ja det er tragisk kan bedre lide y togene end alle de der nye Lint tog og Desiro.
Det siger en der sikkert ikke køre tog til dagligt. Jeg har kørt Y tog på Hornbækbanen, og på nuværende Lint på Lillenord, og jeg vil vælge en Lint "any day"
Hr. Christian har sikkert en romantisk snarere end en rationel tilgang til jernbanevæsenet generelt.
Men det skal man nu ikke skamme sig over. Jeg vil egentlig også hellere sejle over Storebælt med en togfærge, se en "firkantet" rangere inden afgang til Hadsund og køre med Mo til Løgstør eller Glyngøre..............meget var nu bedre i gamle dage;-)
jeg har har prøvet at køre i Arrivas Lint, og Vestbanens Y tog, og der er bare en anden stemning i y togene men hvis du er lokoføre så er det selvfølgelig bedre at køre lint, p.g.a komfort, støj osv.
og ja alt var bedre i gamle dage, nu er jeg ganske vist ikke så gammel så jeg kan huske så meget fra den tid men alligevel
nu om dage er det nogle IC3 eller IC4 som tøffer rundt på de danske skinner, og det er der jo ikke noget spændende ved, men en rigtig MZ eller MY med en rød intercity stamme eller 30 godsvogne på krogen, det er der intet der slår !
hilsen chr
__________________
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
ja det er tragisk kan bedre lide y togene end alle de der nye Lint tog og Desiro.
Det forstår jeg ikke. Man sidder faktuelt bedre og langt mere stille i de nye togsæt ...
Lint togene er okay, men desiro... Desiro er noget af det dårligste L***!!!! De larmer, går tit i stykker (fedt så sender de en Mr eller IC3 istedet), har dårlige sæder. Ikke et tog man efter min mening kan være bekendt over for kunderne. Kan sagtens komme på flere dårlige ting om disiro. Der er rigtig mange så gider ikke nævne dem... Eneste gode ved dem er at de er nemme hvis man har kørestol eller cykel.
Jeg burde ellers efterhånden have alderen til at begynde at se alt, hvad der er retrospektivt, i et romantiserende og nostalgisk skær, hvor "alting dog var bedre i gamle dage".
Men selv som tog-tosse og vel især som daglig pendler mellem Frederikshavn og Aalborg, så nyder jeg, når turen kan foregå med IC/3-tog.
IC/3-toget er suverænt det bedste tog, som DSB nogensinde har haft! Indretning og komfort, pladsforhold ved indgangene, og gedigent og velfungerende, med strømstik og hovedtelefonstik ved (næsten) alle pladser, komfortable og rummelige sæder - det er godt tænkt og godt udført og passer så fint til danske forhold.
MR-toget bringer naturligvis én frem tørskoet og affjedringsmæssigt ganske komfortabelt, og det er utroligt driftssikkert. Men en MR har en ufatteligt dårlig "ånde", og dieselosen er kulsort og så tung, at den knapt nok kan komme op gennem skorstenen. Derfor kryber den hen ad taget - og bliver suget ind gennem "frisk"luftsventilerne og ind i kabinen, så folk med tendenser til køresyge (og alle os andre) får brækfornemmelser og åndenød.
Og ikke mindst på grund af den dårlige forbrænding, høj vægt og en ringere virkningsgrad end en IC/3, så bruger en MR med sine to motorer ligeså meget diesel som en IC/3, selvom IC/3'en har fire motorer, flere siddepladser og højere tophastighed.
Og en MZ eller MY med B-vogne ?. Ja tak, jeg havde selv "fornøjelsen" af at køre med dem, da jeg pendlede til Århus i 1990'erne - og jeg savner dem ikke (ikke i den daglige persontrafik, i hvert fald).
At bestige en B-vogn, ad den stejle trappe og gennem dens smalle døre, hvor bagagen tit hang fast i udragende dørmekanik, at man skulle sætte sin bagage fra sig, for at kunne åbne skydedørene, at sidde i en lille lummer og tilpruttet kupé, hvor alt lyd - også den i forvejen knapt hørlige lyd i vognens højttalere - en gang imellem blev overdøvet af de skurrende klodsbremser, et iskoldt toilet, hvor "resultaterne" af "anstrengelserne" dumpede direkte ned på skinnelegemet (hvad de så ikke gjorde - de blev suge op og blev klasket fast oppe under vognbunden, så værkstedspersonalet skulle start hver reparation på undervognen med at banke et tykt lag indtørret *m*u*m*s* af, for ikke at tale om togførernes arbejdsforhold, hvor de skulle åbne og lukke et utal af skydedøre for hver billetteringsrunde, og lokoføreren, der måtte indånde dieselos og finde sig i et ufatteligt støjniveau i MY'erne (inden de blev miljørenoveret), osv., osv.
