Jeg er ved at forsøge at skifte koblingerne på mine nye Hobby Trade ølvogne (Albani og STAR), men den i øvrigt meget fine undervogn tillader ikke at jeg kan komme til med min lille spidstang som jeg ellers med held skifter alle mine andre koblinger med.
Der sidder en lille stang i vejen hen foran NEM koblingen.
Kan det virkelig passe at man ikke kan skifte disse koblinger?
Hvad gør man hvis koblingerne går i stykker - køber en ny vogn?
Hmmm - det må da være muligt...?
Jens
DC bane i dansk epoke III
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hvis du piller hjulene af, og så manuelt bevæger konlingsarmen ud til siden, som hvis vognen passerede en kurve, er det så ikke muligt, at få fat med tangen ?
Hvis ikke, må jeg håbe, at intet går i stykker på min Albanivogn
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
JD
Indlæg: 712
Nix. Det kan ikke umiddelbart lade sig gøre. Kun på den ene side af vognene.
Og det er jeg lidt træt af fordi jeg gerne vil anvende profikoblinger i stedet for de normale a-koblinger som jeg kun har dårlige erfaringer med.1
Selvfølgelig kan man bare klippe den stang af (det er jo alligevel de færreste der kikker under vognene...) men en del af identiteten forsvinder jo ved dette stunt.
Vel blot endnu et eksempel på (sammen med f.eks. små flanger på nogle aksler på loks) at så snart tingene bliver for detaljeret opstår der andre problemer.
Jeg kommer til at tænke på ordsproget: "Pas på hvad du ønsker dig - måske får du det!"
Jens
DC bane i dansk epoke III
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Jens
her bruger jeg en pincet - du kan også bruge en spidstang med bøjet spids som pinceten
den røde streg viser hvor du kan sætte en fingernegl ind
med venlig hilsen
henning / h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Jeg havde heller ikke nogen problemer.
Spidstang på og støtte med en finger på den gamle kobling. På begge vogne kører jeg med Fleischmann kortkoblinger.
Mvh
Knud
JD
Indlæg: 712
Hmmm - gad vide om jeg altid har skiftet koblingerne forkert...
Jeg plejer med en lille spidstang at klemme enderne sammen med den ene hånd samtidigt med at jeg trækker koblingen ud af NEM skakten med den anden hånd.
Har altid virket fint og er forsigtig ved skakten så den ikke går i stykker.
Men andre bruger måske en mere macho metode? Trækker I blot til i koblingen UDEN at klemme sammen på enderne?
Nu har jeg prøvet med lidt mere "vold" og minsandten om ikke det til sidst lykkedes.
Men man skal være MEGET forsigtig og tage sig GOD tid så man ikke volder den fine konstruktion unødigt
Jens
DC bane i dansk epoke III
MY1104
Indlæg: 112
Har også først brugt metoden med at klemme spidserne sammen og skubbe koblingerne ud, men er gået over til macho metoden som jo kan forfines. Derudover plejer jeg at file de koblinger en lile smule til så de glider lettere på plads.
MVH
Anders
I morgen er i dag historie.