Hejsa
Er her nogen der ved om man i 1950'erne og 60'erne kørte træstammer på jernbanevogne til savværker som man har set i vore dage på jernbanevogne - altså stammer på 3 stabler af 3 - 4 meter i længden, eller var det hele stammer på hele vognens længde?
Mvh. D 826
__________________
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er et ualmindeligt godt spørgsmål og også aktuelt for undertegnede, da jeg har en flok svenske O-vogne der skal læsses.
Først har jeg lige kigget lidt i nogle af årshæfterne (dem jeg har). Der er det berømte foto fra Hellerup der viser O-vogne læsset med sukkerroer som eksport til Sverige, og en åben vogn der får læsset/losset brædder i forskellige længder med kran.
Men kigger man i Jens Bruun-Petersens bog "Godstog" er der et ældre foto med en åben vogn med sidestøtter, der kører med et stort bundt stammer (det ligner fyr), der er i vognens længde. Det er så fra 1905. Men læser man i teksten, står der at der tidl. var transport af hele stammer fra skov til savværk eller anden produktion.
Der var en meget stor træimport fra Sverige og det var typisk forarbejdet træ, dvs. brædder. Det kneb med at fylde vognene med noget på returtransporten, og tomme vogne hobede sig i perioder op på mellemstationerne mellem Østerport og Helsingør.
Lokale transporter fra savværker til større byer forekom overalt, dvs. det må have været forarbejdet/udsavet træ.
Junckers i Køge har fået transporteret utallige tons trækævler til forarbejdning. Hvornår disse transporter startede for alvor, kan man finde ud af ved at læse om fabrikkens historie. Der har også været transporter med meget kraftige stolper af fyrtræ til palleproduktion, det foregik med store 4-aklslede vogne, men det er så i nyere tid.
Så jeg vil sige at der er forekommet transporter med dels meget store stammer (enkelt stammer, fx. 2-3 stk. på en åben vogn), enkelte store stammer og bundter af træ (fx fyrtræ). Det lader til at de fleste af trætransporterne i 1950- og 1960´erne, har været med forarbejdet træ som fx. brædder i et hav af forskellige længder og tykkelser. Typisk fra Sverige på O-vogne.
Men, men der er forskellige savværker i DK der har haft sidespor op i epoke III. Jeg kan nævne Kirkeby lidt nord for Svendborg, her lå savværket over for den daværende station. Men hvornår jernbanetransporterne ophørte her, er jeg ikke klar over. Helt op i 1990´erne blev der med MY kørt store 4-akslede godsvogne med udenlandsk træ (store trækævler), til savværket i Korinth på Fåborgbanen. Træet blev losset på stationens læssespor og flyttet over på savværket lige over for stationen.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Gert Frikke
Indlæg: 2.325
Hej!
Min opfattelse af det er, at Junckers har fået en masse lange stammer i noget der ligner vognenes længde - og de var nødvendigvis ikke helt rette stammer - bøgetræ primært til opskæring og videre forarbejdning..
Så er der en helt anden form for træstammer, nemlig nåletræ. Dem mener jeg, for det meste har været skåret u i et standardmål, er ret lige stammer og kan derfor stakkes pænt - op til flere stakke afhængig af vogntypen. Disse stammer formoder jeg primært har været til opskæring til tømmer.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
I Sorø blev der i 1957 læsset stammer: http://evp.dk/index.php?page=soro-station , men hvilken vogn der er tale om, tør jeg ikke sige.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.341
Nykøbing F 1958, Fotograf ©HBDS
Næsten samme motiv som evp´s billede fra Sorø
Se også her
http://www.jernbanen.dk/dsb_gvognfotos.php?Aar=1941&litra=TGS&typenr=
Svend