Hej alle, er der nogen herinde der ved om amerikanske toge såsom Athearn, Broadway osv. kan køre på Tillig Elite? Så vidt jeg kan forstå er der en del problemer med bl.a. sporskifter på mange europæiske producenters skinner.
__________________
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Dampfmeisteren
Indlæg: 514
Så vidt jeg kan google mig frem til, så er der ingen problemer med RP25 hjulsæt på Tillig Elite spor, men jeg har dog ikke prøvet selv.
mvh. Dampfmeisteren
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Googleri er ikke altid nok.
Her har vi to sæt normer som skal spille sammen, nemlig europæiske NEM og amerikanske NMRA, og det gør de ikke bare uden videre.
NEM blev ændret for et par år siden og er nu splittet op i to normer, nemlig:
NEM 110 Gleisen und Weichen, Spurführungs-Maße, http://www.morop.org/de/normes/nem110_d.pdf
NEM 310 Radsätze, Spurführungs-Maße, http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf
De tilhørende NMRA standarder som blev opdateret sidste år, er:
S-3.2 Metric Standards, Scale Track For Guarded Work (se side 2)
http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/S-3.2%202010.02.24.pdf
S-4.2 Metric Standards, Scale Wheels (se side 2)
http://www.nmra.org/standards/sandrp/pdf/S-4.2%202010.02.24.pdf
Hvis man studerer de to sæt standarder i skal H0 vil man kunne se at der er små forskelle når det gælder de allervigtigste mål på hjulsæt og sporskifters krydsninger, nemlig mellem målet K på et hjulsæt (NEM: Kmax = 15,3 mm, NMRA: Kmax = 15,37 mm) og målet C i krydsningsområdet i et sporskifte (NEM. Cmin = 15,3 mm, NMRA: Cmin = 15,37 mm) kan man se en lille forskel. Småtingsafdelingen, vil nogle mene, men det er en lille forskel som kan have en stor virkning. Netop kombinationen af NMRA-hjulsæt på NEM-spor er den som kan give problemer fordi K kan blive større end C.
Når man så samtidig ved at mange modelbaneprodukter ikke overholder standarderne fuldstændigt, kan det kun anbefaes at man sammenligner produkterne og deres overholdelse af såvel det ene som det andet sæt standarder. Man kan også afprøve et køretøj efter NMRA på et sporskifte efter NEM, men når man samtidig ved at der er små uundgåelige forskelle fra et eksemplar til et andet, giver afprøvning af nogle få eksemplarer ingen garanti.
Min anbefaling er at man kontrollerer alle hjulsæt og sporskifter og sikrer sig at alle hjulsæt såvel som sporskifter overholder NMRA, det giver alt i alt den bedste garanti. Om Tillig-sporskifterne i praksis overholder NMRA, er så en anden sag som jeg ikke kan besvare, men muligheden eksisterer da begge sæt standarder er ret rummelige.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Jeg ser godt nok du bor på Fyn, men prøv at kontakte klubben "Golden Spike" i København og hør hvad de bruger af skinner på deres store anlæg.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej.
I NEM-normerne er der lavet en sammenligning mellem NEM-hjul og NMRA-RP25 hjul.
http://www.morop.org/de/normes/nem311_d.pdf
Da jeg selv bruger RP25 hjul og Tillig-spor, er min erfaring er at det fungere sammen. Men hjul afstanden skal tjekkes, så den passer med NEM-normerne. Det skal lige med, at de sporskifter jeg har, er med det nye hjertestykke. Jeg ved ikke om det de ældre Tillig sporskifter og RP25 hjul fungere sammen.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.820
Jeg har selv for år tilbage forsøgt mig med RP 25 hjul. I PECO-sporskifter var der ingen problemer, men i f.eks. Fleischmann-sporskifter var tolerancerne i hjertestykkerne alt for stor, så de mindre flanger fik hjulene til at "falde ned". Med de mere præcise hjertestykker hos Tillig og PECO burde der ikke være nogen problemer.
Bjarne
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Hej, tak for svar - nu er der bestilt nogle Tillig skinner og så tager vi den derfra!
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Tom
Indlæg: 2
Hej Olsen.
I Golden Spike kører vi på Tillig spor på det øverste lag og på et af vores moduler uden problemer med RP25 hjul, så det kan du sagtens. Flotte spor, men vi er gået over til at benytte Peco kode 83 US sporene, der har det rigtige US layout.
Venligst Tom
Olsen
Svendborg
Indlæg: 191
Hej Tom
Det er jeg meget glad for at høre. Så forsvandt de sidste bekymringer jeg havde omkring det
Mvh Olsen (Olsens-modeltrain.com)
Lenz 100,
Amerikansk, Broadway, Athearn..H0 på Tillig.
Thomas Jespersen
Indlæg: 425
Så vidt jeg husker, så gælder at hvis et spor overholder NEM normer, så kan RP25 køre på det uden problemer. Problemet er at mange gamle spor heriblandt Fleischmann ikke overholder NEM normerne. Jeg har iøvrigt også kørt på Tillig og Peco code 75 med RP25 uden problemer.
mvh
Thomas