Hej er der nogle der ved hvor man kan købe vindmøller i størelse HO ? Jeg kunne godt tænke mig et par møller fra vestas eller nig micon eller hvad man nu kan få. Jeg har søgt lidt på nettet men jeg synes ikke jeg kan finde nogle.
MVH Sorenvw
__________________
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Kibri laver vindmøller,
http://www.shop.nettog.dk/product.asp?product=493
og så kommer der jo et spændende set fra Trix bestående af 3 fladvogne med vindmølle som last.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Der findes nogle få enkelte byggesæt, men alle lider under samme skavank at de er alt for små i forhold til nutidens møller (og forbilledet).
Jeg kan se fra dit postnummer at du bor i nogenlunde "vindmøllefrit område" (Brædstrup), men når du kører ind mod Horsens, kommer du ved Nim forbi 2 stk 9 år gamle NEG-Micon 900kW møller. Det er hvad jeg vil betegne som småmøller i dag. Navhøjden er 49 meter og rotordiameter er 52 meter. Det betyder at øverste vingespids er 49+26=75 meter over jorden. Dividerer du det med 87, får du en vindmølle der er 86 cm høj til øverste vingespids og har en rotor på 60 cm........
Faller har et sæt med en Nordex mølle, som er meget mindre, hvor der følger både et rørtårn og et gittertårn med. Den er meget sød og kan motoriseres. Forbilledet år på gittermast i sydschwartzwald og har en navhøjde på 51,5 meter og en rotordiameter på 29,7 meter 51,5+14,85/87 = 76 cm, hvilket er den højde modellen bør have, men den er kun 33 cm høj
Se evt på:
http://www.ifb.uni-stuttgart.de/~doerner/bawuewi2.html
Viessmann lancerede sidste år en mølle med motor. Den er 58 cm høj (varenummer 5170), men lider igen under at være noget der skal bruges i spor n frem for H0 med de lange smalle vinger der mest tyder på en 60-70-80 meter rotor frem for en 25 meter rotor
Klaus
(ja, den branche har jeg også været i)
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja "spændende" det må du nok sige
http://www.euromodeltrains.com/cgi-bin/search_item.pl
http://www.comboioselectricos.com/html/imagens/imgg/T24545.jpg
Der har aldrig været transporteret vindmøller på tog i Danmark.
Vognene er 19,9 meter lange, hvilket giver et tårn på maks 30 meters højde og vinger på en 12-13 meter (26 meter rotor).
Altså en meget lille mølle.....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
marrix
IT Udvikler
Valby
Indlæg: 339
Ifølge rapporten til screening af havneforbindelser og restbaner der kom for nyligt har Siemens besluttet at transportere vindmøllevinger med jernbanen, så der er håb om at et sådant tog kan ses på de danske baner.
Citat:
Herudover har der været en række kontakter til Siemens Wind Power der parallelt, dog uafhængigt af, projektforløbet har besluttet at etablere en baneløsning baseret på tre heltog hver 14. dag fra vindmøllevingefabrikken beliggen-de op ad sporet i Aalborg Østhavn og til Århus, Esbjerg og Nyborg med møllevinger.
Mvh:
- Martin
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det lyder omend meget spændende. Der er alligevel nogle hurdles der skal overvindes der. Eksempelvis bliver vingerne næppe under 40 meter lange, så engen skal de rage godt og vel ud over vognene de skal på, og så skal der tomme vogne imellem, ellers skal de ud for at finde nogle halvlange vogne...for ikke at tale om fritrumsprofilet.
http://www.modelbaneteknik.dk/jernbane/profil/fritrumsprofiler_1995.pdf
Vestas trsnsporterede møller rundt i USA for en del år siden. Det var langt fra problemfrit.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Der er vel 2 problemer involveret. Lænde og for tårnene især - diameteren. Siemens vil tilsyneladende kun transportere vingerne. Så er det primært længden. Det er så i kurverne problemerne kan opstå. Man kan selvfølgelig have overvejet samme løsning, som man har ved meget lange vinger til svævefly, at de er delt i 2 stykker, men det må blive en dyr løsning.
Hvis de skal transporteres i eet stykke, kan man måske vælge at specialbygge nogle lange vogne til formålet.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Hvor krum kan en kurve være, hvis et emne på f.eks. 40 meter ikke skal overskride fritrumsprofilet, som vel gælder i både højde og bredde?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Og omkredsen.
LM's 43 meter vinge har en boltdiamter på 2,3 meter.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Umiddelbart er der da mere plads i et jernbane læsseprofil end et tilsvarende for en lastbil. Den nævnte vingerodsdiameter burde ikke være et problem - det kunne længste vingekorde der imod godt være. Til landevejstransporten ahr man udviklet specielle sættevognstyper til at håndtere de store emner - det kunne vel også tænkes til jernbanetransporten.
Man har da tidligere i historien transporteret V2 raketter på banen - og i nyere tid boosterraketterne til rumfærgen. Russerne baserer jernbanetransport som transportmiddel til deres rum-issenkram i vid udstrækning.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Nu er vingerodsdiametren så heller ikke særligt stor i forhold til den brede del af bladet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Ja det var jo lige det jeg skrev!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Okay, jeg trode at du mente "længden" af vingen og ikke "tykkelsen".
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hejsa!
Ja undskyld at jeg brugte et fagudtryk - det er afstanden fra forkant til bagkant af vingeprofilet.
Jo det er noget størr end en vingerodsdiameteren, til gengæld kan det jo placeres diagonalt i læsseprofilet.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej tak for alle de hurtige svar og links til diverse sider med møller, det må jeg lige have kigget nærmer på i weekenden.
MVH Sorenvw
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
Basse
Indlæg: 10
Hej
Jeg har lagt mærke til at mange af de biler der køre med møller+vinger for vestas har en model i forruden ved ikke hvad mærke de er og om det er vestas der får dem lavet.
Hilsen Henrik
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er nærmest en skal n-model af en Vestas V80, som Vestas selv har fået lavet. De sælges en gang i mellem til "træf".
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Purellum
Indlæg: 507
I starten af 90-erne var 150 KW møller som den på TRIX 24545 de mest almindelige.
150 KW møller fra BONUS minder om den på TRIX-vognene, og deres højde var 42 - 44 m. ( Tårn + vinge. )
I 1922 blev Dalby Mølle nedtaget og flyttet med tog til Hønsinge, hvor den stadig står
http://www.moellearkivet.dk/index.php?id=1000&mill=218
( Artiklen nævner dog ikke at transporten foregik med tog. )
Per.
Purellum
Indlæg: 507
Nu har jeg forespurgt hos flere af mine ældre kolleger ( I Siemens Wind Power, tidligere Bonus Energy A/S. )
og de hævder alle, at der blev transporteret masser af vindmøller med jernbane i Danmark, indtil møllerne
blev så store at det ikke mere kunne lade sig gøre.
De siger i øvrigt alle at TRIX-modellerne ligner fantastisk godt
Per.
( Ja, den branche er jeg i, og det jeg laver kaldes også service
)
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvad blev det til med Gyproc?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Purellum
Indlæg: 507
Efter 7 år på tre-holds-skift synes jeg også at jeg havde fået nok af natarbejde. ( Og jeg HAR på mine nattevagter læst alt hvad der er at læse på internettet
)
Per.