Jeg prøver lige igen - denne gang får jeg forhåbentlig ingen timeouts, og får dermed oprettet en ny tråd, fremfor at forstyrre en anden.....
Jeg har en Viessmann 5211 dekoder som jeg troede at jeg kunne bruge til Märklins C-skinner sporskifter og/eller afkoblingsskinner. Men det kan jeg ikke få til at virke...
Jeg har gjort følgende:
En CS2 forbundet til en C-skinne med den røde og brune ledning. Fra denne skinne har jeg tilsluttet dekoderen med den røde og brune forbindelse. Derefter har jeg sat et sporskifte på førstnævnte skinne, og tilsluttet ledninger fra drevet til det jeg tror er adresse 22. Intet virker.... Se billedet.
Sætter jeg derimod et sporskifte med indbygget dekoder (Märklins egen) på den første skinne, så virker det fint.
Har også prøvet at få en afkoblingsskinne til at fungere vha Viessmann'en - det virkede heller ikke.
Der er intet andet sat til denne lille forsøgsopstilling, så der burde være masser at strøm - jeg har en Märklin 60052 sat til CS2'en.
Jeg synes jeg har fulgt bl.a. Peters (digitaltog.dk) vejledning til fulde, men enten overser jeg noget, eller også er dekoderen defekt - og jeg har en undskyldning for at køre en tur ned til FelderBanen!
Kan nogen hjælpe?
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Mikael
Udviklingsingeniør
Så vidt jeg kan se har du ramt adresse 22 rigtigt.
Men du har vist glemt at forbinde "E" med rød forsyning. Prøv det, og se om det ikke hjælper.
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Det vil jeg prøve - jeg troede kun det var nødvendigt hvis dekoderen skulle have strøm fra "egen" strømforsyning, altså ikke via sporet
Henrik
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Ja det er "E" du ikke har benyttet, der er årsag til det. Jeg roder selv med noget lignende lige nu, men med Viessmanns udstyr. Og sad faktisk med samme problem.
Hvis du er i tvivl, så er der en glimrende vejledning til brugen af 5211´eren inde på http://www.digitaltog.dk
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
jhcn
Lystrup
Jeps - der er masser af glimrende ting derinde! Jeg har lige læst den vejledning igennem igen. Det jeg ikke havde fattet var at E altid skal bruges. Jeg troede kun der var når man ville bruge en separat trafo til dekoderen.
Tak for jeres hjælp!
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Og som du sikkert har opdaget, så er "E" beregnet til selve skiftespændingen, så den er ret væsentlig
Et hint hvis man skal bruge mange hanstik er at købe dem i løs vægt, i stedet for fx. 10 stk.´s pakninger som ikke er så økonomiske. Der går jo en del til fx. en 5211´er.
Ude hos Kystbanen kan man således næsten købe alle dem man vil i diverse farver i løs vægt. De er fra Brawa og skulle være nogen af de bedre. De passer fint sammen med Viessmanns tilbehør.
Det er her helt udelukket at bruge Märklins nyere stik, de passer ganske enkelt ikke på Viessmanns decodere og tilbagemeldere, men det har jo nok heller ikke været hensigten fra starten..
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
jhcn
Lystrup
Jeps - det var lige præcis "E" der skulle tilsluttes.
Mht stik - godt nok har jeg solgt alle mine gamle M-skinner, men inden da skruede jeg alle stikkene af! Og de gamle Märklin-stik passer fint!
Tak igen for hjælp og input!
Henrik