Men dermed ikke sagt, at det ikke er hyggeligt at køre med de gamle tog på en museumsbane, og at det da også bringer gode minder frem at gense dem.
Men hvilken "almindelig" togpassager ville idag finde sig i at blive transporteret rundt i den slags "kreaturvogne". Nu er sjællænderne endelig sluppet af med Bn-vognene - dog med det resultat, er de øvrige tog nu er overfyldte.
Og privatbanernes Y-tog ?. De kørte faktisk rigtig godt og var meget komfortable, også efter nutidens målestok, men de Desiro-tog, som Nordjyske Jernbaner har fået, kører alligevel betydeligt bedre og byder på en god komfort. Og så vidt jeg ved er både NJ og togpassagerne vist meget glade for Desiro-togene.
Heldigvis er et enkelt Y-togssæt i NJ's flotte design bevaret - men vistnok uden en Yp-mellemvogn (?). Dem havde NJ ellers en del af.
Som tog-tosse gør det naturligvis altid lidt "ondt" at se ældre materiel blive skrottet - og især når det er tog, som i bund og grund ikke fejler noget, men hvor der bare ikke er nogen, der vil have dem.
En samlet flåde af Y-tog - hvoraf mange er blevet renoveret indenfor de sidste få år - kunne sikkert ellers have gjort gavn i mange år endnu i andre lande (læs: sandsynligvis 3. verdenslande), hvor de idag ager afsted i det, som vi ville kalde for museumsmateriel, som forårsager en heftig luftforurening (læs: damplokomotiver).
Noget lignende kunne sikkert også have gjort sig gældende med mange af de danske UIC-godsvogne, som ikke fejlede andet, end at lastbilerne havde frataget dem deres bestilling.
Men sådan går verden jo sin skæve gang...
__________________
Med futlig hilsen Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
nu om dage er det nogle IC3 eller IC4 som tøffer rundt på de danske skinner, og det er der jo ikke noget spændende ved, men en rigtig MZ eller MY med en rød intercity stamme eller 30 godsvogne på krogen, det er der intet der slår !
Jeg kan kun sige jeg er enig! Lyden af en 16 cylindret GM motor er væsentlig mere interessant end lyden af en IC3 motor
Med venlig hilsen
Jens
__________________
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog. Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Jeg har været ude at køre Lint og der sidder man jo ca. ligeså godt som i en gammel bybus, og det slog mig faktisk at der er mere komfort i et gammelt MR-MRD sæt, kan udvikling virkelig gå bagud ??
Jeg har været ude at køre Lint og der sidder man jo ca. ligeså godt som i en gammel bybus, og det slog mig faktisk at der er mere komfort i et gammelt MR-MRD sæt, kan udvikling virkelig gå bagud ??VH Claus
Enig, men rygterne vil vide at Arriva´s nye Lint tog, skulle have væsentlig højere passager komfort.
Og iflg. den nye trafikkontrakt, skal Arriva´s "gamle" Lint ombygges med tilsvarende komfort som de nye.
Så der er håb for komforten.
__________________
Venlig hilsen
Carsten
Skala N
Epoke IV og V
Tysk og Dansk materiel + "det løse"
Digital med Roco MultiMaus
Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Med hensyn til desiro togene kan jeg kun sige det er noget l***. De larmer, rasler, er beskidte, har dårlige sæder osv. De er vist heller ikke særlig populære her på fyn. Har lagt mærke til at når der kommer en MR som reserve kommer der tit bemærkninger fra folk om at de er bedre end de normale desiro. Heldigvis er der tit tekniske problemer med Desiro og så sender de en MR eller IC3 i stedet!
Ja, at de er beskidte er da helt klart togsættets skyld. Siemens har da helt bevidst designet et togsæt der bliver beskidt både udvendigt og indvendigt så folk hellere vil køre med MR fr Uerdingen.
Eller hov, at de er beskidte, det har måske slet ikke noget med selve togsættes konstruktion at gøre?
rigtige tog er bl.a et MZ lokomotiv med 40 godsvogne, eller en MZ med en A & B vogn stamme, lyden er sådan en dieselmotor, er noget andet end Lint togenes lyd, eller desiros.
nu om dage er alt passagertrafik (i DK) togsæt, borset fra dobbeltdækkervognene, neej det var noget andet i gamle dage, avligt at jeg aldrig rigtig har oplevet den tid.
hilsen chr
__________________
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
:)rigtige tog er bl.a et MZ lokomotiv med 40 godsvogne, eller en MZ med en A & B vogn stamme, lyden er sådan en dieselmotor, er noget andet end Lint togenes lyd, eller desiros.nu om dage er alt passagertrafik (i DK) togsæt, borset fra dobbeltdækkervognene, neej det var noget andet i gamle dage, avligt at jeg aldrig rigtig har oplevet den tid.hilsen chr
Mit tydeligste minde fra min barndom i Struer var sådan en stille sommeraften når en af de "gamle" MYere med den dårlige lyddæmpning lagde fra land op af Quistrup bakke med en slæber mod Fredericia. Det gav genlyd i hele byen.
Skøn lyd, MZ lød ikke tilnærmelsesvis så godt men var jo da NOGET kraftigere.
Mit tydeligste minde fra min barndom i Struer var sådan en stille sommeraften når en af de "gamle" MYere med den dårlige lyddæmpning lagde fra land op af Quistrup bakke med en slæber mod Fredericia. Det gav genlyd i hele byen.
Jeg boede tæt på indkørselssignalet til Brabrand station - og det skete jævnligt, at stationsforstanderen ikke fik sat signal i tide, når der kom et tog inde fra Århus: Så holdt de og tudede i hornet, indtil armen på signalet løftede sig - og satte så ellers i gang med et brøl - de der MYere uden lyddæmpning var en herlig ting.
__________________
MVH Lars
0 kan lide
Skrevet af Willie Garvin Onsdag d. 3/11/2010 - 18:45
:)rigtige tog er bl.a et MZ lokomotiv med 40 godsvogne, eller en MZ med en A & B vogn stamme, lyden er sådan en dieselmotor, er noget andet end Lint togenes lyd, eller desiros.nu om dage er alt passagertrafik (i DK) togsæt, borset fra dobbeltdækkervognene, neej det var noget andet i gamle dage, avligt at jeg aldrig rigtig har oplevet den tid.hilsen chr
Vi har vist begge det "problem" at vi er født for sent. Min tilgang til jernbanedriften er vist også snarere romantisk end rationel;-)
Men jeg dog alligevel så tidligt, at jeg kan huske første generation s-tog i København, og jeg har også gjort mange rejser til og fra Jylland i en rød b-vogn. Endda også en gang på første klasse i et MA, da de var røde. Desværre var der maskinnedbrud ved ilandkørsel i Nyborg, så jeg var forvist til en plads i en A-vogn. Jeg har også kørt i MR fra havnestationen i Aarhus, og de mange V200, som DSB lejede i 1981 husker jeg også tydeligt.
Dengang holdt jeg sommerferie hos noget familie i Aarhus; nede i bunden af Augustenborggade i et af de tre højhuse. Der var en RIGTIG god udsigt over alt til og fra Aarhus H. Rangerryggen var også i brug dengang. Og på det lille (vogn?)værksted nedenfor højhuset arbejdede en Köf flittigt med at flytte rundt på alskens rullende materiel.
hehe ja det er rigtig nok men når man går ned på esbjerg banegård så er der ikke andet end MR tog, IC3, og så Arrivas kedelige Lint tog, og de har også nogle MR/MRD tog som står hensat i esbjerg, der er slet ikke noget gods mere, det eneste lokomotiv der har været indenfor de seneste år, er en MZ med sprøjtetoget, også ME med dobbeltdækkervogne, men den kører kun 1 gang i ugen, så der er ikke noget spændende ved at være togspotter i esbjerg mere
hilsen chr
__________________
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
det er rigtig nok at der også står en MH nede havnen ved vestkraft, men den duer vist ikke til meget mere tror jeg ikke, hvad angår esbjerg havnestation er den ikke i brug mere, sporene ud til stationen er revet op, men ellers så er de fleste spor på esbjerg havn der stadig, og nogle er dem er faktisk i god stand, så jeg forstår ikke hvorfor de ikke begynder at køre noget gods på havnen igen
hilsen chr :) :) ;D
__________________
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
det er rigtig nok at der også står en MH nede havnen ved vestkraft, men den duer vist ikke til meget mere tror jeg ikke, hvad angår esbjerg havnestation er den ikke i brug mere, sporene ud til stationen er revet op, men ellers så er de fleste spor på esbjerg havn der stadig, og nogle er dem er faktisk i god stand, så jeg forstår ikke hvorfor de ikke begynder at køre noget gods på havnen igen :Dhilsen chr :) :) ;D
Okay, tak! Er der nogen ved hvornår man stoppede med at køre til havne stationen?
Dengang Railion skulle spare nedlage de jo kørslen til Esbjerg havn. Nu er de jo et stort firma (DBSRS)som burde kunne få økonomien til at hænge sammen, (der mangler bare kunderne)
og jeg siger bare at nogle grå IC3 og et par ME'er(de lyder dog godt) dagligt er altså heller ikke verdens sjoveste at kigge på. (vi mangler godstog i DK og det er over hele landet. Især når vi skal spare Co2 burde DBSRS og For den sags skyld også (men de gør det godt) CFL CARGO melde sig på banen med nogle flere godstog.(igen økonomien)
__________________
Mvh Sydbanen Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
0 kan lide
Skrevet af Willie Garvin Onsdag d. 3/11/2010 - 22:13
Køre der ikke stadig et MR/D tog i frem og tilbage til Aarhus havn idag?
Havnestationen har ikke været i brug siden 10/02 1991, og er iøvrigt revet ned for lang tid siden.
Der står en del om den i Jernbanehistorisk Årbog 10 fra side 44 og frem, og der er en del gode billeder.
Måske tænker du på Grenåbanen, som kommer godt tæt på havneområdet. Standsningsstedet Skolebakken er nok det tætteste, du kommer på hvor færgeterminalen lå.
Hed dette standsningsted ikke Europa Plads engang?
Køre der ikke stadig et MR/D tog i frem og tilbage til Aarhus havn idag?
Havnestationen har ikke været i brug siden 10/02 1991, og er iøvrigt revet ned for lang tid siden. Der står en del om den i Jernbanehistorisk Årbog 10 fra side 44 og frem, og der er en del gode billeder.Måske tænker du på Grenåbanen, som kommer godt tæt på havneområdet. Standsningsstedet Skolebakken er nok det tætteste, du kommer på hvor færgeterminalen lå. Hed dette standsningsted ikke Europa Plads engang?
Kan bare huske noget med et MR/D tog som kørte frem og tilbage mellem Aahus H og en eller anden station der ned af....
Vi har da også masser af MR susende rundt på den "nye" Aalborg nærbane. De er i fuld sving især i myldretiden med at fragte passagerer på arbejde eller skole i Aalborg - og hjem igen.
Der holdt vel en 5 - 6 sæt da jeg kom forbi Aalborg station midt på dagen for et par uger siden på .
Gert
__________________
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Hej!Vi har da også masser af MR susende rundt på den "nye" Aalborg nærbane. De er i fuld sving især i myldretiden med at fragte passagerer på arbejde eller skole i Aalborg - og hjem igen.Der holdt vel en 5 - 6 sæt da jeg kom forbi Aalborg station midt på dagen for et par uger siden på .Gert
Kan du uddybe hvad det er for en bane?
__________________
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
0 kan lide
Skrevet af Willie Garvin Torsdag d. 4/11/2010 - 19:24
Hej!Vi har da også masser af MR susende rundt på den "nye" Aalborg nærbane. De er i fuld sving især i myldretiden med at fragte passagerer på arbejde eller skole i Aalborg - og hjem igen.Der holdt vel en 5 - 6 sæt da jeg kom forbi Aalborg station midt på dagen for et par uger siden på .Gert
Sommetider holder de også weekend i spor 0, og hvis man kører ad Østre Alle om aftenen eller natten, er opstillingssporene pakkede med dem og IC3-stammer.
Når jeg går til eller fra arbejde, kan jeg høre en art summen fra.....ja, det må næsten være IC3'erne; er det mon oliefyr, der står og snurrer?
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
ja det er tragisk
kan bedre lide y togene end alle de der nye Lint tog og Desiro.
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
D 804
Indlæg: 384
Der er dog heldigvis bevaret et enkelt togsæt. ML 4902-FL ?-ML 4903 holder ude på centralværkstedet i københavn, enda i køreklar stand
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Phaeton
Lokomotivfører ved Lokalbanen.
Indlæg: 12
Det siger en der sikkert ikke køre tog til dagligt.
Jeg har kørt Y tog på Hornbækbanen, og på nuværende Lint på Lillenord, og jeg vil vælge en Lint "any day"
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Hr. Christian har sikkert en romantisk snarere end en rationel tilgang til jernbanevæsenet generelt.
Men det skal man nu ikke skamme sig over. Jeg vil egentlig også hellere sejle over Storebælt med en togfærge, se en "firkantet" rangere inden afgang til Hadsund og køre med Mo til Løgstør eller Glyngøre..............meget var nu bedre i gamle dage;-)
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
jeg har har prøvet at køre i Arrivas Lint, og Vestbanens Y tog, og der er bare en anden stemning i y togene
men hvis du er lokoføre så er det selvfølgelig bedre at køre lint, p.g.a komfort, støj osv. 
og ja alt var bedre i gamle dage, nu er jeg ganske vist ikke så gammel så jeg kan huske så meget fra den tid
men alligevel 
nu om dage er det nogle IC3 eller IC4 som tøffer rundt på de danske skinner, og det er der jo ikke noget spændende ved, men en rigtig MZ eller MY med en rød intercity stamme eller 30 godsvogne på krogen, det er der intet der slår !
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.207
Det forstår jeg ikke. Man sidder faktuelt bedre og langt mere stille i de nye togsæt ...
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Lint togene er okay, men desiro... Desiro er noget af det dårligste L***!!!! De larmer, går tit i stykker (fedt så sender de en Mr eller IC3 istedet), har dårlige sæder. Ikke et tog man efter min mening kan være bekendt over for kunderne. Kan sagtens komme på flere dårlige ting om disiro. Der er rigtig mange så gider ikke nævne dem...
Eneste gode ved dem er at de er nemme hvis man har kørestol eller cykel.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
cbt
Indlæg: 1.165
Jeg burde ellers efterhånden have alderen til at begynde at se alt, hvad der er retrospektivt, i et romantiserende og nostalgisk skær, hvor "alting dog var bedre i gamle dage".
Men selv som tog-tosse og vel især som daglig pendler mellem Frederikshavn og Aalborg, så nyder jeg, når turen kan foregå med IC/3-tog.
IC/3-toget er suverænt det bedste tog, som DSB nogensinde har haft! Indretning og komfort, pladsforhold ved indgangene, og gedigent og velfungerende, med strømstik og hovedtelefonstik ved (næsten) alle pladser, komfortable og rummelige sæder - det er godt tænkt og godt udført og passer så fint til danske forhold.
MR-toget bringer naturligvis én frem tørskoet og affjedringsmæssigt ganske komfortabelt, og det er utroligt driftssikkert. Men en MR har en ufatteligt dårlig "ånde", og dieselosen er kulsort og så tung, at den knapt nok kan komme op gennem skorstenen. Derfor kryber den hen ad taget - og bliver suget ind gennem "frisk"luftsventilerne og ind i kabinen, så folk med tendenser til køresyge (og alle os andre) får brækfornemmelser og åndenød.
Og ikke mindst på grund af den dårlige forbrænding, høj vægt og en ringere virkningsgrad end en IC/3, så bruger en MR med sine to motorer ligeså meget diesel som en IC/3, selvom IC/3'en har fire motorer, flere siddepladser og højere tophastighed.
Og en MZ eller MY med B-vogne ?. Ja tak, jeg havde selv "fornøjelsen" af at køre med dem, da jeg pendlede til Århus i 1990'erne - og jeg savner dem ikke (ikke i den daglige persontrafik, i hvert fald).
At bestige en B-vogn, ad den stejle trappe og gennem dens smalle døre, hvor bagagen tit hang fast i udragende dørmekanik, at man skulle sætte sin bagage fra sig, for at kunne åbne skydedørene, at sidde i en lille lummer og tilpruttet kupé, hvor alt lyd - også den i forvejen knapt hørlige lyd i vognens højttalere - en gang imellem blev overdøvet af de skurrende klodsbremser, et iskoldt toilet, hvor "resultaterne" af "anstrengelserne" dumpede direkte ned på skinnelegemet (hvad de så ikke gjorde - de blev suge op og blev klasket fast oppe under vognbunden, så værkstedspersonalet skulle start hver reparation på undervognen med at banke et tykt lag indtørret *m*u*m*s* af, for ikke at tale om togførernes arbejdsforhold, hvor de skulle åbne og lukke et utal af skydedøre for hver billetteringsrunde, og lokoføreren, der måtte indånde dieselos og finde sig i et ufatteligt støjniveau i MY'erne (inden de blev miljørenoveret), osv., osv.
Men dermed ikke sagt, at det ikke er hyggeligt at køre med de gamle tog på en museumsbane, og at det da også bringer gode minder frem at gense dem.
Men hvilken "almindelig" togpassager ville idag finde sig i at blive transporteret rundt i den slags "kreaturvogne". Nu er sjællænderne endelig sluppet af med Bn-vognene - dog med det resultat, er de øvrige tog nu er overfyldte.
Og privatbanernes Y-tog ?. De kørte faktisk rigtig godt og var meget komfortable, også efter nutidens målestok, men de Desiro-tog, som Nordjyske Jernbaner har fået, kører alligevel betydeligt bedre og byder på en god komfort. Og så vidt jeg ved er både NJ og togpassagerne vist meget glade for Desiro-togene.
Heldigvis er et enkelt Y-togssæt i NJ's flotte design bevaret - men vistnok uden en Yp-mellemvogn (?). Dem havde NJ ellers en del af.
Som tog-tosse gør det naturligvis altid lidt "ondt" at se ældre materiel blive skrottet - og især når det er tog, som i bund og grund ikke fejler noget, men hvor der bare ikke er nogen, der vil have dem.
En samlet flåde af Y-tog - hvoraf mange er blevet renoveret indenfor de sidste få år - kunne sikkert ellers have gjort gavn i mange år endnu i andre lande (læs: sandsynligvis 3. verdenslande), hvor de idag ager afsted i det, som vi ville kalde for museumsmateriel, som forårsager en heftig luftforurening (læs: damplokomotiver).
Noget lignende kunne sikkert også have gjort sig gældende med mange af de danske UIC-godsvogne, som ikke fejlede andet, end at lastbilerne havde frataget dem deres bestilling.
Men sådan går verden jo sin skæve gang...
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
D 804
Indlæg: 384
Jeg kan kun sige jeg er enig! Lyden af en 16 cylindret GM motor er væsentlig mere interessant end lyden af en IC3 motor
Med venlig hilsen
Jens
Jeg er en dreng på 16, der bruger lidt for meget tid på tog.
Billeder for hver uge: http://d804.wordpress.com
Litra ME
Indlæg: 373
Jeg har været ude at køre Lint og der sidder man jo ca. ligeså godt som i en gammel bybus, og det slog mig faktisk at der er mere komfort i et gammelt MR-MRD sæt, kan udvikling virkelig gå bagud ??
VH Claus
Newtrain
Brabrand
Indlæg: 668
Enig, men rygterne vil vide at Arriva´s nye Lint tog, skulle have væsentlig højere passager komfort.
Og iflg. den nye trafikkontrakt, skal Arriva´s "gamle" Lint ombygges med tilsvarende komfort som de nye.
Så der er håb for komforten.
Venlig hilsen
Carsten
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Hej!
Med hensyn til desiro togene kan jeg kun sige det er noget l***. De larmer, rasler, er beskidte, har dårlige sæder osv. De er vist heller ikke særlig populære her på fyn. Har lagt mærke til at når der kommer en MR som reserve kommer der tit bemærkninger fra folk om at de er bedre end de normale desiro. Heldigvis er der tit tekniske problemer med Desiro og så sender de en MR eller IC3 i stedet!
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Ja, at de er beskidte er da helt klart togsættets skyld. Siemens har da helt bevidst designet et togsæt der bliver beskidt både udvendigt og indvendigt så folk hellere vil køre med MR fr Uerdingen.
Eller hov, at de er beskidte, det har måske slet ikke noget med selve togsættes konstruktion at gøre?
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Mads H
Studerende på HTX Thisted
Indlæg: 662
Og så alligevel...
Hvis nu de havde en teflonbelægning var det vel ikke så galt
Men jeg priotere da også sådan:
IC3-lydløs, masser af plads, helt bord, (næsten)kun 4mand pladser
Mr- Sæderne, hyggen ved at bumle lidt - der er desværre kun et lille bord
Lint- Hådre sæder der er lidt for høje, larm og tikken fra alting, *isse ireternde dørlyd, MEN DER ER WiFi!!
Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
ja der er jo intet der slår MZ, MY, MX osv
men af nutidens togsæt er det vel IC3 der er bedst, Desiro og Lint er ikke noget rigtigt tog, nærmere en lille skinnebus eller sådan noget.
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
.......og om ikke så længe kommer der et velunderbygget og gennemtænkt oplæg til, hvad et rigtigt tog egentlig er.....eller var;-)
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
rigtige tog er bl.a et MZ lokomotiv med 40 godsvogne, eller en MZ med en A & B vogn stamme, lyden er sådan en dieselmotor, er noget andet end Lint togenes lyd, eller desiros.
nu om dage er alt passagertrafik (i DK) togsæt, borset fra dobbeltdækkervognene, neej det var noget andet i gamle dage, avligt at jeg aldrig rigtig har oplevet den tid.
hilsen chr
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
Ovemunk
Projektkoordinator
Indlæg: 95
Mit tydeligste minde fra min barndom i Struer var sådan en stille sommeraften når en af de "gamle" MYere med den dårlige lyddæmpning lagde fra land op af Quistrup bakke med en slæber mod Fredericia. Det gav genlyd i hele byen.
Skøn lyd, MZ lød ikke tilnærmelsesvis så godt men var jo da NOGET kraftigere.
Gods skal da transporteres på skinner...
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Jeg boede tæt på indkørselssignalet til Brabrand station - og det skete jævnligt, at stationsforstanderen ikke fik sat signal i tide, når der kom et tog inde fra Århus: Så holdt de og tudede i hornet, indtil armen på signalet løftede sig - og satte så ellers i gang med et brøl - de der MYere uden lyddæmpning var en herlig ting.
MVH
Lars
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Vi har vist begge det "problem" at vi er født for sent. Min tilgang til jernbanedriften er vist også snarere romantisk end rationel;-)
Men jeg dog alligevel så tidligt, at jeg kan huske første generation s-tog i København, og jeg har også gjort mange rejser til og fra Jylland i en rød b-vogn. Endda også en gang på første klasse i et MA, da de var røde. Desværre var der maskinnedbrud ved ilandkørsel i Nyborg, så jeg var forvist til en plads i en A-vogn. Jeg har også kørt i MR fra havnestationen i Aarhus, og de mange V200, som DSB lejede i 1981 husker jeg også tydeligt.
Dengang holdt jeg sommerferie hos noget familie i Aarhus; nede i bunden af Augustenborggade i et af de tre højhuse. Der var en RIGTIG god udsigt over alt til og fra Aarhus H. Rangerryggen var også i brug dengang. Og på det lille (vogn?)værksted nedenfor højhuset arbejdede en Köf flittigt med at flytte rundt på alskens rullende materiel.
Ak ja, det var nu rart dengang:-)
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Køre der ikke stadig et MR/D tog i frem og tilbage til Aarhus havn idag?
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
jeg ved ikke om der stadig køre MR/MRD togsæt fra Århus havn, men i Esbjerg ser man næsten ikke andet end MR/MRD tog, KEDELIGT

H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Vær dog bare glad for det ikke er Desiroer.
Dem har vi her på fyn og det er bare noget P**..... 
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
hehe ja det er rigtig nok
men når man går ned på esbjerg banegård så er der ikke andet end MR tog, IC3, og så Arrivas kedelige Lint tog, og de har også nogle MR/MRD tog som står hensat i esbjerg, der er slet ikke noget gods mere, det eneste lokomotiv der har været indenfor de seneste år, er en MZ med sprøjtetoget, også ME med dobbeltdækkervogne, men den kører kun 1 gang i ugen, så der er ikke noget spændende ved at være togspotter i esbjerg mere 
hilsen chr

H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Syntes da også der har været nogle der har skrevet om at der står en gammel MH.
Hvad med stationen på Esbjerg havn? Den bruger de da ikke mere?
