Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Vindmøller i størelse HO

Hej er der nogle der ved hvor man kan købe vindmøller i størelse HO ? Jeg kunne godt tænke mig et par møller fra vestas eller nig micon eller hvad man nu kan få. Jeg har søgt lidt på nettet men jeg synes ikke jeg kan finde nogle.

MVH Sorenvw

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

Kibri laver vindmøller,

http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=493

og så kommer der jo et spændende set fra Trix bestående af 3 fladvogne med vindmølle som last.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"SC" skrev:
Hej er der nogle der ved hvor man kan købe vindmøller i størelse HO ? Jeg kunne godt tænke mig et par møller fra vestas eller nig micon eller hvad man nu kan få. Jeg har søgt lidt på nettet men jeg synes ikke jeg kan finde nogle.

Der findes nogle få enkelte byggesæt, men alle lider under samme skavank at de er alt for små i forhold til nutidens møller (og forbilledet).

Jeg kan se fra dit postnummer at du bor i nogenlunde "vindmøllefrit område" (Brædstrup), men når du kører ind mod Horsens, kommer du ved Nim forbi 2 stk 9 år gamle NEG-Micon 900kW møller. Det er hvad jeg vil betegne som småmøller i dag. Navhøjden er 49 meter og rotordiameter er 52 meter. Det betyder at øverste vingespids er 49+26=75 meter over jorden. Dividerer du det med 87, får du en vindmølle der er 86 cm høj til øverste vingespids og har en rotor på 60 cm........

Faller har et sæt med en Nordex mølle, som er meget mindre, hvor der følger både et rørtårn og et gittertårn med. Den er meget sød og kan motoriseres. Forbilledet år på gittermast i sydschwartzwald og har en navhøjde på 51,5 meter og en rotordiameter på 29,7 meter 51,5+14,85/87 = 76 cm, hvilket er den højde modellen bør have, men den er kun 33 cm høj

Se evt på:

http://www.ifb.uni-stuttgart.de/~doerner/bawuewi2.html

Viessmann lancerede sidste år en mølle med motor. Den er 58 cm høj (varenummer 5170), men lider igen under at være noget der skal bruges i spor n frem for H0 med de lange smalle vinger der mest tyder på en 60-70-80 meter rotor frem for en 25 meter rotor

Klaus

(ja, den branche har jeg også været i)

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Klaus_H" skrev:
og så kommer der jo et spændende set fra Trix bestående af 3 fladvogne med vindmølle som last.

Ja "spændende" det må du nok sige

http://www.euromodeltrains.com/cgi-bin/search_item.pl

http://www.comboioselectricos.com/html/imagens/imgg/T24545.jpg

Der har aldrig været transporteret vindmøller på tog i Danmark.

Vognene er 19,9 meter lange, hvilket giver et tårn på maks 30 meters højde og vinger på en 12-13 meter (26 meter rotor).

Altså en meget lille mølle.....

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

marrix

IT Udvikler

Valby

Indlæg: 339

PB

"moppe" skrev:
Der har aldrig været transporteret vindmøller på tog i Danmark.

Ifølge rapporten til screening af havneforbindelser og restbaner der kom for nyligt har Siemens besluttet at transportere vindmøllevinger med jernbanen, så der er håb om at et sådant tog kan ses på de danske baner.

Citat:

Herudover har der været en række kontakter til Siemens Wind Power der parallelt, dog uafhængigt af, projektforløbet har besluttet at etablere en baneløsning baseret på tre heltog hver 14. dag fra vindmøllevingefabrikken beliggen-de op ad sporet i Aalborg Østhavn og til Århus, Esbjerg og Nyborg med møllevinger.

Mvh:

- Martin

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"marrix" skrev:
Herudover har der været en række kontakter til Siemens Wind Power der parallelt, dog uafhængigt af, projektforløbet har besluttet at etablere en baneløsning baseret på tre heltog hver 14. dag fra vindmøllevingefabrikken beliggen-de op ad sporet i Aalborg Østhavn og til Århus, Esbjerg og Nyborg med møllevinger.

Det lyder omend meget spændende. Der er alligevel nogle hurdles der skal overvindes der. Eksempelvis bliver vingerne næppe under 40 meter lange, så engen skal de rage godt og vel ud over vognene de skal på, og så skal der tomme vogne imellem, ellers skal de ud for at finde nogle halvlange vogne...for ikke at tale om fritrumsprofilet.

http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/profil/fritrumsprofiler_1995.pdf

Vestas trsnsporterede møller rundt i USA for en del år siden. Det var langt fra problemfrit.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Der er vel 2 problemer involveret. Lænde og for tårnene især - diameteren. Siemens vil tilsyneladende kun transportere vingerne. Så er det primært længden. Det er så i kurverne problemerne kan opstå. Man kan selvfølgelig have overvejet samme løsning, som man har ved meget lange vinger til svævefly, at de er delt i 2 stykker, men det må blive en dyr løsning.

