Jeg ved godt emnet har været oppe før, men er der ikke en forhandler i Danmark der fører andet end LK 100 helst uden
reed kontakter da jeg er træt af at toget stopper og skal
skubbe det igang igen selv om det er forbundet rigtigt især
hvis det sker i en tunnel.
Jeg ved godt at der laves nogle i Tyskland, mit tyske er ikke
så godt
Med venlig hilsen
Poul
Palle-R
chauffør
jeg har aldrig været ude for at toget er stoppet under kørsel i vende sløjfe ved brug af lk100.
de 2 jeg bruger virker perfekt.
Kører H0 i Hedegårdens privatbane.
kører på moduler i foreningen toget.
kører dcc-digital med lenz.
nu også legebane med multimaus.
jeg roder også med div RC-modeller og maskiner med hydraulic.
Poul
Hej Palle-R
det gør de altså hos mig, det eneste der hjælper er at køre
meget hurtigt hvilket ikke er realistiskt.
Kan du sige mig hvordan du ha stillet potentiomeret ?
Med venlig hilsen
Poul
Palle-R
chauffør
de står næsten i midter stilling. og de sidder på min N bane.
det ene er på vende sløjfen og det andet sidder på min drejeskive.
Kører H0 i Hedegårdens privatbane.
kører på moduler i foreningen toget.
kører dcc-digital med lenz.
nu også legebane med multimaus.
jeg roder også med div RC-modeller og maskiner med hydraulic.
Poul
Hej Palle-R
Mine står i fabriksstilling.
Jeg har også hørt og læst om andre der havde problemer med LK 100
Er der virkelig ingen som ved om der er andre vendesløjfemoduler
der kan købes i Danmark?
Med venlig hilsen
Poul
jimmyoldtimer
Hej jeg har også brugt LK100 fra Lenz og der er ikke problemer,der var lidt i starten
men det kan jeg huske jeg fik løst,jeg har 2 som jeg igen kommer til at bruge på mit kommende HO Digital Modulanlæg
Hilsen Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Poul
Hej Jimmy
Kan du huske hvordan du fik det til at virke ???
Med venlig hilsen
Poul
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Hej
Jeg har lige tilsluttet 1 for første gang, og det tog lidt tid, førend jeg kunne få den til, at virke.
Til at begynde med, klikkede den som en gal; men det hjalp, da jeg skruede på potmetret. Skruen står ni 3/4 til højre, og bortset fra, at man skal køre hurtigere end ca. 10 model-km/t (så dropper PIKO Digi1 ud), så virker det perfekt.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
jimmyoldtimer
Hej Poul jeg tror at det var som Oven nævnte,at du skal justere i Potmetret,jeg tror også det var det jeg gjorde,det er noget med spændingen,jeg havde den i skjult banegård, hvor banegården var en del af vendesløjfen ,med en del Loks og Vognstammer!
Hilsen Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Poul
Hej Jimmy
Jeg har lige drejet potentiomeret med uret.
det samme her har en skjult banegård med 4 spor, ret irriterende
hvis det stopper dernede efter utalige tryk på ok knappen
på multimusen vil toget ikke starte uden et lille skub,
Nu får vi se jeg prøvekører i morgen, lidt træt af det drilleri
Med Venlig hilsen
Poul
jimmyoldtimer
Hej igen Poul !
Du skal nok justere lidt af gangen og så prøve med Loket indtil det ikke stopper!
jeg er ikke helt klar over om ,de andre loks der holder på den skjulte banegård har indvirkning på spændningen i forbindelse med at Modulet skal Trimmes i Pot metret!
Der står følgende på Tysk i brugsvejledningen:
Lassen Sie Ihren schwersten Zug in der Kehrschleife mit Fahrstufe 1 fahren
(dieser schwerste Zug wird hierbei den maximalen Strom benøtigen).
Drehen Sie dann mit einem Schraubendreher das Poti solange im Uhrzeigersinn, bis das Modul gerade nicht mehr umschaltet.Uberprufen Sie abschliebend die Funktion des LK 100 durch Uberfahren der trennstelle.Beim Uberfahren mus das LK 100 dann schalten!
MVH Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Poul
Hej Jimmy
Mit Tyske er ikke så godt kan du oversætte det til dansk og
de tre af sporene er isoleret med en kontakt på minsportavle så jeg kan stoppe toget dernede, det fjerde er et
gennemkørselsspor, jeg kan også fornemme at det er forskelligt med de forskellige dekodere.
MVH Poul
jimmyoldtimer
Hej Poul !Du skal lade dit Tungeste tog eller mest strømbrugende tog køre langsomt igennem overgangen,ved hastyighed 1 og derefter justere det efter dette Lokomotiv i Pot Metret så skulle resten følge efter,jeg undrer mig hvis du kører Digital hvorfor isolerer du da sporene i Banegården,det er ikke nødvendigt,decoderen stopper når du drejer til stop så kører Motoren ikke.
MVH Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Hej
Det med tungeste tog : My1202 med 2 Roco-rensevogne efter sig har vist sig ideelt til formålet
De andre tog makker også ret nu.
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
jimmyoldtimer
Det glæder mig at høre ,så kan poul sikkert også få sin LK100 til at virke perfekt
Hilsen Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
00
Jeg har lært af en fejl, som andre kan have glæde af, for at undgå det samme:
Da jeg byggede bane indsatte jeg et isoleret stykke, men fik ikke gjort det langt nok. det betyder, at lange trækkere, som for eksempel Fleischmann N Desiro ikke kan bruges. Det kortslutter ganske enkelt når første halvdel af toget triller ind over isoleringen...