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
det er rigtig nok at der også står en MH nede havnen ved vestkraft, men den duer vist ikke til meget mere tror jeg ikke, hvad angår esbjerg havnestation er den ikke i brug mere, sporene ud til stationen er revet op, men ellers så er de fleste spor på esbjerg havn der stadig, og nogle er dem er faktisk i god stand, så jeg forstår ikke hvorfor de ikke begynder at køre noget gods på havnen igen
hilsen chr
:)
:) ;D
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Okay, tak! Er der nogen ved hvornår man stoppede med at køre til havne stationen?
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Sydbanen
Indlæg: 321
Dengang Railion skulle spare nedlage de jo kørslen til Esbjerg havn. Nu er de jo et stort firma (DBSRS)som burde kunne få økonomien til at hænge sammen, (der mangler bare kunderne)
og jeg siger bare at nogle grå IC3 og et par ME'er(de lyder dog godt) dagligt er altså heller ikke verdens sjoveste at kigge på. (vi mangler godstog i DK og det er over hele landet. Især når vi skal spare Co2 burde DBSRS og For den sags skyld også (men de gør det godt) CFL CARGO melde sig på banen med nogle flere godstog.(igen økonomien)
Mvh Sydbanen
Epoke IV-V, Dansk materiel og udenlandsk som har været i DK
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Havnestationen har ikke været i brug siden 10/02 1991, og er iøvrigt revet ned for lang tid siden.
Der står en del om den i Jernbanehistorisk Årbog 10 fra side 44 og frem, og der er en del gode billeder.
Måske tænker du på Grenåbanen, som kommer godt tæt på havneområdet. Standsningsstedet Skolebakken er nok det tætteste, du kommer på hvor færgeterminalen lå.
Hed dette standsningsted ikke Europa Plads engang?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Kan bare huske noget med et MR/D tog som kørte frem og tilbage mellem Aahus H og en eller anden station der ned af....
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Europa plads er længere sydpå. Jeg ved ikke om der har været standsning der. Jeg kan ikke huske at der har.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det er grenåbanen der (uheldigvis) kører den vej.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Det har der - i perioden med Niels Klim og Peter Paars: Det er altsammen beskrevet i de omtalte artikler i Jernbanehistorisk Årbog.
MVH
Lars
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Lidt billeder af MR / Århus havn.
2 billeder af MR ved Europaplads på vej mod Skolebakken.
2 billeder fra Århus Østbanegård.
Mere info om sidstnævnte kan findes her: Århus Østbanegård.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Takker!
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Gert Frikke
Indlæg: 2.327
Hej!
Vi har da også masser af MR susende rundt på den "nye" Aalborg nærbane. De er i fuld sving især i myldretiden med at fragte passagerer på arbejde eller skole i Aalborg - og hjem igen.
Der holdt vel en 5 - 6 sæt da jeg kom forbi Aalborg station midt på dagen for et par uger siden på .
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Kan du uddybe hvad det er for en bane?
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Sommetider holder de også weekend i spor 0, og hvis man kører ad Østre Alle om aftenen eller natten, er opstillingssporene pakkede med dem og IC3-stammer.
Når jeg går til eller fra arbejde, kan jeg høre en art summen fra.....ja, det må næsten være IC3'erne; er det mon oliefyr, der står og snurrer?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
http://www.lmgtfy.com/?q=%C3%A5lborg+n%C3%A6rbane
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Hvordan lavede du lige det trek?
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Christian3120
Teknisk skole :-)
Indlæg: 342
smart moppe
H0, Digitalt, 2 skinne (DC) Epoke IV og V, Dansk.
MZ 1401 & 1403 & 1461.
MY 1155
IC3 5003
11 godsvogne, 7 passagervogne, og 1 rensevogn ;D
SFJ
Skole
Indlæg: 430
SÅ det er bare en del af hovedbanen? Burde den ikke også stoppe i Ålborg vestby? Det giver vel meget trængsel på broen...
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Den stopper skam også i Aalborg Vestby, men du vil måske ha´den til at vende der og køre sydpå igen?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
SFJ
Skole
Indlæg: 430
Nej ikke på den måde.
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Hvordan så?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
SFJ
Skole
Indlæg: 430
MIg der havde læst en køreplan for hurtigt så jeg kun troede den stoppede i Skørping, Ålborg og Lindholm...
//Miles
En dreng på 13 år med stor interesse for tog.
Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Så ka´du lær´det, ka´du!
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H