Hej
er der nogen der ved om DSB stadig bruger stationsbetjente og togklargører selvom de ikke køre gods mere?
hilsen chr
__________________
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Der er stadigvæk stationsbetjente ansat rundt omkring. Dem jeg kender til, er dog tjenestemænd.
Men der vil specielt på en større station altid være nogen opgaver, som det er oplagt en stationsbetjent tager sig af. Fx. handicapassistancer, rengøring, oprydning, tage sig af tjenestepost mm.
Prøv at forhør nærmere hos DSB, prøv at gå ind på deres hjemmeside, der er en jobsektion.
Visse opgaver er dog på nogen stationer udliciterede til private firmaer i dag. Fx handicapassistancer til taxiselskaber/Falck og rengøring til private firmaer.
Mht. at klargøre vogne mm, så ligger det i dag meget hos de private operatører, da det er dem der kører med godsvogne. På nær enkelte undtagelser har alle DSB´s tog i dag automatkoblinger. Så her skal du fx forhøre dig hos DB Schenker osv.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
Hej
jeg tænker ikke rigtigt på sådan noget som rengøring o.s.v, jeg tænker på klargøring af FX IC3, hvor man fx laver tunneltjek og tjekker toget
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Sydbanen
Indlæg: 321
Hej.
jeg ved godt du skriver på nær enkelte undtagelser har alle DSB's tog idag automatkoblinger. Jeg nævner i flæng ME, EA, MK 625, KØF, MR/MRD og Dobbeltdækkervognene og de tidligere BN vogne.
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
ja der skal vel være nogen til at styre deres små køffer og deres MK 625, og ellers som sagt lave tunneltjek på togene, klargøre dem, og kig efter om det hele fungere inden toget skal ud og køre
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Det er lidt forskelligt, hvordan det fungerer.
I København er der bl.a køremænd.
I Århus er der få stationsbetjente tilbage. Klargøring, tunneltjek af bl.a. IC3 foretages af lokomotivførere.
Venlig hilsen
Carsten
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
ok tak for svaret
men er der nogen udannelse til fx køremand, eller er det bare udannelsen til togklargører ?
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Nu skrev du jo stationsbetjent, og det er bl.a. de opgaver jeg nævner der ligger i deres arbejde. Men der bliver stadig færre stationsbetjente.
Men ellers bliver flere og flere funktioner lagt ud til lokomotivførerne. Også det fx at koble to MR-sæt.
På de store stationer som fx i Århus, er det udelukkende lokomotivførere der klargører togsættene og kører dem til perron.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
De har selvfølgelig en eller form for uddannelse/oplæring, men kontakt DSB HR service, de må vide hvilken ?
Venlig hilsen
Carsten
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Jeg gætter på den her...
http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/transportoglogit...
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Hmm...
Næppe noget at kaste sig ud i. Under "fremtidsudsigter" står der:
"Der er usikkerhed om omfanget af fremtidig godstrafik i Danmark. Se mere om fremtidsudsigter inden for Mekanik, transport og logistik. Se også Videre efter erhvervsuddannelsen."
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Nok muligt at det skrives, men der løber "rygter" om DB Schenker søger lokomotivførere, så lidt har de da at lave.
Venlig hilsen
Carsten
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
jeg har kontaktet DSB, og de skriver at man søger stillingen som Køremand eller stationsbetjent, også bliver man lært op.
hvad angår godstrafikken i Danmark, har jeg faktisk lige læst at godstrafik på skinner er steget med 40 procent i 2010
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Sydbanen
Indlæg: 321
Ikke for at gøre dig kede af det
Du skal regne med at den meste stining skyldes transit af lastbiltrailers og containers. :? men det "lokale gods i dk er vist også steget lidt´.
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Det er da stadig bedre end ingen tænk. Hvis der er en MZ forrest er et "transit tog" da ganske underholdene!
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC