Hejsa alle,
Er der nogle der har erfaringer med et Timesaver layout? Altså et lille layout, hvor man skal flytte rundt på nogle vogne på tid, hvor selve hastigheden på toget er fast. Sådan puzzle agtigt.
Jeg tænker mest på hvordan man operere det; med frem/tilbage knap, trykknapper til sporskifte/afkobler? Og foregår det digitalt?
Det bliver i spor N.
Jeg synes lidt det kunne være sjovt at have sådan et anlæg stående, og udfordrer venner og familie når de kommer på besøg.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
KnudBe
Indlæg: 764
Er det sådan et her du tænker på?
http://www.fosweb.dk/tp.htm
Hvorfor skal hastigheden på toget være fast?
Jeg vil nok mene at det skal være digitalt, så du kan sende en konstant hastighed ud til dekoderen. Variablen skal så blot være frem/tilbage/stop.
Sporskifter kan vel køre analogt med et ringetryk...
Afkobler er lidt mere tricky, da en sådan nærmest vil fordre at afkobling sker samme sted... Hvad med at bruge en lille pind ?
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
KnudBe
Indlæg: 764
Min søn har forresten i forbindelse med mit egen N-baneprojekt netop lavet en prototype (meget tidligt i stadiet) på et automatisk digitalt styret tog.
Det er to tog på et Y-formet sporlayout som bytter plads. Det kører automatisk og lige så længe man ønsker at det skal køre.
Det kan ses her...:
http://www.cbel.dk/autotrain.html
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
a62213
Indlæg: 382
Grunden til at det skal være en fast hastighed er, at du ikke kan gøre det hurtigere ved at kører hurtigere med toget. Dvs. at du skal flytte de rigtigt vogne på det rigtige tidspunkt for at få den bedste tid, du kan ikke bare kører hurtigt frem og tilbage.
Og afkobler skal være et bestemt sted, så den skal kunne styres digitalt/analogt.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 669
Jeg tillader mig at gætte på, at det er denne, der tænkes på. På denne side står alle reglerne.
Her er et par links til:
http://www.pwmrc.org/time2/TS2.htm
http://www.gdlines.com/Timesaver.html
http://s145079212.onlinehome.us/rr/timesaver/index.html
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Jeg mener at a62213 fortaar ordet "time-saver" lidt for bogstaveligt.
-Jeg har altid opfattet det som antallet af operationer, mere end tiden maalt i sekunder.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
a62213
Indlæg: 382
Hejsa,
Og tak for linksene. Jeg fandt dem selv i går
Det jeg har kunnet læse er at, det enten foregår på tid, eller på mindst mulige "træk".
Og jeg har fundet ud af hvordan jeg kan lave det, udentagen lige med at afkoble vognene. Jeg vil helst gerne bruge PECO skinner, i spor n. Og det skal gerne ske elektronisk, har set de har en manuel afkobler.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
a62213
Indlæg: 382
Så fandt jeg også at Peco har en elektronisk afkobler - kan den bare aktiveres via en trykknap??
Har desuden leget lidt med at lave et layout. 30cm*200cm, hvor jeg både har fået plads til en "timesaver" og en "inglenook". Kunne dog tænke mig lidt feed back på layoutet
og hvilke bygninger jeg kunne bruge.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Nu er de fleste time-savere jeg har set amerikansk inspirerede og da jeg har rodet med et hyldelayout med inspiration fra Glyngøre (se anden tråd om Glyngøre) - og det har visse lighedstræk med dit time-saver layout, så kunne du jo tænke lidt "out of the box" og bruge en lille færgehavn som tema ... i stil med Glyngøre. Det ene industrispor kunne være færgen, der skal have to vogne ombord, varehuset, der skal læsses fra, et læssespor, henstillingsspor og lidt småindustri til de sidste spor.
Dels ville dit layout rent faktisk kunne være et lille stykke Danmark oven i, at det er et time-saver. Ja det er jo lige før, at du med lidt planlægning kunne lave det som et modul, som kunne indgå i modultræf.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Hov glemte lige en ting. Jeg læste også om time-savers, at sporlængderne skal afstemmes efter materiellets længde. Hvis du laver et dansk epoke III time-saver-layout, kan det jo laves ret meget mindre end mange af de amerikanske, da du kan tage udgangspunkt i Q-vogne, PB-vogne og andre korte to-akslede vogne fremfor boggie-godsvogne.
MVH:Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Carsten Weye
Bygningskonstruktør
Indlæg: 16
Jeg skal hverken tale for eller imod timesavere, har selv brugt tid på at planlægge layout med dem, MEN for nogle uger siden faldt jeg over denne artikel:
http://www.housatonicrr.com/timesaver.htm
Læs og døm selv...
Spor Z
a62213
Indlæg: 382
Hej Per,
Jeg tror ikke jeg magter at lave en lille færge
havde selv tænkt lidt på at det skulle være en slags BW område og lidt træer imellem "timesaver" og "inglenook". Derudover kunne jeg godt tænke mig en "lokshed", så jeg har 2 forskellige lokomotiver at køre med. De kunne stå gemt derinde, og så blive kørt ud når jeg skal "lege".
Det vil ikke blive som del af et støre layout, da jeg ikke har mere plads end de 30cm*200cm
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Typisk amerikansk (sorry
) -Alt er enten godt ELLER ondt.
Hvis man ikke ved vhad en timesaver er, skal man ikke bare inkludere den i sit layout og saa tro at man er "in".
HER i forum er det da klar at ham der vil bygge en time-saver VED hvad det drejer sig om, saa jeg tror ikek at der er nogen fare for fejltagelser her. (i dette tilfaelde)
Andre som ikek vidste hvad der er tale om kan muligvis blive klogere...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
KnudBe
Indlæg: 764
Det med at bygge en færge i skal N skulle være overkommeligt. http://www.skala-n.dk havde en "gave" til "medlemmerne" i forbindelse med sitets jubilæum bestående af et byggeark med vejledning og det hele...
http://www.skala-n.dk/diverse/ddan/dan.htm
Mvh
Knud
Modelbane: Spor N - Roco/Fleischmann digital (Z21) - Epoke III / IV / V - DK, S & Int.
Spor N på Facebook https://www.facebook.com/groups/modeltog160/
Simulator: http://www.railworks.dk
a62213
Indlæg: 382
Vil gerne have flere kommentarer til layout planen
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Jamen den er jo fulstaendig umulig og upraktisk at arbejde med. -Det er jo lige netop dét der goer en god time-saver!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
a62213
Indlæg: 382
Tak tak
var nu også mere om der var nogle ting jeg kunne gøre lidt bedre. Selve sporlængderne på de forskellige sidings er ikke lige målfaste, da det kommer an på hvilke vogne jeg vælger og lok.
Og hvis jeg skulle have lidt bygninger på, hvad kunne folk så foreslå.
Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning