lars
PS. Jeg har "STØVSUGET" nettet for tekst, billeder og film, og dem er der mange af, desværre ikke så mange gamle ting....
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Bogen "Gribskovbanen 1880-1980" skrevet af Birger Wilcke og udgivet af Dansk Jernbane Klub i 1980 har visse sporplaner på side 222 og 223.
De dækker dog perioden fra 1914 til 1916 samt året 1942, og er måske lidt for gamle til dit brug?
Bogen står under 65.841, hvis du kommer omkring et bibliotek og den har ISBN: 87-87050-11-0!
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Søndenfjords
Indlæg: 284
Jeg kan også anbefale Birger Wilckes bog. Den har en beskrivelse af ombygningen af Kagerup station på side 160-161 og også et foto af den oprindelige stationsbygning.
I dag ser krydsningen mod Gilleleje og Tisvildeleje ud som på billedet her, og ifølge Birger Wilckes sporplan fra 1942 var princippet det samme dengang.
Søndenfjords
Søndenfjords
Litra P
Indlæg: 1.852
Tak for henvisningerne....
Her er der et andet billede af Kagerups udkørsel mod Tisvilde og Gilleleje:
http://www.nordvestbanen.dk/fototur100703.htm
Og her L1 med veterantog, der kører forbi Gribsø Trinbræt.
http://www.youtube.com/watch?gl=DE&hl=de&v=KmsC-HVG7Cw
Og her endnu engang Kagerup station...
http://www.youtube.com/watch?gl=DE&hl=de&v=9_08DwAO6bc&feature=related
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...