Hvis de skal transporteres i eet stykke, kan man måske vælge at specialbygge nogle lange vogne til formålet.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Hvor krum kan en kurve være, hvis et emne på f.eks. 40 meter ikke skal overskride fritrumsprofilet, som vel gælder i både højde og bredde?

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Der er vel 2 problemer involveret. Lænde og for tårnene især - diameteren. Siemens vil tilsyneladende kun transportere vingerne. Så er det primært længden.

Og omkredsen.

LM's 43 meter vinge har en boltdiamter på 2,3 meter.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Umiddelbart er der da mere plads i et jernbane læsseprofil end et tilsvarende for en lastbil. Den nævnte vingerodsdiameter burde ikke være et problem - det kunne længste vingekorde der imod godt være. Til landevejstransporten ahr man udviklet specielle sættevognstyper til at håndtere de store emner - det kunne vel også tænkes til jernbanetransporten.

Man har da tidligere i historien transporteret V2 raketter på banen - og i nyere tid boosterraketterne til rumfærgen. Russerne baserer jernbanetransport som transportmiddel til deres rum-issenkram i vid udstrækning.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Den nævnte vingerodsdiameter burde ikke være et problem - det kunne længste vingekorde der imod godt være.

Nu er vingerodsdiametren så heller ikke særligt stor i forhold til den brede del af bladet.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Ja det var jo lige det jeg skrev!

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Ja det var jo lige det jeg skrev!

Okay, jeg trode at du mente "længden" af vingen og ikke "tykkelsen".

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Ja undskyld at jeg brugte et fagudtryk - det er afstanden fra forkant til bagkant af vingeprofilet.

Jo det er noget størr end en vingerodsdiameteren, til gengæld kan det jo placeres diagonalt i læsseprofilet.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej tak for alle de hurtige svar og links til diverse sider med møller, det må jeg lige have kigget nærmer på i weekenden.

MVH Sorenvw

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Basse

Indlæg: 10

PB

Hej

Jeg har lagt mærke til at mange af de biler der køre med møller+vinger for vestas har en model i forruden ved ikke hvad mærke de er og om det er vestas der får dem lavet.

Hilsen Henrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Basse" skrev:
Jeg har lagt mærke til at mange af de biler der køre med møller+vinger for vestas har en model i forruden ved ikke hvad mærke de er og om det er vestas der får dem lavet.

Det er nærmest en skal n-model af en Vestas V80, som Vestas selv har fået lavet. De sælges en gang i mellem til "træf".

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Citat:
Der har aldrig været transporteret vindmøller på tog i Danmark. Vognene er 19,9 meter lange, hvilket giver et tårn på maks 30 meters højde og vinger på en 12-13 meter (26 meter rotor). Altså en meget lille mølle.....

I starten af 90-erne var 150 KW møller som den på TRIX 24545 de mest almindelige.

150 KW møller fra BONUS minder om den på TRIX-vognene, og deres højde var 42 - 44 m. ( Tårn + vinge. )

I 1922 blev Dalby Mølle nedtaget og flyttet med tog til Hønsinge, hvor den stadig står Laughing out loud

http://www.moellearkivet.dk/index.php?id=1000&mill=218

( Artiklen nævner dog ikke at transporten foregik med tog. )

Per.

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Citat:
Der har aldrig været transporteret vindmøller på tog i Danmark.

Nu har jeg forespurgt hos flere af mine ældre kolleger ( I Siemens Wind Power, tidligere Bonus Energy A/S. )

og de hævder alle, at der blev transporteret masser af vindmøller med jernbane i Danmark, indtil møllerne

blev så store at det ikke mere kunne lade sig gøre.

De siger i øvrigt alle at TRIX-modellerne ligner fantastisk godt Wink

Per.

( Ja, den branche er jeg i, og det jeg laver kaldes også service Laughing out loud )

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Purellum" skrev:
Nu har jeg forespurgt hos flere af mine ældre kolleger ( I Siemens Wind Power, tidligere Bonus Energy A/S. )og de hævder alle, at der blev transporteret masser af vindmøller med jernbane i Danmark, indtil møllerne blev så store at det ikke mere kunne lade sig gøre.
Billeder?
"Purellum" skrev:
( Ja, den branche er jeg i, og det jeg laver kaldes også service)

Hvad blev det til med Gyproc?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

Cool

Citat:
Billeder?
Det kan jeg ikke garantere, og i hvert fald ikke foreløbigt.Det er trods alt sådan nogen papir-ting fra forrige århundrede, der skal findes i mine kollegers gemmer, og derefter scannes. Da jeg i øjeblikket er i gang med service på 20 hav-møller på Middelgrunden ud for København, er det ikke lige så let.
Citat:
Hvad blev det til med Gyproc?
De blev vel lige så trætte af mig som jeg var af dem Laughing out loud

Efter 7 år på tre-holds-skift synes jeg også at jeg havde fået nok af natarbejde. ( Og jeg HAR på mine nattevagter læst alt hvad der er at læse på internettet Laughing out loud )

Per.

Cool

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.