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.
drdisk
IT Administrator
Mine erfaringer med Vendesløjfemodul Lk 100 er følgende
Tiden det tager for at reagerer er temmelig lang, det kan være derfor PIKO Digi1 dropper du, lang tid er nu stadigvæk millisekunder, jeg oplevede det da jeg testende det på min hjemme konstrueret digital styring.
Det andet problem jeg har konstateret er, hvis et tog står hen over isoleringen til vendesløjfemodulet, og der kommer en kortslutning et andet sted på anlægget så er det umuligt at få strøm på anlægget igen da der nu er kortslutning på kørestrømmen, man er nødt til at trække toget over isoleringen.
Vi havde problemet på klubanlægget i forbindelse med drejeskiver, jeg har lavet en power op forsinkelse på 2 sekunder, den monteres efter vendesløjfemodulet, dette bevirker vendesløjfemodulet har strøm og klar inden skinne strækningen tilkobles.
John Kristiansen
H0, dansk epoke III, IV og V.
jimmyoldtimer
Hej det undrer mig at det tager længere tid før Lk 100 Reagerer! Som nævnt i tidligere inlæg så tag det tungeste tog du har strøm mæssigt,og juster LK 100 efter det, så skulle det normalt få alle andre til at følge efter af Diverse Tog
MVH Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
drdisk
IT Administrator
Tiden det tager LK100 for at regerer er millisekunder, det er nok fordi der er relayer der bruges, jeg har set konstruktioner uden relays som regerer hurtigere.
Justeringen er som du selv skriver er en strøm justering, altså hvor stor strøm der må gå uden LK100 fortolker det som en kortslutning.
Man kan ikke justerer hvor hurtig den skal regerer.
John Kristiansen
H0, dansk epoke III, IV og V.
jimmyoldtimer
Jeg tror nok jeg blev lidt afsporet
Men det er rigtig man kan ikke justere Hastigheden,men kun strømmen,og der har jeg ikke haft problemer,når bare man fulgte fore-skrifterne i Manualen der fulgte med,og brugte det tungeste tog, til at justere ud fra ,som i åbentbart , ikke
har kunnet få til at virke optimalt, på jeres Bane og har måttet Døje med !, mine har virket Upåklageligt,hvor den skjulte banegård med diverse tog opstalleret var en del af Vende sløjfen,Togene kørte fint igennem uden problemer,og den klikkede lystigt,som den skulle
MVH Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Mogens V.
Ex DSB
Hej gruppe.
For mig lyder det som om at vendesløjfemodulet ikke har nok strøm at arbejde med.
Sørg for god forbindelse til LK 100, ikke noget med tynde ledninger, og helst en direkte forbindelse fra boosteren.
Vi har lysnets kabler (hovedkabel) liggende under vore skinner, så vi har den bedst mulige forbindelse hele tiden.
Alle forbindelser er så loddet på dette hovedkabel op til skinnerne.
Det er egentlig utroligt hvor meget effekt, der går tabt i laskerne især når der skal balasteres.
Jeg håber at det vil hjælpe på problemet.
Med venlig hilsen
Mogens V.
Gumjk
TRIXtog
Jeg er nok det nyeste medlem i denne gruppe, og jeg har allerede nydt godt af Jeres hjælpsomhed i forbindelse med min jagt på Heljans model af DSB CPS styrevogn. Tak for det.
Nu har jeg læst lidt i de forskellige emner. Her så jeg at der kunne være problemer omkring brug af Lenz LK100? Jeg har 2 stk. i brug på min modelbane og de virker perfekt. Dog er det vigtigt, at nogle få ting overholdes i forbindelse med monteringen. Rigtigt dimensionerede ledninger, gode loddede forbindelser, rigtig polaritet, 100 % isolering af skinnestykket hvor ompolingen foregår samt indjustering af modulet til den rigtige skiftestrøm. Så virker det præcist. Jeg vedhæfter en lille skitse af den skjulte banegård på mit anlæg, som også er en del af en vendesløjfe. Dog ligger skinnestrækningen hvor ompolingen sker, uden for den skjulte banegård. Det bliver faktisk også beskrevet, både som tekst og tegninger, i den efter min mening udemærkede vejledning fra Lenz.
Jeg er netop nu igang med at etablere tilbagemelding fra min skjulte banegård. Men det skal jeg nok skrive lidt om på min hjemme side.
Håber at Poul har fået sine Lenz moduler til at virke? ellers prøv min tilslutning.
M V H TRIXtog
Jeg kører desværre ikke længere på TRIX C-skinner, digitalt med Uhlenbrock, og har ROCO, HELJAN, HOBBYTRADE, LILLIPUT, KATO, FLEISCHMANN og selvfølgelig TRIX...for jeg har måttet stoppe mit modelbane projekt, da jeg ikke får plads til det i fremtiden. Men interessen er der stadig....
00
En lille detalje: LK100 kan ind i mellem, som så meget anden elektronik, drille lidt - et tog stopper, vogne med belysning får det til at gå i stop, og hvis man ikke har det isolerede stykke langt nok, kan et langt lokomotiv drille hen over stykket.
Jeg har markeret de to isoleringer som en lille husker når noget driller - så ved jeg at det nok bare lige er en elektronikprut der driller - og kan rykke lok lidt frem og tilbage til det spiller igen. (håber det er klar tale det her: en lille label markerer hvor isoleringerne ligger på banestykket)
Kører H0 på spisebord (TRIX & Brawa) - Bygger pt. mindre N-bane som by, nået dertil hvor scener og personer sættes på. Har taget hul på et middelstort Z-anlæg. Har LGB i haven. (og et stor samling Spor 1 Märklin og KM-1 på hylderne) - ECoS, ESU Radio & TouchCab.